Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

emilh sa:
staine sa:
Inte salt. Inte grus. Sand! :)

Ser ut som DÖDSsand!

Någon som halkrapport från Stockholm denna morgon?

Ej halt. Men det är klart, jag svängde försiktigt och såg både en och två frusna vattenpölar. Men sådär i allmänhet var det kallt och torrt.
Det var saltat på flera ställen.

Kallt också, plockade fram både vinterhandskarna och en vinterjacka. Frös ordentligt om kinderna ett tag men fick upp värmen efter 5 minuter.

30 Oktober

30okt1.jpg

30okt2.jpg

30okt3.jpg

30okt4.jpg

Halt var det garanterat på en del ställen.
Skulle valt vinterdäck, om jag inte varit hänvisad till bussen pga förkylning.

2BA6F2C7-9E14-419A-AB57-3AFF331B5026.jpeg

Provbromsade lite lätt mot slutet av pendlingen och bakhjulet släppte relativt lätt, så nog var det halt i norrort.

Någon gjorde något igår med min bakbroms lite motion och rengöring så ville den vara med igen.

Dagens pendling: Hemma var det torrt och fint så jag valde hjulen som satt på, dvs grusdäck. Från Kista och in mot stan var det väldigt olika väglag med svartis lite här och var. Det blev en försiktig pendling.

Körde vidare på dubbfritt och hoppas kunna skjuta upp dubberiet någon vecka till. Frost vid vägkanterna men min pendlingsväg som går längs sopsaltade stråk var helt halkfri.

Skippar dock bussfilerna vid Slussen när det är såhär då jag drog omkull hårt en likande morgon för ett par år sen när betongen där var glashal och till skillnad från cykelvägen ej saltad.

Tvekade om man vågade utan dubbar, med tanke på att det var blött på vägen hem igår, och minus nu på morgonen, chansade....

Gick bra, saltat på stora delar av cykelbanorna, och mest torrt där jag åker på vanliga gator, även om det nog var halt på en del ställen där fukten låg kvar, tog det lugnt i kurvor och korsningar. Detta då i Stockholm och södra delarna...

Tung väska, dubbdäck, jobbig vind, klena ben – jag vek ner mig och kapade fem km från den tilltänkta vägen.

Skulle nog ha haft dubbdäcken i morse. Det hade varit ett bättre val. Fick ett bakhjulssläpp i Sköndal som höjde pulse lite väl mkt...
Filosoferade lite om att när frosten frasar under däcken
är ett tydligt tecken
att dubbdäcken
har blivit ett av alla måsten

Byter väl ikväll, tror jag.

Hmm, ser att det antagligen blir halt även i morgon men sedan följer 10 dygn av plusgrader och regn. Avvaktar nog dubben.

Senast ändrad:
Våga vägra dubbhjulen så jag körde vidare på dubbfritt, vet inte riktigt om det var helt rätt val då det var rätt så halt på vissa ställen.

Skönt man får vara ensam i omklädningsrummet på jobbet, alla andra verkar ha gett upp det här med cykel.

Kom iväg lite senare idag och fick uppleva en ljus morgon idag!! Härligt var det idag, tog odubbat. Känndes bra, men inte långt kvar till man får köra dubbat.

hoj.jpg

Frost på sina ställen, gott om salt vid slussen. Förvånad över greppet som mina nya Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm ger trots kylan :)

Nästa vecka får det bli att åka med SL (fick ett 2 veckors provåkarkort helt gratis av SL vilket gör det lite mer ok att åka kollektivt). Det ska ju iofs regna satan också så..

