Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det där är ingen grund för körkortsåterkallelse: (Ur körkortslagen)

Grov vårdslöshet i trafik kan man bara dömas till om man framför motordrivet fordon.
Körkortet kan iofs bli återkallat om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort, men det är ju inte riktigt samma sak.
Stycke 6 i 3 § kan bli tillämplig om man begår brott på cykeln (t.ex. kör mott rött). Andra delen (...personliga förhållanden...) är mer svårtolkad.

3 § Ett körkort ska återkallas, om...

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Är att köra trimmad elcykel ett brott? 🤔

Det där är ingen grund för körkortsåterkallelse: (Ur körkortslagen)

Grov vårdslöshet i trafik kan man bara dömas till om man framför motordrivet fordon.
Körkortet kan iofs bli återkallat om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort, men det är ju inte riktigt samma sak.

Stycke 6 i 3 § kan bli tillämplig om man begår brott på cykeln (t.ex. kör mott rött). Andra delen (...personliga förhållanden...) är mer svårtolkad.

3 § Ett körkort ska återkallas, om...

6. det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon,

Är att köra trimmad elcykel ett brott? 🤔
Tror jag inte. Cyklar man mot rött kan man på sin höjd bli dömd för vårdslöshet, och det är inte det "annat brott" som avses.
Trimmad elcykel faller förmodligen under motorfordon och då är det ju en helt annan sak.

Tror jag inte. Cyklar man mot rött kan man på sin höjd bli dömd för vårdslöshet, och det är inte det "annat brott" som avses.
Trimmad elcykel faller förmodligen under motorfordon och då är det ju en helt annan sak.
Det skulle vara intressant med rättspraxis på just "det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken". Det är svårt att som lekman få en känsla om det lagskrivaren avsåg var rödljuskörning/mot enkelriktat etc eller mord och brott mot rikets säkerhet. Jag skulle önska att det räckte med det första (eftersom personen då uppenbarligen inte kan antas respektera trafikregler eller visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken...) men det är inte jag som avgör.

Pissdag. Först hörde jag en smäll när jag bytte om på jobbet. Jodå, slangen på cykeln som stått hela dagen hade smällt. Efter diverse svordomar kom jag iväg. Vi har ordentligt cykelrum med ordentlig pump på jobbet och jag hade förstås reservslang. Jag synade däcket noga. Efter 6 km i regnet så smällde det ändå igen. Såklart går inte tågen som de ska heller. 🤬 Jätteskoj när man har nästan 2 mil till...

Det skulle vara intressant med rättspraxis på just "det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken". Det är svårt att som lekman få en känsla om det lagskrivaren avsåg var rödljuskörning/mot enkelriktat etc eller mord och brott mot rikets säkerhet. Jag skulle önska att det räckte med det första (eftersom personen då uppenbarligen inte kan antas respektera trafikregler eller visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken...) men det är inte jag som avgör.
Men då skulle inte första stycket vara begränsat till just grov vårdslöshet. Att köra mot rött/enkelriktat är ju just (grov) vårdslöshet om det gäller motorfordon - det finns liksom inget annat att bli dömd för.

Pissdag. Först hörde jag en smäll när jag bytte om på jobbet. Jodå, slangen på cykeln som stått hela dagen hade smällt. Efter diverse svordomar kom jag iväg. Vi har ordentligt cykelrum med ordentlig pump på jobbet och jag hade förstås reservslang. Jag synade däcket noga. Efter 6 km i regnet så smällde det ändå igen. Såklart går inte tågen som de ska heller. 🤬 Jätteskoj när man har nästan 2 mil till...
Varför hade du bara med dig en extraslang? Om du haft två kunde du ju bytt igen och cyklat hem hela vägen.

Njöt av turen hem ikväll! Kortkort utan tillstymmelse till regnskydd. Spelar ingen roll hur bra mina regnkläder ska andas, jag blir så blöt inifrån ändå. Så valde att skippa allt sånt och bara köra. Så länge det är varmt lider jag inte av att bli lika blöt som om jag hoppat i sjön. 😁 Vred ur flera deciliter ur funktionskläderna sedan.

Tyckte lite synd om alla fotgängare som försökte använda paraply i vinden. 😂 Höll själv på att blåsa omkull någon gång. Skeppsbron söderut var delvis intressant i byarna.

