Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vid halv sju var det 8 grader, knappt märkbar vind och få mottrafikanter. Propagandapendling! Perfekt med shorts, kortstrumpor och långärmad funktionströja. Nu dags att hämta kaffe innan jag ska ner till cykelrummet och hämta pendlarlampan som jag glömde där. Den började larma om lågt batteri på väg till jobbet.

Glad över min Garmin Varia 515 som blinkar mer när bilar närmar sig. Fick bra feedback från en förälder på förskolan som var glad över att jag syntes så bra på vägen. En Volvoförare blev inte lika glad lite senare. Lade sig framför mig och demonstrativt blinkade med baklyset. Volvon bromsade sen in , men jag kunde dra om fort då det var nerförsbacke. Jag som trodde jag var lättkränkt, men att bli så provocerad av ett cykellyse tar priset.
Annars skönt med hösttemperaturer.

Japp tänkte samma sak! Har fortfarande inte testkört själva lagningen för jag gjorde en omkörning där imorse men kan inte tänka mej att det var värre än innan (då räsercykeln plötsligt hoppade upp 20cm, i 40 knyck. Gick bra då men blev förvånad :)

Säg den lycka som varar för evigt....nu är någon annan avdelning (eller samma) börjat gräva igen på samma plats...(I backen Blommensbergsvägen vid trekanten)

Säg den lycka som varar för evigt....nu har någon annan avdelning (eller samma) börjat gräva igen på samma plats...(I backen Blommensbergsvägen vid trekanten)

Verkar vara det här....

Senast ändrad:
Det verkar finnas ett optimalt fönster för cykelpendling i Stockholm mellan ungefär 06:40 och 07:10. Tidigare än så får man rött i varenda korsning och GC-vägarna används som lastzoner av lastbilar och skåpbilar. Senare har dårarna och lallarna börjat komma ut. Imorse kom jag iväg lite för sent.

Det verkar finnas ett optimalt fönster för cykelpendling i Stockholm mellan ungefär 06:40 och 07:10. Tidigare än så får man rött i varenda korsning och GC-vägarna används som lastzoner av lastbilar och skåpbilar. Senare har dårarna och lallarna börjat komma ut. Imorse kom jag iväg lite för sent.
Stämmer nog rätt bra det där. Jag vill helst inte komma iväg senare än 07:00 från söderort. Sen brukar det börja knasa till sig rätt rejält inne i stan.

Mindre bra hempendling. En gräsklipparförare backade på mitt bakhjul så det blev tacofierat.

Bilagor

• IMG_20231005_171449537_HDR.jpg
    IMG_20231005_171449537_HDR.jpg
    875.6 KB · Besök: 120
Igår lärde man sig att medvind inte kompenserade för motvind. Idag lärde man sig att medvind ändå är välkommet och bara motvind på intet sätt var bättre.
Tuff cykling hem men det fina vädret gjorde det enklare att finna sig i det lägre tempot och den högre ansträngningen.
Fick även panik i morse för att det var kallt så vindjacka och handskar åkte med men behövdes verkligen inte. Vad cyklar folk i egentligen?

Är väldigt säker på att det kan vara den här. Bra motiv, den har fastnat några gånger genom åren när man tagit sej tiden att lyxpendla. (Jag tar däremot aldrig färjan, det är snarare cykelbane-vm än lyx i mitt huvud, men jag förstår att det kan vara praktiska eller omväxlande extrakilometrar)
IMG_4140.jpeg

Man kan göra så! Men det är inte rätt.
IMG_4137.jpeg

Är väldigt säker på att det kan vara den här. Bra motiv, den har fastnat några gånger genom åren när man tagit sej tiden att lyxpendla. (Jag tar däremot aldrig färjan, det är snarare cykelbane-vm än lyx i mitt huvud, men jag förstår att det kan vara praktiska eller omväxlande extrakilometrar)
Visa bilaga 658271

Man kan göra så! Men det är inte rätt.
Visa bilaga 658277
Rätt! Mkt cykelbana blir det ju runt pölen men kilometrarna ska ju in på kontot ?.

Noll grader på termometern och frost på biltaket när jag tittade ut => vinterbibs och merinounderställströja. Det kändes ganska lagom.

Fick hoa till på en bil som började svänga ut från sin fickparkering precis när jag skulle passera. Det verkade höras in bilen, för föraren slutade köra ut och tittade förvånat på mig.

Kallt och svalt. Fick ändå stanna vid Slussen och ta av ett tröjlager + liners under de vanliga hösthandskarna. Fick sedan äran att hjälpa till att tvångsförflytta en svan som befann sig på E18 Stocksundsbron mitt under morgonrusningen. Den stora hjältinnan var dock damen som redan påbörjat arbetet när jag kom dit. Hon var asproffsig. När jag hjälpte till att fösa det där stora åbäket västes den och nafsade mig i händerna. Hon ba nej nej....du ska greppa den i nacken. Och så sög hon tag i den med ett stenhårt nackgrepp så det mer såg ut som hon skulle ha ihjäl den än hjälpa den. Fast det gick fint. Fick undan svanen till cykelbanan och sen in med den under brofästet där den riktigt argt och motvilligt fortsatte ner mot vattnet. Såg inte det minsta tacksam ut. Tack till lastbilen också som stannade och hindrade trafiken! Vad funkar bäst? Teamwork!

Imorse runt 5 tiden så var det lite ruggigt men ull på hals och fötter hjälpte till att hålla värmen, frost och isfläckar syntes också.
Hemåt lite duggregn ingen fara ganska mysigt. (Man är nog lite skadad man uppskattar regnet som mysigt ?)
Trevlig helg!

Tidig hempendling i regn. Fick ett framhjulsläpp i låg fart på ett halt brunnslock vid t-korsningen med dålig sikt. Jag fick tillbaka kontrollen när jag kom tillbaka ut på asfalt igen.

Cyklingen var ändå en väldigt trevlig upplevelse jämfört med det bilburna ärende fram och tillbaka genom stan i fredagsrusningen som följde sen. E4 var fullproppad med vanliga människor i bil ?

Synd inte storm syns på foto. Men cykla på flygplats i denna motvind var inte helt fiffigt. Det braiga var att regnet lämnades bakom oss och den ljusa horisonten närmade sig med - just det - storm - steg!Visa bilaga 658454
Ser otroligt mycket ut som Værløse, är det så att det är fler cyklande svenskar på västra sidan sundet?

Jackpot! 3 x bilister på hemvägen som körde om mig för att sen svänga in höger framför mig så jag var tvungen att bromsa. Antar att det har att göra med att det börjat bli mörkare. Eller så är det typ mello på tv och folk har bråttom hem. Eller så är det för lätt att få ta körkort.
Det är alldeles för lätt att ta körkort.

Tillbaka
Topp