Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Varning även för älvsjömässan i dag och i morgon. Tror det är båtfolk som "översvämmar" området, i jakt på flytetyg till familjen och parkering till bilen. Dom har ABSOLUT INTE tid att kolla efter cyklister.
Men jag har lagt ner striden. Släpper fram alla bara.
Gubbar o kärringar som fyller upp hela cb på Tussmötev också. Jag kör ut i gatan bara. Får hellre ta en utskällning eller påkörning.

Nä, båtmässan avslutades i söndags så det måste vara någon annan slags folk som svämmar.

Trampade iväg 06 idag igen i ett småfuktigt morgonpendlingsföre.
Har nu två ggr denna vecka mött en herreman, kring 50-60 år på en rawbike med skidhjäm, goggles, ja ni vet, hela kittet. Jobbar säkert på risk, compliance eller nån backoffice avdelning. Den typen...
Denna gubbe verkar envisas till 100% att enbart cykla i sin cykelfil. Vilket vid en trång passage för kombinerad gång&cykel gör det lite onödigt tight vid möte. På måndagen fick jag ducka när han sträckte ut sin hand för att signalera att svänga samtidigt som det fanns flera meter utrymme på hans högra sida... Och idag var det inte många centimetrar mellanrum vid möte då gubben så envist ska cykla i mitten. Igen, massvis med utrymme på hans högra sida. Kan bara tänka mig att detta är en kille som fullständigt kör över sitt motstånd då han ombeds spela innebandy på föräldrarnas lag mot några stackars 5-åringar...
Ganska vanlig sort, som heller krockar än korsar en målad vit linje. Rawbike drar väl också till sig en speciell sorts person, ofta helt utan lampor och reflexer och klädd i camo.

Men det där med mittenkörning är ganska lätt löst. Längst norr mälarstrand fanns ett mittenstreck i varje fil ett tag, tror det var en rest av att filerna flyttats runt under byggande. Det fick folk att plötsligt hålla till höger i egna filen, toppenbra! Nu finns bara ett streck mellan öst- och västgående och gemene man kör i mitten som vanligt...

Trampade iväg 06 idag igen i ett småfuktigt morgonpendlingsföre.
Har nu två ggr denna vecka mött en herreman, kring 50-60 år på en rawbike med skidhjäm, goggles, ja ni vet, hela kittet. Jobbar säkert på risk, compliance eller nån backoffice avdelning. Den typen...
Denna gubbe verkar envisas till 100% att enbart cykla i sin cykelfil. Vilket vid en trång passage för kombinerad gång&cykel gör det lite onödigt tight vid möte. På måndagen fick jag ducka när han sträckte ut sin hand för att signalera att svänga samtidigt som det fanns flera meter utrymme på hans högra sida... Och idag var det inte många centimetrar mellanrum vid möte då gubben så envist ska cykla i mitten. Igen, massvis med utrymme på hans högra sida. Kan bara tänka mig att detta är en kille som fullständigt kör över sitt motstånd då han ombeds spela innebandy på föräldrarnas lag mot några stackars 5-åringar...
Vilket spännande problem. Prova att börja vinka och heja på honom för att han ska inse att han inte är ensam och anonym i trafiken, och att det kanske kan öka hans trafik-IQ? För jag misstänker att ett barskt "håll åt dig!" inte kommer att leda till något positivt..
Härlig personbeskrivning förresten. Vet precis typen.

Rawbikedrama i kista: en snubbe 100m framför fick punka på bakhjulet, såg ut som en liten bomb eller nått. Hela däcket krängdes av och åkte in i hjulet. Han klarade sig utan att ramla.
Verkar vara riktigt högt tryck i dessa däck.
Annars behaglig tur o retur idag.

