Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Oftast är ju inte huvudproblemet att en elcyklist kör snabbt utan för att de kör med mindre bra uppsikt och brett/fett. En del enstaka elfordon som tex enhjulingar kan vara helt j-kla crazy dock, då kan även jag gnälla över att de kör for snabbt. 🥲 Lite osäker på hur snabbt de går men i vissa fall mellan ca 70-90 km/h?

:unsure: "smidiga dagliga resor"
Visa bilaga 851681
haha, blev omblåst av en enhjuling idag också, förutom diskussionen med den äldre herren. Jag höll som bäst på att cykla förbi i led två "snabbfilen", det small bara till och sedan var han borta. Hade förtängt det, men det handlade bara om någon sekund jag såg honom, blåste om alla i tredje led. Det händer spännande saker varje dag såhär års skulle jag säga. Man ska lägga sin energi där den behövs, i benen. Det var en fin cykelmorgon, med lite höst i luften.

Åker med sonnen bredvid Valhalla badet i Gbg. Sonnen stannar och fixar ngt med sin väska. Två personer kommer på el-tantycklar i hela maximala 25km/h. En av dem med barnet på barnsitsen l. Hen frontar i full fart, börjar plinga med ring klockan. Noll fel marginal. Tappar hen kontroll, blir det mus av min son och mig. Hens foster troligen skadas i processen. Jag drar sonnen bakåt ifl och gubbar ut: har Ni inte bromsar och styret?! Andre individen säger: “men det är ju cykelvägen”. Noll koll på ngt. Bara flyger förbi. Jag cyklar till jobbet nästan varje dag sen 20 år och med varje år hatar jag cyklister mer och mer

Mitt goda humör förstördes på hemvägen. Vid Barkarby hade nån lirare parkerat sin (lätta) lastbil på G/C-banan (på G-delen)... Jag hinner tänka "vilken idiot" innan snubben hoppar ur lastbilen, rakt på cykelbanan Jag plingar, bromsar och tar mig förbi, argt rytandes "Du får inte stå där". Han skriker nåt efter mig och jag får spel och vänder. Jag ryter flera gånger att det är olagligt att stå där han står.
Han undrar varför jag gör sån stor sak av det hela.

Jag säger att jag cyklar där varje dag, och att han hoppade ur lastbilen utan att se sig för.. och att det är olagligt att stå där.

Han undrar fortfarande varför jag gör sån stor sak av det hela. Han säger att jag inte behöver köra på honom för det och han undrar om jag tror att hela gatan är min.

Jag säger att jag plingade och INTE körde på honom, trots att han inte såg sig för.

Då menar han att jag plingade sent.. Jävla konstigt när han hoppade ur bilen utan att se sig för. Fanskapet vägrar fatta att hans lastbil är ivägen, skymmer sikten, tvingar fotgängare ut i cykelbanan och att just det är anledningen till att jag höll på att köra på honom... ...och han undrar varför jag gör så stor sak av det.. Han undrar om gatan är min när det är uppenbart att den åtminstone inte tillhör imbecilla lastbilsförare.
Allt det här skrikandes förstås.
Men vad som värst är naturligtvis att han inte fattar att han är den felande och kommer göra likadant nästa gång...
🤬😡🔫💣💥

(Jag måste gå anger management-kurs)

Mitt goda humör förstördes på hemvägen. Vid Barkarby hade nån lirare parkerat sin (lätta) lastbil på G/C-banan (på G-delen)... Jag hinner tänka "vilken idiot" innan snubben hoppar ur lastbilen, rakt på cykelbanan Jag plingar, bromsar och tar mig förbi, argt rytandes "Du får inte stå där". Han skriker nåt efter mig och jag får spel och vänder. Jag ryter flera gånger att det är olagligt att stå där han står.

Jag säger att jag cyklar där varje dag, och att han hoppade ur lastbilen utan att se sig för.. och att det är olagligt att stå där.

Han undrar fortfarande varför jag gör sån stor sak av det hela. Han säger att jag inte behöver köra på honom för det och han undrar om jag tror att hela gatan är min.

Jag säger att jag plingade och INTE körde på honom, trots att han inte såg sig för.

Då menar han att jag plingade sent.. Jävla konstigt när han hoppade ur bilen utan att se sig för. Fanskapet vägrar fatta att hans lastbil är ivägen, skymmer sikten, tvingar fotgängare ut i cykelbanan och att just det är anledningen till att jag höll på att köra på honom... ...och han undrar varför jag gör så stor sak av det.. Han undrar om gatan är min när det är uppenbart att den åtminstone inte tillhör imbecilla lastbilsförare.
Men vad som värst är naturligtvis att han inte fattar att han är den felande och kommer göra likadant nästa gång...
🤬😡🔫💣💥

Ni blev båda stressade. Han vet att du vet att han vet att gjorde fel. Men skriks det, säts det ofta på en försvarsmekanism i huvet. Glöm det.

Real gentlemen know when to stop arguing, show each other middle fingers and go thy way

🤬😡🔫💣💥

Fotografera och skicka till arbetsgivaren med cc till kommunen. Bara själva fotograferandet kan få vederbörande att tänka till.

Ganska nöjd med att det blev bil på vägen hem idag, åtminstone ut vädersynpunkt, ur kösynpunkt not so much. Det är bara att konstatera när man är på båda sidor att folk kan varken cyklat eller köra bil, ingen visar hänsyn till någon. Man parkerar bilen över övergångsställen och över cykelöverfarter, cyklisterna i sin tur visar inga tecken på var de är på väg och ingen tanke på att man bör åtminstone ha sett varandra innan man drar ut framför en bil.

Men men man ska väl avsluta med något positivt och det är att de har rivit upp asfalten på en del av cykelvägen där det var stora gupp på grund av rötterna från intillväxande träden, frågan är om ny asfalt läggs i år eller nästa vår. Jag återkommer med svar när jag vet 😂

För övrigt har man satt ut såna kablar som mäter trafik på flera av cykelvägarna i Halmstad, förhoppningsvis visar det att vi cyklar rätt mycket och att det är värt att fortsätta med cykelstråken som skall knyta samman hela staden.
Japp cykelpendling hem igår och till jobbet idag på morgonen. Väldigt lugnt på vägarna, men dessa idioter som parkerar sig över övergångsställen istället för att vänta bakom dem, förbannade idioter.

På väg till jobbet igår var där ingen asfalt, men på vägen hem hade de reparerat vägsnutten och nu är där plant och fint och inte längre en massa knutor från rötter. Se så fint det blev 😁
Media (1).webp

Helt ok pendling idag , varmt och fuktigt. Tycker att det märks på det stora hela att de flesta pendlare har koll på läget. Funkar rätt bra trots allt även vid Hornstull , tom många av dom som pendlar på elsparkar har lärt sig att över axeln innan "fil" byte. Också kul att se att många cyklar med sina barn till skola/fsk det tycker jag säger en del om cykelmiljön.

Om bara alla kunde hålla lite mer åt höger skulle allt bli bättre. Är det tomt och fri sikt så kan man faktiskt köra längst ut åt höger särskilt om man flyter fram i makliga 20 km/h
Japp håller med dig men jag tycker att det har blivit mycket bättre de senaste åren, sen får man ha förståelse för att många behöver lite mer utrymme för att känna sig säkra än andra.

Ingen pendling idag pga livet. Det oväntade livet.
Igår på väg till affären går jag förbi en äldre kvinna med hund. Kvinnan fipplar med telefonen, hunden någon slags bordercollie sitter bredvid och glor på mig.
När jag är tvärs tanten morrar hunden till och kastar sig mot mig. Biter mig hårt i skrevet/ljumsken. Vi snackar blodvite, genom jeansen. Blev akuten för mig. Polisanmälan naturligtvis.

