Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Passerade förbi en olycksplats med två iblandade cyklister vid Sörentorp. Det såg ganska allvarligt ut. Flera medcyklister på plats som tog hand om de skadade och redan hade ringt på ambulans.

För mig blev det ytterligare en påminnelse om att ta det försikigt!
Passerade förbi där med, såg illa ut, det lät som dom va avsvimmade.

Jag har inte skrivit någonting om pendling här på ett tag, då jag inte cykelpendlat så mycket. Jag skulle bara vilja nämna en sak som jag såg när jag var på Skansbron i Stockholm.
Det var en person på en elsparkcykel som helt plötsligt for i backen och blev liggandes utan att röra sig. Det var precis framför mig och jag gick fram och kunde konstatera att han var medvetslös. Han andades och hade puls tyckte jag, men en annan som också snabbt kom fram upplevede att det inte var puls och började ge hjärtkompressioner. Personen reagerade på hjärtmassagen. Ambulansen kom snabbt och tog över. Tur att man tål att se blod. Ambulanspersonalen gav mig papper så att jag kunde torka av mig det blod jag fått på mig i samband med att vi hjälpte till.
Det jag egentligen vill säga är att en olycka händer så lätt och alla som cyklar kan bidra om man har kunskap i HLR. Gå en kurs...man vet aldrig när en olycka händer. Vanligaste olyckan där jag hjälpt till har koppling till cykling.
Ursäkta att detta inte har med Dagens pendling att göra...Jag kan ta bort inlägget om det upplevs som helt irrelevant.

Premiärturen på nya pendlaren, inget föll av och inga värre missljud heller=> great success!
DSC_9015.JPG

/T

Lämnade barnen idag så inne först kl 9. Uuuuusch vad mycket folk. Uuuuuusch. Skönt med dimma dock.
På tal om olyckor, på cykelvägen uppför i Bergshamra höll det på att smälla rejält. Hade just kommit ikapp två herremän (ca 45-60år) där den ena mannen (på elcykel) skulle ta sig förbi just på det smalaste stället där du inte ser om någon kommer emot nerför. Nå självklart kom det ju en dam emot. Lyckligtvis hann hon väja. Gubben på elcykeln tror jag inte hann förstå vad som hände eller hur j*vla mycket tur han hade där.

Edit: Google streetview är gammal. Enbuskarna skymmer betydligt mera idag.
Edit 2: Bergshamra ska det ju stå... lite dimmig i skallen

Bilagor

• Screenshot 2023-09-28 093302.png
    Screenshot 2023-09-28 093302.png
    98.3 KB · Besök: 69
Senast ändrad:
Jag har inte skrivit någonting om pendling här på ett tag, då jag inte cykelpendlat så mycket. Jag skulle bara vilja nämna en sak som jag såg när jag var på Skansbron i Stockholm.
Det var en person på en elsparkcykel som helt plötsligt for i backen och blev liggandes utan att röra sig. Det var precis framför mig och jag gick fram och kunde konstatera att han var medvetslös. Han andades och hade puls tyckte jag, men en annan som också snabbt kom fram upplevede att det inte var puls och började ge hjärtkompressioner. Personen reagerade på hjärtmassagen. Ambulansen kom snabbt och tog över. Tur att man tål att se blod. Ambulanspersonalen gav mig papper så att jag kunde torka av mig det blod jag fått på mig i samband med att vi hjälpte till.
Det jag egentligen vill säga är att en olycka händer så lätt och alla som cyklar kan bidra om man har kunskap i HLR. Gå en kurs...man vet aldrig när en olycka händer. Vanligaste olyckan där jag hjälpt till har koppling till cykling.
Ursäkta att detta inte har med Dagens pendling att göra...Jag kan ta bort inlägget om det upplevs som helt irrelevant.
Mkt bra inlägg och allt annat än irrelevant. Blev en påminnelse för mig att stöta på min förening där jag bor. Dom gjorde ett utskick där man fick anmäla sig till en kurs i HLR men har ej hört nåt. Blir det inget av med det får jag ta tag i det själv. Har så länge tänkt att jag vill kunna göra nåt när man väl hamnar i det läget. Tack för påminnelse. Annars skön pendling och äpplen kvar i korgen i Enebyberg. Märkligt, men dom blir faktiskt godare för varje dag som går. Ligger väl och myser och mognar till sig där i korgen.

