Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Kan knappt påminna mig att jag vurpade nåt under 2023. Idag vurpade jag dock. 2:a januari, liksom. Undrar om det är nån slags ton som därmed är satt för 2024? Typ 2024; tha monumental vurping year. Nä, det tror jag inte. Det var så hisnande vackert att jag tog fram mobilen för att filma i farten där jag flög fram på nysnötäckta vägar genom Enebyberg. Under nysnön var det dock stenhård döds-is. Rätt knagglig sådan. Måste sett proffsigt ut när mobilen flög upp i luften och jag landade i ett snömoln. Ont i armbåge och knä men skulle ändå säga det gick bra. Skippar filmning under hemsvängen.

Senast ändrad:
Kan knappt påminna mig att jag vurpade nåt under 2023. Idag vurpade jag dock. 2:a januari, liksom. Undrar om det är nån slags ton som därmed är satt för 2024? Typ 2024; tha monumental vurping year. Nä, det tror jag inte. Det var så hisnande vackert att jag tog fram mobilen för att filma i farten där jag flög fram på nysnötäckta vägar genom Enebyberg. Under nysnön var det dock stenhård döds-is. Rätt knagglig sådan. Måste sett proffsigt ut när mobilen flög upp i luften och jag landade i ett snömoln. Ont i armbåge och knä men skulle ändå säga det gick bra. Skippar filmning under hemsvängen.
Enebyberg är dödsrikets utmarker.
Be safe out there...

Hyfsat tomt på cykelbanorna idag. Delar av sträckan var det djup pudersnö. Helt underbart att cykla i. Modden funkade det rätt bra att cykla i också, även om jag fick rejält släpp på bakhjulet på Götgatan (skönt med MTB-geometri så att man har nära till marken). Asfaltssträckrona var sjukt tunga. Kände på däcken när jag kom fram till kontoret och insåg att jag fortfarande har stigtryck i bakhjulet. Blir nog att pumpa i lite på hemvägen.

Verkar som om de flesta fortsätter att ha ledigt. Inklusive snösvängen. Större delen av min pendlingsväg var oröjd. De delar som vanlige sopsaltas var nu moddiga. Inte riktigt vad jag väntat mig faktiskt.
Såg väl ca 20 cyklister på 16 km pendling.
Säker på att inte snösvängen varit där? Plogbladet ska väl numera hållas på behörigt avstånd från asfalten. Iaf på min gata. Spelar ingen roll hur många gånger de kör fram o tillbaks, klockan halv sex när man ligger och försöker somna om.
Blir väl så när upphandlingsregler gäller.

Planen håller, 100 procent cykelpendling så här långt det går året. Tyvärr kan det bara bli sämre nu...

Såg 2 andra cyklister ute idag

Riktigt kallt idag vilket kostar tid då det gick trögt.
Frihjulet va inkopplat när jag rullade vilket gav lite växeltjafs som ordnade till sig. Mitt gristryne (airtrim) frös ihop så det blev höghöjdsträning tills det åkte av. När gristrynet frös ihop så skickade det utandningsluften in i skidglasögonen vilka frös ihop och det blev navigeringsträning i dimma tills det åkte av. När kläderna åkte av så kände jag mig som en lök, ett oräkneligt antal lager av kläder.

Lite spännande att cykla när termometern visar på fel sida om minus 25.

Min nyårsönskan för 2024 är att de får klart Enebybergs station så att Västra Banvägen öppnas. Därmed borde man även kunna förhandla ner premien på livsförsäkringen….
Tilläggsbeställning: att Danderyd sopsaltar, eller i vart fall plogar Västra Banvägen när den väl öppnar.
Den är -tillsammans med Marknadsvägen mellan Täby C och Galoppfältet- den vidrigaste biten cykelstråk i Norrort. Har vurpat flera gånger, hittills dock utan allvarligare skador.

PS: räknar inte Lahäll-Altorp som cykelstråk. Den kan också vara läskig vintertid...

