Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Eller så vet många inte att lagen ändrades för kring 10 år sen?

Var lite rädd för bilarna, med de håll bra distans. Måste också säga nästan alla cyklistern betedde sig helt förebildligt. Jag hade förväntad mig mer kaos men man behöver ordning med så mycket trafik (mer än på min vanliga pendlingssträcka).
Ja, och det var väl i praktiken en rätt kort tid som det var typ förbjudet att inte använda cykelbana om den fanns. Tror det skett en hel del automatisk gruppuppfostran bland cyklister i city allt eftersom att antalet som hojar ökar. Men jag tycker det är skit med cykelbanor innanför tullarna. Det låser utrymmesfördelningen. Blandtrafik ftw!

Ja, och det var väl i praktiken en rätt kort tid som det var typ förbjudet att inte använda cykelbana om den fanns. Tror det skett en hel del automatisk gruppuppfostran bland cyklister i city allt eftersom att antalet som hojar ökar. Men jag tycker det är skit med cykelbanor innanför tullarna. Det låser utrymmesfördelningen. Blandtrafik ftw!

Söderut på Skeppsbron är det mycket bättre. Jag väljer alltid lite lugnare gator utan cykelbanan när det går.

Tror jag skall sikta på att dra hemåt vid 17- istället för 19-tiden.
1755001287062.webp

Trängsel på gång/cykelbanan idag, märks att semestrarna är slut! 😝

Tufft att pendla i full snickarutstyrsel! 🙂

Ska visst bli 25 grader varmt idag men i morse var det mulet.

IMG_20250813_071909097_HDR.webp
IMG_20250813_071934352.webp
IMG_20250813_072345311.webp
IMG_20250813_072500464.webp
IMG_20250813_072549447_HDR.webp
IMG_20250813_072822844.webp
IMG_20250813_073030168_HDR.webp
IMG_20250813_073032568_HDR.webp
IMG_20250813_073117492_HDR.webp
IMG_20250813_073127212_HDR.webp
IMG_20250813_073153006_HDR.webp

Givetvis gick bommarna vid Hammarbacken ner precis när jag närmade mig så det blev till att cykla rakt över bron och ner under järnvägen i stället, bara trevligt med lite variation,. =)

Senast ändrad:
Cyklar söderut över bergshamrabron, där Roslagsbanan stannar möts jag av avstänging. Ett tiotal andra cyklister som gör samma misstag på den korta stund jag är där och vänder. Kass skyltning…

Borde väl gå i cykelbanornas hall of shame men nu var det under pendling. Oklart…

Bilagor

• IMG_4906.webp
    IMG_4906.webp
    848.9 KB · Besök: 80
Upptäckte att det regnade rätt bra när jag klev utanför dörren. Skruvade därför på stänkskärmarna, när jag var klar 10 min senare och stack iväg hade det slutat. Sen var det inte ens blöt på asfalten längs hela pendlingen. Typ inverterad jinx

Jotack, snabbare än vanligt. Tack du med smurfblå gravel och senapströja för att du fick mig att vakna till längs södermälarstrand och vidare! Tack för skjutsen. 🙂👌

Cyklar söderut över bergshamrabron, där Roslagsbanan stannar möts jag av avstänging. Ett tiotal andra cyklister som gör samma misstag på den korta stund jag är där och vänder. Kass skyltning…

Borde väl gå i cykelbanornas hall of shame men nu var det under pendling. Oklart…
Jag skulle säga normal skyltning. Dvs kass
;)

Hade "nöjet" att pendla in till 08 city i dag. Lite hallaballoo över det hela, tjoflöjt här kommer jag hihi. Typ. Men aja, ingen dog iaf, inte som jag såg.

Alltså, jag fattar varför cyklister har dåligt rykte. Mycket märkliga omkörningar och bråttom bråttom runt folk som går.
Sen beror det på vad de kallar för cyklister jag blev omkörd av en otrampande ”rawbikecyklist” nerför skanstullsbron imorse, jag höll väl iallafall 30kmh nerför och det var som ett möte…..🤪😕

Mindre än hälften av cyklister på Stadsgården och Skeppsbron jämfört med igår (ungefär samma tid). Också färre cyklar parkerad vid jobbet. Är onsdag än distansjobbdag, som i Nederländerna?

På Skeppsbron har jag kanske haft tur med timing av trafikljus på Götgatan.

Mindre än hälften av cyklister på Stadsgården och Skeppsbron jämfört med igår (ungefär samma tid). Också färre cyklar parkerad vid jobbet. Är onsdag än distansjobbdag, som i Nederländerna?

Folk tröttnade väl på att jobba efter 2 dagar :). Värmebölja kan också ha oanade effekter på hemmajobbandet.

Min hypotes bekräftades idag. Jag behövde trycka mig i en tjock dubbel-fil av cyklister som rullade ner från senapsbron. Senare blev jag nästan påkörd av en taxi som just styrde åt höger, utan att blinka, när jag passerade. Som "tur" utvecklar man i Stockholm ett sjätte sinne för det. Annars trevlig pendling i perfekt väder nu på morgonen.

