Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inte pendling, men på pendlingsvägar. Väldigt obehagligt väglag i Stockholm i morse (Hägersten, Alvik, Bromma och Lovön). Ren is på många ställen och där det hade kommit mer snö var det massor med frusna spår i isen. Nu ser det ut att bli varmare igen så förhoppningsvis smälter det bort snabbt.

Det är alltid trist med ekerbrott men i väldimensionerade hjul med tillräckligt många och tillräckligt hårt och jämnt spända ekrar slits inte ekrarna.
Hjulet har vart hos doktorn och fick både eker och navsmörj. Ekrarna är slitna på alla de sätt. Trots mässingsnipplar har fälgen ärgat så vissa sitter fast. Lite som jag…

Hjulet har vart hos doktorn och fick både eker och navsmörj. Ekrarna är slitna på alla de sätt. Trots mässingsnipplar har fälgen ärgat så vissa sitter fast. Lite som jag…
Ja även om ekrar inte slits så märks ju åldern hos allt annat i ett hjul
Särskilt om det är ett fälgbromsat hjul som rullar på sopsaltade vägar...

Inte pendling, men på pendlingsvägar. Väldigt obehagligt väglag i Stockholm i morse (Hägersten, Alvik, Bromma och Lovön). Ren is på många ställen och där det hade kommit mer snö var det massor med frusna spår i isen. Nu ser det ut att bli varmare igen så förhoppningsvis smälter det bort snabbt.
Håller helt med. Det var svartis i Arninge i morse vilket resulterade i ett par fotisättningar.

Senast ändrad:
Jag var rysligt snabb upp för backen ut från garaget i fredags.

Foto 2023-02-12 09 45 19.jpg

Att det är plusgrader i luften garanterar inte isfri gata. Klara nätter med lite vind på vintern har marken ofta flera grader lägre temperatur än lufttemperaturen.

Frost inträffar då temperaturen går under noll grader. Lufttemperaturen brukar mätas på två meters höjd. Ofta är markytan mycket kallare än luften på två meters höjd och därför används ordet markfrost om det är minusgrader endast vid markytan.

Frost brukar bildas vid högtryckslägen med klart eller nästan klart väder. Då strålar värme från markytan och luftskikten närmast marken ut mot rymden. Helst bör det även vara vindstilla eller svag vind. Om det blåser så har vinden nämligen möjlighet att röra om i de lägsta luftskikten och därmed blir det inte lika kyligt.

Från https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/sno-och-isfenomen/frost-och-markfrost-1.2789

Så själsdödande med dubb, får se hur eftermiddagen blir tempmässigt
Det är en avvägning mellan själsdödande och risken för kroppsförstörande. Så det är upp till hur väl du kan hantera utfallet av respektive risk. Själv tar jag hellre en psykisk än fysisk risk, men så är jag gammal och har dåligt läkkött.

Rapport från söderort: körde 40mm med lågt tryck idag. Går bra om man tar det lungt, även på isgator. Annars skulle dubb fram definitivt räcka om man vill vara på den säkra sidan.

Dubbfritt hade varit helt fel val för mig idag. De prioriterade vägarna var såklart prima men is is och mera is utanför. Lär smälta bort under dagen men ändå. Hel del rödljus idag. 22.9km/h i snitt. Huujaa.
Nästan så att det är ljust 06.40 då jag trampade iväg.. 1-2 veckor ännu.

Nyoljad kedja, solen framme, ingen vind att tala om, och eftersom barnen har sovmorgon på måndagar cyklade jag inte in förrän efter 9, så det var nästan tomt på mottrafikanter, så det var en helt fantastisk pendling. Tur med rödljusen också, så fick ett hyfsat bra tempo.

Fegade lite på vägen till och från pendlingsmotorvägen pga en del is men annars svårt att klaga på något. Rödljusen stör mig dock nästan varje gång, otroligt sällan man har flyt hela vägen med dem.. ? ? Hur mycket snitt km/h droppar per rödljus varierar en hel del men möjligen ca 0,3 km/h i snitt (hur mycket snittet har droppat när man väl är igång igen menar jag).

Fin pendling idag undee solen. Ingen is på min pendlingsvägen.

Alltid roligt med nästan-krock mellan två cyklister som både kör mot röd. En, på en Omnium, skakade huvudet. Förstod inte helt varför, kanske för att andra cyklisten körde för långsamt mot röd över korsningen.

Dagen började med byte av bromsklossar på pendlaren. Tacka gode Gud för det! Halvvägs på väg till jobbet bestämde sig nämligen en bilist att gasa mot gult och sedermera svänga mot rött över på cykelbanan, där jag kom farandes (grönt för mig).

Reflexmässigt trycktes bromsarna till, vilket resulterade i bakhjulssladd och ett finger riktat mot chaffören. Vilket finger som avses låter jag denna gång förbli osagt. Senaste halvåret har jag anmärkt att bilister relativt ofta kör mot rött om rödljuset endast bevakar ett övergångställe som i fallet nedan.

Image 2023-02-13 at 19.27 (1).jpg

Hemåt var mestadels lugnt. Det enda som stack ut var en bilist som väntade på grönt i vänsterfilen på Hornsgatan vid Friskis och Svettis.

Dagen började med byte av bromsklossar på pendlaren. Tacka gode Gud för det! Halvvägs på väg till jobbet bestämde sig nämligen en bilist att gasa mot gult och sedermera svänga mot rött över på cykelbanan, där jag kom farandes (grönt för mig).

Reflexmässigt trycktes bromsarna till, vilket resulterade i bakhjulssladd och ett finger riktat mot chaffören. Vilket finger som avses låter jag denna gång förbli osagt. Senaste halvåret har jag anmärkt att bilister relativt ofta kör mot rött om rödljuset endast bevakar ett övergångställe som i fallet nedan.

Visa bilaga 608213

Hemåt var mestadels lugnt. Det enda som stack ut var en bilist som väntade på grönt i vänsterfilen på Hornsgatan vid Friskis och Svettis.

Min pendling var inte lika spännande.
Men när jag skulle gå till ICA kom en herre i XC60 med hög fart och bara ignorerar farthinder och det övergångsstället jag är 30cm ifrån att gå ut på.
Han fipplade även telefonen.
Jag visade ett av mina fingrar jag med. Antagligen samma.

Tog 3 km omväg hem. 90% isfritt men norra Lidingö bjöd på djävulsk is med blötsnö på - tur man kör med fulldubb. 22km/t men kändes bitvis som sommarfart. Snart vår fi fann va gött

Fantastisk morgon. Vår i luften och ljust.
Körde i korta bibs, tunn vindjacka och cyklade på min fatbike. Den funkade till det med, snitt på 23 km/h och 14km enkel väg.

Hemvägen på kvällen var betydligt kyligare och jag ångrade att jag inte packat med långbyxor och en buff.

Isigt som satan första kilometern innan jag kom ut på sopsaltade banor.

Rullade i ca 30km/h genom villaområdet där jag bor och blev tutad på, jag låg mitt i körbanan där det var som mest isfritt. Personen försöker köra om men jag markerar att det inte är aktuellt. När jag saktar in vid t-korsningen hör jag hur bilen glider under inbromsningen på isen bakom mig.

Jag klivar av cykeln och sansat öppnar förardörren och säger. Hej, varför tutar du? Jag höll hastighetsbegränsningen. Det är väldigt halt ute, var försiktig. Kvinnan i bilen blev kanske lite chockad och säger Eeeh, ja okej. Jag stänger dörren och vinkar hejdå när hon kör iväg.

Idiot till granne man har! Skönt att kunna behärska sig ibland.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp