Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inga nya jack på benen så det är bra men jag blir så evinnerligt trött på elcykelmuppar som tror att de är snabba , blir omcyklad flåt omkörd av en hen , problemet är att vi håller samma hastighet (jag stod stilla vid ett trafikljus) och hen kom ikapp men inte riktigt förbi mig när hen bytte fil ändå ,
fick iallafall ur mig ett asch Sture vad du är tarvlig ( sa förstås nåt annat ) och cyklade ifrån hen uppför götgatsbacken….
Mange

Senast ändrad:
Skarvade med intervaller över Djurgården, Gärdet och Norra djurgården på väg kontoret i Solna i morse.
Hem genaste vägen med cykelkö längs Karlbergskanalen, Stadshuset, Tegelbacken, Vasabron, Munkbron via Slussen till Birkaterminalen där det släppte. Stockholm är trångt.
”Stockholm är trångt’, inte idag ?var helt ensam i motvinden och regnet imorse , fantastiskt ?

Nä, det var jäkligt glest i morse. Duggregn, men kände att jag var precis rätt kittad i korta byxor och regntät jacka så det var jäkligt nice. Varken frös eller var för varm och hade en jäkligt trevlig pendling ändå.

Jag var fel klädd men hade medvind så det var ju trevligt, däremot röda torget för mig, prickade varenda jäkla rödljus. ? Avsevärt mindre cyklister, ja, helt fascinerande hur väderkänsliga pendlare är. Måste vara lite jobbigt kan jag tycka. Det är ju en sak när man ska ut och cykla racer utan skärmar i typ 10 mil eller mer, men för 1-2 mils pendling med en skärmutrustad hoj?

Första dagen med väta i år så hade glömt hur man ska klä sig. Kände mig precis lagom varm när jag promenerade med barnen till skolan. Insåg då att jag var för varmt klädd... bestämde mig för en lugn pendling*.

På Spångavägen var det en Audi A3 som bara måste köra om mig precis vid ett övergångsställe. Inga problem i sig för han höll ändå bra avstånd. Väl framme vid rondellen korsade jag vägen precis framför Audin.

En elcykelgalning körde om mig på höger sida strax före korsningen vid Abrahamsberg. Alltid män på "feta" elcyklar som beter sig så. Finns nog nåt skämt om kompensation här nånstans...

* Det sket sig som vanligt vid Tranebergsbron. Anlände våtvarm till jobbet tidigare än planerat.

En påse över väskan fixade så innehållet inte va dyngsurt iallafall, men jeans va ju inte helt optimalt idag.
IMG_20220531_122734.jpg

Första dagen med väta i år så hade glömt hur man ska klä sig. Kände mig precis lagom varm när jag promenerade med barnen till skolan. Insåg då att jag var för varmt klädd... bestämde mig för en lugn pendling*.

På Spångavägen var det en Audi A3 som bara måste köra om mig precis vid ett övergångsställe. Inga problem i sig för han höll ändå bra avstånd. Väl framme vid rondellen korsade jag vägen precis framför Audin.

En elcykelgalning körde om mig på höger sida strax före korsningen vid Abrahamsberg. Alltid män på "feta" elcyklar som beter sig så. Finns nog nåt skämt om kompensation här nånstans...

* Det sket sig som vanligt vid Tranebergsbron. Anlände våtvarm till jobbet tidigare än planerat.

Samma här, jag har varit exceptionellt skicklig på att undvika regn i år men idag verkar det gå åt h-vete från morgon till kväll. Frågan är dock vilka som har tillräckligt stora ballar för att dyka upp på träningen ikväll. ?

Något underklädd imorse, tänkte det skulle bara bli max 1mm, så jag klarar mig nog.
Åh vad fel jag hade ??
Så blöt när jag kom fram..
Lyckligtvis hade det ju typ slutat regna när jag stack från jobbet.
Tur jag kunde kompensera med blöta kläder..

Jag var fel klädd men hade medvind så det var ju trevligt, däremot röda torget för mig, prickade varenda jäkla rödljus. ? Avsevärt mindre cyklister, ja, helt fascinerande hur väderkänsliga pendlare är. Måste vara lite jobbigt kan jag tycka. Det är ju en sak när man ska ut och cykla racer utan skärmar i typ 10 mil eller mer, men för 1-2 mils pendling med en skärmutrustad hoj?
Förlåt, jag lovar bot och bättring. #LämnadeCykelnHemma

Beckombergavägen har numera ett antal tillfälliga chikaner utplacerade för att begränsa kapaciteten för biltrafik och de är som vanligt idiotiskt utformade och trycker in även cyklister i avsmalningarna istället för att ge dem en egen liten smitremsa mot vägkanten.
Men appen "tyck till" är fantastisk, och folket bakom den i Stockholm. Jag felanmälde placeringen av lastbilsdäcken här om dagen och nu är alla utflyttade och jag såg cyklister som smet förbi på insidan. Tack stockholms stad :)
IMG_8950.jpg

Fick för mig att använda ringklockan idag. Plingade lite grann 10 m innan passage av pappa med barnvagn. Han valde då att svära åt mig eftersom han inte tyckte att jag hade behövt plinga. Föräldrar borde tänka på sitt språkbruk när deras barn kan höra.
sån klassiker!
Plingar jag får jag sura blickar för vissa uppfattar det som "flytta dig! Här kommer jag!" Andra blir sura för man inte plingar, För dom blir så rädd när man passerar annars. Det går inte att göra rätt..
Sen jag köpte en spurcycle ringklocka så kan jag plinga med mycket mer marginal och det uppskattas av fler.