Senast ändrad:
Lämnade barnen idag så inne först kl 9. Uuuuusch vad mycket folk. Uuuuuusch. Skönt med dimma dock.
På tal om olyckor, på cykelvägen uppför i Stocksund (solna) höll det på att smälla rejält. Hade just kommit ikapp två herremän (ca 45-60år) där den ena mannen (på elcykel) skulle ta sig förbi just på det smalaste stället där du inte ser om någon kommer emot nerför. Nå självklart kom det ju en dam emot. Lyckligtvis hann hon väja. Gubben på elcykeln tror jag inte hann förstå vad som hände eller hur j*vla mycket tur han hade där.

Edit: Google streetview är gammal. Enbuskarna skymmer betydligt mera idag.
Jag pendlar mot strömmen och kan lacka rätt rejält när mötande folk ska tajma in sina omkörningar till där det är 100% skymd sikt....alldeles för vanligt tyvärr (södra anslutningen till Stocksundsbron, när man kör höger sida norrut så att säga). Nu fattade jag plötsligt var din bild är ifrån. Närmare Naturhistoriska. Här har jag skrikit jävla sopa rätt ofta. Väldigt ofta incidenter här också.

Vardagsedge deluxe imorse.
Olycka med äldre dam som gått i backen, verkar ha gått ok. Mycket folk som stannat.
Hantverksbil som klippte cykelbanan precis framför mig. Elitpendlingsskillz räddade situationen men det var väldigt nära.
Galet mkt folk från söder om söder in vid Liljeholmen, Hornstull, Västerbron, Norr mälarstrand. Vingel, omkörningar på fel sida, kasta sig ut i omkörningsfil utan att se sig om med mera med mera.

Borde man inte få ngn form av risktillägg från arbetsgivaren när man cykelpendlar?

Vardagsedge deluxe imorse.
Olycka med äldre dam som gått i backen, verkar ha gått ok. Mycket folk som stannat.
Hantverksbil som klippte cykelbanan precis framför mig. Elitpendlingsskillz räddade situationen men det var väldigt nära.
Galet mkt folk från söder om söder in vid Liljeholmen, Hornstull, Västerbron, Norr mälarstrand. Vingel, omkörningar på fel sida, kasta sig ut i omkörningsfil utan att se sig om med mera med mera.

Borde man inte få ngn form av risktillägg från arbetsgivaren när man cykelpendlar?
Kompenserade för morgonens kaoz med att ta långa vägen hem över Ekerö. Sol, inte en motpendlare i sikte och kortkort. Och en ekorre! #magiskt

Bilagor

• IMG_1584.jpeg
    IMG_1584.jpeg
    829 KB · Besök: 53
  • IMG_1583.jpeg
    IMG_1583.jpeg
    552.2 KB · Besök: 60
Fick en snubbe på pendlare som låg på rulle i säkert en kvart, inte ett tack när vi skiljdes. Ska man inte ge en nick åtminstone... Dimmigt för övrigt.
Hmmmm, men man får ju inte ligga på rulle enligt många självutnämnda cykelexperter här i tråden så jag antar att han skämdes exceptionellt mycket över sitt ytterst grova tilltag?

aka "hjulsugare" eller "wheelsucker" kallas de här, de lägst stående bland de redan låga

Jag skulle inte säga ett ord heller, då får man väl en faceslap av en förbannad Happyit. "You f*****g wheelsucker."

Livet är hårt, det har jag alltid sagt.

(Ok man får eventuellt ligga på "rulle" om man ligger jättelångt ifrån.)

Senast ändrad:
Föredömligt agerat.

Hade lyxen att starta senare idag men slutade också senare så morgonpendlingen blev betydligt mer zen. Högre ansträngning idag, cyklade lika fort som vanligt trots tunga packväskor.

