Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag kommer från Gullmarplan ned mot Skanstull. Rullar om en turkos damcykel på vägen ned. Stannar för rött i korsningen vid Ringvägen. Då kommer den turkosa cykeln, glider förbi hela kön och svänger vänster över övergångsstället mot Åhlens. Det är bara det att det är rött för fotgängare och grönt för bilar som kommer från SöS och ska söderut och hon blir nästan klippt av en högersvängande bil. Det gick bra, men det såg ut som att de hade kontakt. Jag muttrar "jävla idiot" och cyklisten bredvid i kön konstaterar att bilen bakom den som nästan klippte henne var en ambulans, så nära till hjälp om det skulle gått illa.

Annars lugnt, torrt och plusgrader.

Senast ändrad:
Jag kommer från Gullmarplan ned mot Skanstull. Rullar om en turkos damcykel på vägen ned. Stannar för rött i korsningen vid Ringvägen. Då kommer den turkosa cykeln, glider förbi hela kön och svänger vänster över övergångsstället mot Åhlens. Det är bara det att det är rött för fotgängare och grönt för bilar som kommer från SöS och ska söderut och hon blir nästan klippt av en vänstersvängande bil. Det gick bra, men det såg ut som att de hade kontakt. Jag muttrar "jävla idiot" och cyklisten bredvid konstaterar att bilen bakom den som nästan klippte henne var en ambulans, så nära till hjälp om det skulle gått illa.

Annars lugnt, torrt och plusgrader.
Har den korsningen på hemvägen, kommer från Gullmars och ska vänster på Ringvägen... alltid lätt frustration.

Men... borde inte bilar från SöS som vill söder ut svänga höger? :unsure:

Har den korsningen på hemvägen, kommer från Gullmars och ska vänster på Ringvägen... alltid lätt frustration.

Men... borde inte bilar från SöS som vill söder ut svänga höger? :unsure:
Släpper de inte på från båda hållen samtidigt? Från såväl SöS-hållet som från andra hållet?

Höll på o smälla me en äldre dam på en ranglig damdänga vid lilla västerbron. Hon svängde rätt ut i cykelbanan precis innan ja skulle köra om. Hon såg hyffsat förvånad ut när ja blåste om på högersida o sa att d e bäst om du håller dig till höger i fortsättningen :) annars torrt o perfekt cykelväder enligt mig

Höll på alldeles för länge i går att sätta på dubbdäck *LoL* därför blir det säkert jättevarmt minst en månad nu. :sneaky: Jag är så sjukt seg på att meka att det är komiskt men jag får till det till slut åtminstone. Inte helt van med thru axle heller men det verkar ju vara ett bra system, stabila grejer. Men fick justera skärmar för att få plats. Nu är det väl "ok", hjulet fram helt ok men för bakhjulet är det något lite marginal på den nedre delen av skärmen som vilar mot ramen, men fick åtminstone plats. Kan bli "intressant" om det packas snö dock. :sneaky: Kommer dock hålla min hybrid vinterförberedd också för de jävligaste dagarna, att stanna hemma pga väder känns helt enkelt hmmm väl "mesigt", blir ju inget spännande heller.

Visst är det jättemånga dagar man inte ens behöver dubb på här i Stockholm men det är klart avslappnande att slippa bry sig om vädret så mycket, skönt. Orkar absolut inte hålla på att byta däck hela tiden heller, i så fall två hjulpar. Funderade lite på enbart dubb fram "hardcore Happy style" men nu blev det både bak och fram.

Köpte 32or "Continental Contact Spike 120", även mina asfaltsddäck är 32or men dessa måste vara avsevärt högre, därav lite trängre... Vill man ha just 32or med dubb finns det sannerligen inte så mycket att välja på, hittade enbart dessa samt "Suomi Tyres 28” 32-622 W240 dubb".

Senast ändrad:
Höll på alldeles för länge i går att sätta på dubbdäck *LoL* därför blir det säkert jättevarmt minst en månad nu. :sneaky: Jag är så sjukt seg på att meka att det är komiskt men jag får till det till slut åtminstone. Inte helt van med thru axle heller men det verkar ju vara ett bra system, stabila grejer. Men fick justera skärmar för att få plats. Nu är det väl "ok", hjulet fram helt ok men för bakhjulet är det något lite marginal på den nedre delen av skärmen som vilar mot ramen, men fick åtminstone plats. Kan bli "intressant" om det packas snö dock. :sneaky: Kommer dock hålla min hybrid vinterförberedd också för de jävligaste dagarna, att stanna hemma pga väder känns helt enkelt hmmm väl "mesigt", blir ju inget spännande heller.

Visst är det jättemånga dagar man inte ens behöver dubb på här i Stockholm men det är klart avslappnande att slippa bry sig om vädret så mycket, skönt. Orkar absolut inte hålla på att byta däck hela tiden heller, i så fall två hjulpar. Funderade lite på enbart dubb fram "hardcore Happy style" men nu blev det både bak och fram.

