Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ja haha, det får jag stå för. Ignorera det. Vad käkar du frukost innan pendling?
Jag har 1 mil enkel så det tar typ 25 min sommartid och 35 vintertid. Det spelar med andra ord ingen roll om jag bara tar ett glas vatten, havregryn eller mackor. Men om jag sticker ut 3-4 mil för mtb en lördag är jag väldigt noggrann med vad jag äter men kanske framför allt när jag äter dvs hur lång tid innan

Ganska ointressant hempendling. Det är mycket svårare att krysta fram innehåll till tråden nu när jag pendlar förort-förort jämfört med tidigare förort-innerstad. Mycket färre medtrafikanter och i princip obefintligt med mottrafikanter.

Har bara tre km till jobbet. Cyklar till jobbet vid 8.15 tiden och tänker att jag ska ta det lugnt. Dröjer bara ett par hundra meter innan nån cyklar om mig, blir triggad och jagar ikapp, tar rulle några hundra meter och planerar omkörning. Då kommer det nån ännu snabbare och susar om. Idag en tjej runt 35 på en hybrid lik min, fast utan dubbdäck. Jagade i kapp igen och tar rulle ett par hundra meter, för att dra om i den lilla backen strax efter en 90 graders sväng, där många tappar farten. Växlar ner som vanligt och drar på en rökare uppför. Men det gör hon också, så jag hade fullt sjå för att komma om. Tror att hon ville utmana mig. La på en tyngre växel på toppen och drog på en 500 m. långspurt. Känner mig i bra form efter 28 hårda innepass sedan 18 nov. Det är nog många pendlare som gillar lite tävling. Fan vad kul det skulle varit om man hade haft en tjej med samma cykelintresse.

Senast ändrad:
Kör ni frukost innan cykling? Jag vet inte vad som funkar bäst, en 3 koppar kaffe i en stor kaffekopp brukar iaf vara bra för cyklingen och för att få igång magen. Jag tycker även ibland att havregrynsgröt går ned. Men inte alltid.
Jag kör fastande för det mesta. Har ca 80 min cykelväg, aldrig vart ett problem. tar ofta morgonkaffet vid en paus ca 50 minuter in i passet om jag har tid att stanna till . annars blir det på jobbet.
Tycker frukost är överskattat, man trampar ändå 99% med det man åt igår.

Har bara tre km till jobbet. Cyklar till jobbet vid 8.15 tiden och tänker att jag ska ta det lugnt. Dröjer bara ett par hundra meter innan nån cyklar om mig, blir triggad och jagar ikapp, tar rulle några hundra meter och planerar omkörning. Då kommer det nån ännu snabbare och susar om. Idag en tjej runt 35 på en hybrid lik min, fast utan dubbdäck. Jagade i kapp igen och tar rulle ett par hundra meter, för att dra om i den lilla backen, där många tappar farten. Växlar ner som vanligt och drar på en rökare uppför. Men det gör hon också, så jag hade fullt sjå för att komma om. Tror att hon ville utmana mig. La på en tyngre växel på toppen och drog på en 500 m. långspurt. Känner mig i bra form efter 28 hårda innepass sedan 18 nov.
sånt är såå kul!

Nästan alltid bara kaffe till frukost, förutom på helger. Lunchen brukar jag skippa. Men mest för att jag jobbar ensam och inte lyckas/vill ta paus. Fyller på med vatten och lite salt under dagen. Försökte få till en enklare lunch ett tag men det föll hela tiden. Har två mil enkel väg och det funkar förvånansvärt bra. Äter lite mer till middag och kan gå all- in på helgen istället.

IMG_2004.webp

Sex grader varmt, sida med/sida, fredag och riktigt shortsväder 😜

Senast ändrad:
Kör ni frukost innan cykling? Jag vet inte vad som funkar bäst, en 3 koppar kaffe i en stor kaffekopp brukar iaf vara bra för cyklingen och för att få igång magen. Jag tycker även ibland att havregrynsgröt går ned. Men inte alltid.
Om jag inte behöver lämna barn sticker jag tidigt utan vare sig kaffe eller frukost. Blir kaffe på jobbet vid ankomst.
Ska jag lämna så äter jag frukost med familjen men blir oftast spartanskt med en enkel macka och kaffe.
17,5 km enkel väg.

Alltid havregrynsgröt med äppelmos o mjölk. 29km till jobbet, kaffe framför datorn innan dusch/ombyte.

Beställde hem ett par graveldojor, bont riot g. Funkar väldigt bra som pendlingsdojor men fick med alla dessa lappar i silikon (?) i lådan, vad är tanken med dem? Ser ut att passa undersidan på skorna. Ska de fästas på utsidan och varför, när? Har försökt googla och chat-gpt utan svar.
IMG_9881.webp
1aaaf1485a115d2bda3d87d6ab896b940d52c2f4-1500x1000.png.webp

Beställde hem ett par graveldojor, bont riot g. Funkar väldigt bra som pendlingsdojor men fick med alla dessa lappar i silikon (?) i lådan, vad är tanken med dem? Ser ut att passa undersidan på skorna. Ska de fästas på utsidan och varför, när? Har försökt googla och chat-gpt utan svar.
Visa bilaga 748251Visa bilaga 748253
Gissning: de är för att kunna höja de två sidodobbarna så att de går ner i marken om din cleat är lite ovanligt hög. Monteras mellan dobb och sula? Men det är en ren gissning baserad på fotona.

