Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Har noterat att "Terränggående egenskaper" verkar som bortblåsta när SUV:ar skall traversera fartgupp, då verkar de vara gjorda av glas och allt sker i ultrarapid. Passerar lätt i dubbel hastighet i min vanliga bil som ändå har lågprofildäck och relativt hård fjädring!
Så är det och det är en följd av enkel fordonsdynamik. Högre tyngdpunkt kräver styvare fjädring för acceptabla egenskaper om man måste väja i lite fart. Så stadsjeepar är stötigare, vilket ägarna troligen sällan fattar eftersom de bara ser stora hjul och lång fjädringsväg. Bekvämaste moderna bilarna är ofta "allroad"-varianter av vanliga bilar, tex XC70. Då kan man kombinera mjuk fjädring och en acceptans från köparen på att ha lite höjd på däcken.

Rätt tänkt. Jag hade tidigare dessa tre val dörr till kontorsstol
- Kommunalt (t-bana) 25-30 minuter
- Cykel 35-40 minuter
- Jogg 50 minuter (och flytt av dusch till på jobbet istället för hemma, men ingen extra tidsförlust)

Jag såg det som att jag fick in 9 km löpning på 20 minuter, eller 9 km cykel på 10 minuter. Bra alternativ helt enkelt.
Jag hakar på:
- Kommunalt (pendel eller buss + t-bana) dörr-till-dörr 55min om jag prickar alla byten perfekt. Normalt 60-65min.
- Cykel sommar: 60min (+20min parkering, dusch etc)
- Cykel vinter: 80min (+20min parkering, dusch etc)
- Bil icke rusningstid 40min (+ parkering)
- Bil rusningstid >60min (+ parkering)

Svårt att motivera att inte ta cykeln...

Så är det och det är en följd av enkel fordonsdynamik. Högre tyngdpunkt kräver styvare fjädring för acceptabla egenskaper om man måste väja i lite fart. Så stadsjeepar är stötigare, vilket ägarna troligen sällan fattar eftersom de bara ser stora hjul och lång fjädringsväg. Bekvämaste moderna bilarna är ofta "allroad"-varianter av vanliga bilar, tex XC70. Då kan man kombinera mjuk fjädring och en acceptans från köparen på att ha lite höjd på däcken.
En anledning jag inte förstår mig på "sportiga" SUV:ar, oxymoron. Trots att S:et står för Sport. Genial marknadsföring dock.

Bästa bilen om man sportar på riktigt är en schysst rymlig kombi ;-)
Nu spårar vi från ämnet men nej - bästa bilen är väl multivan? Plats för mycket cykel, brädor, skidor eller vad man nu har med till sporten. Bekväm att köra också...

För att återgå till hur tidseffektiv pendlingen är.

10-14km cykling (beroende på vilket kontor jag ska till) cykel 30-45 min (beroende på säsong och distans) + ca 15-20 min parkera, duscha, byta om.
kommunalt - 40-55 min

bil tar jag inte, innerstan är inte aktuellt.

tidsmässigt blir det alltså en kostnad på mellan 0-10 min. och pengarna jag sparar på busskort kan jag istället lägga på att nån annan servar hojen.

eller öl

Apropå tidsvinsten och sånt:
Kommunalt ca 30 minuter och 84:-
Bil ca 20-40 minuter beroende på tid på dagen, samt biltullar. Och parkeringskostnad för innerstadsparkering eller i parkeringshus. Är dock inte ett alternativ, då jag bor i närförort och jobbar innanför tull.
Cykel ca 25 minuter sommartid och 35 minuter vintertid. Där tillkommer tid för ombyte och dusch på jobbet.
Så unefär samma tid för cykel och kommunalt, men träning på köpet och ingen kostnad för bussbiljett när jag cyklar.

Apropå tidsvinsten och sånt:
Kommunalt ca 30 minuter och 84:-
Bil ca 20-40 minuter beroende på tid på dagen, samt biltullar. Och parkeringskostnad för innerstadsparkering eller i parkeringshus. Är dock inte ett alternativ, då jag bor i närförort och jobbar innanför tull.
Cykel ca 25 minuter sommartid och 35 minuter vintertid. Där tillkommer tid för ombyte och dusch på jobbet.
Så unefär samma tid för cykel och kommunalt, men träning på köpet och ingen kostnad för bussbiljett när jag cyklar.
Och cykeln kostade förstås inget?

Och cykeln kostade förstås inget?
Fast den kostade "bara" 14000 och det tjänade jag in på 16 månaders ickeköpande av busskort. Så resterande 23 månader har det bara tickat in på pluskontot.

Och i och med att jag inte har med mig någon jacka så kan jag inte gå ut och äta lunch på höst och vinter, utan äter matlåda.

Fast den kostade "bara" 14000 och det tjänade jag in på 16 månaders ickeköpande av busskort. Så resterande 23 månader har det bara tickat in på pluskontot.

Och i och med att jag inte har med mig någon jacka så kan jag inte gå ut och äta lunch på höst och vinter, utan äter matlåda.
Och matlådemat är oxå gratis?