Köpte 32or "Continental Contact Spike 120", även mina asfaltsddäck är 32or men dessa måste vara avsevärt högre, därav lite trängre... Vill man ha just 32or med dubb finns det sannerligen inte så mycket att välja på, hittade enbart dessa samt "Suomi Tyres 28” 32-622 W240 dubb".
Dubbla hjulpar! Du kommer aldrig att ångra dig! Det bästa sen konserverad gröt!

Dubbla hjulpar! Du kommer aldrig att ångra dig! Det bästa sen konserverad gröt!

Ja, jo, det blir nog det så småningom... hade trott/bestämt mig för att det här med grus inte var min grej men det visade sig vara rätt kul. :cool: Då kan det vara bekvämt att ha ett par för asfalt och ett par för gravel/skogsstigar. Men ja, även på vintern kan man så klart bekvämare växla mellan dubb och icke dubb med två hjulpar.

vänta lite här nu, var det inte du som undrade varför så många var rädda för dubb i förrförra veckan :P

/R

vänta lite här nu, var det inte du som undrade varför så många var rädda för dubb i förrförra veckan :P

/R

? menade väl att många här verkar fullständigt livrädda för att byta till dubb, ungefär som att det är djävulens påfund, nu har varje fall jag bytt ? jag var lite lat i år, väntade längre än vanligt men jag tycker ändå inte jag är rädd för dubb

Egentligen har jag hellre på dubb hela vintersäsongen jämfört med att skifta bara för att det är en varm vecka eller två, när man vaknar på morgonen behöver man ju då inte vara så rädd för vädret eller göra en djupanalys av väderprognosen kvällen innan. Men visst, skulle jag skifta efter väder blir det avsevärt bekvämare med två hjulpar (då skulle jag kunna tänka mig skifta oftare).

Rörigt? haha

Senast ändrad:
De ser lite undergivna ut. Har antagligen att göra med den som har de snyggaste hornen, HEN blir ju ledare, antar jag.
77AA4360-F9CF-41DC-8BEE-1B6C17C59DE4.jpeg

Prognosen igår var 4 grader undet natten och min termometer sa 4 grader imorse men det var is på bilarnas rutor. Det blev cykel med dubbdäck. Om det var is på vägbanan har jag ingen aning om.

Egentligen har jag hellre på dubb hela vintersäsongen jämfört med att skifta bara för att det är en varm vecka eller två, när man vaknar på morgonen behöver man ju då inte vara så rädd för vädret eller göra en djupanalys av väderprognosen kvällen innan.
Nu ser det ut att vara plusgrader resten av arbetsveckan så jag väntar nog till helgen med dubbdäcken. Men när de väl åkt på så är jag inne på samma linje, då får de vara på resten av vintern. Då slipper jag fundera eller råka ut för väderomslag under dagen.

Nu ser det ut att vara plusgrader resten av arbetsveckan så jag väntar nog till helgen med dubbdäcken. Men när de väl åkt på så är jag inne på samma linje, då får de vara på resten av vintern. Då slipper jag fundera eller råka ut för väderomslag under dagen.

Ja, omslag kan vara extra lynniga, var tex ett "spännande" väderomslag med svartis på en del ställen i Stockholm sen eftermiddag/kväll måndagen den 8/11, det var helt klart mycket farligt om man inte förstått hur halt det var.

Finns goda chanser till snöblandat regn som fryser följt av 20 cm snötäcke i slutet av nästa vecka. 240-dubbade Continental Contact Spike är på väg från Tyskland för ändamålet.

I övrigt hemmakontoret idag. Förhoppningsvis återhämtad från influensan till imorgon ?

Finns goda chanser till snöblandat regn som fryser följt av 20 cm snötäcke i slutet av nästa vecka. 240-dubbade Continental Contact Spike är på väg från Tyskland för ändamålet.

I övrigt hemmakontoret idag. Förhoppningsvis återhämtad från influensan till imorgon ?
Hinner du cykla in dom, det är väl rekommenderat 50 km på dom med?
Behövs ju bara rulla lätt så försiktigt flunsa-rehab går ju.

Dagens pendling, skönt väder, bra fart, gott om ork...och så råkade jag krocka med ett RÅDJUR också!
Det skuttade ut framför mig, över cykelbanan och ut på bilvägen. "Oj, där hade jag tur!" hinner jag tänka innan rådjuret upptäcker att det kommer bilar från bägge håll, tvärnitar, vänder hoppar skithögt upp i luften och springer rakt på mig! Kan inte handlat om mer än en sekunds förlopp. Cykeln far i diket, jag far i backen, slår i bakhuvudet och glider en bit på ryggen (har kanske aldrig varit så glad över ryggsäcken ?)

Jag verkar hel, cykeln verkar hel. Hjälmen sprack så den gjorde sitt jobb.
Misstänker att jag kommer vara öm här och där imorrn.

