Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ja, jag tror det beror på att man tycker det är krångligare att byta däck än att cykla vidare på vinterdäck.
Att byta däck/laga punktering på en cykel är faktiskt ganska svårt tycker jag. Jämfört med att t.ex. justera växlar. Det kräver kraft och övning för att få till handlaget.
Det är en kunskap som är värd mycket speciellt när man pendlar,till jobbet ganska värdelöst att behöva ta en droska (taxi ) om man får punka på vägen…
Många år sen nu men fråga inte hur jag vet?

Mötte en cyklist som höll stenhårt på vänstertrafik, något som jag har svårt för. I min ryggrad är det högertrafik som gäller, när på vilket avstånd ska jag byta till vänstertrafik? Och dessutom vara säker på att högertrafik har upphört att gälla?

Dagens gnäll☹️

Mötte en cyklist som höll stenhårt på vänstertrafik, något som jag har svårt för. I min ryggrad är det högertrafik som gäller, när på vilket avstånd ska jag byta till vänstertrafik? Och dessutom vara säker på att högertrafik har upphört att gälla?

Dagens gnäll☹️
Krockar hellre än att avvika från högertrafiken.

Tog en annan väg idag med landsvägscykeln för att undvika cykelbanorna, vilka är ytterst oplatta och därmed inte så behagliga på rejsern.

Betydligt fler höjdmeter men kändes säkrare, trots ganska mycket biltrafik. Därtill bättre i själen att vara omgiven av skog istället för 100 meter ifrån en vrålande motorväg.
På tal om ojämnt underlag behövde jag häromdagen cykla genom Sveriges sämsta cykelkommun(?) Solna. Ojämnt är bara förnamnet, kryddat med tillfälliga omledningar belagda med grovt makadam. Only in Solna.

På tal om ojämnt underlag behövde jag häromdagen cykla genom Sveriges sämsta cykelkommun(?) Solna. Ojämnt är bara förnamnet, kryddat med tillfälliga omledningar belagda med grovt makadam. Only in Solna.
Tycker Solna har lyft sig. Snöröjningen är numera ok jämfört med total katastrof för några är sedan. Minns när det dumpade i november för kanske 5 år sedan. Backen mellan Bergshamra och Järva Krog var ocyklingsbar i över en vecka...

Edit: 2016-11-09 var det. Åren går...

Senast ändrad:
Hade sett fram emot en rejäl omväg hem på racern i Göteborgs-värmen. Hade planerat rutt på 80 km på vägar jag aldrig kört, lämnade väskan på jobbet och drog på mig mina svalaste kläder och största mängd vatten.

Det som möter mig påväg ut påväg mot jobbets cykelställ är istället ett riktigt brakregn. Efter en stund insåg jag att det bara är att cykla hem i regnet. Efter ett tag blev det uppehåll men det var SÅDÄR att plaska i pölar på cykelbanan den korta vägen hem.

Den extra tiden jag hade till övers la jag på att tvätta och smörja cykel, tvätta kläder och joxa.

Betyg 1/5.

Hade sett fram emot en rejäl omväg hem på racern i Göteborgs-värmen. Hade planerat rutt på 80 km på vägar jag aldrig kört, lämnade väskan på jobbet och drog på mig mina svalaste kläder och största mängd vatten.

Det som möter mig påväg ut påväg mot jobbets cykelställ är istället ett riktigt brakregn. Efter en stund insåg jag att det bara är att cykla hem i regnet. Efter ett tag blev det uppehåll men det var SÅDÄR att plaska i pölar på cykelbanan den korta vägen hem.

Den extra tiden jag hade till övers la jag på att tvätta och smörja cykel, tvätta kläder och joxa.

Betyg 1/5.
Aj då. Då delar vi erfarenhet.

Gick från jobbet i Gårda och skulle på hoppa på cykeln när jag märker att det börjar droppa. Tittade upp och var inte mycket moln på himlen men när jag kommit ca 200 meter bröt helvetet ut. Till skillnad från dig var jag ändå på väg hem och tyckte att regnet svalkade ganska skönt. Vid Haga kyrkan så slutade det och jag var mer eller mindre torr när jag väl var hemma i Majorna...

Skönt med lite regn, mindre skönt/praktiskt med människor som ska ställa ut massa skyltar mitt i cykelbanan... Men snart är det helg!
1716526177395.png

Aj då. Då delar vi erfarenhet.

