storfiskarn
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Härlig gympendling imorse.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Svalt och blåsigt men benen kändes pigga. Nästan helt ensam på vägen. Såg knappt en människa, varken till fots, på cykel eller i bil de första 4 kilometrarna.
Lade märke till en del dåligheter på vägen, som man gör när man inte behöver koncentrera sig på medtrafikanter.
1. Man har anlagt farthinder i form av gupp på vägen ner förbi Åkeshovs simhall ("lilla" Bergslagsvägen). Jag såg inga skyltar (förutom A20) och guppen var asfaltsvarta. Såg dem endast för att var "färskare" och svartare än vägbanan. I.o.s. rätt mjuka så inte direkt farliga, men klart oväntade.
2. Fick vänta (i mitt tycke) orimligt länge på att få korsa Drottningholmsvägen vid Brommarondellen. Trots att jag var i princip ensam (såg ingen som kan ha passerat kort före mig) samt få bilar tog det lång tid att få grönt. Varför inte slå om direkt?
3. Ljussignalen vid Abrahamsberg är värdelös för cyklister på morgonen. Bil anlände 8 sekunder före mig varpå det blev grönt. Lagom till att jag nådde fram hade det blivit rött igen. Varför inte förlänga grönperioden? Varför inte känna av cyklist och omedelbart slå om till grönt igen? Inga bilar från korsande gator.
4. På sträckan mellan Gjörwellsgatan och Västerbroplan (utanför Socialstyrelsen) har man hyvlat bort asfalten på ca två tredjedelar av vägbanan, på bredden. Resultat: en lång och osynlig längsgående, 5 cm hög, asfaltkant. Fara för ouppmärksamma cyklister. Jag upptäckte den endast för att jag körde ner för den, som tur var med tillräcklig vinkel.
Fin bild. Vad har du för lapa?Härlig gympendling imorse.
En sån här.Fin bild. Vad har du för lapa?
Det blir mörkt tidigare och tidigare och idag saknade jag en bra lampa. Tack för tipsetEn sån här.
Riktigt prisvärd med vettig batteritid och bra ljus.
![]()
Cykellampa LED fram 1000 lm IP44 | Kayoba | Jula
Framlampa för cykel. Mycket ljusstark och har sju olika ljuslägen. Monteringsfäste med ringar i två storlekar ingår. Laddas via medföljande USB-kabel.www.jula.se
Ja jäklar, nu byggs det nya innovativa cykelgrejor i området som ibland kanske löser ett problem och skapar ett annat. Undrar vad det ska bli där Björnsonsgatan ansluter till Bergslagsvägen... Man får nog lägga sig i bilfilen inför den där vänstersvängen du pratar om. Och den där rondellen, det är väl typ en på 10 av bilisterna från Bällstavägen/Island som bränner på och tror de är på huvudled om man kommer som cyklist på Långskepp. Bilister är som älgar...Mörkt, fuktigt och svalt. Perfekt morgon helt enkelt.
En bil skippade väjningsplikten vid rondellen Bällstavägen/Långskeppsgatan-Beckombergavägen. Irriterande men jag hade ett öga på honom så ingen fara denna gång.
De nya farthinderna vid Åkeshovs simhall har nu fått chackrutor vilket gör dem synliga.
Jag har lite åsikter om förändringen i kurvan där Möjbrovägen ansluter till Beckombergavägen.
Man har byggt en "ö" så att cyklister som färdas österut, riktning Åkeshov, får en egen separerad fil genom kurvan. Sen fortsätter filen med heldragen skiljelinje fram till övergångsstället.
För de flesta, som svänger vänster, tycker jag att det är en försämring.
Förut kunde man ligga mitt i filen och slippa oroa sig för bilar bakifrån. Nu, om man kör laglig, måste man bromsa upp vid övergångsstället och kolla bakåt innan man svänger vänster.
Ha allt i en plastpåse (i ryggsäcken) är en enkel lösning.Lärde mig att min ryggsäck inte längre är vattentät. Bollocks.
Det gör kanske inte så mycket att det tar lite längre tid, har du ingen omväg (som jag har) så du kan undvika trafiken så mycket som möjligt?Nu äter mörkret sig in från båda håll av dagen... snart är det färdigcyklat för i år... iallafall tur och retur. Vågar mig inte på landsvägen i mörker, trots alla fina lamp-tips.
Punka 50 meter hemifrån, däckets sidovägg gick sönder, borde ha bytt däcket typ i somras men jag gillar av någon anledning att pusha däcken så länge det går på pendlarcyklarna… skönt att få ”lov” att lata sig med spårbunden trafik ibland iaf!
Jag har haft en bra alternativ väg men efter flytt i år blir den vägen lite väl mycket omväg i mörker och kyla... görbart ibland, men inte på regelbunden basis tyvärr. Tack för tipset dockDet gör kanske inte så mycket att det tar lite längre tid, har du ingen omväg (som jag har) så du kan undvika trafiken så mycket som möjligt?
Just skoöverdrag är generellt en "problemprodukt" kan jag tycka, praktiskt, skyddar samt ger värme men de slits ofta irriterande snabbt.Båda blixtlåsen till skoöverdragen fungerade i morse men var trasiga när jag skulle hem. Hög kvalitet.
Visa bilaga 800103
Just skoöverdrag är generellt en "problemprodukt" kan jag tycka, praktiskt, skyddar samt ger värme men de slits ofta irriterande snabbt.
Fast inte idag, så blött var det inte. Räckte med tåskydden. Oväntat många cyklister ute.