Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Vill bara tipsa lite snabbt om denna lampa med trådlös fjärrkontroll för helljus som du kan sätta på handtaget för nära aktivering med tummen:

Finns även en modell som kan kopplas ihop med Di2 om du har det på cykeln så slipper du fjärrkontrollen.

Det är inte kul med standardlyktor annars.
Har två st hyfsat starka men med ej så bred ljusbild så jag kanske missade nån hänvisning..

Visa bilaga 761845

Blå eller röd linje, ritat med styrplattan på datorn så inte helt exakt... Genom Sjöstan är det väl knappast några tveksamheter.
På vägen dit så rullade jag förbi Cramo å gamla bikesterbuiken fram till forum , men hemåt sa grabbarna att jag skulle gena vid vid gymnasiet å det var därefter jag tyckte att cykelvägen var skitdålig men borde kanske ha övningscyklat i dagsljus 😜.

Har två st hyfsat starka men med ej så bred ljusbild så jag kanske missade nån hänvisning..
Tycker iaf det hjälper med helljus-inställningen så att mer syns, om du inte vill blända så stänger du av det lätt.

Vet inte vilken lampa du har idag men brukar ju se ut ungefär såhär irl
IMG_7745.webp

IMG_7744.webp

Och med denna lampa:
IMG_7743.webp

Hyfsat bred på håll (finns bättre mer MTB-inriktade ljus som lyser upp ett helt kvarter men inte lämpar sig så bra i övrigt i stadsmiljö) så du hinner reagera i tid. Speciellt skyltar blir enklare att se också med helljuset.

På vägen dit så rullade jag förbi Cramo å gamla bikesterbuiken fram till forum , men hemåt sa grabbarna att jag skulle gena vid vid gymnasiet å det var därefter jag tyckte att cykelvägen var skitdålig men borde kanske ha övningscyklat i dagsljus 😜.
Japp. Tricket där är väl att cykla längs Värmdövägen några meter mot stan och sen när mittstaketet tar slut rulla över på södra sidan Värmdövägen vid den här gamla bilfirman, precis vid Järla station. Sen rullar det på. Det är ett p*ss med alla vägarbeten.

Sambon gjorde sin första pendling med Zipforce i morse. Behagliga 26 km/h hela vägen, även uppför Tranebergsbron. Vart ju jobbigt. Annars rätt städat i trafiken. Sitter nu på Zummen och dricker energidryck så jag kan hålla farten hem med henne om en stund.

Bilagor

• 1000001437.webp
    1000001437.webp
    209.6 KB · Besök: 34
Medvind på hemvägen säger min Strava. Jag säger 360 grader vindpustar som aktivt var ute efter att få farfar omkull. Vet inte om jag vill gå ned i vikt längre för jag har ibland riktigt svårt att hålla emot och inte flyga åt vänster och höger redan som det är.

Angående Västerbron. Den är ju nedsmalnad en bit nu, men bredare sen. Blev en liten surprise för samtliga kändes det som. Lite väl mycket folk också för att det skulle kännas helt säkert, många orutinerade ”vanliga” cyklister samt elcyklar som är ute nu. Inte förvånad över alla olyckor. Mycket mindre ringklockor och blickar över axeln. Mycket mer köra lådcykel i 35 km/h med 4 mm marginal. Fan, jag ligger ju också och väntar på att få köra om i uppförsbacken. Du behöver inte ens lida!! Du har sett att jag blickat 7 gånger nu! Brukar själv låta andra före som blickar haka på tåget och lämnar lite utrymme till dom. Saknar plötsligt ciggcyklisterna som ändå har lite rutin och känsla för flödet.

Blev också kaos när alla sedan försökte ligga i både vänster och höger fil samtidigt när cykelbanan var dubbelriktad. Ingen tanke på att cyklisterna från andra sidan också ska få plats vid rödljusen. Nä, då ska vi som åker söderut bredda ut oss 7 cyklar så att alla bakom första klungan får väja.. Pendlingen hemåt kändes absolut mer kaotisk idag. Kanske bara timeade fel, eller så har det blivit vår nu och fler har börjat ta cykeln (vissa för första gången??).

Är dock medveten om att flera jag mötte idag säkert tänker exakt samma om mig och att jag är dum i huvudet. Ville bara skriva av mig.

Tycker iaf det hjälper med helljus-inställningen så att mer syns, om du inte vill blända så stänger du av det lätt.

Vet inte vilken lampa du har idag men brukar ju se ut ungefär såhär irl
Visa bilaga 761868
Visa bilaga 761869

Och med denna lampa:Visa bilaga 761870

Hyfsat bred på håll (finns bättre mer MTB-inriktade ljus som lyser upp ett helt kvarter men inte lämpar sig så bra i övrigt i stadsmiljö) så du hinner reagera i tid. Speciellt skyltar blir enklare att se också med helljuset.
Har kört med den i vinter. Bra ide. Tål inte svenska minusgrader så fjärren blir okontaktbar. Nu däremot en effektiv ljustuta.

Blev också kaos när alla sedan försökte ligga i både vänster och höger fil samtidigt när cykelbanan var dubbelriktad. Ingen tanke på att cyklisterna från andra sidan också ska få plats vid rödljusen. Nä, då ska vi som åker söderut bredda ut oss 7 cyklar så att alla bakom första klungan får väja.. Pendlingen hemåt kändes absolut mer kaotisk idag. Kanske bara timeade fel, eller så har det blivit vår nu och fler har börjat ta cykeln (vissa för första gången??).
Jo men visst blir det lite mer kaos dag för dag. Igår höll jag på att fronta med elcyklist som tittade ner och pillade med nåt på sin cockpit och driftade över på fel sida cykelbanan. Hände aldrig nåt sånt på min tvärspendling för några år sedan, nu är det småincidenter lite då och då.

Köldskadad Peter-Nicklas och lite väl frusna fingrar. Men fint och säkert kändes det ändå. Saknade inte gårdagens vindar. Känns så jävla bra att ha börjat pendla med cykeln. Jag vet att det är en klyscha men jag får sån otrolig glädje av det och mitt inre blir helt stilla. Inte nog med det så är det gratis motion!

Köldskadad Peter-Nicklas och lite väl frusna fingrar. Men fint och säkert kändes det ändå. Saknade inte gårdagens vindar. Känns så jävla bra att ha börjat pendla med cykeln. Jag vet att det är en klyscha men jag får sån otrolig glädje av det och mitt inre blir helt stilla. Inte nog med det så är det gratis motion!
gratis... det är väl fasiken inte gratis, kedjor, däck, bromsar, lycra, merino, glajjer, hjälmar, och all jäkla latte

Pendlade in lite senare, kom iväg vid 8-tiden för att få lite sol, men det var ju bara enstaka plusgrader. Två gånger mötte jag cyklister med bara en tisha på överkroppen. Wtf liksom? Inga olyckor trots den stora volymen elcyklar. Men hur många Rawbikes finns det egentligen? Den som startade importera dem visste ju vad han gjorde!

Iskallt, och trött på min tunga vinter-cykel. Har inte riktigt vågat byta och testa någon av mina andra cyklar med smalare däck pga tänker man kommer få punka på en gång av allt grus som ligger kvar, men det kanske inte är så illa? Har inte vågat chansa än.

Iskallt, och trött på min tunga vinter-cykel. Har inte riktigt vågat byta och testa någon av mina andra cyklar med smalare däck pga tänker man kommer få punka på en gång av allt grus som ligger kvar, men det kanske inte är så illa? Har inte vågat chansa än.
bra däck så är det lugnt. det lilla jag har rullat i vinter har varit på mina sommarsulor från förra året. papper salt klia på kolfibern (ta i trä funkar ju inte) så har jag inte haft en punka på, ja två år. Så kör på, men ha slang mm redo

bra däck så är det lugnt. det lilla jag har rullat i vinter har varit på mina sommarsulor från förra året. papper salt klia på kolfibern (ta i trä funkar ju inte) så har jag inte haft en punka på, ja två år. Så kör på, men ha slang mm redo
Bra och bra vet jag inte, en cykel har däck som jag hittat i soprummet i olika omgångar, en annan har begagnade från cykelköket :p

+1 på den. En speciell sorts folk som kör dem, klar överrepresentation av heltäckande ansiktsmask och skidglasögon. Självklart kammokläder som matchar åkdonet och inga lampor.
Och fort som attan kommer många av dem. Betydligt närmare 45 km/h än 25. Men på plus-sidan så hör man dem iallafall på långt håll...

Mötte en kille, tror det var ett cykelbud som körde mot trafiken. Kanske en lax tänker du?

Ja, fast på st eriksgatan.

Blev först riktigt paff, sen hann jag få ur mig ett ”hepp!”.

I övrigt lugnt och zen
Fint, har också börjat HEPP:a i trafiken. Inget medvetet val. Det är som att jag fötts med det. Kommer automatiskt också, blir lika chockad över mig själv varje gång.

Japp, ljudet av 120+ kg kroppsvikt på breda nobbdäck pumpade till 25 psi hörs bra.
Jag trodde jag hörde det spårvagnsliknande ljudet från en råcykel komma upp bakom mig vid toppen av Överjärva. Det visade sig vara det swooshande ljudet från en elitpendlares minst 80 mm höga kolfälgar jag hörde när han kränkte mig under förnedrande former. 🙃

Tillbaka
Topp