Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

De där ser felmonterade ut.
Kardborrespännet ska spännas runt styret så att styret går in i barmittsen här:
1700133786319.png

Bakdäcket på graveln började "wobbla" under hemfärd igår kväll. Stannade vid Brännkyrka brandstation för att diagnostisera. Däcksidan hade spruckit och slangen tittade ut. Var bara att traska hem...

G-One Allround 27.5x1.50, har suttit på i knappt 5 månader. Nog för att jag är fet och brukar ha rejält med last, men hade hoppats på några fler mil.
Då hade jag definitivt reklamerat däcket.

Hittar du dem någonstans nu? Jag har letat men hittar inte någonstans. Köpte mina för några år sedan.

För rakt styre så har XXL några få kvar till xtrapris https://www.xxl.se/white-bar-mittens-styremuffar-svart/p/1150305_1_Style. (Osäker på lagersaldona dock, i city fanns det inga kvar trots att det skulle finnas.)
Hmm nä faktiskt inte, det var inget vidare tips då..
Då får en nog köpa originalet för 600:- på Cykloteket m f. Ändå lätt värt.

Lite komiskt det här kan jag tycka med det oändliga återkommande snacket om dubbdäck eller inte samt när man ska växla etc., fattar inte att ni orkar hålla på. ? Ibland får man nästan intryck av att folk som nobbar dubb tycker de är coola men möjligt att jag missuppfattar.

Varför inte bara byta och sedan slappna av så man är hyfsat beredd på olika väder?

Visst, ja, det går långsammare med dubb men det kanske ändå inte är så himla dumt ur ett säkerhetsperspektiv att farten hålls nere lite under vinterhalvåret.

Jag får också intrycket av att många missar att det egentligen är under denna period som det brukar ske mest olyckor, sporadisk svartis och löv orsakar mer misär jämfört med när det har fryst på och de flesta kopplar att det är halt.

Lite komiskt det här kan jag tycka med det oändliga återkommande snacket om dubbdäck eller inte samt när man ska växla etc., fattar inte att ni orkar hålla på. ? Ibland får man nästan intryck av att folk som nobbar dubb tycker de är coola men möjligt att jag missuppfattar.

Varför inte bara byta och sedan slappna av så man är hyfsat beredd på olika väder?

Visst, ja, det går långsammare med dubb men det kanske ändå inte är så himla dumt ur ett säkerhetsperspektiv att farten hålls nere lite under vinterhalvåret.

Jag får också intrycket av att många missar att det egentligen är under denna period som det brukar ske mest olyckor, sporadisk svartis och löv orsakar mer misär jämfört med när det har fryst på och de flesta kopplar att det är halt.
Mitt knä maldes sönder av dubbdäck. När dubbpunkorna blev för många bytte jag till dubbfritt bak. Har inte halkat på 6 år.

.

Senast ändrad:
Händelserika två km hem. Höll först på att frontalkrocka med man som körde vänstertrafik. Bromsade till nästan stillastående vilket var tur för han kom riktigt nära innan han upptäckte mig rakt framför. Fick en ursäkt åtminstone. Sen flög cykelväskan av någon kilometer senare men den klarade sig. Friskt idag.

Jag tycker att uppsnacket och nojandet inför däcksbytena är en krydda i åretruntpendlarvardagen. Roligare än så är inte mitt liv ?.

Jag tycker inte att jag är cool att jag cyklar utan dubb när det är halt, snarare dum (men att klaga på dubbdäck är väl lite kul, tycker jag).

Håller med att svartis är en bra anledning till dub. Jag ramlar i genomsnitt en gång varje vinter pga svartis. Det är oftast odramatiskt, så fortfarande inte värd dubbeländet för mig. Förra året ramlade jag dåligt när jag hoppade snett uppför en GC-bana som visade sig efteråt att vara täckt i svartis. Hade lite ont i flera månader. Har bestämt mig för att inte längre hoppa snett uppför GC-banor på vintern.

Jag tycker inte att jag är cool att jag cyklar utan dubb när det är halt, snarare dum (men att klaga på dubbdäck är väl lite kul, tycker jag).

Håller med att svartis är en bra anledning till dub. Jag ramlar i genomsnitt en gång varje vinter pga svartis. Det är oftast odramatiskt, så fortfarande inte värd dubbeländet för mig. Förra året ramlade jag dåligt när jag hoppade snett uppför en GC-bana som visade sig efteråt att vara täckt i svartis. Hade lite ont i flera månader. Har bestämt mig för att inte längre hoppa snett uppför GC-banor på vintern.
+1

Min korta erfarenhet av dubb är snödumpen förra året och sthlm stod stilla. Tog mig ut med dubb. Ramlade 4 ggr från Ekerö -> Kista. Körde med dom en vecka till, ramlade 1 gång till. Tycker inte det funkar så himla bra som folk säger. Det som däremot händer är att jag tappar lusten totalt till att pendla. Is kan många gånger undvikas odubbat. Och är det riktigt halt kan man ju fakiskt sakta ned eller gå en bit. Om det blir isbana större delar av vägen på min sträcka kan det eventuellt åka på ett fram på hybriden. Men det bytet sker säkerligen när jag redan vurpat nån gång. Det är verkligen inte för att vara ball eller så. Vill helst bara cykla på hela vintern utan att tycka att livet suger när jag är ute på hojen. Lite fetare däck med mönster och lägre tryck kommer man faktiskt rätt långt med.

Idag: körde odubbat och plockade av min fendor bendor och speed mullet idag. Bara för att man kan liksom. Cykeln såg sjukt mycket snabbare ut. Men resultat uteblev enligt strava. Cyklade långsamt. Kändes faktikst ovanligt tungt idag. Bara man inte åkt på corona nu....

