Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Blev ingen pendling idag. Förra veckan bjöd på desto mer. Min ländrygg är fortfarande ur spel och det är väl relaterat till den lite frekventare pendinglingen, 3-5 mil om dagen i fyra dagar. Resten av kroppen tyckte inte det var jobbigt allt så är det någon som har tips på vad man gjort för fel? Någon stretch/övning före/efter, sitter dumt eller något?

Samma i någon av korsningarna längs bergslagsvägen mellan Vällingby och Hjulsta häromdagen. Stod snällt och väntade på grönt innan jag cyklade; svängande bil hänger sig på tutan och markerar sedan efteråt med att göra en rivstart i gruset.

Frustrerande var ordet. Det går väl bra så länge inte någon som hetsat upp sig allmänt mot cyklister har en dålig dag och får för sig att markera sitt förvirrade missnöje på något mer fysiskt sätt..
Halvudda händelse, du väntade på grönt enligt skolboken men bilisten blev vansinnig? LoL ? ?

Blev ingen pendling idag. Förra veckan bjöd på desto mer. Min ländrygg är fortfarande ur spel och det är väl relaterat till den lite frekventare pendinglingen, 3-5 mil om dagen i fyra dagar. Resten av kroppen tyckte inte det var jobbigt allt så är det någon som har tips på vad man gjort för fel? Någon stretch/övning före/efter, sitter dumt eller något?
Ajdå, den jäkla ländryggen !

I'll give you this ? (lätt att skicka en länk, svårt att hinna med att strecha)

Jag mötte en SUV på Östermalm (Öxenstiernsgatan) som körde mot mig på cykelvägen eftersom föraren inte ville köra på den temporära, något upphöjda asfalten. Jag var tvungen att väja åt sidan för att undvika en olycka.

Hoppas Suvvar verkligen förbjuds, förutom när man verkligen behöver de för arbete, och inte för att handla mat på ICA, sen att det dras massa idioter till de är jag inte längre förvånad.

Dagens pendling gick till vårdcentralen.
Kom fram dit genomsvettig och höll på att hosta lungorna ur mig.
Har tydligen lunginflammation, inte konstigt att jag har varit rätt risig i 13 dagar nu.
Så nu blir det sjukskrivning och kåvepenin i minst en vecka.
Fyfan så rastlös jag blir.
Krya. Att cykla dit var nog inget smartaste.

Första dagen med cykling i kortärmat och kortbyxor, det var så bra som jag mindes det.

En reflektion från förra veckan. Varför finns det bilhinder där cykelbanor börjar och slutar? Nu blir det så svårt för bilister att ta sig bort från cykelbanorna.

Skönt med lite regn, mindre skönt/praktiskt med människor som ska ställa ut massa skyltar mitt i cykelbanan... Men snart är det helg!
Visa bilaga 701420
Klassiker. Ser fram emot när skyltar gällande arbete med cykelbana ställs ut i bilvägen, men jag håller inte andan på den.

Senast ändrad:
Jag mötte en SUV på Östermalm (Öxenstiernsgatan) som körde mot mig på cykelvägen eftersom föraren inte ville köra på den temporära, något upphöjda asfalten. Jag var tvungen att väja åt sidan för att undvika en olycka.

Hoppas Suvvar verkligen förbjuds, förutom när man verkligen behöver de för arbete, och inte för att handla mat på ICA, sen att det dras massa idioter till de är jag inte längre förvånad.
Det var kanske samma SUV som brände genom rödljuset och höll på att meja ner mig vid Tekniska Högskolan i morse. Bussfil och rött ljus. Inte många rätt där ;)

Mötte en kvinna som gick med sina två barn och tog upp hela GC-banan, varvid jag fick väja rakt ut i spenaten (buskage) och blev liggandes med fötterna kvar i pedalerna. En annan cyklist hjälpte mig upp och sa något om det nya Sverige och att kvinnan bara hade gått vidare trots att hon såg vad som hände.

Cyklade förbi Ursvik och såg ett gäng ungdomar stå mitt i gc, nära platsen för hissolyckan, när jag kom närmare låg en cyklist utsträckt på marken med smärta, av någon anledning fick jag känslan av att det hade med någon av axlarna att göra.
Kort senare hörde jag ambulansen. Hoppas det gick bra.

Mötte en kvinna som gick med sina två barn och tog upp hela GC-banan, varvid jag fick väja rakt ut i spenaten (buskage) och blev liggandes med fötterna kvar i pedalerna. En annan cyklist hjälpte mig upp och sa något om det nya Sverige och att kvinnan bara hade gått vidare trots att hon såg vad som hände.
Hoppas att det gick bra för dig.
Reflektion; du hade inte kunnat bromsa bara?

Fin zenpendling. Förvånansvärt många andra ute och cyklar vid 06. Rullade om ett antal av dem och nån försökte ta rulle. Det var lite roligt.
Annars händelselöst och med lite lägre nivåer av dödspollen. Kan det bli bättre?

Finns kombi med 4hjulsdrift, eller limited slip differential.
Folk överdriver vad de behöver, snart kommer det behövas monster truck här i Stockholm.

Jag har en A6:a, alldeles lagom. Vill inte ha en SUV, ser ingen anledning. Men alla andra vill tydligen det, så jag kanske inte har något val när det är dags att byta...

Vart tog solen vägen? ?

IMG_20240528_065802955_HDR.jpg

Då vår väg är uppfräst och täckt av 30-60mm stora stenar i väntan på ny asfalt så fick det bli bilen den första milen men de resterande 4milen på cykeln bjöd på perfekt morgontemperatur och bra känsla i benen. Håller nu tummarna för att den nya asfalten ska komma på plats snart!