Ett träd över cb vid nedfarten från Skanstullsbron mot Gullmarsplan.
Flaggstång nere vid Västberga handelsplats.
Övergivna cyklar längs med Personnevägen. Ja, det var episkt. Sex timmar senare är hälften av kläderna torra. Inte helt säker på om det blir kollektivtrafik eller hoj imorgon.

Ett träd över cb vid nedfarten från Skanstullsbron mot Gullmarsplan.
Flaggstång nere vid Västberga handelsplats.
Övergivna cyklar längs med Personnevägen. Ja, det var episkt. Sex timmar senare är hälften av kläderna torra. Inte helt säker på om det blir kollektivtrafik eller hoj imorgon.
Själv höll jag på att få en fet gren i skallen när jag traskade med cykeln strax innan bron över kolonilotterna i Hjulsta. Grenen lossnade från trädet precis framför mig, rakt ner på GC-banan.

Sjövägen gjorde skäl för sitt namn idag. Maritim känsla!
IMG_1055.webp

Eftersom jag mestadels hade vinden i ryggen vägen hem i går var det inget större drama även om det var ganska mörkt, regnigt samt schysst misärstämning med en del skräp på cykelbanorna. Det positiva: Knappt man behövde trampa, mycket bekvämt. (y) 🙂 För andra pendlare med rak motvind kan det däremot inte varit lika roligt. 😅 Enligt Strava blåste det 16.9 km/h (mestadels motvind) i morse så tvingades ta i lite mer för att hinna i tid till jobbet (så går det när man sover så länge man kan), pyttelite regn men skoöverdragen på. 🥲

Senast ändrad:
Skönt att det nästan bara var små grenar och löv på cykelbanorna. Blev lite nervös att det skulle ligga stammar överallt när någon stackare gick loss med motorsågen i trakten hemmavid vid 22.30 ca., efter det värsta blåsandet.

Om man vill cykla i 16,9 km/h ja 😉
Men om man nu trots allt får punka med TL så behöver man väl slangen ändå?
Absolut, jag har slang i beredskap för eventuell TL punka. (y) Om sanningen ska fram så har det varierat lite de senaste åren om jag kört med TL eller inte för min pendlare men denna säsongen har jag gjort det med mina Specialized Mondo 32 mm däck åtminstone. Dubbdäcken blir så klart med slang. 🙂

Har haft 1 st TL punka för min "snabbracer" och pendlarhoj på slicks totalt sedan 2021 som lett till stopp (då var det en sorts nit under pendling) men ganska många mil totalt.

16,9 km/h hehe... nja 🙃 tror väl att min medelhastighet efter ca 5 års året runt pendling (ca 800 st pendlingar x 2 på ca 16,5 kilometer vardera) ligger ungefär mellan 25,5-27 km/h (lite snabbare snitt från jobbet vs till verkar det som, vindens fel misstänker jag).

Senast ändrad:
Hemmakontor igår så missade festen. Men prickade in regnet idag istället.
Ser dock ut att ha torkskåpet helt för mig själv. Note to self: måste köpa gin!
Jag blir ju nyfiken på om gininköpet hänger ihop med det tomma torkskåpet? Ska du krypa in där och dra i dig GT:s i eftermiddag??? 😅

Känns som jag hade rejäl tur att jag pendlar hem ganska tidigt på torsdagar. Kom iväg ca 13:45 och det var fortfarande uppehåll och inte allt för blåsigt. Tror jag hade en del medvind dessutom fick ett PB och en PBrons på min vanligaste pendlingssträcka.
Idag hemmajobb.

Frågan är väl snarare varför man kör med slang överhuvudtaget. :sneaky: (tl är ganska praktiskt för en pendlarhoj om man pendlar mycket)
Enig. För extra safety har jag även korv.
Cushcore på grus och Vittoria Airliners för lvg.
Cushcore har redan en gång räddat mig från att dyka upp när förskolan stängt.

(note: marknadsföring av produkter ovan ger mig tyvärr inget klirr i kassan...)

spännade hemväg igår ändå. hade ny skaljacka och skalbyxor. de stod emot regnet ganska länge men till slut blev jag också genomblöt. och vilken blåst!

Tillbaka
Topp