Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Är det vi boomers och andra som blivit gnälligare eller är det fler stolpskott ute och cykelpendlar nu för tiden?
På 90-talet minns jag pendlingen som rätt soft. På 00-talet inte så farligt. På 10-talet lite meckigare. På 20-talet verkar det ju ha blivit en smärre katastrof med incidenter och fårskallar all over the place (men då har jag ju iof lagt om mitt pendlande så drabbas inte så mycket av detta så det är mest hörsägen).
Lallarna har tillkommit sista 10 åren.
Farsan kallar fortfarande cykelpendlare för hurtbullar. Ännu ett ord som försvunnit ut gemene mans vokabulär. Wear it like a badge...

Senast ändrad:
första morgonen med lyse. det räcker ett tag framöver med att synas-varianter...
.

IMG_1018.jpeg

Gick bättre än väntat hem i motvinden kanske för att jag provade en annan väg efter skeppsbron, upp till st pauls gatan Mariatorget över till Ringvägen, Tantolunden , tågbron Årstafältet Åbyvägen runt Älvsjömässan , mycket färre cyklister skönt .
Bra med riktiga däck övergången till dubbdäck blir sömlös ?
Tänkte snart skifta från mina Rangers till Trailboss bak och Vigilante fram. Då behövs inga dubbdäck. Tyvärr blir det landsvägsdäck bak, Trailbossen finns inte bredare än 2.6.

Motvind i stort sätt hela vägen. Tur man kommer fram ändå.

Funderar på alla som verkligen måste gå mitt i cykelvägen eller t ex de som cyklar ensamma där. Och sedan skiter de på sig när man plingar...varför kan de inte hålla sig till kanten redan från början så slipper de bli rädda (sura)?

Senast ändrad:

Funderar på alla som ska gå mitt i eller de som cyklar ensamma. Och sedan skiter de på sig när man plingar...varför de inte han hålla till höger redan från början så slipper de bli rädda (sura)?
I stort sett skrivs just så. Uttrycket handlar om att se saker i det stora hela, alltså inget sätt. Fotgängare ska gå till vänster i färdriktningen på gemensam gc-bana. I övrigt håller jag med dig.

Frisk motvind på hemvägen men fredag gör att det går lättare plus att om man tar lite omvägspendling så jag fick de sista backarna i medvind, perfekt avslut på pendlingsveckan och som ovanstående
Trevlig helg ?

Blev en pannbensrunda, planerad omväg hem, visst, so far so good, bara det att ryggan med laptop samt kläder kändes ganska obekväm, tung och sedan en jäkla vind periodvis, just det... skivbromsen fram låg också mot lite.

Funderar på alla som ska gå mitt i eller de som cyklar ensamma. Och sedan skiter de på sig när man plingar...varför de inte han hålla till höger redan från början så slipper de bli rädda (sura)?
Det är så irriterande, dom som går MITT I banan. Kom ifatt en igår som gick mitt i och minimalt med utrymme på nån av sidorna.
Jag saktade ner och plingade på håll utan reaktion, fortsatte plinga hela vägen fram utan reaktion. Smyger sakta förbi på sidan om henne och hon rycker till av rädsla. Hade hon gått till sidan så hade hon sluppit det. Sätter mitt isk-konto på att hon kommer fortsätta gå mitt i även i fortsättningen.
Samma med människor som går med hund i koppel, och själva går till kanten men med hunden i utsträckt koppel inåt banan så dom tar upp hela vägen.

Lika idiotiskt som att man som bilförare skulle ligga i mitten av två filer av riksvägen bara för att man inte just då ser några andra bilar.

Mycket bra start på fredagen,halv medvind inget regn. På Götgatan jagade jag och en annan cyklist elcyklar och jag berömmer hen för hens goda fart när vi stannar för rött vid folkungagatan och får svaret på klingande dalmål ”det är ju tävling ju”!!!
Härligt
Vän av ordning tycker "På Götgatan jagade jag och en annan cyklist..." låter dumt.

Det är så irriterande, dom som går MITT I banan. Kom ifatt en igår som gick mitt i och minimalt med utrymme på nån av sidorna.
Jag saktade ner och plingade på håll utan reaktion, fortsatte plinga hela vägen fram utan reaktion. Smyger sakta förbi på sidan om henne och hon rycker till av rädsla. Hade hon gått till sidan så hade hon sluppit det. Sätter mitt isk-konto på att hon kommer fortsätta gå mitt i även i fortsättningen.
Samma med människor som går med hund i koppel, och själva går till kanten men med hunden i utsträckt koppel inåt banan så dom tar upp hela vägen.

