Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Lättviktspendlingen med racer är igång! Södertälje - Stockholm i morse; denna gång utan felkörningar. På jobbet låg lagret med ombyteskläder mm. redo. Tåget hem. I morgon blir det halvdag och sedan cykel hem.

Största behållningen var killen som gled upp till vänster vid rödljuset i en korsning. Jag frågade om han skulle svänga eller rakt fram. "Rakt fram. Nu blir det gult där borta och jag kan de här trafikljusen, så det är fritt fram. Nu kör vi!" Det var bara att tacka och hänga på.

Näst största behållningen var kollegorna som nyfiket flockades runt cykeln på kontoret.

Funderar på om man ska ta fincykeln imorn.
Fördelar: Snabb och lätt, har 3h lunch så hinner en fin grusrunda, kul
Nackdelar: 1,2mm regn mellan 4 och 5, inga väskor = ingen matlåda

Synd att dagens pendlarväder inte kunde vänta tills imorn istället

Stockholm-Södertälje i dag. Har tydligen åkt på pyspunka i bak, så däcket hade nästan tömts på luft sedan i går, men cykelbutiken på Surbrunns/Birger Jarlsgatan har en utmärkt, prestaanpassad tryckluftsslang på väggen utanför. Det tackar man för! Sedan skulle jag prova en ny väg men snurrade bort mig i Mälarhöjden. Blev några kilometer och höjdmeter extra tror jag.

Stockholm-Södertälje i dag. Har tydligen åkt på pyspunka i bak, så däcket hade nästan tömts på luft sedan i går, men cykelbutiken på Surbrunns/Birger Jarlsgatan har en utmärkt, prestaanpassad tryckluftsslang på väggen utanför. Det tackar man för! Sedan skulle jag prova en ny väg men snurrade bort mig i Mälarhöjden. Blev några kilometer och höjdmeter extra tror jag.
Det finns många trevliga vägar i Mälarhöjden, finns värre ställen att snurra bort sig på.
Hoppas du slapp regnet på hemvägen.

Har pendlat på fincykeln sen i torsdags men idag fick det bli fulpendlarn för att det är skönt med plattisar och sadelväska ibland (praktiskt att ha matlåda med sig)
På jobbet klev det på en dam med en fin O.P.E.N-cykel som min matros snackade lite med. Det var tydligen "hennes billiga cykel" :P

Massa paddor på vägarna när jag cyklade hem. Har dom tinat upp efter vintern eller är det nån stor-paddsmöte på gång?

Har pendlat på fincykeln sen i torsdags men idag fick det bli fulpendlarn för att det är skönt med plattisar och sadelväska ibland (praktiskt att ha matlåda med sig)
På jobbet klev det på en dam med en fin O.P.E.N-cykel som min matros snackade lite med. Det var tydligen "hennes billiga cykel" :P

Massa paddor på vägarna när jag cyklade hem. Har dom tinat upp efter vintern eller är det nån stor-paddsmöte på gång?
Matros?

Hmmm, pendlat i ca 1 1/2 år nu och det här var nog en topp 3 notering i antal cyklister. Börjar korka ihop sig när man kommer till Stora mossen korsningen ungefär, skönt att det inte är så hela tiden...
Du får cykla lite tidigare. drog från Norra Villastan kl 07:05 och det flöt på riktigt fint hela vägentill Tegelbacken. men visst börjar det komma lite mer folk

Trevlig pendling i kortbent med både sol och vind i ansiktet. Många cyklister ute även på norra sidan stan. Till hempendlingen har jag beställt sol i ansiktet och vind i ryggen.
Ja det kommer bli så skönt att lufta de lurviga benen med kortbent :)
får väl ta och avhåra dem till helgen

Du får cykla lite tidigare. drog från Norra Villastan kl 07:05 och det flöt på riktigt fint hela vägentill Tegelbacken. men visst börjar det komma lite mer folk

Tidigare?? ? Jag jobbar på det här, vi får väl se hur det går.... för mig är det här kanske en ännu större utmaning än träningen i sig. ? Det var/är en ren chock för mig att många "seriösa cyklister" verkar hoppa i säng 22:00 för att gå upp 05:00 och börja cykla runt kl 06:00 (ok, jag överdriver kanske liite).

Tidigare?? ? Jag jobbar på det här, vi får väl se hur det går.... för mig är det här kanske en ännu större utmaning än träningen i sig. ? Det var/är en ren chock för mig att många "seriösa cyklister" verkar hoppa i säng 22:00 för att gå upp 05:00 och börja cykla runt kl 06:00 (ok, jag överdriver kanske liite).
jaa somliga är inte kloka på riktigt :)
INväntar att mina klena ben ska vakna till liv så ska jag bli förnedrad av ngn fin morgongrupp

Det är att vara ute tidigt för att ha vägarna för sig själv. När man vant sig tycker man att det är värt det. Jag rekommenderar att de som inte är "tidiga" fortsätter att tryna på den tid jag vill vara ute.

