Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Underbar kväll
PXL_20240510_201154555.jpg

Är det inte orimligt många som fortfarande rullar runt med dubbdäck? Mötte en och körde om två.
El-pendlare? Motsatsen till elit-pendlare.

Själv fick jag förbereda min pendling igår kväll medelst 2 timmar i taxi till lotsstationen, följt av fortsättning 75 minuter lotsbåt fr kl 06.45 (skulle varit 02.15). Nu åtminstone på jobbet i finvädret
IMG_0113.jpeg

hoppas orka göra en erzats-pendlingsrunda i eftermiddag när jag kommit hem.

Senast ändrad:
Efter att ha cykeltältat och tillryggalagt 22,5 mil i helgen på grusvägar, stigar och stötvis med asfalt undrade mina ben och min ändå vad i helvete jag sysslade med när jag satte mig på cykeln imorse. Fantastiskt pendlarväder, inte fullt så mycket dårar i trafiken som jag befarat. Cykeln fick en behövlig tvätt på cykeltvättstationen på jobbet imorse.

Rullade på fint nerför Tranebergsbron, låg i bocken, någon halvudda typ i mötande trafik som skrek typ allt vad han kunde när han cyklade förbi mig, vad vet i f-n men tror han pushade på mig, han tyckte väl jag flåscyklade (tror inte han var arg), kanske någon halvgalen typ eller en alkis. Fast man kan ju "hoppa högt" när någon verkligen skriker allt vad han kan så där, imponerande röstresurser hur som helst. Mitt favoritminne med en alkis är dock för ett par år sedan när en cyklade om mig med en jättestor damcykel uppför Tranebergsbron trots att jag pushade på rejält, han pushade också på mig. ? Jättekul när folk blir triggade tycker jag.

Senast ändrad:
Mycket fågelkvitter och skördetröskor i stan så här års.. Eller var det bara några väl osmorda drivlinor som stått och rostat till sig över vintern...? Jag fick titta mig över axeln några gånger...

Rondell, Cirkulationsplats, som det heter. Men aja, rondell.
Bil inne i rondellen ska ut, svänger ut mitt framför näsan på mig, som är på väg rakt fram. HEN hade väl bort lämna företräde? vilket alla gör i Cph men ingen i Sth.
Det ovanliga, speciella och överraskande med denna trafiköverträdelse är att den skedde i - Cph! Man är i chock!

Kände att jag var lite sliten efter långhelgens cyklande med och utan barn så jag skulle ta det lugnt på hemvägen men när jag blev trängd av två elmuppar så växte hornen lite , sagt och gjort ståcykling uppför götgatsbacken tajma trafikljusen längs Götgatan och från Skanstull var det fri fart , hade ju landsvägscykeln 29a ht så jag höll undan ända till Årstafältet iallafall….
Kändes bra ända ?.
IMG_0563.jpeg

Senast ändrad:
Blev pendling från hemmakontor norr om stan till hemmakontor i Saltsjöbaden, knappt 3,5 mil. Otroligt fin cykling men jävlar vad trångt det var på Skeppsbron.
Växlarna behöver justeras som fan så det var tyvärr en liten smolk i bägaren. En person nickade uppmuntrande när vi möttes precis innan Saltsjö-Duvnäs station från stan sett, något som händer alldeles för sällan när jag cyklar. Som löpare nickar jag mycker mer. Är det farten vi kommer i? Oavsett, om som passerade mig där, ca 16:30 läser detta, snyggt skägg!

hoppas orka göra en erzats-pendlingsrunda i eftermiddag när jag kommit hem.
Trött som f@n, men iddes till slut ta ut racern och fick ihop ~4,5 mil, Kärrtorp -Älgö - Kärrtorp.
Mötte ett flertal motionscyklister, och några pendlare, hälsade på alla, men var inte vid Saltsjö-Duvnäs vid 16.30. Mitt skägg är inte heller nåt imponerande hipster-dito.

Äntligen lite värme, dessutom i kombination med vindstilla. Helt underbart att få cykla till jobbet.

Körde fort och extra långt på hemvägen, kändes som att jag borde ha slagit något personligt rekord i varje fall. Lärde mig att det blir inga rekord om man inte ser till att Strava går igång som den ska. Bra cykling i varje fall och vägarna finns kvar. Kedjan behöver smörjas då den väsnas

Fantastiskt väder, gick ett par minuter snabbare än vad det gjort tidigare i år vilket jag inte riktigt förstår. Var kanske mer medvind än vad som kändes. Hade vindväst på mig men annars kortbyxor och kortärmat. Var precis lagom. Sen kommer man till kontoret där folk har buff, långbyxor, långärmat och vindjackor! Dessutom kaos i omklädningsrummet. Ska nu anmäla till Stockholm kommun där de glömt plockat upp grus, det ska inte vara där så här sent på året, tror det är en bortglömd väg.

Jaha, plockade upp Tyck till appen och möts direkt att det inte blir klart med sopning förrän 23 maj i ytterstaden...

Bytte till ny kedja och kasett igår, första gången jag gjort det själv. Kändes stort.
Så i dagens solstart såg jag fram emot guldpendling med finväder osv.

Men jag gissar att jag gjort något fel - på lilla klingan fram kuggar kedjan av så fort det blir lite belastning. Har jag kapat kedjan för lite (den är för lång...?)? Eller borde jag bytta hela drivlinan..? Den får ju rätt mkt skit pga vinterpendling och dåligt underhåll.

Bytte till ny kedja och kasett igår, första gången jag gjort det själv. Kändes stort.
Så i dagens solstart såg jag fram emot guldpendling med finväder osv.

Men jag gissar att jag gjort något fel - på lilla klingan fram kuggar kedjan av så fort det blir lite belastning. Har jag kapat kedjan för lite (den är för lång...?)? Eller borde jag bytta hela drivlinan..? Den får ju rätt mkt skit pga vinterpendling och dåligt underhåll.
Det där låter som att du behöver byta framklingorna också, ja. Gör det fort innan de nernötta framklingorna hinner slita ner kedjan och kassetten i förtid.

Jag vill pendla där du pendlar.

Efter dagens trängsel längtar jag (nästan) till första snön.
Ja, är folk så här väderkänsliga att de enbart är ute när det är sommarväder så kan de väl lika gärna flytta söderut. ? :rolleyes: ? Mycket folk, verkligen, men det är ju kul så länge som man inte själv har bråttom.

En person tjoade som en skadeskjuten fågel i dag när jag cyklade förbi, var osäker på hur jag skulle tolka detta "läte" så jag tjoade tillbaka, visade sig att han enbart beundrade min racer, trevlig typ. ?

När jag kom ut i trappen hörde jag hur det smattrade på takfönstret, bara att vända in i lägenheten och leta upp ett regnställ. När jag kom ut så duggade det knappt. Stannade till på badhuset och när jag var klar där sken solen. Var bara att pressa ner regnstället i ryggsäcken.

Regnet hade varit intensivt så lite av dammet är bortspolat, jag vill ha mer regn

Hempendling mest i zon två för att spara benen. Blir bil imorgon. Ska försöka få tre pendligsdagar ned cykel i veckan. Alltså minst 24 mil pendling, nen ofta blir det någon omväg så närmare trettio mil i veckan. Det behövs efter en vinter med störst andel styrketräning.

Tillbaka
Topp