Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det är alltså OK att blända sina med-/motcyklister? Enda viktiga är att man syns själv.
Starka och/eller blinkande lampor ställer till det för andras seende.
En relativt svag blinkande/vandrande lampa bakåt är inte samma sak som en blinkande grön laser (eller 2000 lumen blinkande rakt framåt).

Jag upplever det som att jag har svårare att se mötande trafik om jag har en blinkade lampa framför mig, så det gör det visst. För mig och säkert för fler.
Det du beskriver har inget med bländning att göra. Koncentrera dig på trafiken i stället för att hetsa upp dig över en blinkande lampa.

Det du beskriver har inget med bländning att göra. Koncentrera dig på trafiken i stället för att hetsa upp dig över en blinkande lampa.
Det är svårt att koncentrera sig på trafiken (mötande cyklister) om de är svåra att se pga en blinkande baklampa framför. Vid ett fast sken så är det betydligt lättare att se mötande. För mig och säkert flera andra.

En relativt svag blinkande/vandrande lampa bakåt är inte samma sak som en blinkande grön laser (eller 2000 lumen blinkande rakt framåt).
Svagt blinkande/vandrande brukar inte vara något större problem, men många är starkt blinkande. Har aldrig noterat grön laser i trafiken, men många blinkande röda och vita.

Svagt blinkande/vandrande brukar inte vara något större problem, men många är starkt blinkande. Har aldrig noterat grön laser i trafiken, men många blinkande röda och vita.
Precis. Om man använder hjärnan har man inte 2000 lumen (eller grön laser) blinkandes framåt, utan nåt som syns utan att blända eller störa.

Som vanligt, spännande! Varför känns det säkrare att köra på bilvägen än på cykelbanan?
Återigen en sällsynt innerstadspendling för min del och cykelflödet lilljeholmsbron-hornstull-västerbron... härregud så usel infra. Varför accepterar cykelkollektivet så extremt lite utrymme relativt antal trafikanter och enormt utrymme för bilar? Säkrare i körbanan i många lägen helt klart.

Det är alltså OK att blända sina med-/motcyklister? Enda viktiga är att man syns själv.
Starka och/eller blinkande lampor ställer till det för andras seende.
Kanske ska specificera lite. Har en vanlig lampa för normal trafikläge, starka lampan på mörk landsväg. Bländar av med handen vid behov. Blinkar inte med strålkastaren såklart. Bara en framlampa igång i taget så jag inte ser ut som en bil långt borta.

Jag kan tänka mig att en liten lampa med fast sken på varje fot skulle öka synligheten utan att irritera alltför mycket.
Tror jag sett byxor med fästöglor för lampor.

Jag kan tänka mig att en liten lampa med fast sken på varje fot skulle öka synligheten utan att irritera alltför mycket.
Tror jag sett byxor med fästöglor för lampor.
Hade visst till och med ett par i garderoben. Regnbyxor visserligen men ändå.

9409EA96-9D44-4463-9166-142CE51C4DE0.jpeg

Reflexer runt anklarna är bra. Speciellt såna här med extra stora "flaggor" som sticker ut åt sida. Se tredje bilden. Lätt att så själv.

Har två cat-eye med fast sken bakåt, en på vardera sida om bakdäcket, samt en fast vit, med avskärmad ljuskägla framåt. Sen har jag röd reflextejp bakåt på åtminstone 4 ställen, framåt på flera ställen på styre och styrstång. på fälgarna står det mycket text med reflextejp, samtidigt som jag har 6 ekerreflexer på alla hjul.
Ser ut som en julgran i mörkertrafiken utan bländande blinkande lampor.

Provat att ta vägen över Hornsgatan/Västerbron/St:Eriksgatan några gånger nu på min väg mellan Sjöstan och Torsplan. Det är 1,5 km längre, men det är färre trafikljus på sträckan vilket ger en högre snittfart. Men St:Eriksgatan och Hornsgatan har ju horribelt smala cykelbanor, och andelen vårdslösa elcyklister samt vanliga risig dam-/herrcykel utan trafikvett är betydligt högre än på min standardväg. Kanske bli bättre när höstrusket drar in. Fördelen är att slippa Torsgatan från Norra Bantorget på vägen till jobbet, Upp mot Götgatspuckeln på vägen från jobbet, samt passagen vid Riddarholmskanalan åt båda hållen.
Utvärderingen kommer fortgå.

Har två cat-eye med fast sken bakåt, en på vardera sida om bakdäcket, samt en fast vit, med avskärmad ljuskägla framåt. Sen har jag röd reflextejp bakåt på åtminstone 4 ställen, framåt på flera ställen på styre och styrstång. på fälgarna står det mycket text med reflextejp, samtidigt som jag har 6 ekerreflexer på alla hjul.
Ser ut som en julgran i mörkertrafiken utan bländande blinkande lampor.

Provat att ta vägen över Hornsgatan/Västerbron/St:Eriksgatan några gånger nu på min väg mellan Sjöstan och Torsplan. Det är 1,5 km längre, men det är färre trafikljus på sträckan vilket ger en högre snittfart. Men St:Eriksgatan och Hornsgatan har ju horribelt smala cykelbanor, och andelen vårdslösa elcyklister samt vanliga risig dam-/herrcykel utan trafikvett är betydligt högre än på min standardväg. Kanske bli bättre när höstrusket drar in. Fördelen är att slippa Torsgatan från Norra Bantorget på vägen till jobbet, Upp mot Götgatspuckeln på vägen från jobbet, samt passagen vid Riddarholmskanalan åt båda hållen.
Utvärderingen kommer fortgå.
Du tar inte Ringvägen till Hornstull Zinkensdamm?

Då är jag med.
Jag undviker Hornsgatan så mycket det går.
Tar vanligtvis en av dessa vägar:

Visa bilaga 653300Visa bilaga 653301

Google visar inte helt bra eftersom den inte fattar cykelfält på gatan.
Bra tips! Ska prova en av dessa (troligtvis Skinnarviksberget) på fredag när jag cyklar till jobbet nästa gång. (enheter alkohol efter jobbet idag, hemmakontor imorgon)

Hade tänkt ta det lugnt i morse men sedan råkade jag ställa mig framför en snabb cyklist vid ett rödljus i början av Bergslagsvägen och en stund senare hamnade jag i en situation som gjorde att jag trängde mig lite framför en elcyklist precis före huvudstabron, och det hade ju blivit pinsamt om de skulle behöva köra om...

Måste nog öva att ställa mig sist.

även 6 grader vid tidig start här i sthlm norrort. benvärmare och handskar. förväntade mig inte att se så många andra cyklister idag. oh boy oh boy vad jag hade fel.

Verkar som kungen ska ha fest i helgen... de bygger en stor scen i början av regeringsgatan. De hade stängt av där men jag cyklade in just in case in och kollade att det verkligen inte gick att cykla igenom...

Tillbaka
Topp