Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

1000007809.jpg

Fin morgon!

13 grader och nästan vindstilla så det fick bli korta bibs och höst-tröjan. Kraftig dimma och hög luftfuktighet gjorde så det regnade under varje träd (och då var det inte några enstaka droppar utan regelrätt pissregn), riktigt blött ute. Fick sätta upp glajjorna på hjälmen, omöjligt att se något annars.

Var det en riktig MC eller södertrimmade Fatbikes som kör 50 utan att det trampas, för det är det jag ser varje dag i Stockholm, enormt många som fifflar med elcyklar där de kör 40-50 utan att ens trampa.
Tycker man borde inför straff för sådant, det börjar bli löjligt.

Nej, trimmade elfordon och andra eldrivna leksaker av olika slag har man ju tyvärr vant sig vid. Det här var en alldeles riktig mc. Bergslagsvägen backen upp från Hjulsta.

Tiden är ur led. Håller med det börjar bli löjligt. Jag har bestämt mig för att inte stressa när jag cyklar. Speciellt på morgnarna. Hamnar man bakom en grupp rostiga cyklar med opumpade hjul så får det väl vara så. Och jag försöker att stanna för alla gående och visa hänsyn rent generellt - en fantastisk människa helt enkelt. Men många elcyklister beter sig som elsparkshulliganerna dvs de framför fordonet som om de har samma regler som en som promenerar. Varje dag är det jävligt farliga omkörningar i helt fel lägen där det är skymd sikt. Är väldigt förvånad över att man inte ser fler olyckor - obegripligt faktiskt.
Bra inställning! Jag försöker följa samma princip när det är mycket folk. Framförallt alltid stanna vid övergångsställen om någon ska över.

Ser varje dag omkörningar i skymd sikt i den vidrigt trånga passagen bredvid Riddarholmskanalen, framförallt när man kommer norrifrån och har skymd sikt precis innan man kommer upp på Munkbron. En vacker dag kommer det smälla där, och med tanke på mängden cyklister så kommer det bli en seriekrock.

Glömde helt bort - där man cyklar under roslagsbanan ungefär i höjd med södra husen av universitet var det en lycra-pendlare med varselkläder som ramlat. Men föredömligt var det typ 3-4-5 personer som stod runt omkring och verkade ta hand om, dirigera andra cyklister för att sätta rätt tempo osv.

Två tankar for genom mitt huvud:
1. ta det lugnt där ute!
2. folk är fan rätt bra och snälla ändå!

Blev avhängd av en liten full-full-full-kittad 16-åring med senaste hjälm, reklamtröja, glajor, cykel osv. Kom ju såklart ikapp vid nästa uppförs så kunde ge killen beröm för stilen och som dessutom utnyttjade skoldagens första håltimme till en timmes träning :)

Det finns väl redan lagar och straff mot det? Jag vill minnas att jag läst om folk som blivit fällda för olovlig körning med lätt mc då de kört trimmade elcyklar.
Ja, det vore trevligt om polisen någon gång kontrollerade vilka fordon som framförs på cykelbanorna. Ett ställe med bra fiskelycka är längs Stadsgården.

Måste säga att jag tycker det är "modigt" när vissa cyklister (eller elcyklister) fullkomligen blåser förbi högerled i samband köbildning runt rödljusen i ca 25-30 km/h, inte så sällan i ganska trånga passager. Lite olika varianter förekommer, en del tar sats och kör helt enkelt mot rött medan andra kommer i hög hastighet bakifrån i vänsterled just när det skiftat till grönt. Att olyckor sker är inte konstigt för fem ören, snarare logiskt. Det finns alltid folk som byter från högerled till vänsterled utan att ha tillräckligt bra koll, i synnerhet i samband med ljusen och köbildningar. Visst gör personer som skiftar från höger till vänster utan att ha koll fel men vad hjälper egentligen det när man sedan ligger där och åmar sig i smärtor?

Måste säga att jag tycker det är "modigt" när vissa cyklister (eller elcyklister) fullkomligen blåser förbi högerled i samband köbildning runt rödljusen i ca 25-30 km/h, inte så sällan i ganska trånga passager. Lite olika varianter förekommer, en del tar sats och kör helt enkelt mot rött medan andra kommer i hög hastighet bakifrån i vänsterled just när det skiftat till grönt. Att olyckor sker är inte konstigt för fem ören, snarare logiskt. Det finns alltid folk som byter från högerled till vänsterled utan att ha tillräckligt bra koll, i synnerhet i samband med ljusen och köbildningar. Visst gör personer som skiftar från höger till vänster utan att ha koll fel men vad hjälper egentligen det när man sedan ligger där och åmar sig i smärtor?
Är det vanligt där du cyklar?
Jag tror aldrig jag sett någon sådan olycka på mina nästan 25 års Stockholmspendlande. Jag upplever för övrigt att det är väldigt sällsynt med olyckor med två cyklister inblandade.

Jag tror aldrig jag sett någon sådan olycka på mina nästan 25 års Stockholmspendlande. Jag upplever för övrigt att det är väldigt sällsynt med olyckor med två cyklister inblandade.
Kan bara hålla med. De mycket få olyckor jag sett har tyvärr bilister varit inblandade. Däremot är allt med "farliga" cyklister alltid av typen "nära att" bli
- påkörd
- omkullkörd
- ihjälkörd
osv
Samt cykelbingon i form av
- spandex
- Tour de France
- 100 knutar
osv
Vi lever i konflikternas tidevarv där motsättningar frodas och underblåses på alla plan. Förståelse, hänsyn och ödmjukhet är bristvaror och verkar ses som ett svaghetstecken. I detta forum har elcyklister blivit något slags hatobjekt, och elsparkcyklister ska vi inte ens tala om.

Ja, det vore trevligt om polisen någon gång kontrollerade vilka fordon som framförs på cykelbanorna. Ett ställe med bra fiskelycka är längs Stadsgården.
Senast i morse vid 08:30 stod där ett tiotal poliser och plockade in cyklister med primärt fokus på de som cyklar mot rött vid övergångsstället innan tullhusen. Har sett dem där vid minst ett tillfälle tidigare nu efter sommaren. Revansch för oss fina människor som stannar!

Ja, jo, det är ganska vanligt att enstaka cyklister i vänsterled blåser om högerled i hört fart i samband med köbildning och i synnerhet då relaterat till korsningar/trafikljus oavsett färg på ljuset. Det var nära för just den typen av olycka i morse vid korsningen Stora Mossen. Men jag skrev kanske slarvigt ovan "sloppy writing" 🙃 det leder som tur är sällan till olycka men däremot till "otäcka situationer" där det varit ganska nära (typ "hjärtat i halsgropen"). Olycka sett till den här typen av situation har jag nog bara sett en gång. 🤔 Just nu är det iofs extra trångt vid Stora Mossen och Alvik pga ombyggnationerna där.

Var i och för sig rätt nära olycka även närmare Alvik också vid Circle K macken (bilen fick bromsa in och tuta åtminstone) men då handlade det mest om en klassisk rödljuscykling. Ljuset hade slagit om men cyklisten var av den optimistiska typen och tog sats istället för att bromsa in. :sneaky:

Det är väl inte förbjudet att göra så här så länge som man inte härjar mot rött men vi kanske kan enas om att det är "modigt" varje fall? Jag skulle inte själv våga köra om en lång kö i ca 30 blås i vänsterled med ca 30 cm marginal med tanke på hur vanligt det är att folk från högerled vinglar ut i vänsterled utan att ha tillräckligt bra koll.

Tvärtom kan jag undra var du cyklar som aldrig sett detta beteende i samband med köbildning under pendling i rusningstrafiken i Stockholm. 😅

Senast ändrad:
Ja, jo, det är ganska vanligt att enstaka cyklister i vänsterled blåser om högerled i hört fart i samband med köbildning och i synnerhet då relaterat till korsningar/trafikljus oavsett färg på ljuset. Det var nära för just den typen av olycka i morse vid korsningen Stora Mossen. Men jag skrev kanske slarvigt ovan "sloppy writing" 🙃 det leder som tur är sällan till olycka men däremot till "otäcka situationer" där det varit ganska nära (typ "hjärtat i halsgropen"). Olycka sett till den här typen av situation har jag nog bara sett en gång. 🤔 Just nu är det iofs extra trångt vid Stora Mossen och Alvik pga ombyggnationerna där.

Det är väl inte förbjudet att göra så här så länge som man inte härjar mot rött men vi kanske kan enas om att det är "modigt" varje fall? Jag skulle inte själv våga köra om en lång kö i ca 30 blås i vänsterled med ca 30 cm marginal med tanke på hur vanligt det är att folk från högerled vinglar ut i vänsterled utan att ha tillräckligt bra koll.
Skulle killgissa att det är otillåtet eftersom du bör anpassa hastigheten efter förutsättningarna för att inte orsaka fara för dig själv eller annan.

Glömde helt bort - där man cyklar under roslagsbanan ungefär i höjd med södra husen av universitet var det en lycra-pendlare med varselkläder som ramlat. Men föredömligt var det typ 3-4-5 personer som stod runt omkring och verkade ta hand om, dirigera andra cyklister för att sätta rätt tempo osv.

Två tankar for genom mitt huvud:
1. ta det lugnt där ute!
2. folk är fan rätt bra och snälla ändå!
Uppföljning på gårdagens pendling in till stan:

På vägen hem, i höjd med roslagstullsrondellen, ser jag en snubbe liggandes framstupa på cg med sin el-sparkcykel "hopvikt" tre meter bort. Den hade nog inte klickat i sitt uppfällda läge.

Stannade såklart och genast var det 4-5 personer runt omkring som fyllde på. Hjälpte till att flytta från CG och pratade lite lugnt. Två kiropraktik-studenter gjorde lite snabb analys och funderade på om axeln var ur led. Ambulans tillkallad. Killen som ramlat kändes lugn och med rätt inställning, blir nog återställd, men jävla otyg hur illa man gör sig med dom där...

Härliga kontraster nu , höstkallt på morgonen och sommartemperatur på eftermiddagen.
Höll på att bli påkörd av ett elmongo imorse (samma mupp som jag ser nästan varje morgon ) han kom ifatt mig på Årstafältet innan arlabacken å så genade hen eftersom hen ska svänga vänster på sandfjärdsgatan å jag cyklar rakt fram, som ”tur” är så viner den ganska mycket så jag hörde hen komma å saktade ner lite….
Vet inte om hen hörde att jag mumlade några ”trevliga” ord till hen…
Lätt motvind hemåt och fantastiskt väder 😃.

Inte jättekallt, men långärmat imorse.
I eftermiddag sticker jag tidigare från jobbet och tar en rejäl omväg hem. Det gäller att passa på när solen skiner och det är sommartemperatur. Det blir första längre turen med nya skorna...

massor av cyklister i stockholm idag.

eventuellt en effekt av att morgontempen åter tog sig upp över 10 grader? iaf åkte min jacka av efter några km, åkte vidare i shorts och tshirt.

skördade några äpplen på vägen:)
.

Visa bilaga 728433
Tjusig skörd!
Jag tyckte också det var mer folk än vanligt, åtminstone runt Ursvik.
Det blev minsann inte kortärmat för min del, men hemvägen är nog en annan femma.
Annars kändes det rätt trögt imorse. Kan bero på att jag var ute och sprang några varv runt lokala IP igår kväll.

Äntligen fick jag tummen ur att få klart min nya Zen-stads-pendlare. Cykelpendlingen blev magisk och cykeln hade precis de egenskaper jag förväntade mig. Vikten för fälg+däck+slang är ca 750 gram per hjul för 35 mm breda däck. Cykeln var så sprättig att jag klarade inte av att Zenpendla denna gång. Hoppas på återhållsammare pendling framöver.
Detta "pendlarhärke" vill man ju gärna se en bild på!

Skönt med kortbyxor idag på morgonen, mindre roligt att det var smått kaos i omklädningsrummet på jobbet. Aldrig sett så mycket folk där. Men snart blir det för kallt för de flesta tror jag så det problemet löser sig självt.

Makalöst trevligt imorse, 14grader lätt medvind och glatt humör, gott kaffe.. telefonen ringer, släpp allt cykla till firman hämta en bil å verktyg , ställa sig på Essingeledens(E4) parkeringsplats hela vägen upp till kista därefter fortsätta i långsamtgående köer upp till Kungsängen/brunna ….
Hemvägen var ännu värre för då satt jag ju där i köerna på min fritid , hur kan man frivilligt utsätta sig sitta för sånt där varje dag …..
En dag till sen tillbaka det normala (för mig) cykel 🤪

Tillbaka
Topp