Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Passerade du möjligtvis Sandfjärdsgatan, Lust att dela status isåfall? När jag cyklade hem vid 15 tiden var det inte så trevligt att bli omkörd där.
Moddigt, men man överlever om man håller sig till bilspåren. Hoppade in mellan de parkerade bilarna så fort jag såg en bil bakom. Alldeles för halt för säker omkörning.

I eftermiddags var det långt över förväntan bra snöröjt sträckan Kungsträdgården - Kärrtorp via Strömkajen - Golgatan - St. Paulsg - Repslagarg - Medborgarplatsen - Folkungag - Golgatan - Skanstullsbron - Nynäsvägen - Sockenv - Kärringstan.
Problemfritt till 95%.

20230309_070335.jpg

-2 känns som -19.. kändes mer som -25. Med solen kom inte värme, utan en isande vind. Det gick inte snabbt idag, men nästan två mil iaf

Bilagor

• 20230309_071021.jpg
    20230309_071021.jpg
    279.6 KB · Besök: 34
Skulle sätta mig på hojen och dra när jag ser att det står -14 på termometern.
Bytte från bomullstrumpor till ullsockar och tog på en extra buff. Friskt!

Där det är sopsaltat,dvs majoriteten av vägen är det ingen fara och bra tempo. Alla övergångar, mellan cykelbana och bilväg, övergångsställen, mellan kommuner (!!) är dock fulla av djup, spårig modd...

Halvvägs dog min garmin, tål den inte -14? Vafalls!

-11 känns som -11. Nattsömn pga småbarn: 5h. Känns som max 4h.
Överraskande bra i Norrort fram till Roslagstull. Därifrån genom stan till Söder, piss piss piss.
"I expected nothing yet still I´m disappointed"

Snitt 20.2km/h med +12min långsammare än vid barmark. Maxad Zen fram till Roslagstull pga solig morgon. Negativ Zen sista biten.

Soligt men lite svalt, kändes som att segla fram på Nordsjön, har riktigt varma (men tunga) skor för kallt väder (Lake MXZ304) men mina tumhandskar håller inte riktigt måttet trots ett par liners, möjligen påverkar det att tumhandskarna är något trånga, brukar hålla värmen ca en halvtimme men tummen kall sista 10-15 min. Fixar väl något nytt par nästa säsong trots att min handsksamling är i största laget redan (typ hälften felköp). ?

Jag har missat hela smockadelen av snöfesten av logistiska och fysiologiska skäl. Idag fick jag äntligen vara med igen. Och vilken härlig vintermorgon att återuppta cyklingen i, med strålande sol och krispig temperatur! Med tanke på hur bra det uppenbarligen går att få underlaget på vissa ställen, är det lite irriterande att det är så dåligt snöröjt på andra ställen. Helhetsbetyget blir ändå godkänt givet mängderna snö som kommit.

(Trafikverket som tagit snön från E4:an och dumpat på cykelbanan får förstås underkänt)
unnamed (1).jpg

Senast ändrad:
Välplogat men rätt kallt.
Den enda sträckan som glömts bort var den den ständigt misskötta omledningen förbi tvärbanebygget i Ursvik/Sundbyberg (trist då det är ont om alternativa vägar där).

//j

Jag har missat hela smockadelen av snöfesten av logistiska och fysiologiska skäl. Idag fick jag äntligen vara med igen. Och vilken härlig vintermorgon att återuppta cyklingen i, med strålande sol och krispig temperatur! Med tanke på hur bra det uppenbarligen går att få underlaget på vissa ställen, är där lite irriterande att det är så dåligt snöröjt på andra ställen. Helhetsbetyget blir ändå godkänt givet mängderna snö som kommit.

(Vägverket som tagit snön från E4:an och dumpat på cykelbanan får förstås underkänt)
Visa bilaga 612414
Är det vägen mellan Solna-Kista, typ vid Silverdal-Ulriksdal?

Vilken mysig pendling! Tvivlade mellan cykla och går. Men frun gav bra tipset att tar stora cykelbanor isf mindre gatorna. Alla cykelbanor jag tog var riktigt bra röjd och några gick på cykelbanor. Tog en sväng på en fin oröjd gatan för snökörkänslan och fina omgivningen. Möte trafikanter på olika hjälpmedel. Och efter byte också fram från Schwalbe Marathon Supreme 42 mm till Almotion 40 mm ställde jag nu fast att det ger lite mer grepp och mycket mindre snödusch framåt vid skärmen.