Morgonrutiner är lite olika hemma. Sambon hoppar i poolen o jag tar en extra kaffe för vakna. Vaken måste man vara man cyklar nu . Halt på visa platser. Men vad det är vackert nu.
Annars funderar vi mycket hur mycket ska cykla t jobbet. Det är långt. Men 2 ggr o brommie resten blir ändå 11 till 12 mil i veckan.

gsb sa:
Sambal Oelek sa:
Stumpy sa:
gsb sa:
Inte riktigt Fredrico-klass, men dagens pendling väg:
Ser brant ut. Vilken utväxling?
skön switchback där också, bra teknikträning du har på väg till jobbet :)

Lite väl brant för mina klena ben. Men väl däruppe var utsikten strålande! Blir nog en lunchrunda:

Lätt att hålla cykeln ren sådär :-)
Tips: det finns modernare och stadigare notställ som dessutom inte kräver spatial förmåga utöver det vanliga för att fälla upp.

.A. sa:
Tips: det finns modernare och stadigare notställ som dessutom inte kräver spatial förmåga utöver det vanliga för att fälla upp.

Fast då är de svårare att fälla ihop till transportläge. Det där var ju ändå ett modernt och stabilt (för att vara hopfällbart) König & Mayer att döma av benställningen. ;-)

ani sa:
.A. sa:

Fast då är de svårare att fälla ihop till transportläge. Det där var ju ändå ett modernt och stabilt (för att vara hopfällbart) König & Mayer att döma av benställningen. ;-)

? Billigast möjliga! Och det fälls upp på hösten och ihop på vårkanten. Perfekt för att hysa en tablet med Youtube-träningsvideos!

...höll på att bli överkörd tre gånger på hemvägen. Detta trotts lampor, reflexjacka och självlysande vantar.

Vi var dessutom flera cyklister på ett led...

Belysningen vid cykellverfarterna över vägarna är felriktade. Den riktar sig ut mot stora vägarna och vi cyklister finns inte alls med i bilden... synd, tycker jag.

nHz sa:
...höll på att bli överkörd tre gånger på hemvägen. Detta trotts lampor, reflexjacka och självlysande vantar.

Vi var dessutom flera cyklister på ett led...

Belysningen vid cykellverfarterna över vägarna är felriktade. Den riktar sig ut mot stora vägarna och vi cyklister finns inte alls med i bilden... synd, tycker jag.
Förhoppningsvis går utvecklingen åt rätt håll.
https://www.trafikverket.se/om-oss/...a-ska-trafikverket-belysa-vag-90-i-solleftea/

Finns mycket att göra i storstan också. Många trafikleder med cb intill - massa ljus på bilbanan för fyrhjuliga bilar som ändå har massa lyse på bilen. Endast eventuellt ströljus hamnar på cb till oskyddade tvåhjulingstrafikanter där en liten grop kan orsaka vurpa. En liten grop på bilbanan orsakar inte vurpa. Dåligt tycker jag :(

Otroligt vad vägmålningen blir hal när det fryser på. Vurpade rejält i morse på ett övergångsställe trots stor försiktighet. Varning utfärdas.

Fått förlänga pendlingstiden med 6-7 min (typ 15%) senaste mornarna på grund av väglaget. Och inte mycket bättre på hemvägen när det precis börjat frysa på igen. Ändå drar jag mig för att sätta på dubbdäcken.

Kanske lika bra att bita i det sura och byta däck. Ligga och fisköra är ju inte kul... Men det ska ju bli varmare igen. Får nog stå ut imorgon också, men fortsätter det nästa vecka så...

zodah sa:
Skulle nog ha haft dubbdäcken i morse. Det hade varit ett bättre val. Fick ett bakhjulssläpp i Sköndal som höjde pulse lite väl mkt...
är ett tydligt tecken
att dubbdäcken

Hmm, ser att det antagligen blir halt även i morgon men sedan följer 10 dygn av plusgrader och regn. Avvaktar nog dubben.

Det var inte i kurvan upp mot Skarpnäck längs flatenvägen? Det har varit glashalt där två dagar i rad. Vet inte om den nylagda asfalten spelar in. Igår räddades jag av att en sopbil som körde ca 100 m framför mig gled iväg i kurvan, annars hade jag nog stått på betydligt mer. Syntes bara när man var precis där och är ju nerförsbacke precis fram till kurvan.

