Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Jag bor lite längre bort mot Huddinge Centrum men cyklar förbi Max (när jag cyklar, renoverar badrummet hemma så det är inställt tills vidare).
Från korsningen vid Max/Lidl går en cykelväg upp genom bostadsområdet som går bort till Älvsjöbadet om man följer den. Fortsätt genom Örby så ser du Huddingevägen igen. Nu har de grävt av längre fram vid Östbergatippen så man behöver åka över Huddingevägen, ner till korset vid McDonalds och åka över där för att komma till Årstafältet.
Tack!
Tog den vägen till Örby idag och vips var jag på C11 och det var bara att blåsa på. 8 personliga rekord enligt Strava. Har inget minne av McDonalds dock, drog till höger innan den korsningen.

Tänkte ta en omväg till jobbet, ut på äventyr. Hm har det inte varit en väg (läs stig) här??? 😆 Inte nog med det, fick anse mig besegrad efter 20 m och backa efter att ha rivit hål i mina Ralpha armvärmare! 😭

Bilagor

• PXL_20251001_063922554.webp
    PXL_20251001_063922554.webp
    1.7 MB · Besök: 69
Pendlingen gick bättre idag kom iväg i tid på hemvägen = glesare med folk men
en militärlastbil ”kontrollerade” höjden i Klaratunneln vid infarten mäster samuelsgatan med hjälp av skåpet när jag skulle cykla förbi,
hytten gick fri men inte resten, det blev en jävla smäll som DynamitHarry sa .
Grabbarna var skärrade men oskadda,
de backade loss å då fortsatte jag hemåt igen å resten av vägen var odramatisk.

Hoppas länken funkar. Annars gc efter Max, sikta mot Örby därefter C11 som tar en över Årstafältet sedan är man nästan i mål.
Check out this Flyover of my ride on Strava: https://strava.app.link/pTy1Elnn7Wb
Länken funkar utmärkt. Snyggt. Jag är väl bekant med omgivningarn söder om globen. Bott på ett par ställen under 16 år och pendlat och motionerat åt alla håll.

Lite misär, trots perfekt väder.
Dras ibland med nån sorts smärta i muskler. Kommer först smygnade och blir sedan intensiv, lite krampartad fast bara smärta, inget "drag" i muskeln.
Började på högra låret, lite på yttre kanten av ovansidan strax ovanför knäet, på utpendlingen. Stannade och stretchade vilket brukar ta udden av smärtan. Det satt sedan kvar hela dagen.
På hempendlingen dök det upp på vänster sida, sätesmuskeln. Kort efteråt kom högersidan tillbaka.
Fick balansera smärtan mellan sidorna hela vägen hem.
Skitkropp 🤬

Lite misär, trots perfekt väder.
Dras ibland med nån sorts smärta i muskler. Kommer först smygnade och blir sedan intensiv, lite krampartad fast bara smärta, inget "drag" i muskeln.
Började på högra låret, lite på yttre kanten av ovansidan strax ovanför knäet, på utpendlingen. Stannade och stretchade vilket brukar ta udden av smärtan. Det satt sedan kvar hela dagen.
På hempendlingen dök det upp på vänster sida, sätesmuskeln. Kort efteråt kom högersidan tillbaka.
Fick balansera smärtan mellan sidorna hela vägen hem.
Skitkropp 🤬
Trist! Nån nervgrej?

Verkar vara tillåtet att cykla på självaste Örbyleden. Finns inga skyltar om motsatsen iaf. Eller?

Visa bilaga 796880
Det sitter cykelförbudsskyltar i andra korsningar på örbyleden så det är cykelförbud, och förmodligen ett rätt otrevligt ställe att cykla på. Jag tycker inte ens om att köra bil där. Otroligt mycket stressade skåpbilar och pickupper i rusningen, plus långtradare dygnet runt. Cykelbanan är ett paradis i jämförelse.

Edit: det satt förbudsskyltar i den korsningen tills de byggde om, men de verkar ha missat att sätta upp dem igen.

Senast ändrad:
Tog ur luft igår och är nere på 2-ish bar men tror det är lite för skumpigt för min smak. Det sväljer ojämnheterna bättre på vägarna men jag studsar ju hel vilt på sadeln (ja, jag behöver stå oftare).

Annars var det som vanligt en underbar tur på min nya rutt på väg till jobbet. Dags för starkare lampor snart. Vad köper vi till en mtb som går i skogen?

Tack!
Tog den vägen till Örby idag och vips var jag på C11 och det var bara att blåsa på. 8 personliga rekord enligt Strava. Har inget minne av McDonalds dock, drog till höger innan den korsningen.
Du åkte förbi en McDonalds vid Martin&Servera efter att du åkt över Huddingevägen vid Östberga (världens kortaste grön-ljus-period) när jag tittar på din fly-over.

