Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Skön temperatur idag. Kortärmat och kortbent var perfekt. Höjdpunkten var nog den fantastiska motvinden som slog in i mig när jag svängde in på Torsgatan. Alltid lite extra mysigt att avsluta måndagspendlingen med en lång uppförsbacke med motvind.

Vid 7 var det dock väldigt sparsamt med folk på cykelbanorna, vilket var skönt.

Nya GP5000 däck efter förra veckans dubbelpunktering. Inget särskilt att notera, annat än att det var förvånansvärt behaglig temperatur, kortbent och kortärmat. Lite blött på cykelbanorna, men inget regn

Åkte om en herre vid Gamla Stan som jag ansåg låg orimligt långt ut i vänsterfil/omkörning, så körde då om och la mig väldigt mycket höger för att statuera exempel. Han blev dock arg och cyklade ikapp och gestikulerade, blev nog lite väl snäv omkörning av mig så här i retrospekt. Även solen osv :p

Blöt dag. Blev att tugga tre mil grusvälling, bakom jycken.. Men lika skitiga var vi för det!
20250913_070426.webp

Tror det var medvind för det gick rätt så lätt. Hatar avgrävningarna vid Huddingevägen fortfarande.
Nytt vansinne, snubbe börjar fippla med mobilen vid Årstabergs tvärbanestation, håller på att köra in i den framför när denne bromsar för att folk vill gå över. En kasse människor ska köra om när det kommer möte vid Marievik (ingen krockade). En halv skog ser sig inte för när de svänger ut för att köra om och ligger dessutom kvar "till vänster" och rullar nerför västerbron...

Jag längtar nästan till vintern.

Åkte om en herre vid Gamla Stan som jag ansåg låg orimligt långt ut i vänsterfil/omkörning, så körde då om och la mig väldigt mycket höger för att statuera exempel. Han blev dock arg och cyklade ikapp och gestikulerade, blev nog lite väl snäv omkörning av mig så här i retrospekt. Även solen osv :p
Lol vad töntig du är 🤣

När det gäller omkörning av fotgängare brukar jag tänka att det är bra om man håller ett sådant avstånd att man inte nås om fotgängaren svingar en kortbladig kniv .. men känner att det är långt kvar till ett lagförslag. :-)

När det gäller omkörning av fotgängare brukar jag tänka att det är bra om man håller ett sådant avstånd att man inte nås om fotgängaren svingar en kortbladig kniv .. men känner att det är långt kvar till ett lagförslag. :-)
Blev en gång tillrättavisad av en herre som tyckte att jag inte skulle cykla där jag gjorde (sneddade några meter över en trottoar för att nå en cykelbana), han skrek och langade någon form av spark i min riktning, var glad att jag hade bra med buffertzon till vederbörande. Vissa människor alltså…

Bilagor

• IMG_2285.webp
    IMG_2285.webp
    52.8 KB · Besök: 17
Både jag och kvinnan på lastcykel framför mig hoppade till rätt högt när mannen i vit fullfacehjälm bakom mig skrek högt av skräck/överraskning för att hon stannade "oväntat". Sen höll han väldigt bra avstånd efter det ...

Klarade mig torr i båda riktningar, det blev aldrig något regn att tala om.

Pendlade hem lite tidigare. Inte så många cyklister då men desto fler som kör lite som de vill. Känns som att folk håller sig mer i skinnet när det är mkt folk på morgonen och vid hemfärd.

Pga bristande underhåll var de mjuka trista pendlarskorna fortfarande blöta efter förra veckans skyfall. Fick köra snabba tajta skogs-MTB-skor istället och det var ju ungefär lika stort lyft som att köpa en ny cykel. Kanske ny normal.

Ganska lagom med kortbent och vind/regnjacka idag. Såg både lite sol och fick några regndroppar på mig. Nytvättad och nysmord drivlina, men fortfarande ett oidentifierat knakande vid belastning. Vevlager eller bakre hjullager är huvudmisstänkta.

Skön pendling även i dag. Klarade mig från regnet i går men det var inte med mycket. Lyckades klämma in ett spinning pass också så får se om benen överlever veckan. Som andra har sagt galet med cyklister liljeholmen, hornstull och västerbron
Gjorde en hantverkare i en vit skåpbil glad då jag såg att hans NY keps låg kvar på taket och lyckades ge honom den i en korsning, kanske snackar han om det med sina polare på fika rasten.

Senast ändrad:
Ganska lagom med kortbent och vind/regnjacka idag. Såg både lite sol och fick några regndroppar på mig. Nytvättad och nysmord drivlina, men fortfarande ett oidentifierat knakande vid belastning. Vevlager eller bakre hjullager är huvudmisstänkta.
Kolla pedalerna råkade ut för det och blev nästan tokig innan jag hittade att det var pedalerna

Jag brukar behöva slänga på nytt fett på skruvarna som håller stora klingan fast i vevarmsmackapäret... Knaket gjorde mig tokig innan det lokaliserades.

Småfuktig inpendling. Kom en ynka skur inne i Sthlm Shitty. Lyxfrulle på jobbet serverat av kaffehipsters. En sydeurope hade säkert uppskattat väntetiden för kaffet...

Höll på att smälla i låg fart vid Bromma blocks. en gubbe på damtralla som helt plötsligt ville göra en vänstersväng när jag var på väg förbi. Låste bägge hjulen samtidigt som det kom ett "förihelvete"...gubben skäller, jag drar tillbaka att han får fan visa vart han ska. Bägge var lite skärrade tror jag men det gick ju bra ändå.

Skönt pendlingstemperatur även idag, perfekt för kort både uppe och nere. Råkade först ta en träningströja i en storlek för liten, så det höll på att bli även midjekort.
Nya rosa stålgrusracern klipper ca 4 minuter på pendlingen jämfört med min gamla gjutjärnsracer.
Har gjort ett experiment och testat mina två pendlingsvägar (till Slussen, därefter är de identiska) vid samma tidpunkt. Igår cyklade jag över Danvikstull och Stadsgårn, idag över Skansbron och Götgatan.
Samma snitthastighet båda dagarna, vilket känns orimligt med tanke på mängden stopp för rödljus och vägarbeten över Skansbron/Götgatan. Men vägen över Stadsgårn vann. Troligtvis eftersom den är 50 meter kortare. 23:44 gick jag i mål på efter att ha kört över Stadsgårn, 24:03 över Götgatan.
Nackdelen med att åka över Stadsgårn på vägen hem är att jag minskar möjligheten att träffa på @simson

Tog på vind-/regnjacka eftersom det var mulet och 13 grader. Lite för varmt, men utan hade nog varit för kallt. Vind-/regnväst och armvärmare hade kanske varit optimalt.
Fastnade vid Fotografiska bakom en kvinna på elcykel som omväxlande bromsade och omväxlande trampade på istället för att försöka hålla ett jämnt tempo. Lyckades till sist passera innan Slussen.

Blev också lurad att ta regnjacka. (Nåja, det kom ju några droppar) Skoöverdragen var väl iofs bra att ha. En del rödljus, vilket var tråkigt eftersom Garminklockan inte autopausar lika bra som strava. (Eller, det kanske går att ställa in)

Tidig hempendling på tomma vägar i stark medvind. 1 sekund från att plocka ett KOM. Nu blev det en andraplats istället. Förstås på en vägsnutt som varken jag eller många andra cyklister kör, men ändå ovanligt bra placering för att vara jag…
När jag var så nära igår, var det ju bara för lockande att ta samma väg och göra ett nytt försök idag. Det lyckades!

Frun (i bil) fick tydligen en utskällning i går av nån cyklist i Liseberg som tyckte hon svängde in för snävt framför honom. Hon insåg såklart att det hade blivit en ej önskvärd "situation" och själv hade jag ju kört mer defensivt. Men hon är väl mer en genomsnittlig stockholmsbilist än mig? Aja livet går vidare. Ursäkta till cyklisten iaf om det är någon här.

Senare start idag så betydligt fler cyklister ute. Lyckades hålla ett bra tempo utan några överraskningar. Ja, förutom en busschaufför som hytte näven åt mig för att han inte såg mig när han skulle svänga. Lite svårt att teleportera sig ur en korsning man redan är i.

Efter ett par års trampande med dåligt-väder/vinterpendlaren som har samma set-up som vanligt så har plötsligt mina fingrar börjat surra efter pendlingen. Fattar inte. Samma handtag, styre, sadelhöjd, ryggsäck osv.

Enda nya är skorna.

Annars händelselöst med kantvind nästan hela vägen.

Tillbaka
Topp