Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Härlig gympendling imorse.
PXL_20251021_043837992.webp

Jobbar hemma idag, men skrev inte om pendlingen igår. På vägen hem hände nämligen något helt otroligt. I Kista stannade en buss för mig när jag kom från höger. Det är en T-korsning där inte ens bilar brukar släppa fram bilar som kommer från höger (ja, det är högerregeln som gäller, men Stockholm....). Det var inte som jag kom med fart från vägen, jag stod still för jag litar inte på att någon bil stannar för en cyklist pga högerregeln.

Händelselös.
Jag bara säger det för att balansera ut mina negativa kommentarer varje gång jag svarar på tråden.

Jag glömde att ta en extra skjorta idag. Jag är den mest färgglada i kontoret. Det är ett plus.

Dessutom är det betydligt varmare än förra veckan i Stockholm. Det kan du tacka mig för - jag bytte däck på pendlarcykeln.

Superfint, och skönt att det är varmare än förra veckan, njuter varje extra dag jag kan rulla sommarhojen 😊 Götgatsbacken i Stockholm nu är helt parodiskt kaotisk just nu pga ombyggnad, så försöker välja skrattet i motsats till gråten när jag passerar, är ju trots allt bara några hundra meter

Svalt och blåsigt men benen kändes pigga. Nästan helt ensam på vägen. Såg knappt en människa, varken till fots, på cykel eller i bil de första 4 kilometrarna.

Lade märke till en del dåligheter på vägen, som man gör när man inte behöver koncentrera sig på medtrafikanter.

1. Man har anlagt farthinder i form av gupp på vägen ner förbi Åkeshovs simhall ("lilla" Bergslagsvägen). Jag såg inga skyltar (förutom A20) och guppen var asfaltsvarta. Såg dem endast för att var "färskare" och svartare än vägbanan. I.o.s. rätt mjuka så inte direkt farliga, men klart oväntade.

2. Fick vänta (i mitt tycke) orimligt länge på att få korsa Drottningholmsvägen vid Brommarondellen. Trots att jag var i princip ensam (såg ingen som kan ha passerat kort före mig) samt få bilar tog det lång tid att få grönt. Varför inte slå om direkt?

3. Ljussignalen vid Abrahamsberg är värdelös för cyklister på morgonen. Bil anlände 8 sekunder före mig varpå det blev grönt. Lagom till att jag nådde fram hade det blivit rött igen. Varför inte förlänga grönperioden? Varför inte känna av cyklist och omedelbart slå om till grönt igen? Inga bilar från korsande gator.

4. På sträckan mellan Gjörwellsgatan och Västerbroplan (utanför Socialstyrelsen) har man hyvlat bort asfalten på ca två tredjedelar av vägbanan, på bredden. Resultat: en lång och osynlig längsgående, 5 cm hög, asfaltkant. Fara för ouppmärksamma cyklister. Jag upptäckte den endast för att jag körde ner för den, som tur var med tillräcklig vinkel.

Punkt 4 drabbade mig också, såg lite suspekt ut och gjorde att alla cyklister i riktning mot bron höll rejält vänster.

(Punkt 1 drabbar vanligen inte mig men det är ju lite elakt att de kamouflerar nya farthinder, speciellt nu när det börjar bli mörkare. 🥲)

Gick fort på hempendlingen. Vet inte om det var benen eller medvind men nytt rekord tror jag.

Glömde nämna från morgonpendlingen:
5. Dålig och emellanåt i princip ingen belysning på Västerbron. Körde med helljuset.

Mörkt, fuktigt och svalt. Perfekt morgon helt enkelt.

En bil skippade väjningsplikten vid rondellen Bällstavägen/Långskeppsgatan-Beckombergavägen. Irriterande men jag hade ett öga på honom så ingen fara denna gång.

De nya farthinderna vid Åkeshovs simhall har nu fått chackrutor vilket gör dem synliga.

Jag har lite åsikter om förändringen i kurvan där Möjbrovägen ansluter till Beckombergavägen.
Man har byggt en "ö" så att cyklister som färdas österut, riktning Åkeshov, får en egen separerad fil genom kurvan. Sen fortsätter filen med heldragen skiljelinje fram till övergångsstället.
För de flesta, som svänger vänster, tycker jag att det är en försämring.
Förut kunde man ligga mitt i filen och slippa oroa sig för bilar bakifrån. Nu, om man kör laglig, måste man bromsa upp vid övergångsstället och kolla bakåt innan man svänger vänster.

Idag var det blött. Behöver andra byxor och en bättre (vattentät) jacka, isf den vindtäta som jag redan har. Behöver även ett par hela skor som inte läcker in genom sulan.

...tänk va mycket information ett blött väder kan ge..

Första pendlingen på nästan två veckor igår. Ville känna hur lårkakan jag drog på mig på Täby Park CX skulle kännas. Cyklingen gick bra, men under natten hade jag krypningar och obehag i det benet. Får nog vila några dagar till innan nästa försök till aktivitet.

Mörkt, fuktigt och svalt. Perfekt morgon helt enkelt.