Pendlingen då? Lika händelselös som vanligt. Zen är en bra kompis i trafiken.

Chock var ordet! Kl 06:00 har man ju missat allt det fina med att dra iväg strax före 05:00.

En av befattningarna på fartyg. Jag som kör båten är befälhavare och den som sköter allt det andra är matros.
Om du åker passagerarbåt i skärgården el liknande så är det matroserna du möter när du kliver ombord, köper biljett etc
Nu när jag begriper att din pendling innehåller färjetur blir allt mycket mer klart.

⛴️

16503803278416300296068742796885.jpg

Kortkort och bad i sjön, fifasen va nice!

/T

Skön morgonpendling i vackra vädret, inte så farligt med folk men inga roliga att leka med.
Em pendlingen hem i korta bibs och kortärmat och med keps samt korta handskar. Maaagiskt, och fort gick det. Samma typ av vind som Vegan, jäkligt skum.

Bilagor

• 20220419_171533.jpg
    20220419_171533.jpg
    721.9 KB · Besök: 52
Shorts och bara tunn långärmad tröja, och en fantastisk soluppgång över Saltsjön.
Börjar få till hur jag ska packa min nya Carradice för att få viktfördelningen bra med laptop och allt.
Blev omkörd av en kolfiberracer strax efter Riddarholmskanalen, så tog rygg på honom fram tills mina vinterdäck sög musten ur benen på Torsgatsbacken upp mot St Eriksplan. Dags att byta till sommarsulor, de nya kommer enligt uppgift levereras på fredag.
20220420_063952.JPG
20220420_063942.JPG

Har ont i yttre lårmusklerna sedan i förrgår då det var 8 timmar altanväggsbyggande. Så hade inge större förhoppningar om att det skulle gå något vidare varken i går eller idag.
Men var är alla västerortspendlare? inga som förnedrade mig och inga att förnedra.
Inte enns några snabba elcyklar eller elsparkar värt att nämna.
Enda behållningen var det vackra vädret i morse.
ja och denna på frullen :)

Bilagor

• 20220420_084005.jpg
    20220420_084005.jpg
    523.3 KB · Besök: 38
Har ont i yttre lårmusklerna sedan i förrgår då det var 8 timmar altanväggsbyggande. Så hade inge större förhoppningar om att det skulle gå något vidare varken i går eller idag.
Men var är alla västerortspendlare? inga som förnedrade mig och inga att förnedra.
Inte enns några snabba elcyklar eller elsparkar värt att nämna.
Enda behållningen var det vackra vädret i morse.
ja och denna på frullen :)
Den frullen slår min grova rågbrödmacka med ost och skinka som jag släpade hemifrån. Men den gav bra träning för käkarna.

Första cykelpendlingen på länge. Crossarna har okänd status, så tvingades ta landsvägscykeln. Nästan öde mellan Tyresö och Sickla. Sedan blev det fler och fler med-/mottrafikanter. Fin morgon. Det gör vi om.

Edit: Mötte förresten @Fjärdebrunn, som var på väg hem från Pelotonen, vid Londonviadukten. Hann knappt få upp handen för en vink. Hade man bara varit lite morgonpiggare...

Senast ändrad:
Kom ut till cykeln för att se att bakhjulet var platt, slangen trasig i radien mellan slang och ventil. En av få dagar då jag verkligen behöver vara på plats på jobbet i tid. Bara att attackbyta slang och slänga på sommardäcken. Väldigt trevlig pendling i övrigt med solsken och mer lättrullade hjul än tidigare :)

Bytte ut klarglaset till spegelglas i glasögonen, dagen till ära. Härligt solig pendling, jag hade glömt hur snabbt man blir varm och blev lite för svettig. Tog rygg på en snabbpendlare från Juliaborg men tappade honom vid ett rödljus på Söder sen. Bra draget hursom.

Skönt igår och skönt idag. Körde lite myspendling, inga fartambitioner men inte heller antisvett.
Fick med ett grussegment också vilket livar upp pendlingen.

På väg ner från Tranebergsbron blev jag omrullad av en annan pendlare. En utmaning! klämde i ordentligt och drog förbi honom på väg upp för Thorildsplanspuckeln. Seger!

IMG_1414 Edited.JPG

Tillbaka
Topp