mzi
Aktiv medlem
Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9
Långa tunna handskar
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Långa tunna handskar
Ja, det finns många varianter.
- Segmentpendlare (kör helt hysteriskt vissa utvalda segment men lallar omkring i övrigt och laddar upp)
- Snittpendlare (prioriterar det totala km/h snittet, maler på)
- Zenpendlare (livsnjutare, de mår oftast bäst, oftast Zen1 - Zen2 tempo)
- Pendlarpoliser (självutnämnda, ej riktiga poliser men mår bäst av att gnälla på allt och alla)
- Kamikazependlare (kör mot rött, helst i en hastighet >30 km/h)
- Happykorrekta pendlare (som iofs också kan ha någon av ovanstående egenskaper, skärmar med kompislapp, ickeblickande lysen, oklanderligt klädd, helst enbart dubbdäck fram på vintern etc)
- Bohempendlare (oftast annorlunda klädd, inte alltför sällan med damcykel, utmärker sig oftast på flera sätt)
Hur många fler olika typer av pendlare finns det?
Jag tycker man kan vara Zenpendlare oavsett ansträngning, eller åtminstone utöver de lägre zonerna (zenerna?).
- Segmentpendlare (kör hysteriskt utvalda segment, lallar omkring i övrigt, tänder ofta på uppförsbackar)
- Elitpendlare (figurerar på dagens topp 10 för de flesta segmentlistorna på rutten, träning pågår)
- Zenpendlare (livsnjutare, de mår oftast bäst, Zen1 - Zen2 tempo)
- Pendlarpoliser (självutnämnda, ej riktiga poliser men mår bäst av att gnälla på allt och alla)
- Happykorrekta pendlare (kan ha någon/några av ovanstående egenskaper, skärmar med kompislapp, ickeblinkande lysen, oklanderligt klädd, helst enbart dubbdäck fram på vintern etc)
- Bohempendlare (oftast annorlunda klädd, inte alltför sällan med damcykel, utmärker sig oftast på flera sätt)
Icke pendlande cyklister är diskvalificerade för denna lista.
Jag tycker man kan vara Zenpendlare oavsett ansträngning, eller åtminstone utöver de lägre zonerna (zenerna?).
Själv är jag mest indirekt snittpendlare. Minimerad totaltid är målet. Kombination av optimerad färdväg och högt snitt. Längre väg kan vara bättre om den har färre rödljus. Sen trampar man på i gott tempo och Zen.
Kan vara stor skillnad på pendling till jobbet och pendling hem.Ja absolut, sedan täcker inte detta generaliserande in det periodiserande tänk som ju är modernt nu för tiden. Man cyklar ju inte på samma sätt varenda jäkla pendlings tur då kan både kroppen och knoppen bli trött. När jag verkligen tar i har jag själv svårt känna zen under själva cyklingen ? men jag gör det efteråt. ?
Jag testar lite inställningar på min kamera så jag filmade pendlingen i morse.
Gulblink nedanför Hisingsbron (Göteborg) i morse. En liten SUV fick för sig att det var en bra idé att accelerera ut i korsningen, skymd av en lastbil. Det kunde gått illa.
Det blinkade gult hela tiden, kameran kanske inte fick med alla blinkningar.Jag förstår ingenting av trafiksituationen där. Cykelljuset blinkar en gång orange och efter det verkar alla ljus släckt. Lastbil och suv kommer från högersidan av bilarna som kör mot kameran och jag ser ingen trafikljus eller skyltar. Vem har företräde där?
Om trafikljus blinkar gult eller är avstängda så ska de väl betraktas som om de inte finns. Dvs högerregeln bör normalt gälla.
Omvägspendlare - tar medvetet sällan eller aldrig kortaste vägen
- Segmentpendlare (kör hysteriskt utvalda segment, lallar omkring i övrigt, tänder ofta på uppförsbackar)
- Elitpendlare (figurerar på dagens topp 10 för de flesta segmentlistorna på rutten, träning pågår)
- Happykorrekta pendlare (kan ha någon/några av ovanstående egenskaper, skärmar med kompislapp, ickeblinkande lysen, oklanderligt klädd, helst enbart dubbdäck fram på vintern etc)
Omvägspendlare - tar medvetet sällan eller aldrig kortaste vägen
Senpendlare - väntar tills morgonrusningen lagt sig för att slippa kö
Flexpendlare - se Senpendlare
Den här listan kommer spåra ur, jag ångrar att jag skrev mitt inlägg. ? Finns ju oändligt med pendlingskaraktärer.Då är jag nog en omvägssnittpendlare. Kortaste vägen är 12 km men jag tar nästan alltid den som är 16.
Jag är definitivt omvägspendlare. Har 15,5km absolut kortaste vägen kör väldigt ofta 20km+ Händer att jag startar i ottan och rullar 5-6mil innan jobbet på sommarmånaderna. Det är ju så jäkla skönt att cykla på morgonen.Omvägspendlare - tar medvetet sällan eller aldrig kortaste vägen
Senpendlare - väntar tills morgonrusningen lagt sig för att slippa kö
Flexpendlare - se Senpendlare
Att cykla verkar lika naturligt i Nederländerna som det är att promenera i Sverige.Finns det i Sverige ingen vanliga pendlare som inte mäter hastigheter, inte poliser andra och har vanliga kläder?
Det skulle vara 90% av pendlare i Nederländerna.
Vet inte vad det är men på senaste tiden har jag sett många som cyklar med hjälmen i cykelkorgen ?Trodde att jag i min livet hade sett allt vid pendlingen. Men idag såg jag en vuxen person som cyklade, på trottoaren, men hjälmen bredvid huvudet på vänstersidan! Obs inte en vanlig skeva hjälm, men 90 grad roterad. Undrade hur hjälmen hälls på plats.
Tyvärr hade jag inte tid för att tar en bild.
Misstänker att frågan är retorisk, men här kommer lite info från Wiki:Vem uppfann cykeln? Det är en jävligt bra uppfinning som räddar mig varje dag känns det som. Förövrigt är jag snudd på överdrivet happykorrekt vid pendling.