Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tror att man har sett allt och då möter man en far som går (utan cykel) mitt på gatan med en 3-årigen bredvid som vinglar på en liten cykel med för små hjul. Ner jag vrider huvudet ser jag att far och barnet väntar vid röd ljus mitt på vägbanan. Kanske värt att notera är att den finns breda trottoarer på både sidorna av gatan.
Critical mass!

Gick trögt till jobbet idag men något bättre hem, trots motvind. Kollade lufttrycket och insåg att jag hade en halv bar under det optimala trycket i silcas däcktryckskalkylator. (Eftersom jag bytt från 40 till 37 mm däck) Vad lär jag mig av det? Jo, läs inte trådar om optimalt däcktryck där det hävdas att man minsann inte ska pumpa så hårt som man tror.. 😄
Jag gissar att en halv bar för mycket rullar bättre än en halv bar för lite. (Och med billig pump med förmodligen rätt kass manometer kanske det var mer än en halv bar för lite...)

Visste att det någon gång skulle ske och imorse var det ett faktum

För första gången såg jag ett vildsvin, de va den sjukaste synen på länge. Stor så man kunde sitta på den sprang den över cykelbanen 15-20m framför mig.

Sen gick de fort de sista kilometrarna.. 😳
Hade varit episkt att se någon pendla in på ett vildsvin :LOL:

Usch, de varma byxorna idag som inte har någon elastan alls i byxdelen, verkligen inte bekvämt, men slipper frysa. Allting helt vindtätt nu, men det märks ju så fort man tar i lite i uppförsbackarna att det inte kan andas tillräckligt mycket. Det vettiga är ju att sakta ner antagligen istället för att hitta en omöjlig klädkombination som fungerar perfekt.

Känns lite obehagligt med alla blöta löv nu, har ingen aning om det är grepp eller inte. Skönt att solen är tillbaka, blir riktigt härligt i eftermiddag!

Sen start idag, vilket resulterade i att det var ljust när jag hoppade på cykeln men även att jag fick fightas med alla andra som cyklar till jobbet. Men en fin pendling om än lite kylig.

IMG_3576.jpeg

Fin gruspendling idag. Hösten är klart vackraste årstiden (de få dagarna när solen lyser iaf, innan löven rasat av helt och lämnat tomma grenar, innan blötgeggan osv) idag.

Började med både handskar och mössa, fick ta av båda.

Lite svår temperatur nu tycker jag, för kallt för kortärmat men lite för varmt med den tunna fodrade jackan över. Löser sig väl snart av sig själv... :)

Det löste sig - idag var det inte alls för varmt!

Edit:
Fint och soligt på Västerbron:

Bilagor

• IMG_3948.jpeg
    IMG_3948.jpeg
    1.1 MB · Besök: 47
Senast ändrad:
Långtidsprognosen är ganska varm, jag väntar...Visa bilaga 732380
Precis. Idag var jag väldigt försiktig då det var typiska förutsättningar för svartis men det var inte halt.
Prognosen ser dock alldeles för varm ut för att jag skall byta till dubben på cykeln.
(på bilen åker de nog på närmsta dag som jag hinner fixa med det)

Precis. Idag var jag väldigt försiktig då det var typiska förutsättningar för svartis men det var inte halt.
Prognosen ser dock alldeles för varm ut för att jag skall byta till dubben på cykeln.
(på bilen åker de nog på närmsta dag som jag hinner fixa med det)
Ja, egentligen är det väl den kommande dryga månaden nu den överlägset farligaste perioden ur ett krasch-perspektiv på hela året. Just när man envisas med att vänta med dubbdäcken och luras av svartis, en pendlings klassiker. Risken att stöta på hala partier ökar väl rimligen också för de här som cyklar exceptionellt tidigt och det verkar ju vara poppis bland vissa. 🙂

Senast ändrad:
Visste att det någon gång skulle ske och imorse var det ett faktum

För första gången såg jag ett vildsvin, de va den sjukaste synen på länge. Stor så man kunde sitta på den sprang den över cykelbanen 15-20m framför mig.

Sen gick de fort de sista kilometrarna.. 😳
Nästa gång förväntar vi oss en selfie av dig tillsammans med vildsvinet. 🙂

Svalt på morgonen, skapligt pigg i benen trots 5mil cykel och en timma badminton igår (ja, jag är svårt otränad). Det tog slut vid västerbron kan man säga. Läskigt med blöta löv nu, fan bajsnödig i varenda sväng. Rätt mycket korkade personer som cyklade runt mig i hänseende "jag måste cykla om här" och "om jag håller 8km/h är det rimligt att ställa sig längst fram i rödljusköer"

Hostan börjar ge med sig. Blev vrålad på av en vinglande cyklist i min ålder för jag plingade innan förestående omkörning. Uppmanade skatan att vråla mindre och istället hålla höger och cykla rakt, men det föll inte heller i god jord, utan blev vrålad på ännu mer "Du ska inte ha så jävla bråttom!" Ganska impad är jag av röstresurserna och motivationen så dags. Jag hade fö inte bråttom utan var nästa framme.

Hostan börjar ge med sig. Blev vrålad på av en vinglande cyklist i min ålder för jag plingade innan förestående omkörning. Uppmanade skatan att vråla mindre och istället hålla höger och cykla rakt, men det föll inte heller i god jord, utan blev vrålad på ännu mer "Du ska inte ha så jävla bråttom!" Ganska impad är jag av röstresurserna och motivationen så dags. Jag hade fö inte bråttom utan var nästa framme.
Upplevde exakt detta i somras. Fantastiskt hur arga vissa blir av en ringklocka.

Var riktigt morgongrinig i morse. Ungarna hade dessutom grisat ner mikron genom att stötkoka smör i mikron. Fick börja med en sanering medelst svordomar.

Cyklingen bjöd på mörker, kallt om tår och fingrar till en början och isigt på sina ställen.

Trots allt detta kändes det MYCKET bättre i sinnet när jag väl stod i duschen på jobbet.

Hade jag satt mig i bilen istället, hade jag varit fly-förbannad på allt på jobbet resten av dagen.

Cykling = elexir 😀

Senast ändrad:
Du råkade inte använda en kompressor? Själv har jag inte ens hosta bara ryggskott. Tyckte synd om mig tills jag kravlade upp på härket. Satte av som ett spjut i medvinden. Ändå rekordlång tid till jobbet. 1.35 timme. Brukar gå på 1.15 -1.30.

Svalt på morgonen, skapligt pigg i benen trots 5mil cykel och en timma badminton igår (ja, jag är svårt otränad). Det tog slut vid västerbron kan man säga. Läskigt med blöta löv nu, fan bajsnödig i varenda sväng. Rätt mycket korkade personer som cyklade runt mig i hänseende "jag måste cykla om här" och "om jag håller 8km/h är det rimligt att ställa sig längst fram i rödljusköer"

Förra veckan såg jag en ny variant: vid högersväng över gatan sätta sig några meter bakom kön vid trottoarkanten och kora diagonalt just innan grön, cykla långsamt och blockera alla andra cyklister.

Obligatorisk höstpendlingsbild:

2024-10-15-15-35-20-080.jpg

Och andra blir arga på utebliven ringklocka. Klurigt...
Ja, klurigt. Men jag har nu helt bestämt mig efter samtal med en äldre herre.

Jag plingar på de jag hinner upp.

Han (den äldre herren) ville höra ringklockan. När man är gammal vill man inte falla, så klart. Det kan ju bli jobbiga skador.
Han blev rädd när jag åkte förbi utan att plinga och upplyste mig om att det finns risk att som gammal, snubbla och falla i samband med det.
Att plinga gör att iaf han kände sig mer beredd på omkörning.

Att plinga tycker jag trumfar alla andras attityder till hur en ringklocka används.

Så tänker jag iaf 🙂

Kändes tungt i morse men betydligt piggare ben på vägen hem.
Jag vet att det skrivits om det tidigare, men den alltså den där ”vidöppna-ögon-i-överraskning/rädsla-blicken” som vissa elcyklister har när dom kommer runt blinda kurvor lite för snabbt….
Hur som helst. En fin-fin dag!

Ja, klurigt. Men jag har nu helt bestämt mig efter samtal med en äldre herre.

Jag plingar på de jag hinner upp.

Han (den äldre herren) ville höra ringklockan. När man är gammal vill man inte falla, så klart. Det kan ju bli jobbiga skador.
Han blev rädd när jag åkte förbi utan att plinga och upplyste mig om att det finns risk att som gammal, snubbla och falla i samband med det.
Att plinga gör att iaf han kände sig mer beredd på omkörning.

Att plinga tycker jag trumfar alla andras attityder till hur en ringklocka används.

Så tänker jag iaf 🙂
Herregud…

Trevligt kalt på sen hempendling, då kan man trampa på utan att svettas. Kankse behöver jag dock lägga ett par handskar i ryggsäcken.

plinga verkar störigt. ett hej uppfattas vänligare. tyvärr hör en del äldre och många öronpluggade yngre varken det ena eller det andra.

så här års har man gärna lampa, och den framförvarande uppfattar snart sin egen skugga...

Bra pendling, fler elsparkister än cyklister. Alla skötte sig bra. Utom gänget med kvinnor som inte ville släppa fram cyklister.

Tillbaka
Topp