Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Tredje gången till jobbet med gravel och saknaden av elcykeln är...ingen alls. Tidigare farhågor om svettdränkta kläder, ingen dusch på jobbet och känslan av att vara en urkramad trasa har kommit på skam. Något tröttare i benen efteråt än med elcykel, men annars enbart positivt.

Ganska händelselöst idag, skönt att slippa regnet men bra mycket cyklister i stan. Börjar kännas trångt på Skeppsbron och förbi Kungsan.

För ett tag sedan köpte jag en ej komplett "gubbcykel" här på Happy för 100 kr. Jag köpte bl.a. nytt vevparti, kedja, kassett, vajrar, framväxel och jag tog en bakväxel från bra och ha-lådan. Jag rengjorde och fettade in allt och justerade hjul mm. Totalt hamnade notan på 700 kr inkl cykelköpet. Detta gjorde jag för att ha en billig cykel att ta mig till gymmet där jag inte kan låsa fast cykeln. Jag skulle helt enkelt ha en cykel utan att behöva oroa mig för om den skulle bli stulen.
På grund av anledning har jag nu cyklat till jobbet med den i en veckas tid och upptäckt hur bra den faktiskt fungerar. Zencyklingen har fått sitt rätta verktyg. Det är inte meningen att jag ska kränka andra med en sådan cyke. Tanken slog mig idag, blir man lyckligare av en dyrare cykel? Ja, kanske. Men nu är jag tveksam. Det krävs inte mer 700 kr för att man ska cykla runt med ett leende.

Blött, trevligt ensamt och garvar varje gång Zipforce slirar och jag försöker skruva lite till medan jag cyklar uppför samtidigt som jag skall försöka komma ihåg antalet växlar & vilket paddlande som ger rätt växel.... Gravel, 2x8 vxl, noll kondis & pendlar till jobbet varje väg 38 km. Så Zipforce är trevligt :)

Fy f*n. Idag höll man sig för skratt. Tomt dock, knappt en cykel såg man.
Kommer fö sänka en av dessa jävla el-sparkcykelsnubbar vilken dag som helst. Det är inte längre en fråga "om" utan när. En av dem kommer få all ilska i ansiktet.......

Senast ändrad:
Även Uppsala var grått och fuktigt. Två avvikelser att rapportera:
Pga punka på pendlaren efter gårdagens tantgympa på Friskis och Svettis så lånade jag sonens sjuväxlade gubbcrescent. Den kändes trög och trist, delvis pga för låg sadel.
Asfaltsläggning vid Upplands nation gjorde att jag fick avvika lite från ordinarie rutt 🙂

/J

Nä, det med kondis är väl inte så märkvärdigt jobbigt..
20250509_075412.webp

Ingen pendling 🥲 frambromsen bröt ihop totalt igår så lämnade över cykeln till en mek här på Södermalm. (Ja, jag är lat och allmänt dålig på att meka.)

Iofs var det lite blött just i morse så jag grät inte på t-banan som jag brukar göra vanligtvis.

Även Uppsala var grått och fuktigt. Två avvikelser att rapportera:
Pga punka på pendlaren efter gårdagens tantgympa på Friskis och Svettis så lånade jag sonens sjuväxlade gubbcrescent. Den kändes trög och trist, delvis pga för låg sadel.
Asfaltsläggning vid Upplands nation gjorde att jag fick avvika lite från ordinarie rutt 🙂

/J
Asfalten inte klar på väg hem, men maskinerna var borta och det gick att cykla iaf.
20250509_163426.webp

Kallt som sjutton i morse, duggregnet hjälpte inte. Klar smärta i händerna när jag duschade. Däremot var det medvind, det var trevligt. Det sjuka är att jag tror att det var typ medvind hem också. Har aldrig hänt förut!

Trevlig pendling, men blir trött på rapha-gubbarna som gör dumma omkörningar och svänger in så tätt att jag måste bromsa för att inte klippa deras bakhjul.
Också förstår jag inte varför dom kör om ifall dom sen ska cykla långsammare än mig?
Är det ok att ropa trampa! eller öka! i de situationerna? Eller är man för framfusig då?

Är det ok att ropa trampa! eller öka! i de situationerna? Eller är man för framfusig då?
Direkt när han svänger in för kort framför hjulet: ”Vaffanculo! Mille grazie, grazie mille!” i kombination med några upprörda handrörelser.

När du märker att han inte drar nog: ”Tira, tira!”

Kan hålla med om att sista meningen blev lite väl porrig. Med det sagt så vet vi ju alla(?) att evolutionen/Vår Herre påkallar positiva reaktioner på tjejrumpor. Hand upp den som aldrig sett en snygg rumpa. Så snuskgubbe-åsikten var det nog inget konstigt med. Yttrandefriheten är det annorlunda med. Den är ju begränsad.

Skulle bli en lugn pendling, men vid Hjulsta swischar ett fartmonster på gul Crescent(?) förbi. Det innebar såklart personbästa Hjulsta-Rinkeby för egen del. Sen dök det upp fler elitpendlare vid Ursvik. Ett tag var vi fyra i rad, tills Hallonbergen, där konstellationen splittrades.
Trevligt med lite draghjälp.

Ny pendlingsväg österut; Örbyleden etc. Rena rama spenaten jmf med hornstull-västerbron- träsket. Men mötte något som liknade en bilkö i Krökarängen. Kanske tweakar rutten lite.
Grattis! Lokalen avgör vilket påhugg man väljer. Själv tog jag ett som ligger 4 mil från bostaden, lite väl vågat men det gick bra i dag iaf. Inget personbästa slogs dock.

Mitt första inlägg på Happy 🙏🏼
Sedan en månad tillbaka cyklar jag varje dag till o från jobb, 27.5km enkel. Är väldigt ny inom cykling och har det tungt dessa pendlingspass, en del uppför/nedför.
Men idag satte jag PB, med råge!
Snabbast innan har varit 1,01:20. Idag med nya cykeldatorn blev det en dundertid på 53:37!!!
Iom jag nu ser min medelhastighet har jag antagligen pushat mer för att inte hamna under 30kmh i medel, medel blev 30,7kmh.

Ska bara hem senare med mina redan trötta ben 😅

Supernöjd! 😁

Tillbaka
Topp