Inte många ute idag inte. Mötte hela 2 personer på cykel på 1 mil Ekerö. Inte många bilar heller. Fredag + Corona gissar jag.

Brukar sedan gammalt skippa hojandet på just fredagar. Då håller jag mig i regel vaken längre fredagskvällen till ära. Uppskattas hemma. Jag öppnar cykelrummet för att hämta nåt ur ryggan. Ser hojen stå där med sina nya fantastiska barmitts. Cykeln ser liksom förväntansfull ut. Typ lite försiktigt bedjande. Ok, säger jag. Vi kör. Av ren glädje börjar den vifta en smula med sina barmitts. Jag svär. Som vilken hund som helst.
Sällan man ångrar sig när man tar hojen.

Brukar sedan gammalt skippa hojandet på just fredagar. Då håller jag mig i regel vaken längre fredagskvällen till ära. Uppskattas hemma. Jag öppnar cykelrummet för att hämta nåt ur ryggan. Ser hojen stå där med sina nya fantastiska barmitts. Cykeln ser liksom förväntansfull ut. Typ lite försiktigt bedjande. Ok, säger jag. Vi kör. Av ren glädje börjar den vifta en smula med sina barmitts. Jag svär. Som vilken hund som helst.
Sällan man ångrar sig när man tar hojen.
Jag skall dra på mina på lunchen. Trots att jag inte har en arbetsplats utanför hemmet att pendla till. Trots att jag bor i västra Skåne där det är plusgrader och torrt. Omöjligt att inte bli inspirerad.

Sen start idag så det blir minus på flexen. Fick cykla i solsken vilket var underbart, Cykeln tackar och hälsar solen att i bästa fall ses vi i februari men lovar inget...

Intressant när det är lite kallare (-15). Drog på mig slalomhjälmen med tillhörande glasögon vilket gjorde det lite varmare. Balaklavan gick inte att ha över ansikte för då kom imman direkt. Har hört att barmitts ska vara bra, kanske skaffar ett par

Hornsgatan har jag övergett sedan länge. Tar numera oftast Skinnarviksparken och Heleneborgsgatan.
Idag tog jag dock båda dina två utpekade platser av någon outgrundlig anledning. Den grushögen var ju inte direkt genomtänkt. Antar att den ska försöka fylla ut höjdskillnaden/gropen som uppstått där.

Jag är oftast djävulskt dålig på att variera min väg men ska försöka skärpa mig, det gör ju cyklingen lite mer varierad. För mig jag provat på Skinnarviksparken och Heleneborgsgatan någon gång men ska kanske ge den trudelutten en ny chans, att undvika de farligare platserna är ju smart.

Senast ändrad:
Trött efter dålig sömn, lätt stukat knä (löpning är ju farligt), och odiagnostiserat luftläckage ur framdäcket... Som upplagt för DNS imorse... Men efter lite frukost kändes livet lättare och cykeln vann över bilen. Däcket höll luft, knät blev iaf inte värre... hemvägen var brutalt kall ?... Men säger som @Ragge Hylsa "sällan man ångrar sig när man tar hojen".
Happy fredag!
20231117_170701.jpg

Elakt kallt på hemväg i eftermiddags. Efter en halvmil frös bakväxeln så att jag fick stanna och växla genom att dra växelföraren med handen. Elväxlar kanske inte är helt idiotiskt trots allt..?

SMHI varnar för halka​

Regn och blötsnö ställer till det på vägarna i Stockholmsområdet, runt Uppsala och Eskilstuna. Från klockan 18 i kväll och fram till klockan 06 i morgon varnar SMHI för plötslig ishalka.

Halkan riskerar att orsaka trafikolyckor och förseningar för buss- och flygtrafik, skriver SMHI på sin hemsida.

– Var extra uppmärksam på om det regnar innan du sätter dig i bilen och ta det lugnt. Ha goda marginaler så att du inte behöver stressa i trafiken, säger Theres Fougman, meteorolog på SMHI.

SMHI varnar för halka​

Regn och blötsnö ställer till det på vägarna i Stockholmsområdet, runt Uppsala och Eskilstuna. Från klockan 18 i kväll och fram till klockan 06 i morgon varnar SMHI för plötslig ishalka.

Halkan riskerar att orsaka trafikolyckor och förseningar för buss- och flygtrafik, skriver SMHI på sin hemsida.

– Var extra uppmärksam på om det regnar innan du sätter dig i bilen och ta det lugnt. Ha goda marginaler så att du inte behöver stressa i trafiken, säger Theres Fougman, meteorolog på SMHI.
Theres säger inget om att ta det lugnt på cykeln bara att man måste tänka , då måste va lugnt va?

Senast ändrad:
Just preppat vintercykeln. Men... 42mm fram gör att stänkan inte får plats. Suck. Det hade jag ju glömt sedan förra vintern. Samma 42mm bak hade börjat gnaga på kedjestaget förra vintern så det funkar inte heller. Hade inte glömt men glömt skaffa smalare däck. La på gammalt slitet maraton winter tills vidare och räknar med punkafest... Kalla mig feg, men det släta gatorskin tror jag är dumt med ishalka även med dubb fram.

Får nog bli att klicka hem ett par 37mm conti contact eller vad de heter och se om de passar med skärmarna. För jag är less på Schwalbes Marathon Dubbpunka.... Och gillade contisarna. Så mycket man nu kan gilla dubbdäck.

Nån i huvudstaden som behöver ett par conti contact spike (?) 42mm? Gått en vintersäsong med en del uppehåll pga sån där corona ibland, och ser i princip nya ut.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp