Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Stanken av ruttnande frukt i trädgårdarna är bitvis påfrestande.
Du får göra som jag gör här på landet - där jag vet att det ligger ett ruttnande kadaver i diket håller jag andan på vägen förbi.
Meen jag antar att det är tätare mellan ruttenfruktlukten i stan än kadaverstanken på landet..

Känns som att något är fel när folk låter fullvärdig mat ruttna bort istället för att den kommer till nytta.

Jag har massor med äpplen i olika stadier av förruttnelse under äppelträdet och i syrenhäcken, berätta gärna vad du tycker jag ska göra med den förutom sisyfosjobbet att plocka upp och slänga.

Fruktfritt på pendlingen, dock. Har blivit lite oväntat lat sedan i förrgår, så tog den kortare vägen igen. Måste skärpa mig.

Jag har massor med äpplen i olika stadier av förruttnelse under äppelträdet och i syrenhäcken, berätta gärna vad du tycker jag ska göra med den förutom sisyfosjobbet att plocka upp och slänga.

Fruktfritt på pendlingen, dock. Har blivit lite oväntat lat sedan i förrgår, så tog den kortare vägen igen. Måste skärpa mig.
Bjud hem Kalle Kula att plocka dina äpplen så han kan låta dem göra nytta. Sedan kan han ju stanna till i blåbärsskogen och sätta igång att plocka. Förmodligen kommer han hitta svamp också. Ta med ett gevär och skjut ett rådjur när han ändå är i farten. Man vill ju inte bara cykla t o r jobbet, man vill ju göra nytta också.

ag har massor med äpplen i olika stadier av förruttnelse under äppelträdet och i syrenhäcken, berätta gärna vad du tycker jag ska göra med den förutom sisyfosjobbet att plocka upp och slänga.
Inget som direkt hjälper med upplockandet men jag såg nånstans att vissa återvinningsstationer kan ta emot överbliven frukt och göra energi av den, samma som med matavfall.

Bjud hem Kalle Kula att plocka dina äpplen så han kan låta dem göra nytta. Sedan kan han ju stanna till i blåbärsskogen och sätta igång att plocka. Förmodligen kommer han hitta svamp också. Ta med ett gevär och skjut ett rådjur när han ändå är i farten. Man vill ju inte bara cykla t o r jobbet, man vill ju göra nytta också.

Jag passerade minst fyra gratis-fruktkorgar utanför villor på väg till jobbet i morse, jag är inte den enda som har problem att omsätta alla äpplen men är det någon som vill komma och plocka halvruttna äpplen i min trädgård är det bara att säga till. De som fortfarande sitter kvar på trädet försöker vi hinna med att ta hand om själva, så låt låt bli dem tack :)

Är väl vad som brukar kalla "äppelår" i år. Helt sjuka mängder hemma på träden, mina egna och alla andras.

Senast ändrad:
Hemåt igår: hör hur någon ligger på rulle genom stan. Medan jag använder cykelfil håller sig killen till "bilvägen" och kommer före mig till rödljus. De följande 500m, när han ligger framför, tittar han stressat över axeln var 10-20m när jag ligger och frihjular bakom (smal cykelväg, dåligt med utrymme för omkörning). Vid nästa rödljus rullar jag enda fram och lägger mig först då killen sakta rullar fram med försök att inte behöva klippa ur. Tro nu inte fan att han trycker sig förbi genast det blir grönt och sedan gör ett halvuselt försök på ett ryck. Och följande 500m igen samma sak, tittar över axeln gång på gång. Rullar sedan förbi och killen lägger sig på hjul i flera kilometrar till vi skills åt i en T korsning. Varför bete sig så?

Till jobbet idag: fick använda mitt muc-off tubeless repair kit för första gången. Funkkade! Winning. Dock hade barnen några åsikter över att det sprutade vätska ut ur bakdäcket 2-3ggr på dem (de satt i thule vagnen bakom)

Obs. Med "kille" menas såklart >50årig man

Jäkla gött väder det är nu alltså! Jag tror även vi nått bryttpunkten för när de som var sena att ta av dubbdäck och skippa komplett gore-tex ställ börjar bli tidiga inför hösten..
Fattar inte hur de står ut med värmen i sånna kläder!?

Dagens ekipage, det blir lite lugnare tempo med kärra.

subban_dolly.jpg

Jag passerade minst fyra gratis-fruktkorgar utanför villor på väg till jobbet i morse,
Har en skokartong med äpplen utanför tomten. Fyller på dagligen. För några dagar sedan hade någon tömt hela lådan och fått med stenen jag lagt i för att inte lådan skall flyga iväg när sista äpplet är taget. Win-win att jag blir av med äpplen och någon som inte har egna kan få.

Jag har två Evoc-ryggsäckar där man får med ryggsäcksöverdrag, jag har en osprey 32-liters där man också fick med ryggsäcksöverdrag. Jag har köpt ett extra osprey för min 70-liters ryggsäck och ett bergans till min 95-liters. Samtliga har klarat av dödsregn av episka mått utan problem. Kolla Classe eller Biltema och känn på deras. Det är ju inte rymdteknik vi pratar om.
Classes överdrag har jag provat någon gång, passade inte min rygga alls storleksmässigt. Jag bör nog sluta snåla och satsa på en vettigare "allvädersrygga", tex just från Osprey men det ska ju också finnas helt vattentäta ryggsäckar nu för tiden mig veterligen. Överdraget som följde med min nuvarande håller varje fall inte måttet alls om det misärregnar.

Hemåt igår: hör hur någon ligger på rulle genom stan. Medan jag använder cykelfil håller sig killen till "bilvägen" och kommer före mig till rödljus. De följande 500m, när han ligger framför, tittar han stressat över axeln var 10-20m när jag ligger och frihjular bakom (smal cykelväg, dåligt med utrymme för omkörning). Vid nästa rödljus rullar jag enda fram och lägger mig först då killen sakta rullar fram med försök att inte behöva klippa ur. Tro nu inte fan att han trycker sig förbi genast det blir grönt och sedan gör ett halvuselt försök på ett ryck. Och följande 500m igen samma sak, tittar över axeln gång på gång. Rullar sedan förbi och killen lägger sig på hjul i flera kilometrar till vi skills åt i en T korsning. Varför bete sig så?

Till jobbet idag: fick använda mitt muc-off tubeless repair kit för första gången. Funkkade! Winning. Dock hade barnen några åsikter över att det sprutade vätska ut ur bakdäcket 2-3ggr på dem (de satt i thule vagnen bakom)

Obs. Med "kille" menas såklart >50årig man
? han trodde väl att han var stark men sedan blev han förnedrad av dig med Thule vagn + skrikande barn och hela skiten. Du har gjort en fin gärning: Han har sannolikt blivit en mer ödmjuk "man", en bättre cyklist och insett att han gått in i gubbstadiet i sitt liv. ? (Det är väl sådant som kan hända när man stöter på en snubbe som gjort Vätternrundan på 7 timmar, cirka. ?)

Tycker du ska ett tryck på ryggen där det står "OBS, jag är j-vligt snabb!" så att folk inte ens ids försöka. :sneaky: Ungefär som Ängby CC cyklister som har på sig deras Ängby tröjor dygnet runt bara för att. ?

Senast ändrad:
Ang. att göra något nyttigare med t.ex. äpplen än att låta de ruttna bort på gräsmattan: https://hvaa.se/nyheter/nyheter/2023-08-31-lat-fallfrukten-bli-biogas.html Gäller Härryda kommun (första bra googleträffen), men kanske gäller i fler kommuner.

Jag (Stockholm) lägger dem i matavfallsbehållaren, men just nu är det så galet mycket äpplen att hälften hamnar i trädgårdsavfallsbehållaren. De som ramlar ner i syrenhäcken får ligga kvar, jag stör mig inte på lukten men grannen gör det när h*n sitter ute och kedjeröker så mitt incitament för att ta bort dem är... ganska lågt.

