Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blåsigt på vägen hem men från rätt håll. Tangerade vinterns bästa snittfart även om det saknades pulver i benen. Visserligen ska vi diskutera dagens pendling och inte morgondagens pendling i tråden men just nu är det svårt att låta bli att tänka på viden när jag sitter och väntar på sonen i en bil som skakar av vinden.

Bilagor

• Screenshot 2024-03-01 094755.png
    Screenshot 2024-03-01 094755.png
    59.1 KB · Besök: 21
Bytte till slicks igår kväll och första cykelpendeldagen på svinlänge men det kändes rätt bra. Tjock keps istället för mössa, inget gristryne och inte dubbdäck gjorde mig lite glad iaf :)

Händer inte så ofta, men idag blev det hempendling utan att sätta i foten någon gång.
Flyt med rödljus samt en kort track stand gjorde detta möjligt.
Trevlig helg!
Jag hade oxå flyt med ljusen på hemvägen hade två/tre korta stopp Stureplan Skanstull men motvinden om än svagare än igår kompenserade den eventuella tidsvinsten ?
Och tack detsamma ?

Fin pendling idag i solsken. Dock välte jag nästan min cykel med grabben där bak.. Skulle hoppa av och stötte i hälen i ramen och tappade balansen. Turligt nog lyckades jag rädda upp situationen...

Ikväll funderar jag på allvar att plocka bort dubben för i år... Är det vågat? https://www.klart.se/se/västra-götalands-län/väder-göteborg/ I värsta fall får man väl sula om bara...

Sopsaltade vägarna var luriga, lite spridda isfläckar. Annars lite kall men ok pendling
Sjukt underhållande, jag hamnade i en diskussion om sopsaltade cykelbanor på facebook där någon hävdar att de saltas över tid så det där inte kan hända :D

Obs, inte sjukt underhållande att det är halt men att det kan bli halt ;)

Ok, now we are talking :cool: ?

297W i snitt (!) under 39,9 km pendling? Det får mig att undra vad du ligger på när du tränar på riktigt och inte bara pendlar. ?

Jag som var hyfsat nöjd med mina 236W i morse på dubbdäck LoL, dock 16,5 km Stockholmspendling. Ett undantag för mig dock, sällan jag trycker på under pendling numera, Zen 2 pendlar för det mesta numera.

Senast ändrad:
Stark medvind hem. Lägg till hemrull i sweetspot tempo och där sattes nytt rekord. På en dubbad vintercykel. 27km på 57min, varav första 14min går igenom sthlm city och sista 5min var nedrull. Så resterande 20km med snittfart över 31km/h. Nåja, inflyttad sedan 1,5 år tillbaka så rekorden är lätta att ta.
också lite "next level icke Zen" pendling, jag känner att den här tråden håller på att gå bananas nu ?

Snitt över 31 km/h sista 20 km är "bra" med dubbdäck i Stockholmspendling, kraftig underdrift. På tal om starka cyklister i pendlingstråden ? du är en stark rackare och visst har du härjat runt Vättern på ca 07:20 med nya sträckningen om jag tolkar en annan tråd här korrekt? Hoppas du hittat ett lämpligt nytt gäng för dig här i Stockholm annars vet jag ett gäng du skulle kunna få dra runt, dock ca en timme långsammare, dvs easy peasy. :sneaky:

Senast ändrad:
Helvete vad fort ni trampar , jag skyller på mina feta dubbdäck att det inte går så snabbt (kan va så att den tjocka gubben på cykeln oxå har en viss inverkan….) ?

Tillbaka efter förkylning i 4 dagar och sedan sportlov på det. Hög puls, säkert 10-15 slag över normal givet samma effekt.

Helvete vad fort ni trampar , jag skyller på mina feta dubbdäck att det inte går så snabbt (kan va så att den tjocka gubben på cykeln oxå har en viss inverkan….) ?
Jag har tänkt om trots allt, för det mesta numera pendlar jag lugnt/fint och tränar när jag tränar, det känns som ett klart bättre upplägg, säkerhetsmässigt i synnerhet men också att man får lite mera kraft till träningen. Dessutom känns pendlingen lätt att genomföra mentalt om man Z2 pendlar, känns då inte som en belastning utan som en rätt skön grej.

