Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

-7 vid start och -2 vid ankomst.

Skönt att rulla igen efter en veckas uppehåll pga skidåkning.
Åh, vad synd det är om dig....

Möte idag så chans att få skriva i tråden.
Insåg till min glädje att laptop'en fick plats i min nya Topeak MTX trunk drybag ?
Fick lov att cykla mitt i rusningen, men samcyklade en stund med en granne, var trevligt.
Hade matchat kläderna ganska bra mot kylan.

På hemvägen, innan rusningen, hade jag hoppats på mer värme och mindre motvind än det blev, ganska tung cykling och kalla tummar.

Åter på cykeln efter sportlovet.
Känns som att slalom skiljer sig från cykling så det tar nog några dagar att hitta känslan i benen. Var det har tinat, saknar isen, inga tankar på sommardäck ännu.

Styr och ställ-cykel till och från jobbet första dagen i Ramadan. Kallt och soligt. En stackare fick hjärtstopp på en spårvagn och jag cyklade förbi precis när en ung polis gjorde HLR. Ska börja ta omvägar med cykeln till jobbet efter Eid för att få lite längre sträcka.

Såg en som druttade på näsan en bit framför mig men när jag cyklade förbi hade han en konversation med en annan och hävdade att allt var ok så jag får hoppas det var så. Han kan knappast haft dubbdäck, såg jäkligt suspekt ut, gick ju rakt fram över en korsning, möjligen i samband med att han ställde sig upp.

Lite frisk pendling men väldigt fint ljus, fräscht.

Senast ändrad:
Förrädiskt halt på sina ställen
Gick i backen för första ggn på ett bra tag.
Här: https://maps.app.goo.gl/koydhagTj431Hwbq5
Den svängen ligger i skugga och det var skridskobana där i morse.
En trevlig dam i bil stannade och frågade hur det gick, erbjöd skjuts och fick mig att stanna lite extra. Var kanske bra.
Hål i byxor och uppskrapad jacka. Ont i knä och kommer ha ordentligt blåmärke på höft/skinka.
Ev lite snett växelöra.

Nej, hade inte dubbdäck. Mitt eget fel. Bajs.

1000020041.jpg

Njöt av solen, så pass mycket att jag stannade och bytte slang för att få njuta extra..

1000020038.jpg

Kommer väga prick 8 med andra däck och pedaler..

En trevlig dam i bil stannade och frågade hur det gick, erbjöd skjuts och fick mig att stanna lite extra. Var kanske bra.
Hål i byxor och uppskrapad jacka. Ont i knä och kommer ha ordentligt blåmärke på höft/skinka.
Ev lite snett växelöra.

Usch då, hoppas på blixtsnabb återhämtning och hoppas att du är ok mentalt och fysiskt.

Köp en cykel till så att du kan ha en laddad med dubb och en utan för att hänga med i snabba väder/temperatur-omkastningar.

Senast ändrad:
Visa bilaga 685654

Njöt av solen, så pass mycket att jag stannade och bytte slang för att få njuta extra..

Visa bilaga 685656
Kommer väga prick 8 med andra däck och pedaler..

Wow, grymt, ser snabb ut, nya KOMs att vänta från dig, rätt vinkel där också. Min pendlare är som en gubbcykel i jämförelse. ? Grattis får man säga. ?

OT: Inte vägt min Trek Domane AL5 (inköpt september 2021) men gissar på ca 10,5-11 kg utrustad med lampor, skärmar (sks longboard med kompislappar, som jag alltid har monterat på min pendlare av lathet/bekvämlighet). Köpte väl lite stor för mig, 58 (jag är 182 cm) fast kanske ändå inte, den är nämligen otroligt bekväm för mig och känns stabil/trygg under pendling när man är nyvaken. Mina båda kolfiber lvg-racers är dock mindre.

Senast ändrad:
Ja jäklar vilket brak när RawBiken framför drog i gatstenen på Norrbro! Hjälpte killen att plocka ihop sina ägodelar. Han såg lite chockad ut av den plötsliga vurpan, men okej. Gatstenen var verkligen glaserad utanför hela riksdagen och bilarna gick på tvärsan. Livsfarligt!

Fint pendlarväder dock! Börjar bli trångt nu.

Ev lite snett växelöra.

Där var det halt i morse. Funderade på att skriva nåt varnande här efter jag passerat vid strax före 06, glömde det. Sorry.

Krya!

Dubbfri säsongspremiär. Hinner typ 300 meter innan gående dam med näsan i mobilen korsar min väg från vänster i en fyrvägskorsning mellan två GC-banor. Jag bedömer att hon kommer hinna passera utan någon justering från min sida, men naturligtvis ser hon mig sent omsider i ögonvrån och tvärstannar mitt i min väg med ett "faaaan" och en massa annat gormande. Relativt barnvänligt dock, förmodligen småbarnsförälder. Jag får bromsa lite och justera kurs för att passera bakom henne, ingen fara. Oklart om gormandet var riktat mot mig eller mot henne själv.

blött och kallt, cykeln bliv skitig.. jag blev glad..
kontrollerade att vattenverket på Lovö låg kvar..

Alltså vad säkerheten runt både FRA och vattenverket har höjts, högre staket, vassare taggtråd osv..

Grått och trist. Inte många ute idag inte. Inga problem dubbfritt Ekerö->Kista iaf. Medvind men gick trögt ändå kändes det som. Motvind hem. Lär bli segt.

Cykeln skulle verkligen behöva en tvätt men med tanke på hur nästa veckas väder ser ut så avvaktar jag nog....

Isfritt (väntat med tanke på nattens milda temperaturer) och mestadels fritt från DÖDS-grus från söderort till norrort, med några lokala undantag där gruset låg som en sliten heltäckningsmatta över asfalten.

blött och kallt, cykeln bliv skitig.. jag blev glad..
kontrollerade att vattenverket på Lovö låg kvar..

Alltså vad säkerheten runt både FRA och vattenverket har höjts, högre staket, vassare taggtråd osv..
Förra året var vakterna där väldigt snälla mot cyklister (en nickning och ett leende räckte i ca 30 km/h) men såg ut att stanna varenda bil som försökte passera, har inte cyklat ute på Ekerö i år ännu. Hur sjutton blir det med den omdebatterade vägen, är det någon väg som stängs eller ej?

vakterna, dom nickade snällt allihopa nu =)

Men den flytten av gc är intressant. Ekerö verkar flytta allt, men vem äger bron och efter bron är det också högst otydligt hur den kan tänkas bli?

Ska börja pendla igen imorgon efter ett längre uppehåll.
Sitter gatorskins på cykeln och undrar hur underlaget ser ut i Stockholm. Kommer det bli punkafest av allt dödsgrus? Ska jag byta till lite kralligare däck?

Ska börja pendla igen imorgon efter ett längre uppehåll.
Sitter gatorskins på cykeln och undrar hur underlaget ser ut i Stockholm. Kommer det bli punkafest av allt dödsgrus? Ska jag byta till lite kralligare däck?
Är inte Gatorskins (som namnet antyder) redan rätt rejält punkaskyddade? Att de är släta (och därmed inte lika lätt plockar upp krafs) borde ju hjälpa till ännu lite mer mot det här legendariska dödsgruset jag läst om, men aldrig upplevt.

Skärmavbild 2024-03-13 kl. 16.30.25.png

Tillbaka
Topp