Finns kombi med 4hjulsdrift, eller limited slip differential.
Folk överdriver vad de behöver, snart kommer det behövas monster truck här i Stockholm.
Problemet med usel snöröjning är att markfrigången inte räcker med en vanlig bil. Hade V70 tidigare och hamnade flera gånger på en "kudde" av packad snö hemma på min lågprioriterade återvändsgata.
Jag cyklar hellre än gynnar Elon Musk...

Problemet med usel snöröjning är att markfrigången inte räcker med en vanlig bil. Hade V70 tidigare och hamnade flera gånger på en "kudde" av packad snö hemma på min lågprioriterade återvändsgata.

Njae... min A6:a är visserligen fyrhjulsdriven, men den är också fabrikssänkt typ tre centimeter. Det är förvisso stundtals ganska opraktiskt, men det har aldrig varit något direkt problem.

Men för att återgå till trådens ämne så kan dagens pendling sammanfattas med ett ord: varmt!

Kalas väder! Det fick bli fin hojen till jobbet, imorgon är jag ledig och då ska hojen in på bokad service.

Typ vindstilla imorse och motflås hemåt . Innebandyträningen inställd ikväll så jag ”tvingades”cykla sista backen ett par gånger extra?.
Om sommaren blir hälften så bra som vädret har varit sista veckan så kommer den ändå vara fin ?
Exakt ?

Efter gårdagens punka på pubcykeln med missat utvecklingssamtal som konsekvens, kändes dagens grushojspendling på slanglösa maxxis ramblers trygg.

I höjd med stället där det luktar hippie innan Fridhemsplan så smäller mitt framdäck med en kraftfull knall. En halv decimeter lång reva i däcket är resultatet och det är bara att ploppa i en slang, pumpa lätt och cykla hem med en böld på babords låring. Nya däck beställda och det blir gammalt schwalbe g-one fram imorgon.

IMG_5701.jpeg

Hmm, en SUV som verkligen behövs? Vilket spännande tankeexperiment. Jag undrar om man inte alltid skulle klara sig med en konventionell kombi..
Är du fler än fem i familjen kan jag erkänna att de stora suvarna med extra säten längst bak fyller en funktion (även om minibuss finns som alternativ), i övrigt är det en för mig onödig karossform som mestadels för med sig nackdelar för miljön på olika sätt.

För övrigt är det intressant varför enbart suvar envisas med att tillfälligt parkera halvt på gatan, halvt på trottoaren. Det gör ingen skillnad för trafikens framkomlighet men gångare med barnvagn/rullator måste ut i gatan. Ska kantstenen bestigas för att motivera sitt behov av ”terränggående egenskaper”?

Jo, men bara för att folk köper miljöförstörande skräpet, du styr med din plånbok.
Som jag sade tidigare, fanskapet borde förbjudas eller iaf höja taxering rejält för dem.
Vore intressant med en redogörelse för hur du tycker att parametrarna för straffskatten ska formuleras för att träffa rätt och bara drabba de förhatliga suvarna men släppa genom resten.

Vore intressant med en redogörelse för hur du tycker att parametrarna för straffskatten ska formuleras för att träffa rätt och bara drabba de förhatliga suvarna men släppa genom resten.
Juridiska är ju visserligen både kul och upphetsande och frågan, givet förslaget som framförts är såklart motiverad, men i grund och botten är det väl egentligen hugget som stucket. Tänker åtminstone jag. "Allt som drivs av fossila bränslen och väger över x antal kilo" ungefär. Utformar man den lite progressivt också kanske vi minskar något litet på husbilskaravanerna man måste cykla om här på ön under stora delar av året... ??

Avd: tala i egen sak (är guld?). ?

Juridiska är ju visserligen både kul och upphetsande och frågan, givet förslaget som framförts är såklart motiverad, men i grund och botten är det väl egentligen hugget som stucket. Tänker åtminstone jag. "Allt som drivs av fossila bränslen och väger över x antal kilo" ungefär. Utformar man den lite progressivt också kanske vi minskar något litet på husbilskaravanerna man måste cykla om här på ön under stora delar av året... ??

Avd: tala i egen sak (är guld?). ?
När vi ändå ska skriva en lag kan vi passa på att diskriminera förare av BMW, Mercedes Benz och Audi.

Jag förstår att det kan finnas behov av en bil med hög markfrigång om man bor utanför större städer, där vägarna kan vara dåligt underhållna och snöröjningen bristfällig. Men i Stockholms innerstad ser jag ofta stora fordon, designade för tungt arbete och terrängkörning, användas på välskötta asfaltvägar och för att handla lite grönsaker, jag borde förtydligat att jag syftade mest på Stockholm.

Tja, börja med vikten och höjden på motorhuven samt hur lätt bilen har att välta, enl statistik är det 3 ggr högre sannolikhet att inte överleva om en suv kör på en människa än en "vanlig" bil.

Att köpa en SUV verkar sällan vara motiverat av dess användning som nyttofordon. Snarare kan det handla om att vissa individer känner ett behov av att kompensera för osäkerhet eller om tron att en större och tyngre bil ger bättre skydd vid en kollision.

Men om alla skulle köra stora, tunga fordon, minskar inte riskerna. Tvärtom, lättare fordon skulle sänka krockenergin avsevärt och därmed öka säkerheten för alla trafikanter.

Rekommenderar att se denna:
These Stupid Trucks are Literally Killing Us

Tillbaka
Topp