Aj då! Aldrig roligt att vurpa, men måste ändå fråga: hur blev filmen? ?

Bedrövligt imorse (som skrivet) men ändå mycket bättre än hemtrampet , jävlar i gatan vad bilisterna inte tycker att man borde finnas till som cyklist.
Att det snöar och är halt kan man inte göra nåt åt men bilister som ska tjäna några sekunder på att köra om för att sen tvärnita framför en för att de ska svänga höger och sen inte kommer vidare för att det är fotgängare som har grönt samtidigt ,
tog Sveavägen istället för Birger jarls gatan ,
big mistake , cykelfältet var mest en parkeringsplats .
Har kört på happykonceptet dubbat fram odubbat bak men ikväll fixas det dubbeldubbat ?
Bra kämpat alla som trampar!
Mange

IMG_6926.jpeg

-33 grader här lokalt. Märker att cykeln går "lätt" i ungefär 1 km ut ur varmgaraget, sen har fetterna stelnat. När jag steg av cykeln för att gå sista metrarna upp till parkeringen på jobbet så snurrade vevarmarna som på en fixie för att smörjningen har stelnat. Idag tog jag ingen dunjacka så var lite mer förberedd på att det skulle bli tungtrampat så slapp bli dyblöt av svett. Paradoxalt nog är det inte problem att hålla värmen, utan det är att inte bli överhettad för att det är så oerhört tungt att cykla.

-33 grader här lokalt. Märker att cykeln går "lätt" i ungefär 1 km ut ur varmgaraget, sen har fetterna stelnat. När jag steg av cykeln för att gå sista metrarna upp till parkeringen på jobbet så snurrade vevarmarna som på en fixie för att smörjningen har stelnat. Idag tog jag ingen dunjacka så var lite mer förberedd på att det skulle bli tungtrampat så slapp bli dyblöt av svett. Paradoxalt nog är det inte problem att hålla värmen, utan det är att inte bli överhettad för att det är så oerhört tungt att cykla.
När jag cyklade i -33 grader så frös ögonfransarna ihop, så jag fick kisa mig fram sista kilometrarna. Cykeln gick trögt.

Var rätt slut efter motvinden Hägerstensvägen och hela Söder Mälarstrand.....men sen blev det bättre. Väldigt vackert nu i Stockholmstrakterna.

Hempendlingen igår var utmanande. Pumpade i lite mer tryck i däcken, gjorde underverk för rullet. Minnesregel: Glöm inte att slänga i lite luft efter stigcykling! Torsgatan utanför Bonnierhuset var det spårigt med is under utav bara helvete och framhjul och bakhjul körde åt olika håll. Fart-/motvind gjorde att det smärtade i panna och ansikte, så stannade till utanför Clarion Sign och tog fram en till buff, så en kunde användas som mössa, en för halsen och en för kind/haka. Omblåst av några elcyklister som tydligen bara har en fart. Tycker att det verkar läskigt att blåsa på i den farten i det underlaget med en så upprätt geometri. Själv var jag väldigt glad över mitt skogsstyre, dropper, samt fläskiga high grip-däck.
Vid passagen vid Riddarholmskanalen mötte jag en raw bike som fick lite släpp, så han kom åkande på tvären.

Ändå lite kul att vara snabbaste cyklisten just då uppför guldbron, lite nytta har man av att cykla i Hellas under grisiga förhållanden.
Sista sträckan på Hammarby Allé var det lite parerande av bilar som står i cykelbanan, eller svänger in på cykelbanan utan att se sig för, osv.
Blev en lång varm dusch efter hemkomst.

Medvind.
Blir till motvind hem.
Exemplariskt plogat på det hela taget.
Är väl bara backen utmed Södertäljevägen ner till Liljeholmen som är misär just nu. Speciellt där de bygger och satt upp stängsel så man har en meter brett eller så tillsammans med mötande och gångtrafik.