Varning även för älvsjömässan i dag och i morgon. Tror det är båtfolk som "översvämmar" området, i jakt på flytetyg till familjen och parkering till bilen. Dom har ABSOLUT INTE tid att kolla efter cyklister.
Men jag har lagt ner striden. Släpper fram alla bara.
Gubbar o kärringar som fyller upp hela cb på Tussmötev också. Jag kör ut i gatan bara. Får hellre ta en utskällning eller påkörning.
Kan du inte cykla på andra sidan Huddingevägen för att slippa trängseln, jag tycker örbysidan är bättre valfri bro eller tunnel ( vid älvsjöbadet) så slipper du stöket vid mässan , lika bra att öva på det nu eftersom mässan ska rivas och det lär knappast bli bättre under alla år det ska byggas…

Lyckades glömma att jag satt iklippad vid övergångställe och gjorde det förnedrande rakt åt sidan fallet, fan ...
Ok så jag stoppade in cykeln i bilen efter en mil till parkeringen, hämtade barnet och åkte hem, kom på mig själv med att vrida till med foten när jag släppte pedalen och klev ur :)

IMG_0717.jpeg
Kasta av dubbdäcken 3/3 det var kanske lite väl tidigt men valde riktigt breda gravelkings istället. Tyst men trögt och skönt på grusvägarna.

Är det i helgen dubbdäcken åker av i Stockholm?
vissa verkar tycka att en bit in i juni är lagom?

körde dubb två dagar i västerort och norrort denna vinter. inte otäckt alls, men en viktig faktor för dubbfritt är bra egen belysning så man kan upptäcka farorna i underlaget. de aktuella michelindäcken syns förresten på bilden nedan. oväntat kompetent vintergrepp kombinerat med bra rull i gruset.

denna vinter var det premiär för 2x12 watt ms 100 stvzo. i många fall när jag kör bredvid bilar är det mitt ljus som är det kraftigare:) avbländat förstås!

nu när vårljuset återkommit återgått till min tidigare kombo cateye gvolt80 plus nedvinklad volt 800. starkt även det.
.

IMG_0320.jpeg
IMG_0316.jpeg

Senast ändrad:
vissa verkar tycka att en bit in i juni är lagom?

körde dubb två dagar i västerort och norrort denna vinter. inte otäckt alls, men en viktig faktor för dubbfritt är bra egen belysning så man kan upptäcka farorna i underlaget. de aktuella michelindäcken syns förresten på bilden nedan. oväntat kompetent vintergrepp kombinerat med bra rull i gruset.

denna vinter var det premiär för 2x12 watt ms 100 stvzo. i många fall när jag kör bredvid bilar är det mitt ljus som är det kraftigare:) avbländat förstås!

nu när vårljuset återkommit återgått till min tidigare kombo cateye gvolt80 plus nedvinklad volt 800. starkt även det.
.

Visa bilaga 687619Visa bilaga 687620
Med tanke på hur välanvänd din hoj är så tycker jag Brompton borde använda den som reklam och belöna dig med ny ….

det var omtänksamt! den där är en rätt bedagad nittiotalare som går vintrarna igenom men i övrigt endast sporadiskt.

det kommer bli än mer sporadiskt efter att jag fått i ordning min nya vinterbrompton med feta tjugotummare och skivbromsar.

men har ju annars två sommarbromptons, kommer räcka jordelivet ut.

Är det i helgen dubbdäcken åker av i Stockholm?
Jag funderade på samma sak på vägen till jobbet idag. Hade nog kunna fimpa dom för nån vecka sen egentligen. Oklart om det finns tid i helgen. Men kanske lika bra att få det gjort bara.

I övrigt - händelselös pendling. Lugn känsla och väldig lite folk på kontorets cykelrum och omklädningsrum. Gissar att folk jobbar hemma på fredagar...

Helt slut idag på cyklingen in till jobbet. Inga krafter alls.
När jag kom fram funderade jag lite och kom på att jag inte åt något efter gårkvällens hellascykling (fyllde på med öl istället). Tur att vi har en rejäl frukost på jobbet på fredagar.

sen när det gäller att det nu är hög tid ditcha dubbdäck i mälardalen är det ju inte så dumt att ha ett par övergångsdäck av lite robustare slag så länge gruset är kvar...

sen när det gäller att det nu är hög tid ditcha dubbdäck i mälardalen är det ju inte så dumt att ha ett par övergångsdäck av lite robustare slag så länge gruset är kvar...
Kör med Marathon Supreme 37 mm bak och Vittoria Voyager Hyper 32 fram. Så vad som marknadsförs som snabba touringdäck. Dessa sitter på hela sommaren och hösten också. Orkar verkligen inte med punkteringar när man pendlar.
Men noterade att Supreme såg lite slitet ut. Och dessa är inte i sortimentet längre så funderar på en bra ersättare.

det var omtänksamt! den där är en rätt bedagad nittiotalare som går vintrarna igenom men i övrigt endast sporadiskt.

det kommer bli än mer sporadiskt efter att jag fått i ordning min nya vinterbrompton med feta tjugotummare och skivbromsar.

men har ju annars två sommarbromptons, kommer räcka jordelivet ut.
VILL SE!

