Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Inget direkt regn på hemvägen heller. Väderprognosen såg, som så ofta annars, värre ut än verkligheten.
Känns dock att att hösten är här. Bara att bita ihop och förbereda sig på 4-5 månader av vinterpendling.

//j

”Intressant” tillfällig lösning av Trafikverket för gångare/cyklister vid Kantonen på Ekerö pga arbetet med Förbifarten… För utsocknes, tänk tvär sväng på grov stenkross med underliggande sand nedför kantsten mellan byggstaket tight för enkelriktat men här med möte. På ett av stadens mest trafikerade pendlarstråk.

Med tanke på underlaget "grov stenkross med underliggande sand" så antar jag att deras standardlösning med tvåhundra rumble-stripes för att att höja säkerheten inte fungerade.

//j

Fin morgon men något kall. En dam som tillämpande höger regeln på cykelbanan. Jag blev bara ställd och vinkade fram henne istället. Trevlig och respektfullt möte om inte annat

Lite
men oxå såhär
IMG_1016.jpeg

Och det går bra med lite längre shorts.

Vad i hela friden har ni för handskar? Nu, med -3 på morgon fungerar vanliga lobsters från Hestra, men när det blir -15? -20? Hur gör ni för att inte frysa fingrarna av er?

Vad i hela friden har ni för handskar? Nu, med -3 på morgon fungerar vanliga lobsters från Hestra, men när det blir -15? -20? Hur gör ni för att inte frysa fingrarna av er?
Dubbla tumvantar funkar fint, men jag tycker det är värre att hålla fötterna varma. Jag tänkte jag skulle skanna marknaden efter bra vinterkängor innan kylan slår till på allvar. Jag har för mig att kronans vinterkängor, med dubbla sockor och filtsula, funkade ganska bra då jag hade dem för några vintrar sen. Får kolla om Röda stjärnan har några 48:or hemma, så jag får plats med tjocka raggsockor.

Dubbla tumvantar funkar fint, men jag tycker det är värre att hålla fötterna varma. Jag tänkte jag skulle skanna marknaden efter bra vinterkängor innan kylan slår till på allvar. Jag har för mig att kronans vinterkängor, med dubbla sockor och filtsula, funkade ganska bra då jag hade dem för några vintrar sen. Får kolla om Röda stjärnan har några 48:or hemma, så jag får plats med tjocka raggsockor.
Jag köpte dessa förra vintern, kanske inte främst för cykling dock, efter att googla lite tester. Ska enligt spec klara -40 men jag har bara använt dem till -20 eller vad det nu var i Stockholm.
Funkar till cykling också.

Jag köpte dessa förra vintern, kanske inte främst för cykling dock, efter att googla lite tester. Ska enligt spec klara -40 men jag har bara använt dem till -20 eller vad det nu var i Stockholm.
Funkar till cykling också.

Tack för tips! Jag har dock lite speciella krav på vinterskor. De bör inte vara fodrade. Jag föredrar att använda flera lager tjocka sockor istället, för att lätt kunna torka "isoleringsmaterialet". Är förmodligen yrkesskadad efter militärtjänstgöringen i norra Sverige. 🤪

Förstår inte storlekarna. Hur fungerar det för bockstyre?
Jag köpte nån modell från Amazon. Där fanns bara en storlek.
Men i beskrivningen för de i länken finns följande att läsa:
"Skillnaden mellan storlekarna är omkretsen på öppningen. Small är för barn och kvinnor med mindre händer. Medium för män med tunna till mediumhandskar. Large passar bäst när du ska använda skyddet med de tjockaste vinterhandskarna för ordentligt kalla dagar. XL är gjord för hydrauliska bromsreglage, för dig med större händer eller om du vill ha tjockare handskar."

Edit: Den modellen är avsedd för bockstyre. De för rakt styre ser lite annorlunda ut.

Utöver att pälsa på sig på händer och fötter, så är det viktigt att klä sig tillräckligt (?) varmt på bålen/torson. Kyler du ned övriga kroppen kommer inte det hjälpa med tjockare handskar eller bar mitts.

Jag köpte nån modell från Amazon. Där fanns bara en storlek.
Men i beskrivningen för de i länken finns följande att läsa:
"Skillnaden mellan storlekarna är omkretsen på öppningen. Small är för barn och kvinnor med mindre händer. Medium för män med tunna till mediumhandskar. Large passar bäst när du ska använda skyddet med de tjockaste vinterhandskarna för ordentligt kalla dagar. XL är gjord för hydrauliska bromsreglage, för dig med större händer eller om du vill ha tjockare handskar."

Edit: Den modellen är avsedd för bockstyre. De för rakt styre ser lite annorlunda ut.
Ja, såg beskrivningen men förstår inte hur hydrauliska slangar ska ta mer plats. Dom går ju under lindan och reglagen är väl ungefär lika stora som helmekaniska.

Ja, såg beskrivningen men förstår inte hur hydrauliska slangar ska ta mer plats. Dom går ju under lindan och reglagen är väl ungefär lika stora som helmekaniska.
Min tanke var att själva reglagen är större.

Edit:
Googlade och hittade "Shimano's hydraulic brake levers (with mechanical shifting) are overall larger than their rim brake levers." här:

Tack för tips! Jag har dock lite speciella krav på vinterskor. De bör inte vara fodrade. Jag föredrar att använda flera lager tjocka sockor istället, för att lätt kunna torka "isoleringsmaterialet". Är förmodligen yrkesskadad efter militärtjänstgöringen i norra Sverige. 🤪
Använder sällan mina vinterkängor utan tåöverdrag samt nån typ av extra "yttre skydd", dvs overshoes eller shoe covers. Billigare att byta ut skoöverdragen än att köpa nya vinterskor. För ja, vintern sliter.

Är det bött/slask (vilket det ofta är i Sthlm pga allt saltande): tåöverdrag + vattentäta skoöverdrag
Torrt & svalt: tåöverdrag + overshoes
Kallt: tåöverdrag + neopren skoöverdrag

Setupen ovan tillåter att använda vanliga cykelstrumpor, alternativt tjocka merinoull eller liknande vid köld.

Var rätt klädd för det mesta för 0 grader utom att de nya cykelbyxorna absolut inte var vindtäta. Det var ganska hemskt för hela området runt skrevet. Det misstaget kommer jag aldrig göra om. Har ett par andra som är varmare men kommer ändå köra kalsonger under när det är kallt. Det behövs helt enkelt ett extra lager där.

Blev omcyklad i en uppförsbacke vilket inte är så vanligt när det inte är en elcyklist. Sen la han sig framför och jag fick backa av lite i nedförsbacken. Sen väntade jag på att han skulle öka. Och väntade lite till, men det hände aldrig. Så eftersom den långa backen är det roligaste jag har på hela dagen fick jag till slut bara cykla förbi trots att det kändes dumt. Han cyklade iaf inte om mig igen sen..

Vill man inte ha Bar Mitts av någon anledning funkar de här bra till -15 iaf. Och jag är frusen av mig.

Väldigt fint idag med röken över alla vattendrag!

kyligt dock

edit:

angående vantar - jag har kört lobsters från xxl i tre fyra år. funkar toppen tycker jag, även i kallväder!

men är sugen på bar mitts. kanske blir det i vinter!

Nytt kontor med "bara" 5 km cykelväg dit, vilket känns för kort för att byta om och cykla i cykelkläder. Så jag försöker anpassa mig till att cykla i civila kläder och inte bli för svettig, men så kommer det en elitpendlare och då kommer ju lusten att ta rygg direkt :D

Förra veckan tog jag racern och körde en träningsrunda innan jobbet, men då fick jag cykla hem i den något udda kombon civila kläder och cykelskor och samtidigt försöka hålla nere pulsen.

Pendlingsinvigde min gamla (-86) krullstålis (stålkrullis) idag. Fick lite annat tempo än på min Unit. Så nu blir det pendling på den här, förutom de dagar det är för mycket snö, då blir det skogscykel.

Ska dock skaffa riktiga plattformspedaler och eventuellt byta ut originalsadeln.
Visa bilaga 729064
Tänker köpa nya däck, då även de är till åren komna (tror att jag bytte någon gång tidigt 90-tal). Vad rekommenderas för däck som kan klara lite sämre väglag, men inte är dubbdäck.

Tänker köpa nya däck, då även de är till åren komna (tror att jag bytte någon gång tidigt 90-tal). Vad rekommenderas för däck som kan klara lite sämre väglag, men inte är dubbdäck.
Personlig favorit åretrunt är GP Urban. Har pendlat på extremt hala underlag med feta, lågtryck Gravelkings en vinter och det gick bra också.

Personlig favorit åretrunt är GP Urban. Har pendlat på extremt hala underlag med feta, lågtryck Gravelkings en vinter och det gick bra också.
Tack, ska kika på dem.
Kanske ska tilläggas att pendlingen är 100% asfalt, men eftersom det är genom hela centrala Stockholm (Hammarby Sjöstad till Torsplan) så kommer det kunna vara några halkiga bitar på broar och nere vid vatten, men annars slush av något slag, om det är annat än regnvått.

Tumvantar med innertumvante så att man kan knyta handen inuti vanten vid behov. Det här är den varmaste jag har lyckats hitta:

Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.

Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.

Punkor punkor och åter punkor. Löjligt less. Lagom kul att fixa med imorse i nån minusgrad. In med ny slang. (Körde tubeless nyss men fick akut fixa med slang för nån vecka sen, mördarpinne i sidan) Tänkte att aja. Lär ju inte få punka på vägen hem. Men men. Jag försöker ju slå nåt slags punkarekord. Och nej det sitter inget i däcket. Ett fint snitt tvärs över ca 2mm brett.

Börjar fundera på om det är för att jag kör feta 650b, typ 40-50mm breda (större träffyta för alla trevliga spikar, glasbitar, vassa mördarpinnar, stenar etc). Inga däck verkar iaf hålla för mig. Kanske får kasta in handsken och se mig själv besegrad. Det blir inga fler Strava prs. Får köpa 1,5kg tunga touring däck med typ 5 millimeter anti-punkterings kevlar. Får hoppa av hojen så fort jag ser nåt glänsande eller större än 1mm som jag inte kan sicksacka förbi.
Eller så slutar du cykla. Promenader till jobbet låter mer som din melodi.

Tillbaka
Topp