Gick från jobbet i Gårda och skulle på hoppa på cykeln när jag märker att det börjar droppa. Tittade upp och var inte mycket moln på himlen men när jag kommit ca 200 meter bröt helvetet ut. Till skillnad från dig var jag ändå på väg hem och tyckte att regnet svalkade ganska skönt. Vid Haga kyrkan så slutade det och jag var mer eller mindre torr när jag väl var hemma i Majorna...
Var det på Västkusten du var sa du... ?

Fint, vindstilla och väldigt lungt i trafiken Alltså typ tre bilar. mer stressigt med gässen som sår på cykelbanan i Borlänge.

Jag har varit duktig på att starta Strava den här säsongen och har många "local legends" nu. Men herrejösses, vilka farter det finns på stravasegmenten. Känns overkligt att kunnna trycka på i 46km/h på en hyfsad raksträcka, men det gör dom..

Trevlig helg !

Fint, vindstilla och väldigt lungt i trafiken Alltså typ tre bilar. mer stressigt med gässen som sår på cykelbanan i Borlänge.

Jag har varit duktig på att starta Strava den här säsongen och har många "local legends" nu. Men herrejösses, vilka farter det finns på stravasegmenten. Känns overkligt att kunnna trycka på i 46km/h på en hyfsad raksträcka, men det gör dom..

Trevlig helg !
Många av 46 km/h är folk på tempocykel, med sanslös medvind eller som kört i klunga.

(det är åtminstone vad jag intalar mig själv när jag hamnar på plats 875 på ett segment efter att ha tagit i så hårt jag kan)

Tycker Solna har lyft sig. Snöröjningen är numera ok jämfört med total katastrof för några är sedan. Minns när det dumpade i november för kanske 5 år sedan. Backen mellan Bergshamra och Järva Krog var ocyklingsbar i över en vecka...

Edit: 2016-11-09 var det. Åren går...
Och igår lagade man asfalten på cykelbanan längst vattnet nedanför Huvudsta, i åratal har det varit rätt rejäla rotskador direkt efter världens nedförsbacke. Tack Solna :)

1716536552891.png

Lugn och fin idag. antar att blöta föret gjorde att fler stannade hemma/tog tunnelbananen...

Zen och härligt. kände mig stark trots lite blåsigt.

En helt felbyggd ?aeris 120LT ,180mm slag fram 130 bak , två graders Angleset .
Köpt innan brexit när det var mindre dyrt, funkar iallafall både till pendling och rulla runt lite stig och nerför högdalstoppen och HBB
Komfort?

En helt felbyggd ?aeris 120LT ,180mm slag fram 130 bak , två graders Angleset .
Köpt innan brexit när det var mindre dyrt, funkar iallafall både till pendling och rulla runt lite stig och nerför högdalstoppen och HBB
Komfort?
Blev som sagt helt såld på Bird Forge. Vore ett perfekt komplement till min Unit när man vill ha lite boing boing på stigarna.

Har en överfart i stan där gående och cyklar får grönt samtidigt som bilar får grönt för att svänga. Gående får rött innan cyklar och bilisterna ser inte att cyklisternas ljus pga ljusens position samtidigt som de ser att gående har rött. Bilisterna tror därför att även cyklister har rött...

Idag tutades det ordentligt på cyklister bakom mig som hamnade i denna situation.. Kass infrastruktur som kan vara ruskigt frustrerande.
Samma i någon av korsningarna längs bergslagsvägen mellan Vällingby och Hjulsta häromdagen. Stod snällt och väntade på grönt innan jag cyklade; svängande bil hänger sig på tutan och markerar sedan efteråt med att göra en rivstart i gruset.

Frustrerande var ordet. Det går väl bra så länge inte någon som hetsat upp sig allmänt mot cyklister har en dålig dag och får för sig att markera sitt förvirrade missnöje på något mer fysiskt sätt..

Ny pendlare och regn imorgon. Har nya clip-on skärmar som med förlängare bak som slutar ungefär "kvart i tre" (ca 85°). Var går gränsen för att det skall räknas som OK kompislapp?

Rätt mysigt i solen, tills man kom till Marievik. Jösses vad med folk, jag har inte cyklat på ett tag och folk är ju galna. Trångt som fan och det skall trängas och köras om för att man är typ 3km/h snabbare. "Bäst" var en snubbe som kom ner för Nybodabacken (framför mig) och plingade för att han tyckte att alla skulle flytta sig när han kom i 45 där. Dessutom en omläggning av vägen vid tvärbanan.

Ibland är november bra.

Tillbaka
Topp