Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nu jinxar man väl sig själv men just nu och några timmar framåt så ska det vara medvind🤪
IMG_1522.webp

Du verkar ha hängt upp sig på hur vinden blåser. Är det inte bättre att bara ta det som det kommer?

Förövrigt så blåser det knappt idag, 1-3 m/s.
När jag inte pendlar så bryr jag mig inte så mycket men när man är sliten av jobbet oxå (idag har jag burit 100 inbrottsplåtar och 200 gipsskivor får att hissen inte var tillräckligt djup) så tär det lite extra om man har motvind oxå , men jag fick iallafall medvind hemåt och sol😜

Senast ändrad:
Första vuältan på ett tag. Drog lite tidigt så hade iaf lite blått på himlen större delen av vägen. Styrlagret verkar inte må helt bra. Tror det är första gången någonsin som jag märkt att det är knepigt att styra innan jag ändå bytt lager eller cykel. 😀

Kedjan rappade över så fort jag tog i idag så ny kassett och kedja på gång. Snart 15km utan att trycka på hem.

Relaterad fråga, jag har en räser med gamla prylar på, finns det något säkert ställe att köpa 9-delad kassett och kedja (och gärna 10-del på samma ställe som pedlaröket har)

Misärindex 10.... Skulle hämta ut cykeln i lördags som efter en vecka på verkstad och nytt bromsok skulle vara fixad. Meeeeen nej, trots nytt bromsok och bra klossar så var bromseffekten i princip den samma som innan bytet av bromsok, finns inte på kartan att man t ex skulle kunna låsa upp bakhjulet eller bromsa ner farten nämnvärt. Så hojen står kvar och de får prova att göra om och göra rätt.

Så det blir tuben tills vidare :(

Pendlingen gick bra i den friska kylan men insåg att inga highvis kläder och lampor i världen hjälper när bilisten inte kikar efter något annat än bilar på vägen innan hen åker ut på cykelvägen... Tur att bromsarna fungerar skapligt så att det bara blev en lätt duns in i sidan på bilen.

Ursäkten från bilisten var halvkass då hen skylde på att hen bara kollade på vägen och missade mig där på cykelvägen hen skulle korsa.

Nåväl, får trösta mig med att det hade kunnat gå mycket värre och att min orangea gorejacka ändå är rätt läcker.

dubbhoj i onödan i ca minus 7? låter inte som något fruktansvärt misstag enligt mig :unsure:
Det var inte halt nån stans, torra vägar. Men du har rätt, ingen jättemiss... Man vet aldrig vad som väntar längst vägen när man åker hemifrån och bättre säker än ledsen, som man säger :-)

(edit: det är nog mest så att jag saknar riktig vinter...)

Senast ändrad:
Det var inte halt nån stans, torra vägar. Men du har rätt, ingen jättemiss... Man vet aldrig vad som väntar längst vägen när man åker hemifrån och bättre säker än ledsen, som man säger :-)

(edit: det är nog mest så att jag saknar riktig vinter...)
Med så mycket frost som i morse rullar dubben rätt tyst, i vart fall om man inte har sprillans nya...

Det blev tidigt byte från kontor till hemmakontor idag. Skönt att cykla i fullt dagsljus. Njöt även av att cykeln just nu inte har några kärvande vajrar, glappande lager, dåligt inställda växlar eller rasslande lösa skruvar som står i kö för att fixas. (Nu har jag väl jinxat det här och får en växelsallad med rostade ekrar till frukost imorrn)

Litet experiment på pendlingen idag , bytte till 165mm vevar (från 170) och rund klinga vilket jag inte använt på typ femton år.
Höjde sadeln fem mm men blev tvungen att stanna å höja lite till (trodde att fem mm är fem mm men benen tyckte annat) .
Kändes annorlunda iallafall.
Fågelkvitter imorse och en inte helt mörk himmel , hemresan var oxå bra , vi går mot vår . 😃

Ahhh, en mtb hustlade om mig och det triggade mig (tänkte att "nej, nu f-n går det för långt") men det var mycket roande med lite lagom städad tvåkamp ca en mil. Om han bara var allmänt urstark eller delvis eldriven fattade jag aldrig riktigt, var ju tvungen att fokusera/anstränga mig rejält. LoL

Till mitt lilla försvar förutom att jag har grått skägg så blev det avsevärt tuffare av att han härjade förbi de flesta rödljusen men en mycket trevlig snubbe, vi växlade några ord, flåsade fram några ord menar jag. Det var nog enbart jag som tävlade... 🙃 🙂

Senast ändrad:
Tillbaka på cykeln efter nästan två veckor utan cykel, skönt. Mindre skönt, fortfarande dåligt fungerande bakbroms... Behöver tips på verkstad i centrala Stockholm som kan SRAM-bromsar?

Tillbaka
Topp