Minns särskilt en herre skällde på mig för jag inte plingade när jag cyklade om honom på cykelbanan, tyckte det skulle öka säkerheten för alla, Ett par hundra meter senare kör han mot rött i en inte helt optimal situation. Saktade ner och frågade vad det handlade om när jag kom ikapp. Han menade att han hade situationen under kontroll och såg att det var säkert att köra mot rött, Jag undrade om det inte kunde vara så för mig, Att jag såg att det var säkert att passera honom utan att plinga så blev han väldigt upprörd.

Senast ändrad:
"Spännande" pendling genom Stockholm idag. Inte så mycket andra cyklister då det ju var lätt fuktigt väder i morse. Över Södermalm gick det smärtfritt, så även Slussen. Vid Slottet var det total avspärrat (kanske i samband med klimatmötet eller annat). Totalstopp för all trafik!
När polisen släpper på avspärrningarna börjar den långa kön av cyklister att rulla långsamt.
I samband med detta flyttar sig även polisbilarna som stått som en del i avspärrningarna på körbanan på Skeppsbron. Bilarna flyttar sig med blåljusen fortfarande påslagna, och en av bilarna drar över den förhållandevis höga mittrefugen. Rätt var det är har jag den någon meter från mig och då väljer föraren att dra på sirenen för att köra vinkelrätt upp från gatan upp på trottoaren?!?
Kändes lite onödigt då de lika gärna kunde ha använt vanliga signalhornet så hade jag flyttat på mig, även om det var väldigt svårt att förstå var de skulle ta vägen.
Resten av pendlingen var fortsatt småfuktig men annars rätt händelselös.
Får se hur hempendlingen blir....

sån klassiker!
Plingar jag får jag sura blickar för vissa uppfattar det som "flytta dig! Här kommer jag!" Andra blir sura för man inte plingar, För dom blir så rädd när man passerar annars. Det går inte att göra rätt..
Jag misstänker att det till och med är samma individer som ena dagen blir sura om man plingar och nästa dag blir lika irriterade om man inte gör det ?

sån klassiker!
Sen jag köpte en spurcycle ringklocka så kan jag plinga med mycket mer marginal och det uppskattas av fler.

Huvudet på spiken, inte lätt att vara cyklist. ? Ja, man försöker väl plinga "lagom" på avstånd för att inte ge folk hjärtattack men samtidigt är det ju bra om de hör plinget...

Generellt sett försöker jag dock undvika skrämma folk eftersom jag stör mig på det själv men samtidigt får de tyvärr skylla sig själva när de ibland promenerar som kråkor i flock "all over the place".

För att inte tala om de gångare och cyklister för den delen som demonstrativt hävdar sin plats och går/cyklar så nära mitten som möjligt, man riktigt ser på ansiktsuttrycket hur beslutsamma de ser ut, beredda på en gestikulering eller svordom om de tycker att man kommer väl nära dem. ?

Senast ändrad:
"Spännande" pendling genom Stockholm idag. Inte så mycket andra cyklister då det ju var lätt fuktigt väder i morse. Över Södermalm gick det smärtfritt, så även Slussen. Vid Slottet var det total avspärrat (kanske i samband med klimatmötet eller annat). Totalstopp för all trafik!
När polisen släpper på avspärrningarna börjar den långa kön av cyklister att rulla långsamt.
I samband med detta flyttar sig även polisbilarna som stått som en del i avspärrningarna på körbanan på Skeppsbron. Bilarna flyttar sig med blåljusen fortfarande påslagna, och en av bilarna drar över den förhållandevis höga mittrefugen. Rätt var det är har jag den någon meter från mig och då väljer föraren att dra på sirenen för att köra vinkelrätt upp från gatan upp på trottoaren?!?
Kändes lite onödigt då de lika gärna kunde ha använt vanliga signalhornet så hade jag flyttat på mig, även om det var väldigt svårt att förstå var de skulle ta vägen.
Resten av pendlingen var fortsatt småfuktig men annars rätt händelselös.
Får se hur hempendlingen blir....

Händer mycket i stan nu, det var nog klimatmötet och snart (från och med i morgon) kommer hamnarna i Stockholm fyllas av ca 40 krigsfartyg från Nato vilket lär öka antal människor i rörelse. ? Sannolikt tre orsaker: 1. övning 2. marinens 500 årsjubileum 3. maktdemonstration (Man kan undra vad miljövännerna från klimatmötet kommer tycka men kanske slut då?)

Blev stoppad av polis vid Vasabron i regnet i morse pga avspärrningar för kortege. En kort stund senare släpptes vi iväg och polisen tackade för tålamodet.
Kommer över till den andra sidan av det avstängda området vid Tegelbacken och fick mer eller mindre en utskällning av den kvinnlig polis som fortfarande höll avspärrningen och som kallade mig respektlös.
Sen kom alla de andra cyklisterna vällande från mitt håll som jag ställde av över Vasabron och då började hon plötsligt ursäkta sig med att hon inte hade uppfattat att avspärrningarna var hävda.

På hemvägen blev det ett fint intervallpass längs Brunnsviken, Norra Djurgården/Stora skuggan och Djurgården.

Tillbaka
Topp