Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Grått med regn vid start. Slängde på mina 650b med gravel kings igår så tog järvafältet ut sen gamla krutbanan så jag landade vid Ulriksdals GK. Sen över blåkulla till Bromma, lite kul med alternativ. Mötte ingen cykel innan Ulriksdal på runt 15km cykling.

30 grader varmt, då får man glida levo till jobbet
IMG_9331.webp

En tisdagspunka är trist. Inte det värsta som kan hända, men ändå. Sedan hade jag inte rätt slang i väskan, så det fick bli till att släpa/dra/bära cykeln hem...

Bilagor

• 20250715_105405 (1).webp
    20250715_105405 (1).webp
    373 KB · Besök: 49
Väldigt tomt på vägen till jobbet i morse, med tanke på det och vädret blev det extrem-zen-pendling (under 90 i medelpuls).
Hemvägen var en annan historia. Fullt med turister, elspakcyklar och andra cyklister. Dessutom hade jag ett åskväder hasandes bakom nacken.
Vevlagret måste sjunga på sista versen, så jag fåt ta tag i det snarast eller fixa iordning en annan cykel.

Kom lite regn på mig imorse men blev inte värre än dugg. Fin sol på vägen hem, lite folk i vägen men trampade på lugnt så var inget att orda om. Att någon hetsig man på räcer i riktigt färgglad tröja körde mot rött vid Londonviadukten Viking Line och höll på att bli påkörd var väl det mest intressanta som hände.

Varmt, vindstilla och klart väder så det blev lite längre till jobbet imorse. Jag hade ett nära möte med rådjur, de är duktiga på att stå stilla mitt i vägen.

Igår fick jag den geniala idén att cykla till stugan efter jobbet. Det gjorde jag. Lätt motvind tänkte jag skulle ge lite svalka i den 30-gradiga luften. Hade laddat med vatten, resorb, cola och snickers. Det var rätt varmt ändå. Allt vatten som var framme var varmt efter 10 min. Första stoppet gjorde jag på kastavstånd från PO Enquist födsloplats, i skuggan. Svetten började pärla sig direkt fartvinden avtog. Drack lite resorb. En broms bet mig på vaden. Fortsatte. Försökte hushålla med vattnet jag hade med mig. Och kyla mig med det.
Andra stoppet (i skugga). Drack mer resorb. Låga vattennivåer, men ingen fara än. En broms bet mig på andra vaden. Fortsatte. Tog en omväg då jag sett nåt om ett café i en mindre by "på vägen". Aldrig fel med glass och cola (och vatten). Det såg dött ut. Fortsatte. Kritiskt låga vattennivåer, men mindre än en mil kvar. Resorben slut.
Med matta ben (och huvud) kom jag till stugan. Drack en del vatten. Åt nutella och en varm Snickers och sen blev det bad i älven. Stug-grannen låg i skuggan på sin sida och undrade vad för vitt som var på andra sidan älven. Simmade dit. Lätt krampkänning i ena benet. Fokuserade på armarna. Surrade lite, fick en glass.
Idag tillbaka till jobbet. Benen var sådär pigga, men jag tog mig iaf fram (mer motvind idag, och 10 grader kallare). Hade lyxat till det med frusen petflaska i sadelväskan. Halvvägs drack jag (inte varmt) vatten och en sval (!) Snickers. :) Sen blev det hamburgare, pommes och smält ost (och fika) med en vän/kollega.
Jag är nöjd.

Allt ska man behöva vara med om. Fastnade på nåt sätt med bakväxelvajern i en trottoarkant. Vajern drogs ut en bit och växlandet blev plötsligt under all kritik. Fick skruva och greja så det blev ok. Nästan lika bra som innan. Men först trodde jag en eker gått på zippen och hann tänka att där fick jag för att jag pendlar med finhjulen. Men det var vajeränden som spelade mot ekrarna. Så jag är glad ändå!

Snabb och varm på morgonen men funkade ändå väldigt bra. Nästan helt tomt på cyklister. Körde om 1 eller 2 på vägen bara. Cykeln och benen gick som en klocka!

Tog ut en friskvårdstimme och körde hemåt tidigt under lunchen. Mycket varmare. Svårt att andas i backar pga luften också var varm och solen stod högst på himlen, helt utan moln. Var ganska blöt när jag kom hem.