Bästa bilen om man sportar på riktigt är en schysst rymlig kombi ;-)
Det ena behöver inte betyda att man offrar det
IMG_1735.jpeg
andra ….

Rymlig och rolig att köra (gissar jag) ,Renault Espace V10 3.5 1994 , kanske finns beggad till bra pris nu den är ändå trettio år gammal ?

Kanske OT men jag skriver av mig ändå då det är kopplat till ämnet för tråden.

Tog bilen idag (jag skäms så det behöver inte påpekas). De intressanta är att att jag klockade bilfärden och det tog förvånansvärt lång tid. När jag cyklar har jag 10,5-11 km till jobbet beroende på vägval. Brukar cykla precis under 30 minuter vanligtvis och ner på 25 när benen har pulvret de alltid borde ha. Ser varje cykeltur som ett träningspass så det blir alltid en dusch när jag kommer till jobbet.

Med bil gick det på 17 minuter och då var det ganska lite trafik, kändes inte som att andra fordon var ett större problem.

Detta innebär att merkostnaden i tid är mellan 8 och 13 minuter. En snabb (i min värld) cykeltur kostar alltså 8 minuter men ger 25 minuter träning. En långsam cykling kostar 13 minuter och ger då 30 minuter motion.

Räknar vi lite på det så blir vinsten på offrad tid för cykling mellan 2,3 och 3 gånger investerad tid i mitt fall. I mitt tycke är det en ganska bra investering i tid att cykelpendla sett till mängden träning det ger.

Samtidigt varför ska jag skriva detta här? Ni är de redan frälsta. Borde kanske ha skrivit i någon grupp på Facebook för bensinupproret X.0? Kanske någon där hade blivit omvänd??
Kan inte annat än att hålla med dig ? Min koppling rasade på bilen för ett par månader sedan, så istället för att panik fixa den skaffade jag en Emtb för att "testa" pendla till jobbet med den (9km enkel väg). Jag sitter fortfarande på sadeln varje dag till jobbet trotts skift, dåligt väder och mycket grus vägar. Och jag kommer nog fortsätta med det, ser fram emot det tom varje morgon vid 04:45 på tidigt skift, och hemgång vid 00 på sent skift ? El assistans är förbenat kul ?

Jag tänkte att jag skulle gå plus när jag bytte kollektivtrafiken mot året-runt pendling för tio år sedan. Därefter kom lärdomen att saltet äter en drivlina om året plus att andra saker slits och kräver utbyte och vips så var det en ekonomisk förlustaffär men såklart enbart positivt på alla andra sätt!

Jag tänkte att jag skulle gå plus när jag bytte kollektivtrafiken mot året-runt pendling för tio år sedan. Därefter kom lärdomen att saltet äter en drivlina om året plus att andra saker slits och kräver utbyte och vips så var det en ekonomisk förlustaffär men såklart enbart positivt på alla andra sätt!
Är det verkligen en minus-affär? Min snabba huvudräkning gör att det kanske är en noll-affär typ? Busskort är ju väldigt dyrt...

Men håller med om att det inte direkt är den enorma besparingen som jag först föreställde mig...

Gårdagspendlingen blev som vanligt en kamp mot mig själv att hålla ner farten. Skulle vilja kunna cykla i lite mer "zen" fart men lyckas aldrig, hur gör ni andra?
Det kräver total mental fokus, hela vägen, att hålla nere farten. Minsta distraktion så börjar benen trampa på som de vill.

Gårdagspendlingen blev som vanligt en kamp mot mig själv att hålla ner farten. Skulle vilja kunna cykla i lite mer "zen" fart men lyckas aldrig, hur gör ni andra?
Zen är långtifrån alltid långsamt. Men alltid ostressat, ohetsigt och oansträngt.

När jag lyckas, långt ifrån alltid, så finner jag ett flyt i trafiken, lungt uppför, snabbt utför. Kan gå raskt på platten, men utan att pressa. Inga galna omkörningar, ibland hamnar man bakom nåt vinglo. Men i zen så uppstår det enkla sätt att passera så att man knappt tänker på det.

Såklart är det enklare strax före 6 på morgonen, när det är glesare trafik, än vid strax efter 8. Men det har jag lyckats med. Eller iaf nästan.

Passerade någon form av olycka vid Ängbyplan i morse. Såg ut att vara mellan bil och en elcykel av en sort som kanske inte alltid håller lagstadgad maxhastighet. Räddningstjänst på plats, så jag rullade vidare.

Farligt, en flög förbi mig i säkert 40km/h, de verkar vara hackade.
Vet inte om jag missminner mig, men visst ska det implementeras en ny (uppdaterad) lag from 1a Juni att elcyklar/sparkcyklar som går över 25/kmh och har mer än 250w motor ska trafikförsäkras? Kommer detta då innebära att en "Svensson" kan köpa hem en 5000w hoj o köra runt på lagligt sålänge den är trafikförsäkrad eller kommer det krävas nån sorts av körkort?