Lika idiotiskt som att man som bilförare skulle ligga i mitten av två filer av riksvägen bara för att man inte just då ser några andra bilar.
Det är ju som alla j-vla stockholmare som inte håller sig högerfilen mellan Sthlm och Södertälje utan envisas att ligga i mittenfilen fast den högra är tom. Lite för komplicerat tydligen när det är 3 filer för de flesta bilförare.

Det är ju som alla j-vla stockholmare som inte håller sig högerfilen mellan Sthlm och Södertälje utan envisas att ligga i mittenfilen fast den högra är tom. Lite för komplicerat tydligen när det är 3 filer för de flesta bilförare.
Förmodligen för att i högerfilen håller man laglig hastighet.

Förmodligen för att i högerfilen håller man laglig hastighet.
Nä, den är ofta nästan tom. Högerfilen är en smidig omkörningsfil om det inte ligger tung trafik där. Laglig fart, eller strax över, håller man i mittenfilen. Pissusel disciplin är bara vad det är.

Precis som folk som cyklar vänstertrafik med hörlurarna på.

Nä, den är ofta nästan tom. Högerfilen är en smidig omkörningsfil om det inte ligger tung trafik där. Laglig fart, eller strax över, håller man i mittenfilen. Pissusel disciplin är bara vad det är.

Precis som folk som cyklar vänstertrafik med hörlurarna på.
Och bra disciplin är att köra om i högerfilen och att köra över laglig hastighet? Är du en sån som lägger dig väldigt nära framförvarande fordon för att "få dem att fatta att de ska flytta på sig"? Du kanske blinkar med helljuset också?

Vid trefiligt är mittfilen perfekt att cruisa lagligt i. Hastighetsbegränsningsöverskridare kan ta vänsterfilen och högerfilen reserveras för påfartsanländande. :giggle:

Vid trefiligt är mittfilen perfekt att cruisa lagligt i. Hastighetsbegränsningsöverskridare kan ta vänsterfilen och högerfilen reserveras för påfartsanländande. :giggle:
Låter som en typisk bilpendlare i stockholm. På med lane assist, adaptiv cruise och fram med mobilen, eller?
Polisen borde köra riktade insatser mot mittfilzombies lite oftare.

Just från Södertälje så är det ju knas där vid Salem där tre filer blir två. Om man verkligen hade högerfilen som på- och avfart skulle jag ge mig den på att köerna skulle minska.

Jösses, Hornstull alltså... En buss stod på väg in mot hållplatsen mot Västerbron för det var fullt med bussar där. Cyklist tycker att det räcker att räcka ut näven och svänga ut i "vanliga körbanan" (iofs bra att han visade tecken åtminstone). En King Cab pallnitar och hänger på tutan, cyklisten vänder sig inte ens om.
I övrigt glömde jag maten hemma och fick vänta tillbaka efter att ha lämnat dottern på skolan och det var lätt medvind så rätt mysigt.

Jösses, nu blev det lite svalare på morgonkvisten, men inte kallt, än.
Om vinden håller i sig kommer jag blåsa hemår tidigt idag.
Skönt !

Skitbra ju, körde hem från skåneland igår och högerfilen är nästan tom även när det är kö in mot stan, rullade fint i flera mil i högern när det var rejält trögt i de andra två filerna. Människor i grupp är lustiga...

Asså stockholmspendling asså. Har man inte redan ett hjärtstillestånd så kan man lätt skaffa det på Tussmötevägen. Och då är man ändå förberedd på alla blind-bilister.…

Typ vindstilla imorse,
not so much på hemvägen , typ styv kuling nästan rakt framifrån ? men men det blir ju bra träning iallafall….

Det var ganska skönt med långfingrat i morse...de åkte av senare. Lugnare i trafiken också...

På väg hem var det också lugnare...inte så många kamikazetrafikanter heller. Nöjd med att ha cyklat om en (speciell) elcykel...man får välja sina offer...benen känns starkare nu, när jag är inne på tredje pendlingsveckan.

