Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

tog en bild på min goretexjacka av street-typ efter ankomst i morse. tillsammans med rainlegs helt torr därunder.

och just denna jacka har gtx som fungerar, noll svettig. det gäller tyvärr inte alla modejanger, adresserat till de som tror regnkläder per automatik är svettiga.
.
IMG_0244.jpeg

Hmmm, ja, det var väl en av de blötare pendlingarna jag varit med om senaste 3 1/2 åren sedan jag började pendla mera regelbundet, blåste gjort det också, en viss misär. ?

Klarade mig väl helt ok men min budget "dhb slice 30L" rygga är inte helt vattentät däremot (inte heller med regnskyddet på), bör väl kanske satsa på något mer premium eller åtminstone skaffa ett bättre regnskydd till den.
kan ju meddela att min Rapha ryggsäck som till priset är hyfsat premium i alla fall, inte heller var helt vattentät...

+1 °C med snöblandat regn. 1 tim och 20 min. Regnkläder, men genomblöt om fötterna. Annars var det en härlig tur med värmande ord från kollegor när jag kom fram. Det värsta för mig är att det tar sån tid att välja rätt kläder och packa ner alla andra alternativ. Hur är det med er andra? Vet ni direkt hur ni ska klä er och vad som bör tas med i reserv när man ska cykla till och från jobbet?

Sociala koder. När kollegan medlidsamt säger att "idag var det inte roligt...?" och man försöker förklara att det var precis vad det var så blir det oftast bara konstigt. Hur förklarar ni att cykling i busväder med rätt grejor är rätt härligt, hisspitch? (jag jobbar på stort företag och känner oftast inte kollegan)
Jag har samma problem! Nu är det ju bara härligt när man har exakt rätt kläder. Om någon säger "vaaaaa...?! cyklar du idag?" brukar jag svara "skare va skare va" och gå vidare utan att tänka på sociala koder...

+1 °C med snöblandat regn. 1 tim och 20 min. Regnkläder, men genomblöt om fötterna. Annars var det en härlig tur med värmande ord från kollegor när jag kom fram. Det värsta för mig är att det tar sån tid att välja rätt kläder och packa ner alla andra alternativ. Hur är det med er andra? Vet ni direkt hur ni ska klä er och vad som bör tas med i reserv när man ska cykla till och från jobbet?
Nä, inte vet jag det. Men det är sällan det blir helt fel. Och de gångerna får man ta det med zenmod. Orka tänka efter före lixom.

Jag har samma problem! Nu är det ju bara härligt när man har exakt rätt kläder. Om någon säger "vaaaaa...?! cyklar du idag?" brukar jag svara "skare va skare va" och gå vidare utan att tänka på sociala koder...
Ok, gärna med förvirrande beetoning antar jag så att det är svårt att veta om du säger ska're eller skare (på snö....:)

Det beror väl lite på hur långt man ska cykla. Ska jag hålla på upp mot en timme vill jag ha hyfsat rätt kläder, mindre än så klarar jag mig med att vara lite varm eller kall en stund. Sällan man hamnar helt åt skogen fel tycker jag. Man lär sig efter ett tag. Man kan t ex komma långt med att öppna ett blixtlås en bit om man är för varm.

Sjuk motvind på vägen hem. Enorma oceaner till vattenpölar, vid Munkbroleden gick det en bra bit över fötterna. Det var bara att plöja igenom. 5-10 Trailcross Goretex är mitt bästa köp någonsin, tätt följt av den Mudhugger som skyddade mig från isvattenlavemangen.

Nej.

(Jag behöver kolla termometern först.)

Skärmavbild 2024-01-22 kl. 16.36.59.png

Nja. I början på varje årstid blir det lätt fel. Blir ju bättre för varje år, men ändå lite som får börja om på nytt varje gång. Får trimma känslan lite.. efter nån tur lär man väl sig någorlunda.

Sedan är temperatur i sig ett väldigt trubbigt värde för att avgöra hur kallt det är. En dag med nollgradigt kan ju vara betydligt kallare än en annan med -5. De numera ofta använda väderapparnas "upplevd" eller "känns som"-värden tycker jag säger mer. Blir oftast rätt om går efter dem när när man kommit in i årstiden

Sjuk motvind på vägen hem. Enorma oceaner till vattenpölar, vid Munkbroleden gick det en bra bit över fötterna. Det var bara att plöja igenom. 5-10 Trailcross Goretex är mitt bästa köp någonsin, tätt följt av den Mudhugger som skyddade mig från isvattenlavemangen.
Du cyklar ju på baksidan av slottet ? klart att det är kasst där ?

Sned motvind hemåt men fyra grader varmt,
3/4 byxa å barbent ?. som ni skriver så var det galet med vatten , cykelbanan är lägsta punkten på många ställen och det blir inte bättre av det har varit dåligt röjt på det…

Medvind hemåt. Alla stora vattenpölar från morgonen hade både flyttat på sig samt kamouflerat sig.
Blöta fötter igen. Otroligt vad mörkt det mitt i allt blev. Nu ser man definitivt inte de utan lampa/reflex.

Kläderna hade knappt torkat till kvällspendlingen. Fick trycka på lite extra för att hålla värmen. Skönt med breda däck när man plöjer igenom stora vattenpölar. Men medvind!

endast fläckvisa iskakor kvar på norrmalms även mindre gator. lite mer på vissa trottoarer.

utan dubb misärfritt även idag. men kommande natt risk för frost...

skall till söder på em. hur ser det ut där?

Älskar gamla philips saferide. Sitter på flera hojar där hemma, köpta och monterade 2012. Tickar och går. Nu trodde jag att en till slut hade pajat, att det blivit glapp i av/på-knappen. Men det var min fuldragning av sladdar som behövde lite kärlek som vanligt.

1705996325540.png

Söderort var isfest men en hel del grus så det var väl helt ok. Inne i stan är det isfritt.
1,8 bar rullar rätt dåligt på ren asfalt. Smälter det lite till i förorten så är det dags att pumpa i lite till.

Gick bra till jag blev helt genomblöt av en mötande taxi (Sverigetaxi). Alla normala bilar med normala förare körde i mitten av sin fil eller höll ut mer än nödvändigt för att inte köra i pölarna mellan bilfilen och cykelbanan. Jag lovar att taxiföraren siktade för att blöta ner mig så mycket som möjligt med det äckligaste och smutsigaste vattnet som går att hitta i Stockholm.

Tycker man får rätt bra koll med tiden vad som funkar och vad som inte funkar under dom olika temp. spannen.
Vet att vissa fyller i som i ett excel vad som funkar eller vad som inte funkar så är det lättare till en början kanske att kika på det mot vad termometern visar hur man ska klä sig med vad man har om man är osäker.

Har i regel samma kläder på mig ner till minus 15 ish då jag brukar dra på mig ett lager till ovanpå.
Det är väl nu som i dessa dagar man skulle kunna skippa ett lager om man vill men trycker det funkar rätt bra om man kör med all ventilation öppen ändå.

Mörk, blött och kastvindar. Men ändå rätt mysigt. Spottade en elitpendlare på Västerbron med ball ryggsäck som hade lite sköna ledljus. Måste ju vara någon här?

Bara ett litet framhjulssläpp, följt av ett bakhjulssläpp i en 75 graders sväng. Förutom det rätt så trevligt från hemmet fram till sthlm city där den svaga motvinden och duggregn böts ut mot starkare motvind och betydligt mer blötsnö... Ska bli trevligt att cykla hem då det verkar bli motvind once again.

Var inställd på att ta tunnelbana, men eftersom vädret såg ok ut när jag åt frukost ändrade jag mig och tog cykeln. Började snöa precis när jag skulle iväg. Ganska trevligt ändå och bättre än att ta tunnelbanan.

Tänkte också att jag hade dåliga däck, men då kanske det var riktigt halt (antagligen slitna däck också).

Lite slaskigt, men ingenting som hindrade att köra snabbt.

Var förvånad att jag möte en pendlare som körde precis på vänster sidan av mittensträcket av cykelbanan. Plingade och då gick han lite mer till vänster. Plingade igen och då såg han att jag var helt till vänster och han styrde till höger. När jag körde om sade jag att vi har högertrafik i Sverige. Han svarade något som jag inte kunde förstår.

Lite slaskigt, men ingenting som hindrade att köra snabbt.

Var förvånad att jag möte en pendlare som körde precis på vänster sidan av mittensträcket av cykelbanan. Plingade och då gick han lite mer till vänster. Plingade igen och då såg han att jag var helt till vänster och han styrde till höger. När jag körde om sade jag att vi har högertrafik i Sverige. Han svarade något som jag inte kunde förstår.
Det där har jag varit med om för många gånger för att det skall vara en slump.
Dags för skolorna att köra en omgång cykelbeteende?

Det där har jag varit med om för många gånger för att det skall vara en slump.
Dags för skolorna att köra en omgång cykelbeteende?

På sommaren i en förort skulle jag också inte vara förvånad. Men i januari med blåsigt blötsnö kring tullarna på en för tät cykelbana var jag något förvånad.

Tyvärr förstod jag inte svaret, var nyfiken på varför han körde på fel sidan.

Seriöst halt i Karlstad idag. Sitter just och kikar ner på en fotgängare som glider sidledes på gatan...nu ramla han...och nu ramla han igen...och där var en till som ramlade. Ska jag verkligen cykla idag?

Grejen är, känner mig ändå säkrare på cykel än till fots när det är halt. Där har jag lite dubb, på promenadskorna har jag inget. Och det är något lockande med de här gränserna. Var går gränsen för det man klarar av? Känner mig väldigt trygg i mitt cyklande. Om jag tar bussen så kan jag ramla på väg dit, och när jag kliver av bussen kan jag bryta benet, det har jag sett andra göra. Kommer inte undan halkan hur man än gör. Varför, å varför, lämnade vi Rift Valley?

På sommaren i en förort skulle jag också inte vara förvånad. Men i januari med blåsigt blötsnö kring tullarna på en för tät cykelbana var jag något förvånad.

Tyvärr förstod jag inte svaret, var nyfiken på varför han körde på fel sidan.
Nä, just den cyklisten du mötte är svår att "rädda" med att skolan gör en insats i trafikvett för cyklister.
Det är dock för många vänstercyklister som man möter för att det skall vara en slump och kanske man kan ordna så att de blir färre med att köra mer utbildning i hur man agerar i trafiken.

i morse var det glashalt, fick släpp på bakhjulet flera gånger trots att jag satt ner och trampade försiktigt - nersidan med sopsaltningen.
Bonus med motvind åt bägge hållen!

Till jobbet var det underbart, lite för många minusgrader men det gjorde inget. Närmast perfekt underlag så det gick fort för att vara mig. Sedan in på gymmet så att överkroppen skulle få sitt.

Hemvägen var tung då krutet brändes på förmiddagen.

Tillbaka
Topp