2025-08-14-09-10-52-253.webp

Första gången jag fått vänta på broöppning i nya Slussen. Det var en extremt seg tillställning där bron gick superlångsamt ned. Hoppas bara det var en test. Iofs lite trist att genomföra den i morgonrusningen.
Annasch bra.

Första gången jag fått vänta på broöppning i nya Slussen. Det var en extremt seg tillställning där bron gick superlångsamt ned. Hoppas bara det var en test. Iofs lite trist att genomföra den i morgonrusningen.
Annasch bra.
Kommer säkert bli öppningstider, för sjöfarten, på den när det blir dags. Broarna till hammarbyslussen öppnas inte under rusning

Saxat från Slussens projsida kanske kan vara bra att känna till

"Justeringsarbeten ska utföras på de två lyftbroarna över Slusskanalen på Vattentorget under vecka 34 och 35. Arbeten kommer att utföras på en lyftbro i taget. Framkomligheten kommer att vara begränsad och gång- och cykeltrafikanter under dessa veckor. När arbete pågår på den östra bron hänvisas gående och cyklister till den västra bron, och vice versa"

"Justeringsarbeten ska utföras på de två lyftbroarna över Slusskanalen på Vattentorget under vecka 34 och 35. Arbeten kommer att utföras på en lyftbro i taget. Framkomligheten kommer att vara begränsad och gång- och cykeltrafikanter under dessa veckor. När arbete pågår på den östra bron hänvisas gående och cyklister till den västra bron, och vice versa"
Tanken är ju att minst en bro alltid ska vara nere så att gång/cykel påverkas minimalt. Hur det sen blir när det ska börja slussas om ett par år visar sig då, men det är iaf tanken.

Min hypotes bekräftades idag. Jag behövde trycka mig i en tjock dubbel-fil av cyklister som rullade ner från senapsbron. Senare blev jag nästan påkörd av en taxi som just styrde åt höger, utan att blinka, när jag passerade. Som "tur" utvecklar man i Stockholm ett sjätte sinne för det. Annars trevlig pendling i perfekt väder nu på morgonen.

Visa bilaga 787139
Jag stödjer din hypotes. Cykeltrafiken från bron kommer stötvis. Har också tänkt att det är rödljuset på bron och/eller uppe vid götgatan som påverkar.

Lysande! Eftersom de där framme snällt stod och väntade, så antog jag att man inte kunde passera på andra bron heller. Kanske var ett dumt antagande.

Ovanligt. Idag borde jag egentligen tagit bilen eftersom den extra halvtimme som cyklingen tar inte riktigt fanns - jag var sen till jobbet redan innan, med förskolelämning m m. Men så stannade jag upp, tittade mig omkring och landade i... f*ck it, det kanske är den sista riktigt fina vardagen på länge. Så jag cyklade hemifrån 07:00 istället för vanliga typ 05:30.

Stor skillnad i trafikmiljö, mer likt eftermiddag. Det stör mig inte ett skvatt att samsas med litet fler bilar på landsvägen, men de två tredjedelar av sträckan som är cykelbana... 🤯 (Fast så har ju stadsbor det hela tiden.)

Men en bra morgon ändå, och bra snitt efter förutsättningarna. Varmt som fasen och överklädd förstås, fick stanna två gånger och strippa, men hellre det än tvärtom.

Idag var det sista morgonpendling till MTB-skolan och tillbaka. Mötte en Porsche SUV på gång/cykelbanan som undvek spårvidshindret, annars händelselöst. Jag kommer att sakna det. Jag skulle gärna bor närmare Hellasgården, men att pendla till och genom stan varje dag är något annat än en vecka i augusti med låg trafik och perfekt väder.

Ganska säker på att jag mötte minister Jakob Forssmed (kd) iförd full elitpendlarmundering vid Bergshamra i morse.

Egentligen en skitvecka med motvind å regnskurar (alltid motvind, såklart inte men det kändes som det🤪). Slutade lite tidigare och när jag kommer hem frågar stora grabben om vi inte kan cykla ut till hellas , nja jo okej då .
Trevlig cykeltur dit och lite blandade spår och när vi är ganska nära strålsjön så säger han att det var där lillkillen glömde sin favorittröja när de var på mtbkollot för två veckor sen .
Rullar dit , å dra ballen i gruset tröjan hänger upphängd på en gren /stock bredvid badet elva dagar efter att han glömde den (hemma hade den varit uppeldad eller stulen vid det här laget) .
Blev en fantastisk förlängd hempendling .
Trevlig helg!

Senast ändrad:
Cyklade omväg 3 gånger på (normala fall ~13km) pga vägunderhåll/byggen...

Påverkar både snitthastigheten och humöret negativt. Nåja, det är väl klart snart antar jag. Och kanske vänder vinden så jag får medvind hem också...

Tillbaka
Topp