Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det kändes dimmigare än hur det ser ut på bilden. Hade troligen ett lager imma på glasögen också…
Visa bilaga 791756
Den där sträckan är inget att leka med i motvind (och om man är trött).
Från backen efter Överjärva Gård, längs med E4an, här förbi Polishögskolan och Silverdal, vidare upp längs med Sollentunavägen. Det är ca 3.5km konstant svagt uppför... snittlut på 5%.

Morgonen var varm och fuktig, just how I like them.
1000019650.webp

Höll bara på att bli utprejad på Långholmsgatan av en snubbe på rawbike som absolut inte behövde hålla koll på vad som fanns runtomkring honom trots att han hade backspeglar. Annars lugnt (för lugnt för det tog tid men det berodde delvis på att jag irrade runt i myrängen för att hitta en väg ut till Rågsveg eftersom cykelbanan är avstängd, ja och omledning över årstafältet som jag undrar hur effektiv den är istället för supersnabba rödljuset vid Östberga)

Pendlade från hjemmekontoret till Hornstull via vattnet och sedan tillbaka hem via Nybohovsbacken igen. Alltså vilket väder!
Jag kom på en annan grej, vid rödljuset i korsningen Hornsgatan/Långholmsgatan så noterade jag en cyklist som satt väldigt lågt. Vederbörande hade tagit en barncykel (?) med typ 24" hjul i framgaffeln och sen bytt ut axeln på ett elsparksbakhjul och gjort en egen elcykel som påminde om en Honda monkey (?)

Den där sträckan är inget att leka med i motvind (och om man är trött).
Från backen efter Överjärva Gård, längs med E4an, här förbi Polishögskolan och Silverdal, vidare upp längs med Sollentunavägen. Det är ca 3.5km konstant svagt uppför... snittlut på 5%.
Den är vidrig norrut, men samtidigt underbar varje morgon jag cyklar den söderut och istället har svagt lut nedför. Som upplagt för att steka trimmade elcyklar… 😀

EDIT:
Med fredagsfeeling och sida/med var den inte så jobbig idag. Trevlig Helg!

Senast ändrad:
Okej vecka tills imorse då det trots medvinden kändes trögt och mycket riktigt vid lunch en fullt utvecklad mancold , hängig, rinnande snok , huvudvärk, bara packa ihop å krypcykla hem i det fantastiska vädret å lite motvind på det 😕.
Nåja finns de som har det mycket värre så trevlig helg!😜

nära möte....Schlange möter schlange. Alltså Nisse-Orm möter Schwalbe G-one på hemvägen.

Kolla bilden noga, jag hann precis reagera och köra åt sidan.
Sedan vände jag för att kolla läget, jag blev väldigt glad när jag såg att jag lyckades väja. Nisse-orm låg och mådde toppen i fukten och värmen i eftermiddags. Jag hann ta några fina bilder innan han ringlade tillbaka in i skogen.

Skönt avslut på fredagen 🙂

Det är väl inte en kopparödla?
Vad är det för orm?

Bilagor

• IMG_6467.webp
    IMG_6467.webp
    1.5 MB · Besök: 69
  • IMG_6468.webp
    IMG_6468.webp
    177 KB · Besök: 64
  • IMG_6469.webp
    IMG_6469.webp
    1.1 MB · Besök: 61
nära möte....Schlange möter schlange. Alltså Nisse-Orm möter Schwalbe G-one på hemvägen.

Kolla bilden noga, jag hann precis reagera och köra åt sidan.
Sedan vände jag för att kolla läget, jag blev väldigt glad när jag såg att jag lyckades väja. Nisse-orm låg och mådde toppen i fukten och värmen i eftermiddags. Jag hann ta några fina bilder innan han ringlade tillbaka in i skogen.

Skönt avslut på fredagen 🙂

Det är väl inte en kopparödla?
Vad är det för orm?
Jo, det är en kopparorm/ödla.

Senaste veckornas pendling har bl a bjudit på en incident med en vänstergångare på gemensam G/C-bana.
Jag är på väg uppför ett svagt motlut. Ser längre upp i backen den här vänstergångaren som alltså är på väg mot mig på min högra sida. Samtidigt ser jag en mötande cyklist ännu längre upp i backen. Inser efter en liten stund att om jag fortsätter i samma tempo kommer vi att mötas precis i höjd med vänstergångaren. Just typiskt. Jag kommer att behöva tränga både vänstergångaren och cyklisten utåt sidorna.. Ok, med ungefär 20 m kvar till vänstergångaren saktar jag in, för jag förstår ju att ingen av de andra är i närheten att förstå vad som är på väg att hända.
Vad händer då?
Jo, naturligtvis lägger vänstergångaren märke till att jag saktar ner och känner sig "i vägen", tar ett steg åt sitt höger! Jag ropar cyklist och pekar lite med handen uppåt, men vänstergångaren har ju trådlösa hörlurar på sig så han är inte med i matchen och tror kanske att jag säger hej, eller nåt. Som tur är lyckas cyklisten uppifrån väja lite ut på kanten och ingen kollision inträffar.
Lagen om vänstergång .. vilken skitlag!

Senaste veckornas pendling har bl a bjudit på en incident med en vänstergångare på gemensam G/C-bana.
Jag är på väg uppför ett svagt motlut. Ser längre upp i backen den här vänstergångaren som alltså är på väg mot mig på min högra sida. Samtidigt ser jag en mötande cyklist ännu längre upp i backen. Inser efter en liten stund att om jag fortsätter i samma tempo kommer vi att mötas precis i höjd med vänstergångaren. Just typiskt. Jag kommer att behöva tränga både vänstergångaren och cyklisten utåt sidorna.. Ok, med ungefär 20 m kvar till vänstergångaren saktar jag in, för jag förstår ju att ingen av de andra är i närheten att förstå vad som är på väg att hända.
Vad händer då?
Jo, naturligtvis lägger vänstergångaren märke till att jag saktar ner och känner sig "i vägen", tar ett steg åt sitt höger! Jag ropar cyklist och pekar lite med handen uppåt, men vänstergångaren har ju trådlösa hörlurar på sig så han är inte med i matchen och tror kanske att jag säger hej, eller nåt. Som tur är lyckas cyklisten uppifrån väja lite ut på kanten och ingen kollision inträffar.
Förstår inte riktigt. Hade gångaren gått på höger sida hade du kommit upp i ryggen på personen, som då inte haft någon chans att kunna se dig. Hade det gjort situationen bättre?
Vid möte, måste ju alla trafikanter anpassa sin hastighet.
Tycker verkligen att lagen är bra och att den borde följas (vilket tyvärr inte ofta är fallet).

Förstår inte riktigt. Hade gångaren gått på höger sida hade du kommit upp i ryggen på personen, som då inte haft någon chans att kunna se dig. Hade det gjort situationen bättre?
Vid möte, måste ju alla trafikanter anpassa sin hastighet.
Tycker verkligen att lagen är bra och att den borde följas (vilket tyvärr inte ofta är fallet).
Han mötte mig.
Om situationen hade varit annorlunda, att gångaren varit på sin högra sida och jag kommit ifatt honom bakifrån, så hade jag bara saktat in och väntat på tillfälle att göra en omkörning. Mycket smidigare, i mitt tycke.

Senast ändrad:
Regeln i sig är det inget fel på.
Problemet är ju att 4/5 gående inte verkar känna till regeln eller följa den.
Hälften går inte till vänster. Händer också ofta att man möter någon som går rätt men då byter till fel sida när de ser en mötande cyklist.
Därtill kommer alla med lurar som inte hör nånting och går lite hur som helst.

Senast ändrad:
Regeln i sig är det inget fel på.
Problemet är ju att 4/5 gående inte verkar känna till regeln eller följa den.
Hälften går inte till vänster. Händer också ofta att man möter någon som går rätt men då byter till fel sida när de ser en mötande cyklist.
Därtill kommer alla med lurar som inte gör nånting och går lite hur som helst.
Håller helt med. Men det är ju en annan sak.

Ja, precis. Det är ju hela tanken med vänstertrafik för gångtrafikanter. För att kunna få ögonkontakt med den som cyklar förbi närmast. Precis som gäller när man går längs landsväg. Logiskt tycker jag.
Men nu tog han ju ett steg åt sidan eftersom han fick för sig att han behövde hjälpa mig att passera. Då överraskade han cyklisten från andra hållet och var nära att få honom i ryggen, i full fart.
Jag har svårt att se speciellt mycket uppsida med nuvarande vänstergång-på-G/C-bana faktiskt. Hur ofta händer det att en cyklist verkligen cyklar blint in i någon, eller ett hinder, utan att ta ner farten? Typ som en tre-åring kan göra.

Men nu tog han ju ett steg åt sidan eftersom han fick för sig att han behövde hjälpa mig att passera. Då överraskade han cyklisten från andra hållet och var nära att få honom i ryggen, i full fart.
Jag har svårt att se speciellt mycket uppsida med nuvarande vänstergång-på-G/C-bana faktiskt. Hur ofta händer det att en cyklist verkligen cyklar blint in i någon, eller ett hinder, utan att ta ner farten? Typ som en tre-åring kan göra.
Han hade ju kunnat ta ett steg åt sidan även om han inte såg dig. Kanske ännu större risk då.
Men vi tycker olika och det är ju ok.

Visserligen ingen pendling i just dag, men jag sammanfattar de senaste två veckorna.

Ny pendlingssträcka på dryga milen. Ungefär hälften på en landsväg som jag trodde skulle bli rätt jobbig trafikmässigt, men alla som kör om mig känns snälla och omtänksamma. Det har också blivit spontan växeldragning två gånger med olika cyklister. Kul!