Incidenter att rapportera: Hamnade nästan i bakluckan på en Volvo som jag först trodde skulle svänga då den pekade lite åt höger men ingen blinkers på, så förberedde mig ändå på omkörning. Men den kryper bara fram mer åt höger (över cykelbanan) och stannar sedan. Enfilig väg med cykelbanor på båda sidorna så nu står den över både körbanan och cykelbanan. Den verkar ha väjt för ett farthinder och valt cykelbanan istället. Idiot. Fick sladd på bakdäcket för jag bromsade så hårt (direkt efter en nedförsbacke).

Nu låter bakbromsen som att den skrapar vid varje rotation men bara när jag frihjular? Någon som vet vad som hänt?

Om det är quick-release bakaxel skulle jag dubbelkolla att hjulet verkligen sitter där det ska. Eller kan en eker ha gått?
Det är thru axle. Ska klämma lite på ekrarna.. surt e d iaf oavsett.

Edit: Ekrarna har klarat sig! Om jag får killgissa tror jag att mina skivor är brända och warpade för längesen. Det är billiga standard 105-skivor. Det här hände också rätt tidigt på hemvägen men som sagt tyvärr direkt efter en ganska brant nedförsbacke så jag hade hög fart.

Ouppvärmda bromsar + ej värmebehandlade (från fabrik) skivor + tvärnit = dåliga tider? Får köpa ny bromstvätt och se om det ger sig. Kanske fastnat lite material från beläggen bara.. hoppas jag. Nya skivor är inte hela världen men saknar verktygen för att göra jobbet tror jag.

Senast ändrad:
Hur lång pendlingssträcka kan vara okay eller när börjar det bli för långt? Förstår att svaret varierar, men vad anser just du?

Hur lång pendlingssträcka kan vara okay eller när börjar det bli för långt? Förstår att svaret varierar, men vad anser just du?
2 mil enkel väg drar jag nog gränsen. Men då ska det mer eller mindre vara cykelbana eller små landsvägar hela vägen.

Men med den distansen hade jag nog hoppat någon dag i veckan

Sträcka är väl egentligen som vanligt ganska irrelevant, tidsmässigt så känns allt över timmen (enkel väg) som lite överkurs.
Det blir runt 10h/vecka pendling vilket kan vara riktigt bra men för en stadsbo inte lika kul med cykelbanor/omledningar mm där kvaliteten på cyklingen blir skit ffa vintertid (egen värdering).
25-30 km landsväg/grusväg hade varit mumma.

Sträcka är väl egentligen som vanligt ganska irrelevant, tidsmässigt så känns allt över timmen (enkel väg) som lite överkurs.
Det blir runt 10h/vecka pendling vilket kan vara riktigt bra men för en stadsbo inte lika kul med cykelbanor/omledningar mm där kvaliteten på cyklingen blir skit ffa vintertid (egen värdering).
25-30 km landsväg/grusväg hade varit mumma.
Det var ett sätt att se på det - total pendlingstid per vecka. Tack för att du delade med dig.

Tycker också tiden är prio över distans när det gäller pendling. Jag har ca 8 år haft jobb 20km bort. På andra sidan Stockholm. Vid snöfritt strax under timmen enkel väg och kan normalt säga på minuten när jag är hemma när jag går och byter om. Bra grej för vardagspusslet.

För mig går gränsen ungefär vid en timme enkel väg, mest på grund av andra åtaganden många kvällar i veckan. Och för att jag den vägen ändå måste räkna med en timmes resväg, både kollektivt och med bil.

Bil kan den sträckan ta allt mellan 30 och 90 minuter på eftermiddagen... Så jag väger in alternativen och pålitlighet, och då vinner ofta cykeln upp till timmen. 20k enkel varje dag är inget problem när man väl kommit igång. Det går ju att starta försiktigt med färre ggr per vecka om man är ovan, och öka successivt.

20k / en timme på mindre ort kanske inte funkar lika bra för vardagspusslet då det där kanske går 2-3ggr så fort med bilen typ alltid.