Tog bara en timme och en kvart imorse , fler snöröjare hade jobbat lite grann för det var bättre idag, faktiskt sopsaltat här och där men efter Norrtull var det lite hrmm ?.

Moootvind in till Norrtull sen kantvind fram till gullmars medvind därifrån vilket var tur för jag hade knappt styrfart uppför skanstullsbron där det liiite kantvind, halva pendlingen klar för den här veckan ??

Besvärligt före i Karlstad, större delen av c/g nätet knöliga & spåriga isbanor. 120 dubb bak är för lite, även 240 fram 2-radigt känns snålt. De vanliga pendeldäcken räcker inte till. Svårt att veta om gatan är bättre än c/g, det ändrar sig från ett kvarter till nästa. Hur länge ska man framhärda? Börjar längta efter mtb med antingen Schwalbe isp eller gamla fina Nokian Extreme. Skönt att slippa de här gladtramparna som inte kan cykla dock, det är bara die-hardsen kvar nu.

På lördag ska det bli 25 minus, inte bestämt om jag ska köra då. Varför lämnade vi Rift Valley, skulle jag bra gärna vilja veta. Där hade det sannolikt räckt med kortärmad jersey o kortbrallor idag.

Mycket snö men den kändes rätt luftig och pudrig så det hade nog inte varit så illa.
Skippade dock cykelpendlingen i dag. Lite av ett nederlag då jag ju cyklat varenda dag i år ;)
Snön, träningsvärken och att jag, när jag kom ner i cykelgaraget, upptäckte att jag hade bakhjulspunktering fick mig att inse att jag borde jobba hemifrån idag.

//j

Jahas, where to start...
Pudersnöpendling deluxe idag. Från Vallentuna in till Danderyd var det väldigt trevligt. Perfekt klädd dessutom. Tog Täbyvägen/Enebybergsvägen istället för längs med Roslagsbanan idag, vilket var ett rätt bra beslut. Litar inte på att de plogat villavägarna genom Enebyberg.
Vid Stocksundsbron hände nåt halvt otroligt. Möter snöplogen i början av bron, hoppar åt sidan och låter den passera. Får njuta av perfekt cykelföre i hela 15 sekunder. Upp från Bergshamra kommer en snöplog i storlek Optimus Prime och fullständigt igenbombar cykelvägen med snö från E18. Tack för den. 150m senare har de inte alls plogat/sopat så från Stocksund till Naturhistoriska får man cykla i bitvis 50cm snö.
Vid den smala passagen vid Ålkistan får jag möte. Håller till höger, fastnar i snön, faller (mjukt). Damen leder sin cykeln förbi mig och säger: "Nåja, du försökte iaf"... haha.
Genom City väljer jag Birger Jarls och Smålandsgatan, istället för Regeringsgatan, vilket också det var ett bra beslut. Inne på kontoret med 1h24min på kontot.

Jahas, where to start...
Pudersnöpendling deluxe idag. Från Vallentuna in till Danderyd var det väldigt trevligt. Perfekt klädd dessutom. Tog Täbyvägen/Enebybergsvägen istället för längs med Roslagsbanan idag, vilket var ett rätt bra beslut. Litar inte på att de plogat villavägarna genom Enebyberg.
Vid Stocksundsbron hände nåt halvt otroligt. Möter snöplogen i början av bron, hoppar åt sidan och låter den passera. Får njuta av perfekt cykelföre i hela 15 sekunder. Upp från Bergshamra kommer en snöplog i storlek Optimus Prime och fullständigt igenbombar cykelvägen med snö från E18. Tack för den. 150m senare har de inte alls plogat/sopat så från Stocksund till Naturhistoriska får man cykla i bitvis 50cm snö.
Vid den smala passagen vid Ålkistan får jag möte. Håller till höger, fastnar i snön, faller (mjukt). Damen leder sin cykeln förbi mig och säger: "Nåja, du försökte iaf"... haha.
Genom City väljer jag Birger Jarls och Smålandsgatan, istället för Regeringsgatan, vilket också det var ett bra beslut. Inne på kontoret med 1h24min på kontot.
Synkningen mellan att de plogar vägbanan och cykelbanan på Stocksundsbron kunde vara bättre, minst sagt.

