Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Idag hände iaf något lite annorlunda. Kom på vägen ner från Henriksdal mot Sickla/Hammarby och tänkte svänga in på cykelbanan (ni som vet, vid första övergångsstället) . Mötte en kille som var på väg upp för backen som tänkte svänga ut på vägen. Vi båda signalerade för sväng, men bestämde oss för att det var dålligt att fronta så jag fortsatte på vägen och han på cykelbanan. Om jag får säga det själv så var det ett typexempel på bra kommunikation och defensiv körning. Tack för att du var tydlig!
Om killen var i blått, Giro d Italia - king of the mountains jersey, då var det jag. Jag minns väl den händelsen. Jag kör även med kamera men har redan raderat filmen.

A2B9B1A1-0F36-42D5-A478-5D5F87466649.jpeg

Friday and a brand new blacktop

Behaglig tur in till jobbet idag. Tror att kombinationen att jag drog lite tidigare och att det är fredag gjorde att det nästan var tomt på cb. Ganska händelselös pendling förutom att en cyklist som cyklade mot rött över St Eriksgatan nästan blev klippt av en Vespa.
Idag var det heller ingen bilist som gick ur sin bil för att börja slåss med mig till skillnad från igår morse. All in all, en kanonmorgon.

Testade en ny väg till skolan med ett av barnen. Hans skola ligger i motsatt riktning mot mitt jobb, så det blev totalt 22 km pendling idag. Betydligt mycket lugnare trafik inne i stan än tidigare i veckan, troligen både pga senare tidpunkt och fredag.

Testade en ny väg till skolan med ett av barnen. Hans skola ligger i motsatt riktning mot mitt jobb, så det blev totalt 22 km pendling idag. Betydligt mycket lugnare trafik inne i stan än tidigare i veckan, troligen både pga senare tidpunkt och fredag.

Ja, många som "jobbar hemifrån" på fredagar. ? Själv lyckades jag träffa varenda jäkla rödljus med jobbigt många igångdrag, det förstörde mitt snitt men landade varje fall >30 km/h ändå efter en kämparinsats. Planen är dock långsam Z2 pendling hem (återstår att se om jag håller det löftet...).

Plakatviftande miljöpartister i sämsta korsningen i Ropsten, där folk som ska med buss 6 måste korsa cykelvägen. Jag hann inte se vad som stod för jag var tvungen att väja för gående. Annars fin cykelmorgon.

Kanske är "återställ våtmarker" som gått fullständigt bananas under minst ett års tid, de kanske fått påfyllning i deras strejkkassa nu? (de får nämligen garanterat en himla massa böter)

Senast ändrad:
Ja, många som "jobbar hemifrån" på fredagar. ? Själv lyckades jag träffa varenda jäkla rödljus med jobbigt många igångdrag, det förstörde mitt snitt men landade varje fall >30 km/h ändå efter en kämparinsats. Planen är dock långsam Z2 pendling hem (återstår att se om jag håller det löftet...).
+30 är starkt! Det är ovanligt att jag kommer upp i över 30 i rullsnitt vid pendling och totalsnitt brukar jag inte mäta eftersom det troligen skulle trigga mig att tumma på trafikreglerna... ;-)

+30 är starkt! Det är ovanligt att jag kommer upp i över 30 i rullsnitt vid pendling och totalsnitt brukar jag inte mäta eftersom det troligen skulle trigga mig att tumma på trafikreglerna... ;-)

Det beror ju väldigt mycket på var och när man pendlar. Jag kan ha runt 23 i rullsnitt halvvägs och runt 30 när jag kommer hem.

Kanske inte att rekommendera men jag försöker verkligen ha koll. Stannar vid alla ljus och så, gillar den något intervall-lika träningen man får. Att cykla kan påminna lite om "bollkänsla" men på ett annat sätt, man måste ha feeling för cyklingen och trafiken, vissa har det, andra inte. Beror ju en jäkla massa på årstiden också, jag är jättefeg när det är halt med dubb bak och fram.

Har mycket bra pendelväg (hela Bergslagsvägen) ungefär till Stora Mossen, här korkar det ofta ihop sig. Snittet dit är oftast avsevärt högre än efter... ? ?

Har faktiskt ett hemligt vapen att ta till också, den här ca 11 kg tunga pendlingsracern med skärmar, kompislapp och hela köret är inte min snabbaste cykel om jag säger som så. ? Men tar pendlingsracern ungefär 98% av pendlingsturerna. Tycker det blir en extra trevlig känsla med racern på längre turer när man härjat med pendlingsracern.

Sist men inte minst: Trots att jag tycker jag pinnar på bra ibland är det väl knappt man platsar topp 300 på de olika segmenten (med några undantag) så det här beror verkligen vilka cyklister man jämför med. *LoL* Finns betydligt snabbare snubbar här. Min styrka ligger väl möjligen i att jag matar på hela tiden, inte bara på enstaka fjuttiga segment. :sneaky:

Senast ändrad:
Körde för omväxlings skull Kolonnvägen istället för förbi Frösundavik genom Solna. Verkar fortfarande vara körbanan som gäller förbi byggena vid mosavfarten.