Pendlade hem tidigt idag. Varmt. Nästan för varmt.

På tal om äpplen, så kan man också göra must av dem. Inte billigt, men gott.
Har bokat tid om en vecka på Villa Berglidens Musteri i Vendelsö/Norrby. För övrigt fina vägar att cykla där. Någon kanske pendlar förbi, för att vara on topic.

? han trodde väl att han var stark men sedan blev han förnedrad av dig med Thule vagn + skrikande barn och hela skiten. Du har gjort en fin gärning: Han har sannolikt blivit en mer ödmjuk "man", en bättre cyklist och insett att han gått in i gubbstadiet i sitt liv. ? (Det är väl sådant som kan hända när man stöter på en snubbe som gjort Vätternrundan på 7 timmar, cirka. ?)

Tycker du ska ett tryck på ryggen där det står "OBS, jag är j-vligt snabb!" så att folk inte ens ids försöka. :sneaky: Ungefär som Ängby CC cyklister som har på sig deras Ängby tröjor dygnet runt bara för att. ?
Haha, ja det vore nåt.
Dock gör jag sällan mer än zon2 till/från jobbet. ?

Kanske inte skulle vara så dumt med en fatbike för sådana där tillfällen. Får fundera vidare på n+1. :unsure:
Jag kör med det som kallades midfat förut 27.5+ det har faktiskt gått ganska bra men som alltid mycket har att göra med om det är mycket folk eller inte , spelar väl ingen roll vad cyklar på om alla andra står stilla…
Men inköp av nya cyklar stöds allt som oftast av oss nördar här på forumet?

Jag kör med det som kallades midfat förut 27.5+ det har faktiskt gått ganska bra men som alltid mycket har att göra med om det är mycket folk eller inte , spelar väl ingen roll vad cyklar på om alla andra står stilla…
Men inköp av nya cyklar stöds allt som oftast av oss nördar här på forumet?
Med 29X2.8 tar man sig fram i allt.

Kanske inte skulle vara så dumt med en fatbike för sådana där tillfällen. Får fundera vidare på n+1. :unsure:
Jag hade en fatbike med 26x4.8 tums däck ett par år. Använde den för pendling genom Stockholm en handfull gånger när det hade kommit en rejäl dump snö. Kul att "vara den enda som kunde cykla" de dagarna, men i ärlighetens namn nog inget som i sig motiverar n+1. Men rätt skoj att bara forsa fram genom djup eller spårig snö samt bränna över/genom mindre snödrivor...

så fuktigt i morse att glasögonen fick sitta på hjälmen hela resan.
Cykeln och mina underben blev grå av allt damm som fastnade i fukten. Grusvägen var snustorr.
Men järda fin morgon.
Provade torso-cykling (ingen tröja alltså) på hemresan.
Spännigt värre ??? och 100% korrekt.

Ja, jag tror att WTB Vigilante klassar in som Endurodäck. Grymt fäste på isiga och leriga stigar. Tyvärr likaledes bra grepp på asfalt, vilket är tungt när man pendlar på sin skogscykel.
Jag funderade lite över däckvalet inför vintern på min MTV men det där däcket kanske kräver starka ben (vilket jag inte har)?

Jag funderade lite över däckvalet inför vintern på min MTV men det där däcket kanske kräver starka ben (vilket jag inte har)?
Nej, det tycker jag inte att det krävs. Däremot kan det kännas som att man har världens sämsta kondis när du kör asfalt. Men, som framdäck (och bakdäck) var det helt fantastiskt i vintras. Gummit greppar till och med på blankis, och man känner hur däcket driver igenom kurvorna.
Själv kommer jag köra Trailboss bak istället den här vintern, men jag ger inte upp Vigilante fram. Vill du testa innan du köper har jag således ett extra Vigilante (använt en vinter) som du kan låna för att testa.

Tillbaka
Topp