Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

En stressad tant 70 årsåldern springer mot busstationen och vill snedda över cykelbanan för att spara tid. I en rörelse vänder hon sig 180 grader, tittar mig i ögonen och skriker ilsket:
"MEN CYKLA SNABBARE FÖR I HELVETE, JAG SKA MED BUSSEN!" (för de nyfikna så höll jag 30km/h)
Såklart att det alltid är någon annans fel att man själv är sen...

Börjar bli mörkt nu på morgonen och för all del lerigare dom dagar man väljer bort cykelstråken till jobbet :cool:
20221019_063509-01.jpeg

Solen i ögonen, vinden i ryggen och en termometer som stannade några tiondelar över nollan i köldhålen. Dags att börja vänja sig vid tanken på att dubbdäcken ska på så småningom. Sen borde någon borde plocka upp fallfrukten på vår garageuppfart, så att jag slipper få ruttet äppelklägg i klossarna ?

Kallt och fint. Valde att inte ha buffen på huvudet och det var rätt kallt ett tag...men ordnade upp sig.

De har nu flyttat stängslet ut mot vägbanan på Skanstullsbron norrgående så att det är väldigt mkt mer plats. Kanske blir det bra att pendla den vägen trots allt. Får se när snön kommer.

Klippt från långtidsprognosen:
"De kommande tre månaderna blir eventuellt kallare än normalt och relativt torra, framförallt i norr. Det storskaliga väderläget under början av vintern pekar på att högtrycksblockeringar kommer att vara återkommande på Nordatlanten och över Skandinavien.

De kalla perioderna i vinter kommer troligen påminna oss om vintrarna som var för 30 år sen, då var det i snitt 1-3 grader kallare. Det är högtryckens placering på de nordliga breddgraderna som är avgörande för om det blir en eller flera kalla perioder i vinter."

Monstercrossen fram, eller?

Klippt från långtidsprognosen:
"De kommande tre månaderna blir eventuellt kallare än normalt och relativt torra, framförallt i norr. Det storskaliga väderläget under början av vintern pekar på att högtrycksblockeringar kommer att vara återkommande på Nordatlanten och över Skandinavien.

De kalla perioderna i vinter kommer troligen påminna oss om vintrarna som var för 30 år sen, då var det i snitt 1-3 grader kallare. Det är högtryckens placering på de nordliga breddgraderna som är avgörande för om det blir en eller flera kalla perioder i vinter."

Monstercrossen fram, eller?
Låter lovande!
hoppas på mycket snö och skidor.

Skön hempendling. Precis lagom varmt.
Kom ikapp en cyklist vid ett rödljus nedanför Skanstullsbron som vid vidarefärd visades sig cykla precis lagom fort. Alltså så lagom fort att jag inte skulle orka dra förbi men samtidigt, tack vare fysikens lagar, ständigt hamnade strax bakom. Fanns inget annat att göra än att hänga på. Visade sig att vi hade samma pendlingsväg hela vägen till efter Västerbron då jag fortsatte rakt fram och hon svängde av. Kände mig som en stalker.

Ingen dramatik på min pendling bara vägomläggningar så man blir lite förvirrad ,
nu är det nån månad sen jag pendlade upp till Järva förra gången och jag brukar ta solnavägen torsgatan tillbaka genom city men tog Sveavägen istället, och när jag kommer fram till Sergels torg så brukar jag använda beridagatan för att komma till Malmskillnadsgatan men där var det bara staket å uppgrävt å trångt så ja fick rulla runt å ta Regeringsgatan istället, ingen större omväg men mer trafik och trafikljus . Medvind större delen av hempendlingen iallafall ?
Mange

Senast ändrad:
Klart, friskt, oväntat torrt på vägarna, kyligt, härligt.... En och annan förtappad själ som irrar ut i cykelbanan utan att se sig för, tur att man har snabba reflexer och oändligt tålamod ?.. Och ännu mer tur att att jag slipper ta mig genom stan..
Borde för övrigt vara dags för krokodilerna att simma söder ut snart, innan isen lägger sig ??
20221019_171855.jpg

Krispigt i morse, nu kom jag iväg lite tidigare eftersom jag inte skulle lämna men det var nog faktiskt några som tyckte det var för kallt för att cykla, klart glest på vägen in.
Förvånandsvärt många som inte har lysen när det är mörkt, för att inte tala om bristen på reflexer på de som går.
Vinterskorna är klart mjukare än i de skor jag brukar ha , oklart hur sulan är men jag tycker det kan användas som ursäkt varför det går långsamt iaf :D

(meeeeningsbyggnad...)

Senast ändrad:
Kom upp på morgonen för första gången på ett tag och kunde avverka 3 mil före jobbet. SÅ skönt. Måste få i mig mer D-vitamin så jag kommer upp på morgonen, för den energi man får av en cykeltur före frukost är grym.

Tog nya sportbockstyrependlaren på en testsväng, fint på gruset! Består av ett ihopplock av en gammal tillbytt ram och lite gamla bra-att-ha-grejor från lådorna. Ska bara byta ut bromsbeläggen till ngt som faktiskt gör att cykeln stannar när man bromsar :). Så om ngn har ett par kool-stop liggandes skräpandes så är jag spekulant! :)

Bilagor

• IMG_8230.jpg
    IMG_8230.jpg
    1 MB · Besök: 56
  • IMG_8233.jpg
    IMG_8233.jpg
    424.6 KB · Besök: 54
Seg pendling då jag gissar begynnande förkylning i kroppen. På grund av detta kom jag iväg senare än vanligt, vilket märktes på antalet cyklister ute.
På Götgatan i höjd med Kocksgatan var det en "white van man" som tyckte att det var fiffigt att köra om, slå på blinkern och sen bara glida över cykelbanan trots att jag redan befann mig där. Hojtade åt vederbörande så att olycka kunde undvikas.
Senare vid Slussen höll jag på att dra in i snabbcyklande person som genade väldigt snävt in framför mig i böjen ned mot trafikljuset. Där är det rött, varpå personen hoppar av cykeln och springer med den ca 10 meter innan den kastar sig upp på cykeln igen och drar iväg mot Kungsan.
Hemvägen var seg och en del mindre begåvade mottrafikanter som livade upp stämningen. Bäst var nog ändå den på "matmoppe" som innan rödljuset upp mot Hornsgatan sneddar in precis framför mig i kön, för att sedan när det är grönt dra rakt fram på Hornsgatan, trots att vi stod i vänstersvängande upp mot Götgatsbacken.
Ibland blir man ju förundrad att det inte händer fler olyckor i Stockholmstrafiken med tanke på hur folk beter sig.

Kall cykling, inte mycket att hurra över. Mötte ett stim unga tjejer på elskooter, alla tittade ner i mobilen. Enhandskörning på elskooter är vågat. Ingen hade hjälm...
Edit, fryser kopiöst om händerna, tips på rejäla vinterhandskar?
Gillar biltemas reflexcykelhandskar. Lagom styva och varma.

Mörkt och ensamt imorse ca5.20 = lugnt å skönt , hemåt vid halv fem genom stan fullständigt kaos , bilköer , cykelköer , massa fotgängare (på cykelbanan) , motvind skönt med fredag imorgon ?
Ja det var kaaaaooos idag trots att jag cyklade hem först 19.00. Cyklade mot rött trots att det inte är min stil för att sprinta förbi hela kön på Götgatan ner mot bron.

Kall cykling, inte mycket att hurra över. Mötte ett stim unga tjejer på elskooter, alla tittade ner i mobilen. Enhandskörning på elskooter är vågat. Ingen hade hjälm...
Edit, fryser kopiöst om händerna, tips på rejäla vinterhandskar?
Jag kör längdskidshandskar ner till -2 kanske sen blir det mina slaskväders-mc-handskar med en linervante i. Har funkat till -10 har jag för mig (kanske var -7)

Tillbaka
Topp