Älvsjö , city , frösunda …. Okej fram tills Norrtull , söder om stan två tre cm puder enstaka snödrev , men som sagt från Norrtull määäh hade lite tur att det IMG_0070.jpegIMG_0071.jpegIMG_0074.jpegvar nån som hade spårat före mig men , bilderna får tala för sig själva….

Bilagor

• IMG_0072.jpeg
    IMG_0072.jpeg
    696.9 KB · Besök: 42
  • IMG_0073.jpeg
    IMG_0073.jpeg
    680.1 KB · Besök: 42
Fick bli bilen idag. Vurpade igår (igen). Väldigt sakta i en 180 gradare med svartis. Man kan tycka att man borde hinna ta emot sig och falla hyfsat rätt. Men det går ju så inåthelvete fort på is. Fick bruk av hjälmen så att säga. Stod kvar en stund tills det började kännas ok. Sedan efter 20 minuters hojande kändes det bra. Skönt. Tack till ung man som stannade och snackade lite. "Jaja...snart är det vår, sa jag" -"Slog du i huvet?" sa han. Då började jag iaf skratta lite. Var som att han tänkte jag var groggy som stod där och började yra om våren. Hehe. Denna gång föll jag på höger sida till skillnad från i förrgår. Således råder det en viss balans i kroppen med några blåmärken ganska jämnt fördelade till höger och vänster. Men asså, nu blev det överdrivet gnälligt här. Kanske är det lite så att jag sitter och försöker övertyga mig själv om att det inte var läge att hoja idag.....som av en ren händelse råkar vara veckans garanterat hårdaste dag att cykla?. Så ett fett kudosregn över dagens alla pendlare!!

Jahas, where to start...

Inte jättebra från Stocksundsbron till naturhistoriska som sagt. Mötte dock plogen ungefär vid naturhistoriska och sen var det helt okej in till stan!

Ska bli intressant att jämföra med hemvägen!

I övrigt tror jag det var medvind till jobbet, kändes inte som att det gick fort för det…

Bilagor

• IMG_2963.jpeg
    IMG_2963.jpeg
    487 KB · Besök: 50
-8 fatbike och lätt snöfall, rätt odramatiskt men glädjande att kommunen var ute och skottade en sträcka som jag hade felanmält häromdagen då cykelbanan hade blockerats av snöhögar från bilväg och grannars snö, lastmaskin och flakbil på plats så blir brett och fint tills jag ska hem ser det ut.

Till färjan Jungfrusund/Ekerö helt ok förutom i det egna villakvarteret. FÄrskt puder som ingen cyklat i på cykelbana, plogad bilväg. På Huddingesidan mot flemingsberg gick det otippat bra. Kanske 15 cm lätt puder hela vägen. Oroade mig för glömstabacken men gick utan problem. Får se hur hemvägen blir när det finns fler spår o tveksamt om plogat. Såg en annan cyklist på färjan och några spår i snön, bra jobbat. Som vanlgit får man cykelvägarna för sig själv när man cyklar "på tvärsen" genom Stockholm

Läste prognosen som varnade för svinkallt och starka motvindar och tog beslutet att ta coronaexpress och ta ett gympass på lunchen istället.
När jag såg den djupa pudersnön på min väg till jobbet ångrade jag mig på en gång. Underbart väglag att trampa i. När jag traskade nedför Torsgatan sista biten till kontoret och fick isvinden i ansiktet ångrade jag mig inte lika mycket.

Med tanke på hur, generellt sett, obefintligt plogat det var funkade det ändå ok att cykla. Stockholm från Gärdet till Sumpan. Det är en jävla skillnad med torr snö. Hade de varit blötsnö och de här mängderna hade det gått snabbare att promenera

Tillbaka
Topp