Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Svalt imorse. Funkar fortfarande med två lager tunn funktionströja, en kortärmad och en långärmad. Benen var OK med shorts och fotbollstrumpor. Dock svalt om fingarna, får nog börja med liners under handskarna. Lite svalt om öronen också, så snart åker pannbandet fram. Ska fundera på att skaffa andra öronvärmare, blir så varm om övriga huvudet av pannband.

Otroligt mycket folk när man drar efter lämning vid kvart över 8.

Fick påhäng av man med tempopinnar på Vasagatan. Han hängde på på rull när jag plöjde upp för Torsgatan. Andra pendlingen på 10 år nämnde han, så då förtjänade han verkligen att ligga lite i mitt vindskydd. Men han verkade glatt entusiastisk, så det blir nog inte sista gången vi ses. Alltid kul att samtala med medpendlare vid rödljusen.

Apropå rödljus blir jag alltid lika förvånad av alla som kör mot rött vid Tegelbacken, idag minst 10 stycken när jag stod och väntade. Man bör ha järnkoll på trafikflödet om man ska snedda över den trafikplatsen.
Mmm, var tvungen att ta bussen idag och såg intresserat på hur folk på cykel körde mot rött vid folkskolegatan på väg mot Liljehomsbron och panikbromsar när de är i massan av folk som vill gå över på övergångsstället. Ingen blev påkörd den här gången.

Svalt imorse. Funkar fortfarande med två lager tunn funktionströja, en kortärmad och en långärmad. Benen var OK med shorts och fotbollstrumpor. Dock svalt om fingarna, får nog börja med liners under handskarna. Lite svalt om öronen också, så snart åker pannbandet fram. Ska fundera på att skaffa andra öronvärmare, blir så varm om övriga huvudet av pannband.

Otroligt mycket folk när man drar efter lämning vid kvart över 8.

Fick påhäng av man med tempopinnar på Vasagatan. Han hängde på på rull när jag plöjde upp för Torsgatan. Andra pendlingen på 10 år nämnde han, så då förtjänade han verkligen att ligga lite i mitt vindskydd. Men han verkade glatt entusiastisk, så det blir nog inte sista gången vi ses. Alltid kul att samtala med medpendlare vid rödljusen.

Apropå rödljus blir jag alltid lika förvånad av alla som kör mot rött vid Tegelbacken, idag minst 10 stycken när jag stod och väntade. Man bör ha järnkoll på trafikflödet om man ska snedda över den trafikplatsen.
ibland tänker jag att de borde bli påkörda men sen sansar jag mig lite. Har slutat hetsa i stan, det är ingen ide, man tjänar inget på rödljuskörningarna (nästan).
Idag var det runt 0 grader. Det bet i kinderna. Tog ett tag att värma upp men sen kändes det bara fint.
Torrt = racer
Tog Munkbron i vanlig ordning (dvs ej diket bredvid kanalen) i ensam majestät.

2023-10-10-11-58-41-570.jpg

Bra tills jag passerade Götgatan vid björns trädgård och rullade igenom någons gärdagsmiddag som tydligen var dålig,
när man är ute i orten är det lättare att gör ”rent” däcken, daggblött gräs å dylikt men nä inte så mycket sånt av det i city?
Äh va fan gubbs man kunde kört omkull, nu var det bara äckligt och jag är glad att jag har stänkor ?

Ja herregud vad felklätt. Stannade vid Stadion och strippade keps, handskar, benvärmare osv.
När jag sitter på bänken och drar av mig det här kommer den här snubben promenerandes med sin hund iförd endast morgonrock och tofflor. Har sett honom flera gånger här. Blir alltid, mot min vilja, lite impad av honom….han ser ut att ha det så soft och skönt där han glider runt med sin lilla Östermalmsvoffsing.

Idag var det (faktiskt) en cyklist i närheten av mig som gjorde fel. Hade precis gått ut från affären och där kommer en cykel som cyklar ut från gågatan på bilvägen och fortsätter upp på den på vänster sida. Det är trångt med parkerade bilar och på höger sida av bilvägen kullersten men det finns en cykelväg som gubben inte använde.

En bil möter honom men är försiktig så inget händer. Då cyklar han iväg skakande på huvudet. Åt vaddå? Sitt eget ovett? ?‍♀️

En bil möter honom men är försiktig så inget händer. Då cyklar han iväg skakande på huvudet. Åt vaddå? Sitt eget ovett? ?‍♀️
Har ju ingen aning hur det var här förstås, men jo jag kan vart fall relatera till att jag själv kommit på mig själv att nog gett ett tvetydigt kroppsspråk i liknande händelser, då jag skakat på huvudet åt min egen dumhet.

Varmt idag. Klädde mig för lugn pendling men så blev det inte. Blev rätt svettigt i slutändan. Nära PR-tiden.

På väg ner på Västerbron, på väg att köra förbi två damtrallor. Den bakre är marginellt snabbare än den främre och hon påbörjar sin omkörning när vi är nästan jämsides. Jag gav henne ett "Aaaah!" och on svarade med ett överraskat, och något tillfrdeställande, "Wooooh!". Kollision undveks.

Oj vad jag njöt av medvinden imorse! Snopet bara att när jag precis duschat och tänkt klämma i mig en rejäl andra frukost fick veta att jag behövde vända hemåt pga sjukt barn. Då var det inte medvind & kläderna hade den där riktigt kalla osköna svettblötheten när jag krängde på mig dem.

Men tänk om jag hade åkt kollektivt eller bil, då hade det ju varit bortkastad tid. #win

Hade faktiskt på mig korta bibs när jag cyklade hem och mesh linne under vindjackan. Varma hårda vindar.
Har noterat att mina händer är som sandpapper måste smörja händerna mer, så här blir det varje höst.
Nu ska jag varva ner med Lupin i soffan.

Laddat för att cykla i minusgrader imorse, men hann upptäcka 12 plusgrader på termometern och enl SMHI stark motvind. Korrigerade klädplan. Öppnar garaget kl 6:15 och möts av ösregn... Övervägde att avbryta och ta bilen, men tog snabbt beslut att bara byta till regnjacka och hoppas på det bästa.... Regnet upphörde efter en kort stund, motvinden var inte som utlovat och det blev en ganska behaglig tur. Hemvägen var det nog medvind, för det gick på tok för lätt!

Tillbaka
Topp