Något snabbare än i morse, men fortfarande rätt lusigt tempo. Hoppas på att få tillbaka benen nästa vecka…

Cyklade längs Johanneshovsvägen imorse strax innan sex ,vid bolidenplan blir jag omkörd av en rawbike, långt fram ser jag en mötande cyklist (el) nästan nere vid värmdö gymnasium lyckas de nästan krocka trots att de var helt ensamma jag låg långt bakom , fascinerande!?
Hemvägen klassiskt beteende, alla ska vara längst fram vid trafikljusen trots avsaknaden av utrymme och gärna tittandes på luren så när det blir grönt så får man ropa lite för att de ska komma iväg ?.
Den här veckan och typ förra har jag upplevt kantvind både till och från jobbet , ni som bor nacka/värmdö och västerort hur är er uppfattning med vindarna….
Mange

Svalt idag. Men väderleksrapporten indikerade i alla fall nederbördsfri pendling.
Hur som helst började det regna efter Västerbron. Förutseende som jag var hade jag såklart inte rainlegs redo utan de låg i ryggsäcken som man ju inte orkar stanna för att gräva i när man är på väg.
Blev till att trampa lite extra snabbt resten av vägen.

En elspark försökte krypa förbi mig på krönet av Västerbron. Jag trampade på lite extra för att hinna före.
Tjejen på sparken tänkte nog "Haha, kolla gubben som inte vill få sin manlighet kränkt!" (Obs, fritt fantiserat).
Jag tänkte "Det är mycket säkrare om jag kör före på en gång än om jag måste köra om henne i hög fart på den dåliga cykelbanan som också är våt".

Kollade tillbaka i historiken. 17 mars skrev jag i tråden att jag dragit sönder skruvarna till framstänkan och skulle fixa det till helgen. Jag menade tydligen helgen 27-28 augusti, för nu har jag äntligen stänkskärm där fram på pendlaren igen.

Annars var väl dagens stora begivenhet nån sorts aktion (våtmarksgänget?) på E4 vid Norra Begravningsplatsen. Aktivisterna satt och blockerade alla körfälten i södergående riktning. En var avdelad för att stoppa den pickup som försöket köra förbi i gräset i diket. De trafikanter som kommunicerade med aktivisterna verkade inte direkt uttrycka sitt stöd för aktionen ?

Annars var väl dagens stora begivenhet nån sorts aktion (våtmarksgänget?) på E4 vid Norra Begravningsplatsen. Aktivisterna satt och blockerade alla körfälten i södergående riktning. En var avdelad för att stoppa den pickup som försöket köra förbi i gräset i diket. De trafikanter som kommunicerade med aktivisterna verkade inte direkt uttrycka sitt stöd för aktionen ?
Ambulansen under utryckning var nog måttligt road.

Slapp regn och blev inte ens fuktig av stänket från den blöta marken heller. En bra morgon.

Herregud, har "Återställ Våtmarker" satt igång igen, tillbaka efter sommarlovet? Jag undrar vilka det är som finansierar deras strejkkassa med tanke på alla böter etc. de samlar på sig. Har lite svårt att tro att alla tar denna återkommande ekonomiska smäll själv ur egen fick men inte vet jag.

Herregud, har "Återställ Våtmarker" satt igång igen, tillbaka efter sommarlovet? Jag undrar vilka det är som finansierar deras strejkkassa med tanke på alla böter etc. de samlar på sig. Har lite svårt att tro att alla tar denna återkommande ekonomiska smäll själv ur egen fick men inte vet jag.
Låter som det kan bli blåljussabbotage för dom den här gången...

Låter som det kan bli blåljussabbotage för dom den här gången...
Ja tyvärr får de troligen ca noll sympati från allmänheten. Deras aktion hade varit lika relevant om de limmat fast sig utanför dörrarna till op-salarna på KS. Eller utanför samtliga matbutiker i stan.
Så, slut på politiktjafset nu. ;)
Pendlingen var tråkig, bara 4 km. Kanske ska börja gå till jobbet i stället?

Plötsligt hände det , motvind till och en duktig sida med och plattläns på sista rakan hem .
Kan inte sluta förundras över dessa bilister som frivilligt sätter sig i köer dag ut och dag in !?
Mina arbetskamrater startade samtidigt som mig från Järva krog och kom hem en halvtimme efter mig trots att de bor närmare än mig , men det var kö både på norra länken och Essingeleden beklagade de sig å jag sa men cykla då istället, men SÅ jobbigt var det tydligen inte….
Mange

Står aldrig längst fram men jag håller min plats i kön?

Jag gör en snabb bedömning av övriga cyklisters troliga kapacitet och ställer mig på lämplig plats, oftast långt fram. Blir sällan omkörd, men det jag absolut inte förstår är de som har jättebråttom iväg och accelererar galet fort upp till 22 km/h och sedan håller sig där...

Tillbaka
Topp