På hemvägen körde en cyklist om mig på fel sida (höger ut i gångbanan), det var två andra som kom mot oss och han orkade väl inte vänta eftersom de var långsamma. Jag ogillar det ändå. Tycker man ska ha en jäkligt bra anledning för att köra om på höger. Gärna göra sin närvaro känd först då genom att plinga eller hojta. Jag var ju på väg jämsides med dem och kunde ha fått för mig att lägga mig längre till höger för att hålla mer avstånd.

Mötte ånyo en medcyklist som cyklade och skickade sms samtidigt Eller vad mötande cyllist nu gjorde i sin telefon.
Är så in i h.....e tröt på detta fenomen.
Det borde vara olagligt alltså. Eller det är ju det om man släpper båda händerna från styret. Jag cyklar mycket mellan Sundbyberg, Bromma och Hässelby och ser det här flera gånger i veckan. Främst av unga tjejer utan hjälm.

Körde första "jag bor utanför stan så nu är det ~4 mil tor med nya cykeln istället för 6km". Tyckte det gick föredömligt fast röven tyckte hemsträckan var lite tuff. Läste nu dock i tråden att jag alltså borde ha en sedel redo för killen jag la mig bakom och slapp all vind (mtb har brett och bra grepp). QR för swish baktill kanske?

Kör rakt igenom Stockholm och ut på andra sidan och tyckte inte någon betedde sig utan alla var rätt beskedliga cyklister och gjorde inte galna grejer eller så. En bil blev otålig dock och korsade en cykelbana så man fick tvärnita. Kör rätt defensivt sedan mina år i innerstan så det var inga problem men man fattar att det smäller.

Körde första "jag bor utanför stan så nu är det ~4 mil tor med nya cykeln istället för 6km". Tyckte det gick föredömligt fast röven tyckte hemsträckan var lite tuff. Läste nu dock i tråden att jag alltså borde ha en sedel redo för killen jag la mig bakom och slapp all vind (mtb har brett och bra grepp). QR för swish baktill kanske?

Kör rakt igenom Stockholm och ut på andra sidan och tyckte inte någon betedde sig utan alla var rätt beskedliga cyklister och gjorde inte galna grejer eller så. En bil blev otålig dock och korsade en cykelbana så man fick tvärnita. Kör rätt defensivt sedan mina år i innerstan så det var inga problem men man fattar att det smäller.
Du har dubbelt så lång resväg som jag, inspirerande att läsa. Starkt jobbat!
Trappa upp det långsamt är nog en idé, ha vilodagar när det är en såpass lång pendling om man inte är van.

Lugn och sansad pendling efter gårdagens bjudmiddag med någon dryck för mycket enligt socialstyrelsens senaste direktiv. Så mycket skönare än att trängas kollektivt.

Riktigt såg tankarna i pickup-förarens ansikte när jag iförd elitpendlarkeps under hjälmen och snabba brillor rullade upp bredvid och påkallade uppmärksamhet. Det rann dock bort snabbt när han förstod att det var hans platta framdäck jag ville uppmärksamma honom på ?

I övrigt fin tur med fina vyer och natur.

20230928_072458.jpg20230928_075655.jpg

Passerade förbi en olycksplats med två iblandade cyklister vid Sörentorp. Det såg ganska allvarligt ut. Flera medcyklister på plats som tog hand om de skadade och redan hade ringt på ambulans.

För mig blev det ytterligare en påminnelse om att ta det försikigt!
Hua. Var någonstans mer exakt? Passerar där nästan dagligen runt 8-snåret men just idag tog jag vägen genom skogen istället. Funderar på om det är någon extra riskfylld plats, även om jag tycker det är bra sikt hela vägen. Men kanske lite smalt ibland och har ju varit med om folk som gjort mindre bra omkörningar i tunneln tex. Viktigt med blicken långt fram.

Hua. Var någonstans mer exakt? Passerar där nästan dagligen runt 8-snåret men just idag tog jag vägen genom skogen istället. Funderar på om det är någon extra riskfylld plats, även om jag tycker det är bra sikt hela vägen. Men kanske lite smalt ibland och har ju varit med om folk som gjort mindre bra omkörningar i tunneln tex. Viktigt med blicken långt fram.
Det här var kanske 50-100m söder om tunneln. I den långa kurvan där det är lite smalare med staket på båda sidorna.

