Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Nästan komiskt hur lite pendlare det är på just fredagar, skillnaden menar jag. Man undrar lite över hur mycket produktivitet som går förlorad i Sverige pga "jobba hemifrån trenden" som väl kommit för att stanna, hur mycket egentligen det kostar oss. Självklart går det att jobba minst lika effektivt hemifrån (om inte effektivare beroende på arbetsuppgifter) men jag betvivlar starkt att det är så för alla samt att risken är att det leder till sämre samarbete mellan kollegorna. Tror i synnerhet det kan vara problematisk när man ska lotsa in unga nyutexaminerade i deras arbetsroller.

Folk har börjat bli vekare samt bekvämare helt enkelt?

Nästan komiskt hur lite pendlare det är på just fredagar, skillnaden menar jag. Man undrar lite över hur mycket produktivitet som går förlorad i Sverige pga "jobba hemifrån trenden" som väl kommit för att stanna, hur mycket egentligen det kostar oss. Självklart går det att jobba minst lika effektivt hemifrån (om inte effektivare beroende på arbetsuppgifter) men jag betvivlar starkt att det är så för alla samt att risken är att det leder till sämre samarbete mellan kollegorna. Tror i synnerhet det kan vara problematisk när man ska lotsa in unga nyutexaminerade i deras arbetsroller.

Jag är på kontoret, men jag bilpendlade idag på grund av anledning. Det är inte många andra här...

Hem idag
Igår... Shout out to killen som trängde sig fram genom folkmassan ut på övergångsstället med en röd signal, två cykellängder framför mig.
Shout out to Shimano bromsar av helt relaterade skäl.

Vad är skillnaden mellan hemarbete vad gäller produktivitet mot långlunch, fredagsfika, och hemgång vid 15?

Vad är skillnaden mellan hemarbete vad gäller produktivitet mot långlunch, fredagsfika, och hemgång vid 15?
Som jag ser det.
- Långlunch bygger broar och ofta löser man arbetsrelaterade problem.
- Fredagsfika är oftast en social aktivitet mellan kollegor på jobbet. Det främjar också produktiviteten.

Något som jag inte vet hur jag ska ställa mig till är,
"Det är inte hemgång vid 15, de tar ett möte på vägen hem i bilen (eller på tåget) så slutar de som vanligt vid 16.45"... På samma sätt är det möte varje morgon fram till 9... Speciellt om man har hämtning/lämning på dagis eller skola.

Som andra rapporterat. Regn, hala löv, sol, regnbåge och alldeles underbart. Typ. 🙂
20251027_072430(1).webp
20251027_072726.webp

Senare start än vanligt på jobbet, pigg i kroppen och kunde ta det lugnt i trafiken. Folktomt, fann mig i småkö vid liljeholmsbron. Cyklist framför mig såg sugen att åka på språng förbi de som tog lite extra tid på sig i baken, men skedde aldrig. Tog mitt goda tålamod och testade hur pigg jag faktiskt var när jag cyklade förbi den lilla karavanen. Kändes starkt, samt en knutta stolthet, på min fixie.

Modet tog dock nästan slut direkt när fullstora, USA-ikoniska, F150 med släp valde att stänga av cykelbanan med väl placerad sväng innan västerbron.

Blir mörkt tidigt nu, vägen hem var trevlig. Hoppas på att forsätta pendla så länge vädret (läs mina ynka fingrar och tår) håller.

Senast ändrad:
Vilken otroligt vacker morgon! Solen går sakta upp och ljuset träffar alla träden med röda blad så de lyser upp överallt. Känner hur ett lugn sprider sig i hela kroppen. Ja, det var en av de bästa pendlingarna på länge. Körde nästan på joggare för jag tittade omkring mig så mycket.

Lyckades macgyvra ihop min framlampa som jag tappade i backen på hemvägen igår. Den är eltejpad, men funkar. Dags att klicka hem en ny.

Gjorde ett misslyckat försök att haka på en stark elitpendlare som kom upp på stora pendlarstråket samtidigt som jag. Lyckades inte täppa till luckan. Fick en andra chans när vi båda fick stanna vid ett rödljus, men fick släppa efter mindre än en minut.

Äntligen tillbaka i sadeln efter 3 veckors dunderförkylning. Gick långsamt, låga watt, hög puls och känner mig uppsvullen och fet. Men ack så nice att äntligen få lite frisk luft.
Upstått en hel del avspärrningar längs min pendlingsväg, både i Täby och inne i stan. Polisen hade stannat trafiken vid Gustaf Adlofs torg så fick runda Operan. Utöver det intet nytt på pendlingsfront.

Lyckades macgyvra ihop min framlampa som jag tappade i backen på hemvägen igår. Den är eltejpad, men funkar. Dags att klicka hem en ny.

Gjorde ett misslyckat försök att haka på en stark elitpendlare som kom upp på stora pendlarstråket samtidigt som jag. Lyckades inte täppa till luckan. Fick en andra chans när vi båda fick stanna vid ett rödljus, men fick släppa efter mindre än en minut.

Jag måste haft tur när min klarade sig förra veckan när jag var med om samma sak.

Jag hänger fortfarande vikt över badkarskanten, sedan gårdagens höstregniga 3-mila ler-tur efter hund. Trodde i min positiva enfald, att det går nog bra. Bara jag hänger en matkasse för rumpan!
Snart rann det dock från skrevet och ner i kängorna! Visste inte att fleece-vantar kan väga så mycket? Liksom toppluvan! Livet blir mera Disco, med grusglitter över allting.
Vad skall man ta på sig idag? Något torrt?

Blött på marken, men nästan inget uppifrån. Ganska mysigt. Spolade av gruset från hojen och torkade kedjan när jag kommit hem. Redo för nästa tur, men imorgon blir det hemarbete pga leverans av två metallspett som tydligen inte kan lämnas utanför dörren.

Pandemin redan på sin tid gjorde ju kaos med tanken om vad jobb är, för alla på kontor. Räcker det med att gå runt i företagets byggnader, "handlägga", fika och "ha möte"? Eller omvänt, räcker det med att fixa ett 3% lyft av bolagets vinst, oavsett när man kommer och går? Blir tufft framöver för de flesta men kanske allra mest för den första gruppen. https://www.tomshardware.com/tech-i...-ai-could-eliminate-jobs-that-arent-real-work

Vad har du för pendlingsväg för att motivera dom däcken? :)
Älvsjö till city ( varierande, torsplan , Lidingö, Frösunda men oxå söder ibland ).
Lite för kort så kompenserar med riktiga sulor plus att jag försöker cykla stigomväg hemåt 😜
Ytterligare en bonus är att övergången till dubbdäck inte blir så stor.

Måste ha regnat ganska mycket för regnjackan blev mättad. Har iofs en tätare men då blir jag lika blöt av svett så vet inte poängen med den.

Två ganska konstiga/ovanliga saker. I mitt bostadsområde var det en kvinna som cyklade med paraply. Alltså, höll det i handen medan hon cyklade. Kan ju inte ha skyddat mycket mer än håret? Hon skulle dock antagligen endast cykla ner till stationen.

Sen blev jag omcyklad av en annan cyklist (utan elassistans). Händer mycket sällan. Men jag brukar inte direkt ta i när jag har regnkläder på mig och han verkligen körde race.

Ledigt på cykelbanorna i morse! Får se upp med blöta-löv-mos och sämre bromseffekt i regnet nu bara, man får ta i rejält för att hålla farten nere i sista branten på Götgatsbacken i morgonkaoset med grävmaskiner, fotgängare, elskotrar och halva bredden vägarbete, sen rödljus.

Tillbaka
Topp