Saktade in för att släppa fram en lastcyklist som kom från höger på korsande cykelbana. Han bromsade också in, vinkade fram mig och sa nåt jag inte förstod ett ord av. Efter några minuters cykling kopplade jag att han hade sagt ”du cyklar snabbare än jag”. På skånska 😁

Senast ändrad:
Tog ur luft igår och är nere på 2-ish bar men tror det är lite för skumpigt för min smak. Det sväljer ojämnheterna bättre på vägarna men jag studsar ju hel vilt på sadeln (ja, jag behöver stå oftare).

Annars var det som vanligt en underbar tur på min nya rutt på väg till jobbet. Dags för starkare lampor snart. Vad köper vi till en mtb som går i skogen?
Till skogs kör jag en Magishine Monteer 8000 på styret och en Magishine MJ-900S på hjälmen
När jag pendlar åker den mindre lampan ner på styret.

Kom ut i förrådet imorse och bägge cyklarna hade punka. Visste om den ena, men blev förvånad över den andra. In med insexnyckeln i gamla gravelcykelns bakdäck. Ett raskt handgrepp senare så var skruvhuvudet mjöl. Kul att vara stark, mindre roligt att inte få loss bakdäcket för att kunna byta slang.

Bytte på nya gravelhojen, utgick från att det var ventilen och inte hål i slangen. Misstag. 3 km senare var bakdäcket tomt, med hål alldeles intill ventilen. Kollade cykelväskan. Tre slangar. För 650B, inte 700C.

Bar hem cykeln på axeln i 3 kilometer; en och annan pod hann jag med.

Slänger in batteriet i fruns elhoj. 29% - låter väl OK? Nja, den verkar vara konstruerad så att vid 18% så slutar den ge någon märkbar effekt. Kommer till jobbet med 9% och slitna ben.

Tur att man ändå är nednött av livet, annars hade jag varit aningen sur nu.

Första dagen på ett tag på cykeln efter en tids sjukdom. Premiär för lampor de här hösten för att det krävs lagmässigt. Tror jag, lite diffust vad "när det är mörkt" betyder egentligen. Jag tänker det är innan solen gått upp iaf även om det inte är direkt supermörkt 15 minuter innan.

Iaf lagom temperatur idag, skönt pendlingsväder.

Kommer ikapp en kvinna som ser ut att ta i och vilja ha driv i cykelpendlingen. Kul tänker jag och påbörjar omkörning. Då väljer hon att växla från längst till höger på GC till längst till vänster.

Hmm, då får jag väl göra en omkörning på höger men nej! För 10 sekunder senare är hon på väg i full fart mot längst till höger igen. Riktig omkörning då!

Men nej, för då är hon tillbaka på vänsterkanten... Kan nämna att hon inte tittade över axeln nån gång...

Kör till slut om henne till höger och kan inte hålla mig från att kommentera att hon svajar väldigt mkt...

I övrigt händelselöst.

Kommer ikapp en kvinna som ser ut att ta i och vilja ha driv i cykelpendlingen. Kul tänker jag och påbörjar omkörning. Då väljer hon att växla från längst till höger på GC till längst till vänster.

Hmm, då får jag väl göra en omkörning på höger men nej! För 10 sekunder senare är hon på väg i full fart mot längst till höger igen. Riktig omkörning då!

Men nej, för då är hon tillbaka på vänsterkanten... Kan nämna att hon inte tittade över axeln nån gång...

Kör till slut om henne till höger och kan inte hålla mig från att kommentera att hon svajar väldigt mkt...

I övrigt händelselöst.
Hur togs kommentaren emot. Helvete vad utskälld jag blev för en sådan kommentar :D

I övrigt händelselöst.
Ringklockan brukar oftast lösa sådana situationer för mig, men det händer ju att vinglarna även har hörlurar och då blir det svårare.

Glad pendling idag. Start vid 5, lagom kallt och inte så vått (en aning marknära dimma bara).
Provade nya cykelhandkskar, XXLs White för bockstyre. Kompletterade med merinoliners. Blev iaf inte kall så det är bra.
Och, viktigast, ingen smärta.

Noterade vad som förefaller vara separat trafikljus för högersvängande fordon på vägen vid Alvik. Om jag inte såg fel så är det väl ett steg till i rätt riktning.

Racer idag. Skruvade på platta pedaler med bra fäste för vanliga skor (Convers). Mycket tystare och snabbare men lite stötigare. Missbedömde farten i svängarna ibland, kom in lite för snabbt mot när jag kör den andra cykeln. Dessutom fälgbromsar mot skivbromsar gör en ganska stor skillnad. Behöver hitta en annan/bättre väg där asfalten är jämnare.

..livrädd att ställa hojen i cykelstället på jobbet. Den är väl inlåst men alla andra är inte lika pedant som jag (my precious).

Tillbaka
Topp