Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tog ett varv runt blockhusudden på väg hem.
Mötte en poliseskort innehållandes Finlands talman, i övrigt var det lika grått på marken som himlen, men det är många ute nu, suget efter cykelpendling är väl stor

blött och kallt, cykeln bliv skitig.. jag blev glad..
kontrollerade att vattenverket på Lovö låg kvar..

Alltså vad säkerheten runt både FRA och vattenverket har höjts, högre staket, vassare taggtråd osv..
Hur är farthindren utanför FRA nuförtiden? Mailade med Securitas i höstas och de var eniga i att passagen kunde göras bättre för cyklister utan att riskera rikets säkerhet.

Fortsatt svullet och ont i knä.
Får ställa om siktet till måndag kanske...
Trist.
Själv blev jag omkörd av 2 45-elcyklar och hängde av 3 25-dito. En av 45 var dum han drog om, la sig precis framför och slutade trampa. I nerförsbacke. Jag fick påbörja omkörning varvid han drog på igen… Såna kallas skvadderhoveder i DK.

Blir passerad av en nästan varje morgon. Den går verkligen fort med minimal rörelse på pedalerna.

Idag blev det kortpendling in till söder för att utföra arbetsprov. Lite jobbigt är det allt att trampa i 60rpm i stegrande belastning. Var lite mosig när jag cyklade vidare till hemkontoret i motvinden.

Antar ni menar Rawbikes, det är ju en moped. Enda fartdåren jag möter är snubbe på en elektrisk rullstol. Han håller lätt 35 på rakorna. Bara elitpendlare som hakar på där.

Imponerande o se 45 cyklar. Pendlat många år utan se dessa fartmonster.
Jag tror det syftas till vanliga elhojar där 25-spärren är borttrollad så det går undan. Ser dem lite då och då. Antar att det borde kallas 50-hoj, tror att det enklaste sättet att "trimma" är att sätta in en liten elektronik som halverar antalet pulser från givaren som mäter hur mycket hjulen snurrar och då puttar motorn till 50 knyck...

Igår var det premiär med odubbat, men jag fick såklart punka. Såg dokc en räv på nära håll så det var väl lite skoj.
Självhäftande lagningslapp var inte optimalt heller. Fick byta hela slangen till slut.
Idag el-pendling med civilkläder.

Relativt skön pendling. Vårvantarna var på, körde kortärmat och vindjacka. Sjöblöt när jag kom fram. Motvinden kan ha spelat roll.
Måste ut i skogen i helgen för att se om det går att byta till lite mindre grovnabbade däck, åtminstone bak.

Mer hemmajobb. Lämnade bilen på service och cyklade 20km hem via Värmdös grusvägar, Tjustvik etc. Helt otroligt skönt. Vinterbibsen var för varma!

IMG_7564.jpeg

En cykeltur åt helvete! Varenda köldkänslig läshundsägare har tinat fram, för att ställa sig ivägen! Små skräp-terriers som sättet efter en, där man fokuserat dras fram efter egna draghunden.. Åh, så har ägarna mage att försöka pjöllra bort sin försummelse! Nästa gång tar jag ohyran deras, som färskfoder. Koppla hundjäveln! Det är mars månad, och ni saknar kontroll.

Förutom hundar som springer lösa så har bilar hittat till cykelvägarna. Mött bilar på cykelvägar runt kista varje dag denna vecka. Så går det när man får körkort i cornflakespaketet..

Nackdelen med att pendla Vasagatan är att det varje morgon kommer ut någon vilsen själ från Hotell Continental och valsar över cykelbanan. Imorse stannade en mitt på cykelbanan och började hålla på med telefonen. Plingade i god tid innan, men först på 5:e försöket, när jag bara var någon meter ifrån reflekterade personen att det kom en cykel. Dock ingen brådska att flytta på sig och sitt bagage.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp