Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

pendlingen som uteblev, gick med barnen till förskolan och efter lämning var bakbromsen frusen igen.

står verkligen i valet och kvalet om jag ska köpa mig ur detta problem, tanken var ju att denna cykel skulle vara billig i drift men jag vill kunna räkna med att den har bromsar också.

Inte så många som tog hojen till pendeln idag.
IMG_5936.jpeg

Vad kan man ha under hjälmen som skyddar ansikte och öron i denna kyla? Har en balaklava/tubhalsduk som funkar vid -2 typ men nu hjälpte den inte alls.

Vad kan man ha under hjälmen som skyddar ansikte och öron i denna kyla? Har en balaklava/tubhalsduk som funkar vid -2 typ men nu hjälpte den inte alls.
Jag har en varm balaklava och en tunnare mössa med vindskydd över. Sen ett hjälmöverdrag på det.
Funkade för mig idag.

Edit: Såg att du specade ansikte och öron. Men det funkade för dem också. Körde med skidglasögon också så i princip ingen exponerad hud. Mössan går ner över öronen också och hjälper balaklavan.

Passade på att prova lite pendling igen. -15 vid start och mina fingrar fixar inte det. Stelfrusen när jag kom fram efter 55 minuter, trots bar mitts och lite tjockare handskar (handskarna brukar vara lagom vid ett par plusgrader utan bar mitts). Jag måste uppenbarligen köra med skidhandskar och bar mitts vid såna här temperaturer. Var plågsamt att tina upp igen.
Jag körde handska som funkar till typ -5 utan barmitts, sedan barmitts på det. Lobstermodell.
I de här temperaturerna vill jag inte råka hamna på fel sida om gränsen för då gör det ont.

Om du ska pendla regelbundet året om så är det bara att börja bygga garderob. Jag har 4 mössor allt från tunnaste liner till stickad ull med windstopper och en väpnarluva (och en airtrim om det blir skitkallt...) och sen är det bara att kombinera till optimal komfort. Samma med vantar, många varianter och kombinera tills det funkar. Var inte rädd för att ta med plagg i väskan och lägga till eller dra ifrån nåt lager på vägen om det blir fel. Låt åtminstone några plagg kosta en slant. Finns ingen genväg till den perfekta komforten :)

Halvdags konferens på Grand Hotel så väckning 05 och iväg 05.30. Var väl -15 känns som -22 eller liknande. Bra plogat och sopat hela vägen in till kontoret. Lyckades dock med konststycket att falla vid korsningen utanför macken vid Universitetet. Landade mjukt. Gick bra. Förbaskade ploghög av lössnö.

Hemåt i samma förhållanden. Dock passade jag på att förlänga rundan. Inte varje dag vi har så fina vinterförhållanden här i Sthlm.
Totalt 3h på cykelkontot. Klarade mig utan både baklava och balaklava. Skägget värmer.

Göteborg
Idag var det lite av en utmaning att cykla till jobbet. Helt oplogat, eller plogat går ju bra. Men det blir vingligt när man ska ut på körbana där bilar kört...

Att köra med googles är ett tips när det snöar. =)

Fler som tog cykeln till jobbet idag?

Motvind till kontoret genom snöigt stockholm. Sista biten på en snuva så höll mig till låg puls, gick inte fort men kändes ändå överraskande bra med bra flyt.

Ser fram emot att få en rejält skjuts i ryggen ikväll på vägen hem!

Gick superfint
Fast backen ner till Liljeholmen är ett återkommande hatobjekt. Samt även bygget längst ner där även vägen från Hägersten går ihop.

Göteborg
Idag var det lite av en utmaning att cykla till jobbet. Helt oplogat, eller plogat går ju bra. Men det blir vingligt när man ska ut på körbana där bilar kört...

Att köra med googles är ett tips när det snöar. =)

Fler som tog cykeln till jobbet idag?
Japp, cyklade från Björlandavägen till Mölndal. Det var en kraftprövning kan man lugnt säga.

Bäst plogade ytan var parkeringen på Backaplan (vid burger king). Plogat överallt! Resten av vägen var i princip helt oplogad.

Dagens medalj går till cyklisten framför mig på väg ner för Hisingsbron. Smala däck, kastvindar, 15cm snö. Då väljer han att gå ner i tempobågen! Det var han nog ensam om att göra idag.

Gick superfint
Fast backen ner till Liljeholmen är ett återkommande hatobjekt. Samt även bygget längst ner där även vägen från Hägersten går ihop.
Ja, undrar varför den är så svår att ploga? Pga bygget? Bah, undanflykter.

Hade fulcykeln, 26 mtb så det var bara att bränna ner. Men man tänker ju på alla andra!

Blir skönt med "varma" vindar i fejset hemåt.

Enda sättet är väl att fler felanmäler?! Igår var det ju oröjt hela vägen ner till tvärbanespåren.
Ja, undrar varför den är så svår att ploga? Pga bygget? Bah, undanflykter.

Hade fulcykeln, 26 mtb så det var bara att bränna ner. Men man tänker ju på alla andra!

Blir skönt med "varma" vindar i fejset hemåt.

Hade ett litet morgonmöte på kontoret i örnsberg och sen vidarecykling till city, imorse hade det inte börjat snöa så från Älvsjö till örnsberg gick det bra men när jag skulle in till stan igen via Hägerstensvägen ,liljeholmsbron ,Hornsgatan och skeppsbron så förstår jag att ni tycker att det är dåligt röjt (läs skitdåligt)
?…….
….
IMG_0111.jpeg
IMG_0110.jpeg

Kan bli ännu lite bättre på hemvägen i i motvind ?

Minnesvärt hem idag. Riktig misär från Centralen till Medborgarplatsen, ok över Söder och sedan hade de faktiskt hunnit med att ploga längst Nynäsvägen till Gubbängsfältet. Sedan var det Barnen från Frostmofjället igen. Personsämsta med 15 min på en pendelsträcka som brukar ta 30 min som långsammast (i vanliga fall...). Men inga vurpor och hem kom jag... Misstänker att det INTE blir bättre senare idag...

Minnesvärt hem idag. Riktig misär från Centralen till Medborgarplatsen, ok över Söder och sedan hade de faktiskt hunnit med att ploga längst Nynäsvägen till Gubbängsfältet. Sedan var det Barnen från Frostmofjället igen. Personsämsta med 15 min på en pendelsträcka som brukar ta 30 min som långsammast (i vanliga fall...). Men inga vurpor och hem kom jag... Misstänker att det INTE blir bättre senare idag...
Felanmälde cykelbanan mellan Tvärbanan och Hägersten östra sidan av Södertäljevägen (Liljeholmen). De hinner nog inte ploga tills i kväll.

Klockade in på 55 min i morse. Det är rätt normalt för vinterpendling på min nuvarande sträcka. Kommer nog inte vara snabbare hem :-) Sämsta hittills i vinter är 1h 10 min.

Snabbaste i somras var 40 minuter.

Nu är jag förväntansfull för hemfärden.

Tillbaka
Topp