En bil skippade väjningsplikten vid rondellen Bällstavägen/Långskeppsgatan-Beckombergavägen. Irriterande men jag hade ett öga på honom så ingen fara denna gång.

De nya farthinderna vid Åkeshovs simhall har nu fått chackrutor vilket gör dem synliga.

Jag har lite åsikter om förändringen i kurvan där Möjbrovägen ansluter till Beckombergavägen.
Man har byggt en "ö" så att cyklister som färdas österut, riktning Åkeshov, får en egen separerad fil genom kurvan. Sen fortsätter filen med heldragen skiljelinje fram till övergångsstället.
För de flesta, som svänger vänster, tycker jag att det är en försämring.
Förut kunde man ligga mitt i filen och slippa oroa sig för bilar bakifrån. Nu, om man kör laglig, måste man bromsa upp vid övergångsstället och kolla bakåt innan man svänger vänster.
Ja jäklar, nu byggs det nya innovativa cykelgrejor i området som ibland kanske löser ett problem och skapar ett annat. Undrar vad det ska bli där Björnsonsgatan ansluter till Bergslagsvägen... Man får nog lägga sig i bilfilen inför den där vänstersvängen du pratar om. Och den där rondellen, det är väl typ en på 10 av bilisterna från Bällstavägen/Island som bränner på och tror de är på huvudled om man kommer som cyklist på Långskepp. Bilister är som älgar...

Jag har haft medvind varje morgon nu i ett par veckors tid och vant mig vid det och har tänkt att jag är så stark. Nu har vinden vänt den här veckan och det är så segt. Klarade mig innan det började regna på riktigt den här morgonen och det var en skön temperatur.

Tidig start idag så inte mycket cyklister eller övrig trafik på vägen in. Inget regn men blött på marken så måste komma ihåg att sätta på ego- och kompislapp ikväll. Tänkte köra en lugn zencykling men motvinden i kombination med barnstol gjorde att jag fick ta i mer än planerat.
Just det, höll på att gå omkull på ett brunnslock på St Eriksgatan men lyckades reda ut det.

Senast ändrad:
Punka 50 meter hemifrån, däckets sidovägg gick sönder, borde ha bytt däcket typ i somras men jag gillar av någon anledning att pusha däcken så länge det går på pendlarcyklarna… skönt att få ”lov” att lata sig med spårbunden trafik ibland iaf!

Nu äter mörkret sig in från båda håll av dagen... snart är det färdigcyklat för i år... iallafall tur och retur. Vågar mig inte på landsvägen i mörker, trots alla fina lamp-tips.
Det gör kanske inte så mycket att det tar lite längre tid, har du ingen omväg (som jag har) så du kan undvika trafiken så mycket som möjligt?

Punka 50 meter hemifrån, däckets sidovägg gick sönder, borde ha bytt däcket typ i somras men jag gillar av någon anledning att pusha däcken så länge det går på pendlarcyklarna… skönt att få ”lov” att lata sig med spårbunden trafik ibland iaf!

Verkligen? Som student provade jag en gång i månaden bussen när det regnade mycket ("behövde" använda mitt "gratis" kollektivtrafikkortet), men det vara bara misär och jag var botat för en månad. Iofs är bussen värre en spår, men jag tycker inte om att sitta emellan mycket folk när jag inte är vaken.

Idag fin pendling i vad man inte Nederländerna kallar "mieser weer", inte riktigt samma som misär väder: duggregn och ingen vind. Hade dock önskat mig lite mer duggregn i ansiktet för fräscha känslan och komma till jobbet lite mer vaken.

Senast ändrad:
Det gör kanske inte så mycket att det tar lite längre tid, har du ingen omväg (som jag har) så du kan undvika trafiken så mycket som möjligt?
Jag har haft en bra alternativ väg men efter flytt i år blir den vägen lite väl mycket omväg i mörker och kyla... görbart ibland, men inte på regelbunden basis tyvärr. Tack för tipset dock 🙏.

Just skoöverdrag är generellt en "problemprodukt" kan jag tycka, praktiskt, skyddar samt ger värme men de slits ofta irriterande snabbt.

Ja, grejen är att de här är från 2023 och knappt slitna alls. Förutom att själva löpardelen av dragkedjan var aningen korroderad och konstruktionen uppenbarligen var sådär. Men det gick att borra upp lite och sätta dit ett par gem, så de får hänga med ett tag till.

Fast inte idag, så blött var det inte. Räckte med tåskydden. Oväntat många cyklister ute.

Ingen pendling till kontoret men fram och tillbaka till outletbutiken vid Gärdet för att fynda skidor mm, Lundhagsprylar och outdoorgrejor från Roswi. Varmt och lite regndis. Skidor på ryggen hem. Borde nog in i visa din last -tråden.

Idag blir pendlingen lite längre pga ett stopp på cykelbutiken där ett par spd-pedaler ska hämtas. Sista steget i ett långt och segt systemskifte från Time till Shimano. Känns nästan lite vemodigt.

En tanke som flimrat förbi min lilla hjärna några ggr:

Undrar hur många allvarliga cykelolyckor som skett genom årens lopp pga av att färgen/beläggningen som används för de vita strecken på tex övergångsställen är så otroligt hal?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp