Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

De renoverar bron över och jag misstänker att en nedfallande bro med där tillhörande bilar skulle utgöre ett avsevärt värre hinder en 10m dåligt snöröjd cykelbana, men det är bara min bedömning
Jo, aktningsvärt syfte. Var svårt att se hur högt hindret var i beckmörkret under bron. En reflex för att göra den synlig + nån typ av list för att den mindre kantig eller lyfta upp slangen i luften hade varit najs. Det skulle kunna göra det svårare att krascha och det sista alternativet är ju genialt. Kommer ju tom inte påverka snöröjningen.

Men å andra sidan kanske slangen bara ska ligga där ett kort tag. Kanske till april eller så. Så vem bryr sig.

Hemfärden blev märklig. Forfarande pissjobbigt med dubben men nerför backen från liljeholmsbron på Marieviksidan så låg jag bakom en elcykeltant för, ja jag skulle helt enkelt in köra ifrån henne idag och det var lite trångt.
Någon annan snubbe får för sig ATT köra om, lite längre fram går det några stycken på linjen mellan cykelfil och gångfil och jag tyckte det såg lite trångt ut att köra som (som sagt). Den här jävla hjälten tar ut ordentligt så att han touchar lirarna som går varpå de börjar skrika efter honom (rätt befogat faktiskt även om han plingat innan) och responsen blev långfinger över axeln.

Fortfarande inte lyckats (fått tummen ur) få på ordentliga skärmarna på grushojen efter sommarens torra och fina cykling. Och snart kommer väl sopsaltaren ut ur sommaridet och då är det ändå dags att byta till vintercykeln. Som inte heller fått sina bredare skärmar eller monterade eller sommarslicksen bytta till dubbisar. Nån borde göra något!

Fick trösta mig med lite medvind på hemvägen. Och att en handfull möten inte bländade.

Asså vita Caddy-hantverkar-aset korsningen Ösbyvägen-Danderydsvägen. Står still bakom bilen och följer med bakom när den börjar rulla. Rakt fram över korsningen och jag hoppar skillfullt snyggt upp på trottoaren (kombinerad gång/cykelbana här). Då svänger Caddypajas upp på trottoaren (!?!?) för att ställa sig där. Vääääldigt nära kontakt. Jag har hojat många cykelvintrar....jag har hojat bud vintertid....jag korsar innerstan två ggr dagligen..osv osv...(ja, jag är grym (not))...men jag upphör ändå inte att förvånas. Jag överraskas fortfarande. Vänder mig om för ögonkontakt. Får ögonkontakt. Som att titta in i ögonen på en död fisk. Slår ut med armarna i en uppgiven what-the-fuck gest. Samma döda-fisken-blick. Känner att jag måste få ett avslut på det här. Drar upp imaginär Magnum 44 och siktar på höger arm, högt upp mot biceps, för att så att säga försvåra fortsatt bilkörning. Being it's a .44 Magnum (the most powerful handgun in the world) it blew the motherfuckers right arm clean off. Jag är bara tuff när jag fantiserar. Men fan vilken drummel. Be careful out there....

Senast ändrad:
Trafikljuset borta korsningen Roslagsgatan/Surbrunnsgatan.
I övrigt pendling u.a.
På mobilen blir det en snygg haiku:

1699961558005.png

Det flyter mycket bättre på Roslagsgatan sen det togs bort. Tyvärr lär det väl komma tillbaka när Surbrunnsgatan blivit asfalterad med sin nya röda cykelgatafärg?

Jag antar att det blir "uitritconstructie", som det heter på nederländska, som på alla andra korsningar av nya cykelgatan. DVS att trottoaren fortsätter över Roslagsgatan. Då har trafik på Surbrunnsgatan företräde.

Jag antar att det blir "uitritconstructie", som det heter på nederländska, som på alla andra korsningar av nya cykelgatan. DVS att trottoaren fortsätter över Roslagsgatan. Då har trafik på Surbrunnsgatan företräde.
Det låter riktigt bra om det blir så! Så slipper jag känna mig som en mupp när jag står och väntar på ingenting vid rödljuset, samtidigt som 90% av medcyklisterna swishar förbi mig mot rött.

Senast ändrad:
20231114_081031.jpg

När man ska upp för Huvudstabron (från Solnahållet) möts man ser några dar tillbaka av denna skylt. Varför är oklart. Är det vägarbetet längre fram? Det är helt igenstängt med galler och verkar ligga på is. Eller är det lövgeggan och det dåliga skicket på banan.

Det står bara i den här riktningen och inte när det upphör. Promenera upp för bron? ? Nej tack!
Jag passade på att hoppa av för en bild. Har inte sett en enda person leda sin cykel där f.ö.

cykelpendling är alltid underbart❤️

dock dog framlyset halvvägs hem, måste lägga i en backup i väskan.

kvällsnöjet står mellan kinesiskt visum-ansökan om eller montera dubbdäcken, skulle helst slippa men behöver fixa båda …

Asså vita Caddy-hantverkar-aset korsningen Ösbyvägen-Danderydsvägen. Står still bakom bilen och följer med bakom när den börjar rulla. Rakt fram över korsningen och jag hoppar skillfullt snyggt upp på trottoaren (kombinerad gång/cykelbana här). Då svänger Caddypajas upp på trottoaren (!?!?) för att ställa sig där. Vääääldigt nära kontakt. Jag har hojat många cykelvintrar....jag har hojat bud vintertid....jag korsar innerstan två ggr dagligen..osv osv...(ja, jag är grym (not))...men jag upphör ändå inte att förvånas. Jag överraskas fortfarande. Vänder mig om för ögonkontakt. Får ögonkontakt. Som att titta in i ögonen på en död fisk. Slår ut med armarna i en uppgiven what-the-fuck gest. Samma döda-fisken-blick. Känner att jag måste få ett avslut på det här. Drar upp imaginär Magnum 44 och siktar på höger arm, högt upp mot biceps, för att så att säga försvåra fortsatt bilkörning. Being it's a .44 Magnum (the most powerful handgun in the world) it blew the motherfuckers right arm clean off. Jag är bara tuff när jag fantiserar. Men fan vilken drummel. Be careful out there....
Audi, BMW, Porsche o liknande = Dubbelt säkerhetsavstånd.
Hantverkarbil = Tredubbelt säkerhetsavstånd.
Gäller alltid, överallt.

Det flyter mycket bättre på Roslagsgatan sen det togs bort. Tyvärr lär det väl komma tillbaka när Surbrunnsgatan blivit asfalterad med sin nya röda cykelgatafärg?

Läste nu Stockholm stads planeringen och cykelgatan upphör vid Roslagsgatan. Stockholm skriver:

Korsningen Surbrunnsgatan/Roslagsgatan är idag reglerad med trafiksignal. Kontoret avser att studera möjligheten att ta bort trafiksignalen för att kunna ge ytterligare prioritet för den längsgående trafiken på Surbrunnsgatan. Vid ett borttagande av trafiksignalerna behöver utformningen i korsningen justeras något men bedömningen är att detta kan rymmas inom projektets budget.

Trafiksignalerna är redan borta, så vi får ser om pengarna räcker till en rimlig lösning.

Dödsis på bryggan annars mest blött.
Noterade det också (okulärt) efter några meter, men brukar vara så noggrann med att vara snäll på den passagen iallafall att det inte var nån fara. Nu är det iaf minst en vecka el två sen jag senast såg badgäster.

Visa bilaga 665882
När man ska upp för Huvudstabron (från Solnahållet) möts man ser några dar tillbaka av denna skylt. Varför är oklart. Är det vägarbetet längre fram? Det är helt igenstängt med galler och verkar ligga på is. Eller är det lövgeggan och det dåliga skicket på banan.

Det står bara i den här riktningen och inte när det upphör. Promenera upp för bron? ? Nej tack!
Jag passade på att hoppa av för en bild. Har inte sett en enda person leda sin cykel där f.ö.
Arbetet är mest till vänster på andra sidan Huvudstaleden, de gräver nåt sop-sugsystem (i typ 9 mån hittills).
Passagerna förbi upp/nerför bron i den riktningen är ganska sportiga/kuperade/leriga men har inte så mycket dödslöv iofs.

Obegriplig skylt, om de inte syftar på att GC-banorna i fortsättningen längs leden över bron är otroligt usla förstås.

Mna blir ju äldre och visare(?)... Idag var det iaf dags att känna på asfalten. Har en genväg som avslutas med en brant kort backe vid några garage som jag brukar ta vid torrt väder. Igår på hemvägen är den ju då uppåt men sen dass hade de lagt ut grus, såndär flis.. Såg inte det och hann känna att frmahjulet släppte innan jag var tvungen att bromsa igen. Lyckades få några skrapsår genom byxorna men byxor, och jacka hela :) Kedjan lyckades trassla på ett konstigt vis med. Men det gick bra iaf.

Dubbfri pendling fortsätter, även om det var -4 vid start. Vallentuna och Stockholm har börjat (försöka) sopa bort löven. Täby och Danderyd väntar väl på höst nr 2.... Tunnt lager med snö på vissa broar samt biltak, annars torrt/halvfuktigt väglag. Relativt pendlarfritt numera. Några få hjältar utan lysen.

Det står en i backen nedför bron också, i alla fall gjorde det det idag. Det är ju lättare att ställa ut ett par skyltar än att sopa upp löven i kurvan...

Är det här dåligt eller spelar ingen roll?
Jag tog mig 4 mil till jobbet i morse utan problem men vad är egentligen pluppen som knäcktes till för?

AC0CA487-B896-49C4-93E8-80DC6E146782.jpeg

Är det här dåligt eller spelar ingen roll?
Jag tog mig 4 mil till jobbet i morse utan problem men vad är egentligen pluppen som knäcktes till för?

Visa bilaga 665987

Pluppen är för att låsa ventilen. Misstänker dessutom att om du skulle pumpa däcket nu att rörliga biten av ventilen skulle kunna åka in i slangen och då tappar man allt luft.

Gårdagens hempendling gav sammanlagt tre punkteringar. Små glasbitar som var svåra att upptäcka orsakade första två. Kolsyrepumpen var trasig och drog ur all luft ur patronen så fort den skruvades på. Jaja. Lite svajjig start. Blev lite förvånad att jag hade ett 4 seasons bak. Brukar alltid köra gatorskins....dom hade möjligen klarat det här. Tror den sista punkan orsakades av slangklämning under kanske lite väl aggressiv däckmontering. Stod där i mörkret med två förbrukade slangar. Halvmil tillbaks till jobbet.....drygt två mil hem. Vet att det finns en Sportson i Danderyd. Ringde med hjärtat i halsgropen upp deras telesvar och bad en stilla bön att de stängde 19 och inte 18. Vardagar 19 sade rösten. Framgång! Kände ändå en fläkt av segervittring då detta åtminstone inte skulle sluta i totalmisär. Fick bli jogg nån kilometer i tre nummer för stora vinterskor och punkterad cykel. Rätt härlig känsla ändå. Och så fint att komma in i värmen. Fick fixa punkan mitt i butiken....dom var huuur snälla som helst:love:. Köpte en ny minipump där då min kräver att man skruvar på munstycket över prestan. Inget man vill hålla på med såhär års. Fick bli bil idag. Ångrade mig direkt.

Pluppen är för att låsa ventilen. Misstänker dessutom att om du skulle pumpa däcket nu att rörliga biten av ventilen skulle kunna åka in i slangen och då tappar man allt luft.
Oki, får nog bli slangbyte i kväll då. Hoppas på 4 mil till utan problem bara... (Trevligare byta slang hemma i källaren än ute på blöt iskall mörk cb.)

Äntligen fått ordning på pendlaren efter mekkväll igår. Men lite halvtråkig belöning att då fick cykla på den idag istället för min gruscykel. Men gillar den också ifos. Vart fall skönt ha den tillgänglig igen nu i blötvädret. Velade även på om vinterhjulet skulle åka på fram. Men blev inte så.

Senast ändrad:
Dubbat fram på familjens alla pendlarvapen.
Road rage imorse av galen gubbe som hetsade bland gående och cyklande barn och vuxna precis utanför skola. Vart går gränsen när det är försvarligt att ta någons bilnycklar och envarsgripa? Kunde gått riktigt illa.

Dubbat fram på familjens alla pendlarvapen.
Road rage imorse av galen gubbe som hetsade bland gående och cyklande barn och vuxna precis utanför skola. Vart går gränsen när det är försvarligt att ta någons bilnycklar och envarsgripa? Kunde gått riktigt illa.
Envarsgripande behöver väl ha fängelse på straffskalan om inte jag missminner mig från någon vaktutbildning förra årtusendet.

Totalt händelselöst. Undrade om odubbat skulle bli problematiskt idag. Men nej, gick fint idag med. Några snöfläckar här och där. Bromsade inte ens in.

Ny sadel och verkar ha ställt in den helt rätt (utan att mäta innan byte). Förra sadeln gillade inte väta och svullnade upp framtill och såg sjukt vulgär ut. Oskönt med nåt tjockt och brett mellan benen fram till. Aldrig varit med om det tidigare. Baken klagade inte efter 25km och ryggen verkar gladare. Kanske bör tillägga att jag sänkte styrstam 15mm oxå. Nu kanske jag blir 0.001km/h snabbare nån dag, inte idag dock.

Tillbaka
Topp