Rätt ok idag, gjorde ett ryck uppför västerbron på väg till jobbet, det fick jag lida för. Satan vad dåligt tränad jag är.
Hem var det lite motvind, var inte mumma för själen men ändå roligare än att åka pendel

Klädde mig rätt bra idag. Kall och frusen när jag klev upp på cykeln, perfekt varm (förutom under ryggsäcken) när jag kom fram. Fingertopparna lite frusna vid rödljusen.
Sommardäck bak och lagom påklädd gjorde att snitthastigheten gått från 13km/h->17km/h. Skönt att ta sig till jobbet på under halvtimmen!

Mellansäsongsdäck (grovt mönster utan dubb) på fram och sommardäck på bak. Torrt och fint. Inga problem! Fan vad skönt att slippa dubb.

Bilagor

• IMG_7530.jpeg
    IMG_7530.jpeg
    684.5 KB · Besök: 36
Läste väderleksrapporten igår som sa att det skulle bli -8. Tur att jag tog ett par innervantar för det kändes svalt när jag cyklade, saknade balaklavan. Kollegorna sa att det var -15. Endast fegisar kollar på termometern innan avfärd...

Strålande sol så det var toppen trots allt.

Underbart rull när dubbdäcken nu är av (för andra gången). Tog det lugnt i alla kurvor men det var nog onödigt med facit i hand.
Ny drivlina också men slarvade tydligen med bakväxeljusteringen, inte helt optimala växlingar. Stannade några ggr och justerade på bakväxeln. Blev tillräckligt bra för pendling i alla fall.

Helt fantastisk, skön liten tur idag! Solsken, nästan folktomt, och hunden instoppad i första riktiga dragselen! (Lillselen fick gå vidare till annan jycke) Sprang på fint framför cykeln och dess påkopplade släp. Hem kom vi också, med 14kg mumsigt torrfoder.
Övervägande isfritt där vi for fram.

Sammanfattning , kantvind från höger till och kantvind från vänster hemåt?.
Jag har grov benstomme (ganska rund ) men hyfsad på att trampa på en cykel, jag blir så jävla trött på alla muppar som fortfarande ska tränga sig längst fram vid rödljus å korsningar för att sen snigla sig iväg , slussen upp mot Götgatsbacken (jag vet att jag har gnällt om det förr), jag ståstrampar upp eller trycker på hyfsat hårt sittande jag är ganska säker på att de inte cyklar snabbare än mig där , Götgatan , i 35 år (drygt) har jag cyklat där , jag kan intervallerna på trafikljusen (jag lovar ) nä man måste tränga sig fram för att sen när ”backen ”
Skanstullsbron kommer totalt tappa luften å sega sig upp, ge fan i å tränga er längst fram?
Ni som som cyklar gravel/racer måste ha det än värre….
Så det var veckans gnäll , nu tar jag nya tag och bättrar mig.

Med vänliga hälsningar grinig gubbe (nåja 50+ iallafall)

Den bra formen från imorse var tydligen bara medvind, för på vägen hem var det motvind och mycket mer tungcyklat.
Råkade som vanligt ut för blandade dårar, men värst var ändå de två som gick i bredd i den trånga passagen vid Riddarholmskanalen.
En Rawbike höll på att jönsa mellan filerna i någon mellanhastighet, så jag tröttnade lite och ståtrampade iväg efter ett rödljus för att utnyttja hela utväxlingen av 29+ och lämnade stollen bakom mig.
Lite senare kom han självklart ikapp och förbi, men jag kände att jag gjort min markering.

Tillbaka
Topp