Cykla försiktigt, konstiga saker kan hända. ?

Edit: Noterade just att min tidigare vattentäta ryggsäck inte är vattentät längre eftersom jag glidit upp två hål i den. Attans, jag som var så nöjd med den...

Senast ändrad:
Dagens pendling, skönt väder, bra fart, gott om ork...och så råkade jag krocka med ett RÅDJUR också!
Det skuttade ut framför mig, över cykelbanan och ut på bilvägen. "Oj, där hade jag tur!" hinner jag tänka innan rådjuret upptäcker att det kommer bilar från bägge håll, tvärnitar, vänder hoppar skithögt upp i luften och springer rakt på mig! Kan inte handlat om mer än en sekunds förlopp. Cykeln far i diket, jag far i backen, slår i bakhuvudet och glider en bit på ryggen (har kanske aldrig varit så glad över ryggsäcken ?)

Edit: Noterade just att min tidigare vattentäta ryggsäck inte är vattentät längre eftersom jag glidit upp två hål i den. Attans, jag som var så nöjd med den...
Lämna in signalement å polisanmäl för smitning det är ett allvarligt brott?
Mange

Tog det lugnt idag iallafall på på vägen till jobbet , på vägen hem var det motvind men jag hade flyt med grön våg på Götgatan och hamnade bakom inte mindre än fyra st elhojar som ”tävlade ” med varandra att ligga först hängde på så gott jag kunde
( ingen av dem gjorde 25km/h om man säger så) blev riktigt spännande uppför skanstullsbron då de låg tre i bredd plus stackaren som de körde om när det kom en elhoj med flak och sufflett från andra hållet (gullmarsplan ), inget lyse och nu killgissar jag igen , den gjorde nog oxå över 25km/h fick släppa halvvägs upp bron själv men fick ju se lite ”spänning ” iallafall …
Mange

Lite grå novembermorgon, med en del blåst men inte alltför kallt.
Däremot hade jag "tvåpar" på väg till jobbet:
Två st som gjorde sidoförflyttning utan att se sig för först. En av dem skulle börja käfta när jag tyckte den skulle se sig för.
Två som tyckte att det var en bra idé att köra om vid möte.
Slutligen två som tyckte att vi i Sverige återinfört vänstertrafik igen efter typ 60 år.
Men det stora flertalet medtrafikanter skötte sig ändå bra idag.

Oj! Hoppas det gick bra ändå! Du har säkert en fin försäkring från jobbet som kan ta skadorna.

Oj! Hoppas det gick bra ändå! Du har säkert en fin försäkring från jobbet som kan ta skadorna.
Tack, är förvånansvärt oöm i kroppen idag faktiskt. Chefen ska kolla upp om försäkringen till och från jobbet täcker materiella skador eller om den bara gäller gubbkroppen. ? Når inte upp till självrisken på hemförsäkringen, men hjälmar är rätt billiga sett till nyttan de gör. ?

Ingen pendling idag pga hemmakontor. Lånade istället min frus cykel för ett ärende på lunchen. Plötsligt small det till och sadeln ramlade av. Skruven som håller den fast i stolpen som hade gått av. Jag klarade mig turligt nog helt från fysiska skador. När jag sa till barnen att sadeln nog gått sönder för att jag är för stark, hånskrattade de bara åt mig och sa att det nog är min vikt som är problemet... De har förmodligen rätt ;-)

Fick sluta lite tidigare idag och tog vara på tiden med en skogsrunda på hemvägen, tar gärna stigarna istället för grusväg , mitt i skogen kommer jag ifatt en synskadad som uppenbarligen rastar sin hund eftersom hen höll selet i handen , kommer på din högra sida med cykel ropade jag , hen sa tack när jag passerade men jag blev lite ställd, åkte av genom riset för att hålla ett större avstånd fick som sagt ett tack men hur ska man egentligen bete sig, vanliga skogsflanörer inga problem men hur ska man göra egentligen.
Konfunderad

Då var det dax för punka på bakhjulet nu på eftermiddagen på väg till jobbet?. När jag är vid Pampas Marina så känns däcket väldigt svampigt och där är belysningen inget vidare för slangbyte. Så jag står och trampar och försöker avlasta bakhjulet så mycket att jag inte ska förstöra fälgen, försöker komma så nära Solna centrum det bara går. Efter någon kilometer så var det helt tomt, så det var bara att brottas med däcket ett tag innan jag kunde byta slangen. Efter som jag inte kunde hitta något uppenbar orsak till punkan så rullade jag sedan vidare till tunnelbanan i Solna centrum för vidare transport till jobbet. Man vill ju inte få en ny punka ute på järvafältet mitt i mörkret ?

Blev hemmajobb idag också. Dubbdäcken får inte plats med skärmarna på så fick bli dubbdäck och Musguard fram och bak.

Blir jag misshandlad om jag kommer till Tour De Ötzi med såna skärmar?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp