Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Både blött och kallt på hemvägen, men nu var det mest mina bara benen jag frös om. Kom på efter några hundra meter att jag ju har ett hivis regnskydd till ryggsäcken som jag stannade och drog på. Bra både för ryggsäckinnehållet och synligheten.

Vid Ulriksdal mötte jag en typ 12-åring på mtb som drog upp den på bakhjulet och såg väldigt nöjd ut. Jag log mot honom och då såg han ännu mer nöjd. Lite cyklistförbrödring över generationsgränserna blev en trevlig avslutning på pendlingsveckan.

regnig hemkomst. torr under:)
.

IMG_2177.webp

Mötte först en kvinna på ett övergångsställe som vinglade rätt rejält men hade centrum för sinuskurvan i "min fil", dvs till vänster. Visade sig att hon skulle svänga vänster på bilvägen och då kanske det var bekvämt att köra mot trafiken.

Lite senare möter jag en tjej på sån elsparkcykel som väljer innerkurvan och därmed också ligger i "min fil". Får bromsa tvärt och svänga undan. Och såklart sucka och skaka på huvudet...

i övrigt god känsla med sol och medvind gör ju att allt är förlåtet!

Okej, det var fan måndag idag. Cykelbanan längs Huddingeväg avstängd vid Ågestavägen med en skylt "gående hänvisas till andra sidan". Vaddå andra sidan, där kommer man inte till stan....

Sen är cykelbanan avstängd efter Tussmötevägen-bron mot Östbergatippen med klart begränsad vägvisning (en pil, men inte riktigt var man borde sluta).
Mycket folk i stan, alla har bråttomast ingen kan cykla (kolla sig för, inte vingla, cykla typ så fort som man ger sken av när det startas, eller de som inte startar alls när det blir grönt).
Men jag valde räsern iaf och blev inte tokskitig av vattenkast från hjulen så lite positivt ändå.

Okej, det var fan måndag idag. Cykelbanan längs Huddingeväg avstängd vid Ågestavägen med en skylt "gående hänvisas till andra sidan". Vaddå andra sidan, där kommer man inte till stan....

Sen är cykelbanan avstängd efter Tussmötevägen-bron mot Östbergatippen med klart begränsad vägvisning (en pil, men inte riktigt var man borde sluta).
Mycket folk i stan, alla har bråttomast ingen kan cykla (kolla sig för, inte vingla, cykla typ så fort som man ger sken av när det startas, eller de som inte startar alls när det blir grönt).
Men jag valde räsern iaf och blev inte tokskitig av vattenkast från hjulen så lite positivt ändå.
Tur att man hade heldämpat och att det gick att runda betongklumparna vid tussmötevägen och vid återvinningen 😜

Tur att man hade heldämpat och att det gick att runda betongklumparna vid tussmötevägen och vid återvinningen 😜
Det gick med slicks också. Däremot hade killen i permobil som tydligen kommit förbi vid Tussmötevägen klara problem vid återvinningen.
Tror däremot inte att det kommer gå att köra där inom ett par dagar när grävet sätter igång...

Ett plus med att jag ofta börjar 05 på morgonen är ju att få ge sig ut i ensamheten o mörkret med bra lampor. Så jäkla härligt.

Det är ändå imponerande, går du och lägger dig ca 20:30 för att få denna livsstil att funka utan att bli sliten och få dina ca 8 timmars sömn? Under vinterhalvåret antar jag att en liten nackdel är att det ofta är betydligt halare så tidigt på morgonen?

Senast ändrad:
Ett plus med att jag ofta börjar 05 på morgonen är ju att få ge sig ut i ensamheten o mörkret med bra lampor. Så jäkla härligt.
Jag är litet kluven där. Börjar inte riktigt lika tidigt som du men cyklar som de flesta ändå i mörker en bit av hösten. Jag vill ju synas så bra som möjligt men helst inte ha mer ljus än nödvändigt för att säkert se det man behöver se på vägbanan och utanför den. Ju starkare ljus i ljuskäglan, desto kolsvartare utanför den... 😬