Senast ändrad:
Vet inte om jag missminner mig, men visst ska det implementeras en ny (uppdaterad) lag from 1a Juni att elcyklar/sparkcyklar som går över 25/kmh och har mer än 250w motor ska trafikförsäkras? Kommer detta då innebära att en "Svensson" kan köpa hem en 5000w hoj o köra runt på lagligt sålänge den är trafikförsäkrad eller kommer det krävas nån sorts av körkort?

Som jag tolkade det när jag läste om det är att det skulle bli krav på försäkring för att framföra fordon som är olagliga att framföra där de oftast framförs, men att det fortfarande skulle vara olagligt att framföra dem där. Det lät lite snurrigt.

Som jag tolkade det när jag läste om det är att det skulle bli krav på försäkring för att framföra fordon som är olagliga att framföra där de oftast framförs, men att det fortfarande skulle vara olagligt att framföra dem där. Det lät lite snurrigt.
Haha, där hade vi nog anledning till att jag inte kom ihåg den ? Lät snurrigt ja, men ändå logiskt på nå vis ?? För det va en lag mest för att skydda medtrafikanter vid eventuell skada, så nu blev det logiskt ändå ? Tack ?

Har några "cyklister" med chopperliknande elfordon med små feta däck på som jag ofta möter längs pendlingsvägen. Ser rätt imbecilla ut. Och idag går Svensk Cykling ut och lobbar för elcyklar i skogen. Heja heja... https://www.svd.se/a/93OwBp/naturvardsverket-agerar-markligt-mot-elcyklar-skriver-debattorer

Inget problem för min del. Det är väl bara roligt samt sunt om mera människor kommer ut i naturen och rör på sig. Sverige har någon sorts bisarr fetischism till förbud, vi älskar förbud, om kanske inte upphetsade så får det oss att känna oss trygga. Sedan att jag sannolikt inte kommer elcykla själv innan jag blir gammal eller om något skulle hända mig är en helt annan sak, vi är alla olika, gillar olika saker samt ibland olika fysiska förutsättningar. I och för sig skulle tex ett eventuellt nytt jobb med ganska lång pendlingsväg utan smidig möjlighet till dusch kunna bli en orsak, vem vet. :unsure: Sedan behövs det så klart ändå regleringar sett till motorstyrka, hastighet etc men ett generellt förbud mot elcyklar i "naturen" tycker jag vore rent fjanteri. Vi har också exceptionellt mycket natur och skog i vårat vackra land. Tydligen helt ok att skogsägare (privata ägare, staten samt kyrkan) avverkar skog i stor skala men cykla elcykel?? Nej för f-n, det kommer slita på stigarna. :unsure:

Senast ändrad:
Inget problem för min del. Det är väl bara roligt samt sunt om mera människor kommer ut i naturen och rör på sig. Sverige har någon sorts bisarr fetischism till förbud, vi älskar förbud, om kanske inte upphetsade så får det oss att känna oss trygga. Sedan att jag sannolikt inte kommer elcykla själv innan jag blir gammal eller om något skulle hända mig är en helt annan sak, vi är alla olika, gillar olika saker samt ibland olika fysiska förutsättningar. I och för sig skulle tex ett eventuellt nytt jobb med ganska lång pendlingsväg utan smidig möjlighet till dusch kunna bli en orsak, vem vet. :unsure: Sedan behövs det så klart ändå regleringar sett till motorstyrka, hastighet etc men ett generellt förbud mot elcyklar i "naturen" tycker jag vore rent fjanteri. Vi har också exceptionellt mycket natur och skog i vårat vackra land. Tydligen helt ok att skogsägare (privata ägare, staten samt kyrkan) avverkar skog i stor skala men cykla elcykel?? Nej för f-n, det kommer slita på stigarna. :unsure:
Det vi ser nu är väl troligen en pandemi-backlash. Då var det kaos i skogen och nu har byråkratins kvarnar kommit ikapp...

Varit några fina pendlingsveckor, behaglig med tanke på misären i vinter.
Några incidenter: en tant med hund vars koppel låg över cykelbanan, hunden klarade sig o tanten dog heller inte. En annan nära nära var en liten kille som sprang ut från ett buskage 3 m framför mig. Framhjulet stannade i höjd med hans knän.. Tack skivbromsar... Helt obegripligt att man ens hade annat skit förr...

Det värsta med finväderspendling är att det är så fullt i cykelboxarna på jobbet. Tar säkert en minut längre tid att låsa fast som jag vill ha det med vajer och D-lås. Tacka vet jag november/december/januari. Då slipper man böset. ;-)
Grymt det skulle vara om man fick rulla med sig cykeln in till skrivbordet!

Många cyklister. Kö längs hela Skeppsbron. Men det är väl bra på något sätt.
Gick ändå snabbare än att åka kollektivt eller bil.

Hur är det i stan numera, kör alla lydigt på cykelbanan eller är det några som kör vägbana?
De flesta håller sig på cykelbanan. En körde på vägen på Skeppsbron och slank upp på CB efter ett tag. En annan försökte med samma, men blev stående inklämd mellan bilarna och CB. För hög trafik på CB för att han skulle kunna ta sig upp från stillastående på vägen.

Tillbaka
Topp