Du har dubbelt så lång resväg som jag, inspirerande att läsa. Starkt jobbat!
Trappa upp det långsamt är nog en idé, ha vilodagar när det är en såpass lång pendling om man inte är van.
Inser att det kanske läses som att jag kör 4+4 mil vilket jag inte gör utan drygt 2+2. Oavsett, så tack.

Ja, vi har kontor 2 dagar i veckan så räknase med att cykla en i början men ärligt talat känns två rätt lugnt när man har en dag emellan.

Hade lyxen att starta senare idag men slutade också senare så morgonpendlingen blev betydligt mer zen. Högre ansträngning idag, cyklade lika fort som vanligt trots tunga packväskor.

På hemvägen körde en cyklist om mig på fel sida (höger ut i gångbanan), det var två andra som kom mot oss och han orkade väl inte vänta eftersom de var långsamma. Jag ogillar det ändå. Tycker man ska ha en jäkligt bra anledning för att köra om på höger. Gärna göra sin närvaro känd först då genom att plinga eller hojta. Jag var ju på väg jämsides med dem och kunde ha fått för mig att lägga mig längre till höger för att hålla mer avstånd.
uppför tranebergsbron en gång passerade jag en dam som hade en pappskylt bak på cykeln, med en pil och texten 'snälla, kör om till vänster!'

kanske fler här som sett henne? det är säkert fem år sedan eller mer.

Skön temperatur på morgonens pendling och vid halv sju var det relativt folktomt på banorna i City. Tyvärr var mina ben tomma på kraft efter gårkvällens cykling, men det är svårt att skylla på någon annan.
Skönt dock att ha möjlighet att spola av gårdagens damm, grus och lera från cykeln i spolhörnan i cykelrummet på jobbet.

Kom iväg nån timme senare efter tandläkarbesök. Tacksam att det är ett år till nästa gång. Föredrar att laga hål framför ta bort tandsten. Fan vad hemskt det är. Kanske inte lika hemskt som synen av en bandana under en cykelhjälm. Eller när nån hojar runt med glipa mellan armvärmare och tröja. Men hemskt lik förbannat. Får ihop dryga 26 mil cykelpendling den här veckan......gubbe som jag är börjar det kännas som det är i mesta laget. Blir skönt med ett par dagar ledigt.
Trevlig helg på er!

Inser att det kanske läses som att jag kör 4+4 mil vilket jag inte gör utan drygt 2+2. Oavsett, så tack.

Ja, vi har kontor 2 dagar i veckan så räknase med att cykla en i början men ärligt talat känns två rätt lugnt när man har en dag emellan.
Nej jag läste rätt och det låter ju lagom med två dagar i veckan ?

Ganska händelselös men seg morgpendling idag. Såg bara en enda smsande cyklist. Något ovanligt däremot var en till synes helt vanlig kille som inte hade någon hand alls på styret så länge jag såg honom. Han körde med händerna på bröstkorgen istället av någon outgrundlig anledning ?

På ett sätt är det skönt att pendla mot strömmen men det innebär ju också att man får en massa möten. Det är så många som ska mot stan från Vällingbyhållet och upp över Tranebergsbron så det blir nästan kö ibland, beroende på tidpunkten.

Ganska händelselös men seg morgpendling idag. Såg bara en enda smsande cyklist. Något ovanligt däremot var en till synes helt vanlig kille som inte hade någon hand alls på styret så länge jag såg honom. Han körde med händerna på bröstkorgen istället av någon outgrundlig anledning ?

En del verkar föredra att inte hålla händerna på styret när de cyklar. Senast igår såg jag en tjej som satt och cyklade med händerna bakom ryggen, och i början av veckan cyklade jag om en snubbe som jag trodde satt och höll på med mobilen men han cyklade bara med armarna i kors på bröstet.

En annan störande grej är de väldigt täta cykelmarkeringarna mellan Brommaplan och Hässelby. De har ju målat nya som på vissa ställen sitter så nära varandra att de inte går att köra emellan. Ska de vara farthinder tro?

Tillbaka
Topp