Träningseffekten av 1+1 timme varje dag är inte att förakta. Den är dessutom "gratis" eller iaf på köpet m.a.p tid och kostnaden för bil, lokaltrafik mm.
Nu jobbar jag skift sen 40 år tillbaka men jag hör många som tycker det är segt att åka hem efter jobbet och svida om till träningskläder. Det är inte många som sticker ut på ett 2h pass efter middagen, för det krävs en vilja av stål.

Kollar man på andra motionsformer så vinner cyklingen, det är få som joggar, simmar eller gymmar 2h om dagen. Däremot är cykling en tidsslukande hobby så att kombinera träning med transport blir lättare att få ihop.

Ett par punkter som framträder är:
Miljövänligt
Lägre kostnad (ofta trots n+1)
Vardagsmotionens alla fördelar

Största nackdelarna är:
Förvaringsplats
Stöldrisk
Ombyte/dusch (arbetsplatsen)

Promenadpendling idag pga ett litet sittsår. Skönt väder men fan vad det tar tid att gå halvmilen istället för att cykla. Funderar på att dra fram herrcykeln för att ge rumpan variation under återhämtningen.
Du skulle kunna testa andra alternativa fortskaffningsmedel i din plötsligt uppkomna situation: skateboard, inlines, pogostick, styltor, .. Prova varje 4-5 ggr och skriv upp tiderna! :-)

Senast ändrad:
Du skulle kunna testa andra alternativa fortskaffningsmedel i din plötsligt uppkomna situation: skateboard, inlines, pogostick, styltor, .. Prova varje 4-5 ggr och skriv upp tiderna! :-)
Blev cykel idag vilket gick bra men annars kul idé haha. Svårt att vinna över cykeln dock, som tar halva tiden mot SL till exempel.

Blev cykel idag vilket gick bra men annars kul idé haha. Svårt att vinna över cykeln dock, som tar halva tiden mot SL till exempel.
Som du upptäckte är det ju fruktansvärt långsamt och tråkigt att gå längre sträckor. Det är få som uppskattar promenaden som fortskaffningsmedel. De allra flesta måste samtidigt sysselsätta sig med att lyssna på något i hörlur och/eller frenetiskt svajpa på sin mobil.

Som du upptäckte är det ju fruktansvärt långsamt och tråkigt att gå längre sträckor. Det är få som uppskattar promenaden som fortskaffningsmedel. De allra flesta måste samtidigt sysselsätta sig med att lyssna på något i hörlur och/eller frenetiskt svajpa på sin mobil.
Sen blir det ofta samma runda och då blir det ännu värre. Jag gick 3km (enkel) till jobbet i ett par år tills jag kom på att cykla är grejen.
När dubbdäcken kom så blev det året runt.
Går ibland 7km in till stan, äter lunch, handlar mat och åker kommunalt hem.

Kollade ut genom fönstret och solen sken. När jag kom ut så duggade det och när jag satte mig på cykeln slog nån på duschen och himlen öppnade sig. Folk gömde sig under broar men det var varmt så jag cyklade vidare. Behövde bara cykla en kilometer innan jag var ut ur regnet. Tio minuter senare hade fartvinden torkat kläderna så det snabba skyfallet märktes knappt.

Kollade ut genom fönstret och solen sken. När jag kom ut så duggade det och när jag satte mig på cykeln slog nån på duschen och himlen öppnade sig. Folk gömde sig under broar men det var varmt så jag cyklade vidare. Behövde bara cykla en kilometer innan jag var ut ur regnet. Tio minuter senare hade fartvinden torkat kläderna så det snabba skyfallet märktes knappt.
Jag var visserligen ute o klättrade på förmiddan så hade inte uppskattat regn just då, men sen ca 13 har jag kunnat ställa mig i skyfall och bara njuta! Men jag har inte sett antydan till regn idag, och det borde vara bara några km bort från dig. Lyllo dig!

Tror att landsvägscykeln kan behöva nya bromsar, eller så har jag tillbringat för mycket tid med hydrauliska.

15 minuter och 9 sekunder idag. Två personer korsade vägen i uppförsbacke och det tog lite längre tid för trafikljusen att byta.

Så lugnt på pendlingen nu. Tror jag såg 5 cyklister på hela sträckan.
Körde om en cyklist uppför Tranebergsbron som rökte en cigarett. Kan nog vara första gången jag ser det.

Tillbaka
Topp