2023-03-09-09-52-58-392.jpg

2023-03-09-09-53-31-622.jpg

2023-03-09-09-53-58-767.jpg

Vilken skitpendling. I princip oskottat första km och sen puckelpist 3-4 km för plogarn inte kört ner plogen tillräckligt nära asfalt (?). Väl inne i stan var det sopsaltat på många ställen men får man var tvungen att ge sig ut i körbanan för bil var det 5cm snömodd (Sturegatan med omnejd). Ser inte fram emot hemfärd ⛄

Vilken skitpendling. I princip oskottat första km och sen puckelpist 3-4 km för plogarn inte kört ner plogen tillräckligt nära asfalt (?). Väl inne i stan var det sopsaltat på många ställen men får man var tvungen att ge sig ut i körbanan för bil var det 5cm snömodd (Sturegatan med omnejd). Ser inte fram emot hemfärd ⛄
Ja, det där nya påfundet att inte sätta ner bladet hela vägen till underlaget MÅSTE vi ju lobba för att det skall upphöra.
(Mitt konspiratoriska jag undrar om entreprenörerna/väghållarna har ekonomiska intressen i akutsjukvården...)
En fågel har viskat att det efter senaste upphandlingen är en indisk firma som har vunnit flera trakter...kan det verkligen vara så?

Fin morgon i sol med start 07:30 å Fiskis.
Gamla Saltisvägen var skrapad så knölig isspark was in the making. Nacka bjöd INTE på sopsaltade cykelbanor utan modd och vallar. Jag tog körfälten längs Värmdövägen. Norra backen ner från Sickla bro var oplogad så det blev balansövning. Sedan fint sopsaltning hela vägen till Råsunda. Genom Råsunda var det vinterväg igen.

Stålgalgen levererade idag.
C706C1D7-8292-464E-94A0-21ABD6F3880A.jpeg

Jag har missat hela smockadelen av snöfesten av logistiska och fysiologiska skäl. Idag fick jag äntligen vara med igen. Och vilken härlig vintermorgon att återuppta cyklingen i, med strålande sol och krispig temperatur! Med tanke på hur bra det uppenbarligen går att få underlaget på vissa ställen, är det lite irriterande att det är så dåligt snöröjt på andra ställen. Helhetsbetyget blir ändå godkänt givet mängderna snö som kommit.

(Trafikverket som tagit snön från E4:an och dumpat på cykelbanan får förstås underkänt)
Visa bilaga 612414
Vidrigt. Bilen går alltid först, näst och därefter.

Gamla Saltisvägen var skrapad så knölig isspark was in the making. Nacka bjöd INTE på sopsaltade cykelbanor utan modd och vallar. Jag tog körfälten längs Värmdövägen. Norra backen ner från Sickla bro var oplogad så det blev balansövning. Sedan fint sopsaltning hela vägen till Råsunda. Genom Råsunda var det vinterväg igen.

Visa bilaga 612469
Förbaskat snygg hoj!

Idag firar jag ett år som året-runt-pendlare, -3 och vindstilla med klarblå himmel dagen i ära, efter senaste dagarnas stormande hade såklart cykelbanan åter igen fyllts på med grus, men snart kommer nog sopbilarna fram här nere i sydvästra skåne!

Summering:

3480km, en punktering och stora mängder extra kakor och annat gott på kontoret som belöning.

Över till studion

cykel.png

Visa bilaga 612469
Vilka är de som cyklar in i dörren så pass hårt så dörren går sönder?

ohållbart. smörj den med remuläääde vetja.
Förresten har jag en lite sliten men funkis ultegra- body du kan få. Elvadelat.
Remoulade bör liksom ketchup finnas i var mans kylskåp! Gott till allt.
Tackar som bjuder, ska kolla men tror jag har 10-delat.
Övrigt: Västerbron nedan: In your face cyklistjävlar, fick ni bara för ni gnällde på asfalteringen!
ED33E3B0-E24D-4409-9C72-B0D5815A1112.jpeg

Övrigt: Västerbron nedan: In your face cyklistjävlar, fick ni bara för ni gnällde på asfalteringen!
Visa bilaga 612527
De täcker alltså det dåligt utförda jobbet med snö, vad ska de använda när värmen kommer??

För övrigt borde ngn ställa upp! Calling all elitpendlare @Borås! Go gemba!

Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) kommer i samarbete med Volvo AB att genomföra en studie i en större hall, den så-kallade Dry Zone, på testbanan Asta Zero nära Borås. Vi kommer under kontrollerade former att undersöka olika frågor relaterade till omkörningssituationer där extra långa lastbilar kör om cyklister. Studien genomförs den 21:a till 23:e april (fredag-söndag).

Visa bilaga 612527
Var det lika illa på rätt sida också? ?

Tog inte cykeln idag.
Ångrade mig lite.
45 minuter promenad: Lindholmen -> Vågmästare -> Hjalmar -> Bron, som satt fast -> Lindholmen

Tog en båt till Stenpiren.
Nu sitter jag på båt två till Klippan.

PXL_20230309_172528904.MP.jpg

Har varit kissnödig i snart två timmar.
Kunde ha gått hem, tar 1 timme.
Snart hemma ?

Till jobbet, rätt stiligt vinterväder. Från jobbet , inte så stiligt. Men det gick. Sakta och stadigt i decimeterdjup snö och ihållande snöfall. Skönt att det var ljust iallafall!
Och det var definitivt inte något bra fälgbromsväder, tur ändå att snön hjälpte till att minimera rullet. ?

Bilagor

• IMG20230309175930-picsay.jpg
    IMG20230309175930-picsay.jpg
    103 KB · Besök: 41

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp