Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

1000006624.webp

Någon pendlarkollega som skaffat sig en riktig fin genesis, avis!

Ge oss lite pendlingsskvaller! Vi vill ha detaljer.
Same old, same old. Mänskliga rättigheter men inga skyldigheter. Zebraregeln ställer till det, folk som plötsligt går rakt över cykelbanan och hävdar sin rätt..... Cyklister, ofta med el-backup, som kör om i tredje led vilket får alla att behöv panikbromsa för att inte gå på hjul etc..... Pendling är en utmaning, på så många plan.

Idag bil pga livet.

Gick ut med ambitionen att rulla lugnt och lyckades. Mycket pga att jag valde vägen genom Ursvik. Där finns det färre premiumpendlare som får hornen att växa. Den lantliga känslan inbjuder också till att känna lugnet. 10 zenstadium av 10 möjliga!

Same old, same old. Mänskliga rättigheter men inga skyldigheter. Zebraregeln ställer till det, folk som plötsligt går rakt över cykelbanan och hävdar sin rätt..... Cyklister, ofta med el-backup, som kör om i tredje led vilket får alla att behöv panikbromsa för att inte gå på hjul etc..... Pendling är en utmaning, på så många plan.

Idag bil pga livet.
Never trust anyone.
Då brukar man klara sig rätt väl i storstadspendlingstrafiken

Brrr.. det började kallt med 8 grader. Jag safeade med överdragsbyxor, jacka och långfingrat. Skulle zenpendla men då dyker förstås en traktor upp mellan Kallhäll - Jakobsberg. Blev PR i Strava på den sträckan istället. Gott om (el)(spark)cyklister ute.

Pendlingspremiär 2025 för mig idag - Nu är även vackertväder-pendlarna igång även om det ser ut som ett uppehåll senare i veckan när det, enl SMHI, ska bli ca +7 och regn.

Att få solen i nyllet på Stocksundsbron och se Värtan ligga spegelblank klassr iaf jag som en bra start på dagen. Dessutom - att slippa bli hostad i nyllet på Roslagsbanan är ju bara grädden på moset.

Shout out till tjejen på elhoj som cyklade om mig i nedförsbacken vid universitetet samtidigt som hon skrev på ett SMS när farten för mig var rullande 40 km/h - risk på helt enkelt.

Garmin GPS:en visade på 24h recovery så man varkar ju verkligen ha skött sin vinterträning...

Finns det något universellt tecken för ”välkommen att lägga dig bakom mig om du vill” i Sverige? Har sett lite olika tolkningar på dessa tecken som finns internationellt.
Man märker ju rätt fort om det är en "cyklist" eller en vanlig pendlare...... tecknen vi lär oss med händerna, ser du mig teckna märker du direkt att jag "kan" och då litar du på mig. Sen går det inte att jämföra med att träna cykel. Minns när jag berättade för min tjej att man inte bromsar i klungan, vi tar mer vind och det räcker, bromsarna ger man fan i generellt......inte inne i Stockholm på väg till jobbet såklart men, igen, man märker direkt vem som kan och vem som är tokig........

Finns det något universellt tecken för ”välkommen att lägga dig bakom mig om du vill” i Sverige? Har sett lite olika tolkningar på dessa tecken som finns internationellt.
Ja det kan man undra. Jag brukar börja köra (än mer) förutsägbart och göra lite vanliga tecken, tror som Axel att man märker rätt snabbt.

Några extra kilometrar idag , först en sval tur ner till ikea med det kändes som vindar från alla håll å plocka ihop verktygen i morse
sen tillbaka in till city och Hötorgshusen .
Hemtrampet avnjöts i sommarvärme 😃

Får bikta mig och erkänna att jag cyklade som ett as till jobbet. Cyklade om på lite fel ställen och trängde mig före. Förlåt.

Tog senvägen hem via Kvarnholmen, Nacka strand och Nyckelviken. Lugnt och fint. Saktade in ordentligt när jag passerade alla flanörer i sommarvädret.

Nej, lägger du dig bakom blir du omedelbart stämplad som farlig hjulsugare här i pendlingstråden, dvs det lägsta av det lägsta. :sneaky: (ca 2 meter bakom är vad som gäller)

För mig personligen är det dock helt ok, fritt fram. 🙂

Men det är ett känsligt område det här, Wout van Aert blev också anklagad för att suga hjul under sin etappvinst i Giro d’Italia nyligen, det var ett jäkla snyftande.

Senast ändrad:
Mestadels bra hempendling med reservhjulet (p.g.a. tidigare ekerbrott) i vardagsklädsel.

Förutom idiotmanöver av elcyklande herre som på toppen av Tranebergsbron körde om vid nalkande möte och nästan klippte framhjulet. Endast en hastig inbromsning från min sida räddade situationen.
Jag rullade (!) ikapp honom på väg ner mot Alvik och delgav honom min åsikt verbalt och somatiskt. Oklart om han förstod då hand hade lurar i öronen. Såg honom ej mer.

Härlig zenpendling idag. Började svalt och slutade varmt.
På ombyggda dubbelriktade cykelbanan längs Drottningholmsvägen precis före Alvik cyklade en medcyklist om mig men höll sig forsatt på fel sida om mittlinjen. Observerade att det fortfarande finns gamla dubbelriktade cykelmyror kvar sen före ombyggnaden vilket lurar en att tro att endast västligt fält är cykelbana. Anmält till Tyck till.

Blev omcyklad av dåre på stadsgården, i tredje led med möte såklart. Gick ikapp och kommenterade olämpligheten, "kom hit då!" skrek dåren.......
-Vafan sa jag, ska vi stanna och slåss? Jag ska till jobbet, skärp dig!

Fy fan för alla jävla dårar, denna på räser. Kan inte vara cyklist, bara nån jävla tomte med för mycket pengar......

Tillbaka
Topp