Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Ok det regnade lite, men det kändes ändå mer som sommar idag än vad det gjort på bra länge. 17 grader istället för 5 grader på morgonen. Så var lagom med kortbyxor igen. VIsserligen regnjacka så blev alldeles för varm så det blev att sakta ner ordentligt.

Bil, körde 7:30-8. Lätt regn och aningen dunkelt ute. Minst 90% av cyklisterna har svarta eller murriga kläder, inga varselplagg eller lampor. Voffor gör di på detta viset?

...i morse var det luftfuktigt så in i bängen.

Har fö. fått låna en SLR sadel av min lokala butik för att se om komforten kan bli ännu bättre. På omvägen hem igår blev det 30 km skog och den fungerade över förväntan. Massa Helosan och ett par bra brallor löser en del men att sitta bra på rätt sadeln är nog huvudnyckeln. Ska nog flytta över den från mtb och testa den på räsern i helgen.

Börjar få ont i ryggen av att alltid cykla med relativt tung ryggsäck. Någon som har tips på vattentät väska att ha uppe på front rack? Ska rymma kläder, dator och matlåda.
IMG_8503.webp

Börjar få ont i ryggen av att alltid cykla med relativt tung ryggsäck. Någon som har tips på vattentät väska att ha uppe på front rack? Ska rymma kläder, dator och matlåda.
Inget roligt svar men det finns en del trådar om det.

https://www.naturkompaniet.se/varumarken/osprey/
Jag har varit och testat en del av dem men inte riktigt hittat någon som känns tillräckligt bra och som motiverar priset. Har du inget omklädningsrum med skåp på jobbet där du kan hänga grejerna, då kanske du inte behöver konka varje dag?

https://happyride.se/forum/search/1822994/?q=ryggsäck&o=relevance

Inget roligt svar men det finns en del trådar om det.

https://www.naturkompaniet.se/varumarken/osprey/
Jag har varit och testat en del av dem men inte riktigt hittat någon som känns tillräckligt bra och som motiverar priset. Har du inget omklädningsrum med skåp på jobbet där du kan hänga grejerna, då kanske du inte behöver konka varje dag?

https://happyride.se/forum/search/1822994/?q=ryggsäck&o=relevance
Ja, jag har nog läst dom flesta trådarna tyvärr, utan att hitta det jag söker. Få skåp finns men är ”paxade”. Lutar nu åt en vanlig dry bag, typ för paddling, men dom är ofta så avlånga.
Den här är väl närmast det jag tänkte men inte helt optimal.
https://www.scott-sports.com/se/en/product/syncros-trunkbag-2-0

Lite blött men ändå varmt. Märks att det är fredag betydligt färre cyklister idag
Ja, värmen vägde upp fint mot regnet, dessutom mycket lite regn när jag cyklade runt kl 08:00. (y)

Folk är antingen väderkänsliga eller jobbar hemifrån på fredagar så lugnt och fint. 🙂

Ändå lite tragiskt att det är fler elcyklar än cyklar drivna av muskelkraft nu för tiden. :cry: Det är helt enkelt inte inne nu för tiden att vara vältränad bland gemene man/kvinna, bekvämlighet går före. För själva cykelbranschen spelar det väl sannolikt mindre roll, misstänker att de har fina marginaler på elcyklar. Verkar också vara vanligt nu att föräldrar skjutsar barnen till dagis, lågstadium etc på gigantiska elcyklar som tar upp hela jäkla cykelfilen.

(Notis: Hade jag ingen möjlighet till dusch på jobbet är det dock mycket sannolikt jag skulle elcykla själv.)

Senast ändrad:
Ja, värmen vägde upp fint mot regnet, dessutom mycket lite regn när jag cyklade runt kl 08:00. (y)

Folk är antingen väderkänsliga eller jobbar hemifrån på fredagar så lugnt och fint. 🙂

Ändå lite tragiskt att det är fler elcyklar än cyklar drivna av muskelkraft nu för tiden. :cry: Det är helt enkelt inte inne nu för tiden att vara vältränad bland gemene man/kvinna, bekvämlighet går före. För själva cykelbranschen spelar det väl sannolikt mindre roll, misstänker att de har fina marginaler på elcyklar. Verkar också vara fruktansvärt vanligt nu att föräldrar skjutsar barnen till dagis, lågstadium etc på gigantiska elcyklar som tar upp hela jäkla cykelfilen.
Jag ser det som att dom som kör Elhoj egentligen skulle vilja sitta på en vanlig hoj. Att vara tränad är nog rätt inne men kanske inte alla har lust att tränar ToR jobbet.

Allt förstördes när cykla till jobbet, gå en promenad, klippa gräset etc blev TRÄNING.

Fö har jag jobbat hemifrån idag men ska snart ta en cykeltur i Watopia. Ehhh

Ändå lite tragiskt att det är fler elcyklar än cyklar drivna av muskelkraft nu för tiden. :cry: Det är helt enkelt inte inne nu för tiden att vara vältränad bland gemene man/kvinna, bekvämlighet går före. För själva cykelbranschen spelar det väl sannolikt

Jag ställde mig själv frågan hur stor andel elcyklar det är i pendlar-Stockholm.
Så förra veckan testade jag att helt enkelt räkna själv, 21/8 vid 17-tiden på sträckan Arenastaden - Nacka Forum.
(Kör via Kungsholms Strand - Munkbron)
Räknade endast mötande cyklar, kan ha missbedömt några eftersom det gick fort, men det jämnar nog ut sig.
Räknade inte elsparkar och liknande, utan bara "riktiga" elcyklar.
Resultat: 39 elcyklar och 103 muskelcyklar, alltså c:a 27% elcyklar.

Tänkte upprepa samma sak någon gång i vinter för att se om andelen elcyklar ökar (min tes är att den stiger rejält på vintern). Inser att det kommer att bli svårt att se i mörkret, så kanske får justera tidpunkten litet:geek:

Min nyvaknade intresse för elhojar beror delvis på att jag själv ledsnat på tungrullade dubbdäck, och även att åldern börjar ta ut sin rätt, och därför nyligen införskaffat en Specialized Levo SL som skall vinter- och pendlingsanpassas som alternativ till min hardtail MTB i vinterväglag.
Det är ju en "lätt" elhoj på bara 19 kg, och den känns "nästan" som en vanlig MTB även utan assist, jag kommer troligen främst att köra assisten i motlut.

Första pendlingen in till stan på riktigt länge resulterade i 1.5h ihållande regn på vägen dit (dock rätt skönt ändå) och jordens miss av energiintag under dagen som resulterade i min första pendlar-bonk :O fick ta ett pit stop för att ens ta mig hem

Jag tycker det är för lite elcyklar. Allt för många med knappt styrfart på trånga cykelbanor i rusningstid 🙂
Problemet är att elcyklister, lycrapendlarna och 50+ tanterna ( av alla kön) saktar ner till kryp fart i varandra kurva och sväng. Jag blir mest irriterad på de lycrapendlare som köper 30 k + cycklar och inte lärt sig kurvtagning. Vad är grejen med att lajva tdf cyklist på rakor och sen köra som en 83 åring på en 20 kilos damtralla när man skall svänga.

För alla som passerar lilla Skanstullsbron är det begränsad framkomlighet pga ombyggnad

Verkar varit någon olycka precis vid korsningen Drottningholmsvägen - Abrahamsbergsvägen i morse, hoppas det gick bra för involverade. Exakt när det hänt vet jag inte men gissar mellan ca kl 08:00 - 08:10. En cyklist stod föredömligt och avledde andra pendlare så att de höll undan, ambulansen var nära. Korsningen är lite otäck eftersom det sporadiskt händer att det blir trångt där under rusningen. Att cyklister eller förare av elfordon korsar här >30 km/h är inte ovanligt, tvärtom.

Senast ändrad:
Jag blir mest irriterad på de lycrapendlare som köper 30 k + cycklar och inte lärt sig kurvtagning. Vad är grejen med att lajva tdf cyklist på rakor och sen köra som en 83 åring på en 20 kilos damtralla när man skall svänga.
Det är inte vettigt för mig
Visst är det snabba kurvtagning som är den roliga delen? Eller tänker jag i billäge. :unsure:

Så ordentlig och väluppfostrad kö vid Huddingevägen mot McDo (Östberga NO) så man våga ju inte tränga sig fram det minsta.
Men så hann det också bli rött innan jag och han bakom hann över helt. Tack och lov var pendlingen slut kort efter detta debacle.
Visa bilaga 791047
Även om kön är snygg har jag lite svårt att förstå att man inte trycker ihop sig så att fler kommer över på varje grön sektion. Blir väldigt tydligt vid Hornstull tex, därmed inte sagt att det är att ok att "tränga" sig.

Så ordentlig och väluppfostrad kö vid Huddingevägen mot McDo (Östberga NO) så man våga ju inte tränga sig fram det minsta.
Men så hann det också bli rött innan jag och han bakom hann över helt. Tack och lov var pendlingen slut kort efter detta debacle.
Visa bilaga 791047
Backa 25 m och ta lilla cykelbanan till vänster som övergår till lerstig strax innan Årsta 😜

Det där rödljuset har galet kort grön-tid också. Ang att klumpa ihop sig som i Hornstull.... Ja, kanske men det är rätt många som beter sig som puckon när det väl kommer igång där också.

För alla som passerar lilla Skanstullsbron är det begränsad framkomlighet pga ombyggnad
På vägen hem idag blev det väldigt rörigt att ta sig över Skansbron. Åkte ner mot Eriksdalsbadet som vanligt, men GC-vägen ner till vänster var avstängd, så fick runda hela badet och sedan trixa mig upp på Skansbron igen. Det får antingen bli Skanstullsbron eller Stadsgårn på vägen hemåt ett tag nu.

Vad för stolpe var det du knäckte?

Får man plats med dator, kontorskläder, extra cykelklädsel (typ extra underställströja+handskar) samt lite smått och gott?
Så här ser den ut med dator, kontorskläder, hygienartiklar, glasögonfodral, matlåda och lite allmänt jox som mus, hörlurar, osv.

Bilagor

• 20250901_152000.webp
    20250901_152000.webp
    695.5 KB · Besök: 100
  • 20250901_152040.webp
    20250901_152040.webp
    634.6 KB · Besök: 97
  • 20250901_152047.webp
    20250901_152047.webp
    794.6 KB · Besök: 104
Misär på vägen hem. En bil gasade på precis framför mig vid en cykelpassage med väjningsplikt innan. (Ursvik) Jag skrek, vilket fick till följd att nästa bilist gapade på mig att det inte är en cykelöverfart. Tokarg jagade jag ikapp bilen varvid bilisten påstod att det inte var väjningsplikt och blah blah... Sedan fick jag punka vid Rinkebystråket. Karma?
Lidl-Pumpen gjorde knappt sitt jobb.

Tänker skriva till kommunen och föreslå att de sätter upp tilläggstavla under väjningsplikten: "Gäller även cykelpassage"

Misär på vägen hem. En bil gasade på precis framför mig vid en cykelpassage med väjningsplikt innan. (Ursvik) Jag skrek, vilket fick till följd att nästa bilist gapade på mig att det inte är en cykelöverfart. Tokarg jagade jag ikapp bilen varvid bilisten påstod att det inte var väjningsplikt och blah blah... Sedan fick jag punka vid Rinkebystråket. Karma?
Lidl-Pumpen gjorde knappt sitt jobb.

Tänker skriva till kommunen och föreslå att de sätter upp tilläggstavla under väjningsplikten: "Gäller även cykelpassage"
Undrar hur det kommer sig att de som har starkast driv att uppfostra sina medtrafikanter så ofta har bristfälliga kunskaper om vilka regler som gäller?

Tillbaka
Topp