3 veckor bortrest och nu en bonus vecka ”semester” med influensan. Får se hur pendlingen kommer kännas imorgon men föret ser ju prima ut.
Rev precis baknavet och fettade in inkl nytt fett i ett lager i frihjulet. Blir till att byta några lager i april/maj. Hoppas det håller tills dess.

Jaha, så hände det till slut: Efter 1 km kom jag på att jag glömt ryggan hemma. Det hade inte varit hela världen om inte laptopen hade legat i den, eftersom jag har reservombyte på jobbet. Nåja, två bonuskilometer är väl inte så tokigt. Men det var mycket kallare ute än jag hade väntat mig, gissar på runt -4 C.

Jaha, så hände det till slut: Efter 1 km kom jag på att jag glömt ryggan hemma. Det hade inte varit hela världen om inte laptopen hade legat i den, eftersom jag har reservombyte på jobbet. Nåja, två bonuskilometer är väl inte så tokigt. Men det var mycket kallare ute än jag hade väntat mig, gissar på runt -4 C.
2 bonuskilometer är ju ändå rätt hanterbart. Jag har upptäckt glömda nycklar när jag kommit fram och fått 27 bonuskilometer 😅

2 bonuskilometer är ju ändå rätt hanterbart. Jag har upptäckt glömda nycklar när jag kommit fram och fått 27 bonuskilometer 😅
Jag flög ner till Italien för att köra hem en motorcykel och märkte när jag kom fram att nycklarna hängde kvar hemma i Örebro.
Hade iofs varit ännu värre om jag cyklat ner till Italien, men ändå.

Nu är nyfikenheten stor på hur du löste det?
Jag löste det inte. Jag åkte hem, drog täcket över huvudet och skickade hem motorcykeln med lastbil istället.

Lång historia kort; jag gjorde ett par försök under ett par dagar att få nyckeln nerskickad, men efter att bland annat DHL visat med all tydlighet att "Express" inte betyder samma sak för dem som för resten av jordens befolkning så gick luften ur mig så jag gav upp och åkte hem. Gjorde ett nytt försök året därpå och då gick det bättre.

(Ursäkta OT.)

Kom iväg hemåt strax efter fem, skulle hem byta om och gå på en AW kl 18. 25km och motvind. Blev hårdaste passet på länge med 3 minuter zon3 och resten övre zon 4.
89% maxpuls i 60minuter 🤪
Kom fram 18 15.
Satt hela aw n med vilopuls en bit över 100. Skippade alkohol och kaffe.
Kommit ner till 87 nu iaf.
Härlig genomkörare, kul att det gick att pressa så. Men imorgon blir det 99.9 % sannolikhet bilen till jobbet😁

Senast ändrad:
Varning för gnäll och Stockholms tjat mao hoppa över om det inte vill läsa om detta.

Jag bor i innerstaden och cyklar/pendlar söder ut dvs i mötande färdriktning jämfört med majoriteten av alla andra cyklister. På en sträcka av någon km behövde jag veja för mötande cyklister 3-4 ggr som pga omkörning befann sig i mitt körfält. Samtliga verkade vara året-runt pendlare med ordentliga lampor reflexvästaer etc dock med el-cykel. Flera av omkörningarna var dessutom i kurvor där man inte har sikt igenom kurvan mao man har ingen aning om man kommer möta någon. Snälla kan ni hålla er i ert körfält och om du behöver använda mötande körbana kolla då att det är fritt innan du börjar köra om.

Hade inte tänkt ta i men såg vid rödljuset en rumpa med ÄCC stämpling (med en typ av djävulstecken, två kors möjligen inverterade?) och jag tänkte vad f-n, ok då (*puh*). Dök upp en annan snabb rackare också så vi blev tre. Jag tog rygg och skämdes inte så mycket..... :sneaky: Garmin stämplar mig som "Inte produktiv" pga brist på hög aerobisk aktivitet så jag behöver skärpa mig, komma ur vinterdvalan.

Till hemvägen dock planerad zencykling. 😇

Senast ändrad:
Varning för gnäll och Stockholms tjat mao hoppa över om det inte vill läsa om detta.

Jag bor i innerstaden och cyklar/pendlar söder ut dvs i mötande färdriktning jämfört med majoriteten av alla andra cyklister. På en sträcka av någon km behövde jag veja för mötande cyklister 3-4 ggr som pga omkörning befann sig i mitt körfält. Samtliga verkade vara året-runt pendlare med ordentliga lampor reflexvästaer etc dock med el-cykel. Flera av omkörningarna var dessutom i kurvor där man inte har sikt igenom kurvan mao man har ingen aning om man kommer möta någon. Snälla kan ni hålla er i ert körfält och om du behöver använda mötande körbana kolla då att det är fritt innan du börjar köra om.
Delar av min pendling är också motsatt riktning jmfrt majoriteten. Men jag tycker att det på det hela taget är ordning.
Sämst är Tranebergsbron men då den är väldigt bred så kör jag i gångdelen när det blir möte med stora klungor. (Eller, jag kör gångdelen hela tiden utom när det är gående där. )
Andra sträckor som ofta är sämre är ju Munkbron och Stadsgården.

Eller cyklar mot en i stealth mode. Mötte två på vägen, en då jag körde om en annan cyklist precis när hen plötsligt dök upp utan något lyse eller reflex. Var inte jättenära smälla, men otäckt ändå.
Det där låter helt sjukt, alla i cyklistbubblan på facebook är ju överens om att man ser alla även utan reflexer. Övrigt så är reflexkampanjer victim blaming och alla bilförare borde skjutas typ

Tillbaka
Topp