A904C6A5-1139-427C-A73B-E293D4B5523D.jpeg

bearthefear sa:
zodah sa:
är ett tydligt tecken
att dubbdäcken

Det var inte i kurvan upp mot Skarpnäck längs flatenvägen? Det har varit glashalt där två dagar i rad. Vet inte om den nylagda asfalten spelar in. Igår räddades jag av att en sopbil som körde ca 100 m framför mig gled iväg i kurvan, annars hade jag nog stått på betydligt mer. Syntes bara när man var precis där och är ju nerförsbacke precis fram till kurvan.

Nä, men kan tänka mig att det är halt där. Kom från andra hållet. Sandåkravägen och svängde vänster på Gamla Tyresövägen. Backe ner mot korsningen som brukar vara hal. Där tog jag det väldigt försiktigt och bakhjulet släppte i svängen.

Idag kör jag nog direkt in till stan. Blir en VuÄlta på vägen hem istället.

Sicken känsla att glida ensam ner på Hornsgatan :D

Tomt på gatorna, beror det på höstlov eller är de nya cykelpendlarna lite klena?

Idag var det kallt (-5) och fint i norra Stockholm. Märkte inte av halka trots dubbfritt men jag chansade inte heller.

Bilagor

• 65CBAB69-838B-4A17-AB19-7E4D523B1C60.jpeg
    65CBAB69-838B-4A17-AB19-7E4D523B1C60.jpeg
    242.2 KB · Besök: 88
  • 1D0642EF-F1A8-4E84-94A9-BA3D26E5A84A.jpeg
    1D0642EF-F1A8-4E84-94A9-BA3D26E5A84A.jpeg
    159.8 KB · Besök: 146
Allroad sa:
Sicken känsla att glida ensam ner på Hornsgatan :D

Tomt på gatorna, beror det på höstlov eller är de nya cykelpendlarna lite klena?

Jag gissar på höstlov. Kontoret är typ tomt. Både bilåkarna och kommunalarbetarna lyser med sin frånvaro.

Underbart att se solen komma upp, känna den friska luften och känslan av lite lätt frusna kinder... Perfekt.

Idag tror jag att jag var nästan ensam på pendlingen Tyresö-Sundbyberg. Satte på skoskydden som gjorde fötterna underbart mulligt varma. Sol och vindstilla. Kanske en av årets bästa pendlingsdagar.

Bytte inte till dubbat och det ser ut att bli riktigt trist misärväder med regn de närmsta dagarna för att sedan frysa på i mitten av nästa vecka. Förutspår cykelfest och latjolajban...

Chansade inte med ngn extrarunda i morse utan rullade sopsaltat in till stan. Siktar på en omväg hem istället.

Första dagen jag lämnade Grailen med G-One och tog vinterpendlaren, en stelopererad MTB med 42mm SMW, 1x och 34x11 som högsta växel. Blev 20 sekunder snabbare än gårdagen. Med futtiga 5,5 km Hammarbyhöjden -> Stockholm city och ~12 minuters pendlingstid påverkar rödljus och frånvaro av medtrafikanter mer än position, däck och utväxling.

Känslan var dock att dubbdäck inte är så kul.

Mathias sa:
Idag tror jag att jag var nästan ensam på pendlingen Tyresö-Sundbyberg. Satte på skoskydden som gjorde fötterna underbart mulligt varma. Sol och vindstilla. Kanske en av årets bästa pendlingsdagar.

Det var en rejäl sträcka, bra där!
Själv pendlade jag bara ca 4 km i sörderförort. Kallt tycker jag. Så det var lagom.

Senast ändrad:
Min Garmin Edge 200 gav upp igår, vägrade synka och stänger av sig med över 50% batteri kvar.
Haft den sen 2011 så kanske dags för nytt.
Men pendlingen blev av ändå :)

Tillbaka
Topp