Tanten sa fy till hunden. Det var väl fint av henne, sen pillade hon vidare på telefonen. Märkte inte ens att byrackan bet mig förrän jag drog ner brallorna och visade blodet.
Hunden borde avlivas.

Fy fan…..
Ingen cykling idag.

Igår på väg till affären går jag förbi en äldre kvinna med hund. Kvinnan fipplar med telefonen, hunden någon slags bordercollie sitter bredvid och glor på mig.
När jag är tvärs tanten morrar hunden till och kastar sig mot mig. Biter mig hårt i skrevet/ljumsken. Vi snackar blodvite, genom jeansen. Blev akuten för mig. Polisanmälan naturligtvis.

Tanten sa fy till hunden. Det var väl fint av henne, sen pillade hon vidare på telefonen. Märkte inte ens att byrackan bet mig förrän jag drog ner brallorna och visade blodet.
Hunden borde avlivas.

Fy fan…..
Ingen cykling idag.
Nu är det nog så att det inte är hundens fel, det borde nog vara matte som avlivas, hunden har inte blivit ordentligt tränad.

Med det sagt hoppas jag att det i övrigt gick bra för dig och att de lappade ihop dig, krya på dig ❤️‍🩹

🤬😡🔫💣💥

Lovar att han hade förstått problemet med att ställa sig sådär på en ”bilväg”. Men där har han ju inte ställt sig såklart, för då hade han varit i vägen. Och hade han stått där och klivit ut hade han varit noga med att inte kliva rakt ut i kommande trafik.

Helt ok pendling idag , varmt och fuktigt. Tycker att det märks på det stora hela att de flesta pendlare har koll på läget. Funkar rätt bra trots allt även vid Hornstull , tom många av dom som pendlar på elsparkar har lärt sig att över axeln innan "fil" byte. Också kul att se att många cyklar med sina barn till skola/fsk det tycker jag säger en del om cykelmiljön.
Tycker också jag har märkt av fler föräldrar som cyklar med sina barn. Alltså med barnen på egen cykel, ingen skjuts av barn i lådcykel. Riktigt fin utveckling som påminner om min egna barndom.

Hunden borde avlivas.
Hoppas att du fick mattes namn och övriga uppgifter till polisanmälan.
Krya!
Nu är det nog så att det inte är hundens fel, det borde nog vara matte som avlivas, hunden har inte blivit ordentligt tränad.
Nja, nog skall en hund som biter förbipasserande avlivas. Och matten skall naturligtvis förbjudas att ha djur.

Hoppas att du fick mattes namn och övriga uppgifter till polisanmälan.
Krya!

Nja, nog skall en hund som biter förbipasserande avlivas. Och matten skall naturligtvis förbjudas att ha djur.

Jag menar bara att det är inte hundens fel från början, det är ägaransvar att ha pli på hunden. Sen är det ju tyvärr så att man lägger det på hunden.

Dagens pendling skett i bile
“Nu är det nog så att det inte är hundens fel”
Sorry men det låter som NRA “Rifles don’t kill people”. Beundransvärt men felaktigt. Vi alla vet vad det handlar om, vi behöver inte ställa oss på någonslags moral höjd. Vissa flyger iväg totalt och säger saker som “stackars hund”.

Anti human behavior

Hunden borde avlivas.

Fy fan…..
Ingen cykling idag.
Avliva tanten samtidigt.

Trevlig pendling idag. Två omkörningsrelaterade små incidenter med erfarna cyklister så inget som inte löste sig med ömsesidiga ursäkter och några vänliga ord. Men usch för att ligga bakom de här förbaskade matbudsmopederna som spottar ur sig oförbrända kolväten på cykelbanan. Ett förbud mot förbränningsmotorer på cykelbanor som det pratats lite om på sistone vore himla skönt. Elmopeder förstör inte alls på samma sätt.

Tillbaka
Topp