Men... jag gör sporadiska undantag beroende på livspusslet... Nu var jag mera störd över att jag var så vek under gårdagskvällens Zwiftpass så jag ville prova att försöka väcka kroppen lite, typ straffa den. Sist men inte minst är inte Zwift och utomhuscykling samma sak, även om jag verkligen gillar den enorma flexibilitet Zwift ger är det ju trots allt utomhuscykling jag vill bli bra på, Zwift är ett träningsverktyg av flera..

Det här kan självklart bero lite på vad man har för vägar till jobbet också (hur det fungerar att sporadiskt trycka på menar jag), jag är ganska lyckligt lottad med min väg.

Senast ändrad:
Nu har jag tyvärr varit hemma sedan i tisdags pga något influensaliknande skit som inte vill ge med sig, så första pendlingen efter det kommer vara vidrig.
Pendlingen på vintern handlar mest om att komma fram. Det är ingen som helst njutning. Den enda zon jag kör är den som tar mig mot hemmet eller jobbet på bästa sätt. Där har jag visserligen mig själv att skylla, som har däck med så fruktansvärt bra grepp. Men det beror å andra sidan på att jag vill ha däck som klarar av alla typer av vinterförhållanden som kan finnas i Hellas och bara har en cykel.

också lite "next level icke Zen" pendling, jag känner att den här tråden håller på att gå bananas nu ?

Snitt över 31 km/h sista 20 km är "bra" med dubbdäck i Stockholmspendling, kraftig underdrift. På tal om starka cyklister i pendlingstråden ? du är en stark rackare och visst har du härjat runt Vättern på ca 07:20 med nya sträckningen om jag tolkar en annan tråd här korrekt? Hoppas du hittat ett lämpligt nytt gäng för dig här i Stockholm annars vet jag ett gäng du skulle kunna få dra runt, dock ca en timme långsammare, dvs easy peasy. :sneaky:
haha, som sagt, det var en stark medvind. Och runt pölen en hel drös med starka kamrater.
Sen anser jag själv att pendlingsrutterna norr om Sthlm hör till de snabbare (jämfört med väst och syd). Väldigt få trafikljus eller långsamma partier mellan Roslagstull och Kiruna... ?

Ok, now we are talking :cool: ?

297W i snitt (!) under 39,9 km pendling? Det får mig att undra vad du ligger på när du tränar på riktigt och inte bara pendlar. ?

Jag som var hyfsat nöjd med mina 236W i morse på dubbdäck LoL, dock 16,5 km Stockholmspendling. Ett undantag för mig dock, sällan jag trycker på under pendling numera, Zen 2 pendlar för det mesta numera.
Lite sid- och medvind. Sedan är det stravas inbyggda effektgissare som verkar vettig ibland men inte under den pendlingen, drygt 200 watt gissar jag på.

Edit: Strava har räknat om.

Bilagor

• Screenshot_20240304-180649.png
    Screenshot_20240304-180649.png
    188.7 KB · Besök: 29
Senast ändrad:
Klart impad av er elitpendlare. Skyller på ålder och feta sulor själv... Dock finpendling hem, hade fryst på men torrare än i morse. Frisk medvind så kom upp i elitpendlarnas medelfart i mina nedförslöpor :)

Klart roande men tuff pendling hem, det var ett länge sedan jag var med om en tvekamp av denna typ (självklart hans fel, inte mitt), att han "vann" spelar ingen roll, jag var road.

NP: 276W, kan möjligen vara topp 3 för mig på pendlingssträckan, åtminstone för dubbdäckspendling. LoL

Lite sid- och medvind. Sedan är det stravas inbyggda effektgissare som verkar vettig ibland men inte under den pendlingen, drygt 200 watt gissar jag på.

Edit: Strava har räknat om.

Ah, ok, ja, Stravas effektgissare är ett stort skämt, köpte en begagnad Inpeak vev i somras som verkar fungera bra, inte viktigt men lite data är kul.

Beställt nytt framdäck till cykeln, men funderar på att skifta bak. Borde underlätta drastiskt med WTB Ranger 29X3,0 Light Fast rolling jmf med WTB Vigilante 29X2,8 Tough High Grip.
Och blir det lite blixthalka får jag väl släppa ut lite extra luft.

Tillbaka
Topp