Låter som en typisk bilpendlare i stockholm. På med lane assist, adaptiv cruise och fram med mobilen, eller?
Polisen borde köra riktade insatser mot mittfilzombies lite oftare.
Första meningen kan jag inte säga något om. Däremot är din analys inkorrekt. Jag är tokfokuserad när jag kör, särskillt på motorvägen. Nu överdrev jag såklart mitt mittfilsåkande men det är säkrare då man har en sak mindre att hålla koll på (påfarter).

Två andra faktorer som spelar in är att jag kör motorväg rätt sällan, vilket gör att jag inte har stenkoll på vilken fil som leder dit jag vill. Har flera gånger kört fel vid Kista E4/E18 och hamnat i fel riktning.
Det leder mig in på den faktorn andra och det är när man ligger på laglig hastighet och gottar sig i lugn och ro i högerfilen och plötsligt inser att om 500 meter är den filen plötsligt en avfart åt tjottahejti så man blir tvingad att göra ett filbyte*.

*Edit. Enklare då att ligga i mittfilen för den svänger aldrig av.

Förutom den lilla detaljen att det inte är lagligt, då...

Lite svalt i morse. Kanske dags att leta fram armvärmarna.

Det är lagligt om högerfilen är knökfull eller leder åt tjottahejti.
Annars ligger jag ju egentligen bara i mittfilen om det är mycket trafik och då följer man trafikflödet som då ofta är snabbare i mittfilen. Då faller man under omkörning vilket också är lagtligt.

Annars höger.

Det är lagligt om högerfilen är knökfull eller leder åt tjottahejti.
Annars ligger jag ju egentligen bara i mittfilen om det är mycket trafik och då följer man trafikflödet som då ofta är snabbare i mittfilen. Då faller man under omkörning vilket också är lagtligt.

Fast det är ju rätt sällan det är knökfullt i högerfilen mellan Stockholm och Södertälje eller t ex ut mot Nynäshamn. Tvärtom är det ofta ganska tomt där just för att folk ligger i mittfilen, förmodligen av de anledningar du skrev tidigare. Gärna också en bit under hastighetsgränsen så att jag måste ta mig från högerfilen över till vänsterfilen och sedan tillbaka igen när jag vill köra om, så det där med "säkrare" är nog inte helt korrekt.

Men för att återgå till trådens ämne så var dagens pendling helt ok. Känns som att trafiken har återgått till något slags normaltillstånd efter ett par smått kaotiska veckor, åtminstone där jag cyklar.

Typ vindstilla imorse,
not so much på hemvägen , typ styv kuling nästan rakt framifrån ? men men det blir ju bra träning iallafall….
Jag dog på vägen hem till särbon. Inte cyklat på 6 veckor, skadad tumme, och motvinden, fixie med hög utväxling, var det värsta jag känt på länge. Turen avslutas med 8 % lutning, lång 4% backe innan, och jag var redan slut innan. Usch. Västerbron, liljeholmsbron, backen upp mot "sl lokalerna" stora trafikkorsningen och sen sista backen, plus lite allmänt upp och ner. Förvånansvärt jobbigt trots att det är kort, 10.5 km.

Fast det är ju rätt sällan det är knökfullt i högerfilen mellan Stockholm och Södertälje eller t ex ut mot Nynäshamn. Tvärtom är det ofta ganska tomt där just för att folk ligger i mittfilen, förmodligen av de anledningar du skrev tidigare. Gärna också en bit under hastighetsgränsen så att jag måste ta mig från högerfilen över till vänsterfilen och sedan tillbaka igen när jag vill köra om, så det där med "säkrare" är nog inte helt korrekt.

Men för att återgå till trådens ämne så var dagens pendling helt ok. Känns som att trafiken har återgått till något slags normaltillstånd efter ett par smått kaotiska veckor, åtminstone där jag cyklar.
Jodå, lådvinsångest-cyklisterna har gett upp nu när de måste skjutsa till träningen igen…

Simmade 2km innan pendlingen till jobbet så kom iväg i rusningen istället...

Mycket folk men bra stämning om än mycket motvind...

En foodora-moppe (eller var det Wolt?) valde att vända på cykelbanan vilket ledde till tvärbroms och lite allmänt högljudd stämning. Klarade mig undan kontakt och fall iaf.

Tillbaka
Topp