På jobbet är jag oförskämt mycket piggare. Vanligen brukar dock lusten att äta onyttigheter avta och det har den inte gjort ännu...

Vad händer då?
Håller med fullständigt. Vänstergång klubbades igenom efter utredning av en enmansutredare om jag inte minns fel och fortfarande lever en del snubbar som tycker att man ska gå till vänster generellt så jag gissar att det var en sån farbror. Jag tror regeln funkar fint i småstad där det aldrig är mer än två som möts men i stad med lite mer folk och mer komplexa möten är det korkat. Hur som helst, man är väl nöjd om gångtrafikanter går någorlunda på en sida, skit samma vilken, och håller sig där.

Långsam cyklist cyklar långsamt över korsningen Götgatan/Ringvägen när det är grönt (dåligt), hantverkaren svänger höger och blockar cykelbanan, det blir gult. En hord av cyklister från Skanstullsbron gör sig redo att kasta sig fram. Jag skyndar mig för att hinna innan anstormningen, långsam cyklist väljer då att utan att visa med kroppspråk eller tecken att svänga vänster framför mig. Jag blir stressad och arg och ropar något om förstärkningsord och vikten av att ge tecken i trafiken. Cyklar vidare höger in på Östgötagatan, och glömmer själv att ge tecken (dock ofarligt eftersom jag har koll på mina medtrafikanter ) skäms. Finns säkert en lärdom.

Slut på rant.

Långsam cyklist cyklar långsamt över korsningen Götgatan/Ringvägen när det är grönt (dåligt), hantverkaren svänger höger och blockar cykelbanan, det blir gult. En hord av cyklister från Skanstullsbron gör sig redo att kasta sig fram. Jag skyndar mig för att hinna innan anstormningen, långsam cyklist väljer då att utan att visa med kroppspråk eller tecken att svänga vänster framför mig. Jag blir stressad och arg och ropar något om förstärkningsord och vikten av att ge tecken i trafiken. Cyklar vidare höger in på Östgötagatan, och glömmer själv att ge tecken (dock ofarligt eftersom jag har koll på mina medtrafikanter ) skäms. Finns säkert en lärdom.

Slut på rant.
Hög igenkänningsfaktor på detta inlägg :)

Han hade ju kunnat ta ett steg åt sidan även om han inte såg dig. Kanske ännu större risk då.
Men vi tycker olika och det är ju ok.
Man skulle ju kunna tänka sig att man kollar om man ställer till något innan man kliver IN i den vägstump man råkar vara på. Oklart hur vederbörande tyckte att det hjälpte att ta steget in också....

Man skulle ju kunna tänka sig att man kollar om man ställer till något innan man kliver IN i den vägstump man råkar vara på. Oklart hur vederbörande tyckte att det hjälpte att ta steget in också....
Ja, gångtrafikanter kan ofta vara oberäkneliga och göra märkliga rörelser. En stor anledning att jag hellre möter dom ”face to face”.

Slut på rant.
Gud vad otrevlig du är! Säkert en sån som du som skriker åt mig bara för jag cyklar på ”fel” sida av västerbron ibland eller något liknande trams. Hur har du det hemma egentligen? 🫶

fortfarande lever en del snubbar som tycker att man ska gå till vänster generellt
Men min spaning är att snubbor i högre utsträckning cyklar på vänster sida. Senast var det en bekant, som till vardags kör motorcykel trampade iväg på en damcykel på landsvägen på vänster sida.

Oklart varför det är könsbundet eller vilken bias min spaning har.

Det är alltså inte laxar, utan på väg utan cykelbana.

Plats: Göteborg, byggplatsen mellan Hisingsbron och Nordstan
Jag väntar på grönt, får det och trampar iväg först. På andra sidan pågår arbete. Personer i varningskläder uppehåller sig på båda sidor av den smala G/C-banan som kantas av kravallstaket. Jag saktar ner och passerar mitt emellan. En kort stund senare passerar en lirare på elspark som skriker "DU VINGLAR". Jag svarar kort att när man passerar arbetare och fotgängare så tar man ner hastigheten och håller ut. "Nej", svarar han kort på det. Jag blir lite ställd av hans svar. Är han verkligen så väck, eller följer han bara instruktionerna för den elspark han hyrt? Säljer han knark eller fifflar han i vårdbolagsbranchen? Är han beväpnad? Många frågor jag kunde ha ställt.
Sen fortsätter han "jiddra" och envisas med att åka slalom framför mig tills våra vägar skiljs.
#crimecity

Idag var pendling superbra, cyklade Hornstullsstrand med leende på läpparna och sen under Hammarbybron och upp till jobbet - inga mer pulshöjande korsningar.

En konstig sak var att när jag, kom hem från jobbet i går och skulle Internetcykla här på Happy så hittade jag den här lådan, men jag undvek den - guld är ju så rysligt tungt.
trollguld.webp

Tillbaka
Topp