Det är ändå imponerande, går du och lägger dig ca 20:30 för att få denna livsstil att funka utan att bli sliten och få dina ca 8 timmars sömn? Under vinterhalvåret antar jag att en liten nackdel är att det ofta är betydligt halare så tidigt på morgonen?
Väldigt sällan jag sover 8 timmar.
Tror jag snittar mellan 4-5 timmar per natt.
6 timmar brukar va rätt lagom för mig, men sällan jag sover så "länge". O blivit som någon inbyggd väckarklocka, så lediga dagar är jag ofta på gymmet redan 5 på morgonen. Då kan jag ju dock trampa hem o slagga någon timme efter gymmet. Haha

cyklade längs nynäsvägen , genade över via örbyleden, lite längre men inga avstängningar.
Fiiin medvind oxå , motvind till och medvind hem passar mig bra 😜

Äntligen får jag skriva här igen!
Nytt jobb och ny pendlingsväg.
För att citera Percy Nilegård "reflektion - kolon"
Vettigare avstånd till jobbet så att man orkar cykla regelbundet de dagarna man är på kontoret.
Återigen på andra sidan stan, vilket betyder färdväg från Stockholms södra förorter, genom Stockholms city och vidare norröver.
Mycket vägarbeten och omledningar på min pendlingsväg gör att trafiken korkar igen och folk gör väldigt obra val för att "komma fram först" och omotiverade rödljuskörningar.
Själv tar jag situationen som daglig träning att inte bry mig, förutom då folk gör konstiga manövrar och utsätter mig för ökad risk eller fara genom sitt beteende.
På eftermiddagarna är det bara att flyta med strömmen av alla andra cyklister - en brokig skara med hela registret från de med KOM-ambitioner till vinglande mobilzombies.... spännande är det i alla fall.

Nu hade de stängt av cykelbanan från ST1-macken på Huddingevägen helt utan omdirigering. Vet inte hur det såg ut vid tippen för jag åkte över Årstafältet, vilket också var misär.

Blä.
ja, det var oväntad spänning på hemvägen. Plötsligt bara gallerstaket utan hänvisning. Åkte genom villaområdet och kom till nästa påfart till huddingevägen. Där stod en grävare och ropade att det var avstängt. ”Det ska finnas en väg runt, tror jag” sa han bara. Hängde på en lika vilsen liten grupp andra cykelpendlare en bit men gav upp och cyklade tillbaka till ST1 och åkte över till norra sidan av huddingevägen. GC-banan där har varit avstängd i evigheter men såg inga hinder så den är nog öppen nu även om den saknade linjer och markeringar.

Fyfan blev prejjad av en arg billist som också sprayade ner mig med spolarvätska. Detta på en landsväg med bred vägren(en egen fil som ibland t.om är bussfil). Ingen rimlig alternativ väg med cykelbana så undrar vadd jag gör för fel i bilistens ögon? Var nära på att cykla ikapp vid rödljuset och köra dojjan i dörren på han.

Tillägg 50-väg just där det hände men går över på 70 en kort sträcka.

Skön men lite sval pendlar morgon.
Varning till er som kommer söderifrån utmed Nynäsvägen.
Dåligt skyltad omledning av cykelbanan i höjd med Gullmarsplan, precis under stora rondellen. Är man lite morgontrött kommer den väldigt plötsligt

Fyfan blev prejjad av en arg billist som också sprayade ner mig med spolarvätska. Detta på en landsväg med bred vägren(en egen fil som ibland t.om är bussfil). Ingen rimlig alternativ väg med cykelbana så undrar vadd jag gör för fel i bilistens ögon? Var nära på att cykla ikapp vid rödljuset och köra dojjan i dörren på han.

Tillägg 50-väg just där det hände men går över på 70 en kort sträcka.
Hann du se registreringsnumret, polisanmäl det var säkert inte första gången hen gjorde nåt sånt…

ja, det var oväntad spänning på hemvägen. Plötsligt bara gallerstaket utan hänvisning. Åkte genom villaområdet och kom till nästa påfart till huddingevägen. Där stod en grävare och ropade att det var avstängt. ”Det ska finnas en väg runt, tror jag” sa han bara. Hängde på en lika vilsen liten grupp andra cykelpendlare en bit men gav upp och cyklade tillbaka till ST1 och åkte över till norra sidan av huddingevägen. GC-banan där har varit avstängd i evigheter men såg inga hinder så den är nog öppen nu även om den saknade linjer och markeringar.
Det finns alltså en GC-bana som går skapligt långt på andra sidan Huddingevägen? Skönt att det bara blir tre extra rödljus då....

Inget att rapportera förutom det klassiska, bil måste om en för att sedan tvärbromsa för farthinder x2. Annars många snabba elfordon på cykelvägen.

Rätt mycket småungar med noll koll på allt utom tiktok på banorna. Borde åka tidigare, men det har jag sagt i typ 30 år nu. Två av tre NYA torkskåp på jobbet har plötsligt gett upp. Inte ok!

Skön morgon mycket cyklister, tycker att det verkar vara fler som cyklar/kickar sig till skolorna, Kul tycker jag även om det blir lite utmaningar när man passerar skolorna, men hellre det är föräldrar i SUVar med skygglapparna på.

Pendlarfika på Bysis, Sthlm, nästa tisdag 745 finns det intresse?

Senast ändrad:
Bra pendling men lite irriterad. Järfälla har precis tillåtit el sparkcyklar från Lime. Parkerade en i diket som stod mitt i cykelbanan vid gymnasiet sen vid Veddesta i en av tunnlarna som det är i en kurva i stod en parkerad rakt över cykelbanan dold vilket troligen hade orsakat olycka för där går det fort ibland. Denna släpades ut ur tunneln och placerades bredvid vägen under svordom. Sen mötte jag en snubbe som körde riktigt snabb elspark rökandes jazztobak vid Spångastation, spontant känns det lite tidigt vid 7:30?!

Bra pendling men lite irriterad. Järfälla har precis tillåtit el sparkcyklar från Lime. Parkerade en i diket som stod mitt i cykelbanan vid gymnasiet sen vid Veddesta i en av tunnlarna som det är i en kurva i stod en parkerad rakt över cykelbanan dold vilket troligen hade orsakat olycka för där går det fort ibland. Denna släpades ut ur tunneln och placerades bredvid vägen under svordom. Sen mötte jag en snubbe som körde riktigt snabb elspark rökandes jazztobak vid Spångastation, spontant känns det lite tidigt vid 7:30?!

Gå in och felanmäl alla parkerade. Förhoppningsvis om tillräckligt många gör det blir vi av med dem eftersom det är en provperiod nu.

Sen vet jag nog vem personen med jazztobak var, de är ofta två stycken. Det är varje morgon också på väg till (från?) jobbet.

Jobbar hemifrån idag med lite svag feberkänning igår kväll så inget att bidra med cykelmässigt.

Skön morgon mycket cyklister, tycker att det verkar vara fler som cyklar/kickar sig till skolorna, Kul tycker jag även om det blir lite utmaningar när man passerar skolorna, men hellre det är föräldrar i SUVar med skygglapparna på.

Pendlarfika på Bysis, Sthlm, nästa tisdag 745 finns det intresse?
Hade varit trevligt, men utvecklingssamtal med barnen på skolan då, så jobbar hemma. (fast kanske ta sig in till en frukostfika och sen hem igen.... Tål att fundera på)

dagens pendling bjöd på sub 30min för första gången. Dock alternativ väg från bilverkstaden, det visade sig att det plötsligt var 2km kortare till jobbet därifrån, så sub30 känns inte helt erövrat ännu.

Kände också att jag uppskattar min vanliga väg, där jag slipper stå i cykelkö genom korsvägen i Göteborg.

Sen mötte jag en snubbe som körde riktigt snabb elspark rökandes jazztobak vid Spångastation, spontant känns det lite tidigt vid 7:30?!

Det här kan vi inte acceptera, jag tycker du måste fronta detta genom att cykla om honom rökandes en fet cigarr nästa morgon (Schwarzenegger style).

Senast ändrad:
Nya cykeln är som en blixt i pendlingen. Hatbacken Torsgatan upp från Norra bantorget gick plötsligt i över 20 knyck.
Måste bara fixa till något sätt att transportera datorn på, hatar rycksäck när jag cyklar.
Carradice Super C! Elitpendlingsväskan ALLA vill ha :)
För övrigt var jag tillbaka i sadeln, soligt men svalt.

Tillbaka
Topp