Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för tipset. Köpte en igår och den ligger på laddning nu.. Verkar robust. Ska bli spännande att se hur den fungerar på vägen hem i em.En sån här.
Riktigt prisvärd med vettig batteritid och bra ljus.
![]()
Cykellampa LED fram 1000 lm IP44 | Kayoba | Jula
Framlampa för cykel. Mycket ljusstark och har sju olika ljuslägen. Monteringsfäste med ringar i två storlekar ingår. Laddas via medföljande USB-kabel.www.jula.se
Hen är inte van att möta cyklister med lyse över huvudtagetNån lirare på cykel jag mötte som skrek "Vinkla ner lyset" eller nåt liknande. Märkligt, jag som har cut-off och dessutom justerar lyset varje morgon innan jag ger mig iväg.
Det hade dessutom hunnit bli ljust ute. Visst kan man fortfarande bli bländad, men...Hen är inte van att möta cyklister med lyse över huvudtaget![]()
Ni möttes inte på ett krön? Jag har blitt skrikt på med legendariska Philipslampan men då möttes vi på ett krön och det kunde antagonisten inte räkna ut konsekvensen av.Nån lirare på cykel jag mötte som skrek "Vinkla ner lyset" eller nåt liknande. Märkligt, jag som har cut-off och dessutom justerar lyset varje morgon innan jag ger mig iväg.
Nån lirare på cykel jag mötte som skrek "Vinkla ner lyset" eller nåt liknande. Märkligt, jag som har cut-off och dessutom justerar lyset varje morgon innan jag ger mig iväg.
Nix, pix, spikrak cykelbana, om än avsmalnad pga grävarbete. Det var en bockstyresman som skrek. Det beror med största säkerhet på att jag fortfarande väntar på ett framhjul från Österrike till min kraschade racer, och använder Meridahybriden just nu. Klart bockstyresmän tar alla tillfällen i akt att skrika på såna däringa montänbajkes.Ni möttes inte på ett krön? Jag har blitt skrikt på med legendariska Philipslampan men då möttes vi på ett krön och det kunde antagonisten inte räkna ut konsekvensen av.
Han har väl slammat stammen och sitter med huvudet för nära asfalten helt enkelt.Nix, pix, spikrak cykelbana, om än avsmalnad pga grävarbete. Det var en bockstyresman som skrek. Det beror med största säkerhet på att jag fortfarande väntar på ett framhjul från Österrike till min kraschade racer, och använder Meridahybriden just nu. Klart bockstyresmän tar alla tillfällen i akt att skrika på såna däringa montänbajkes.
Det är tydligen en regel att pappa med barn på cykelbana också skall ha rätt att köra vänstertrafik för att barnen skall komma längre från vanliga vägen. Att det utsätter dem för fara på cykelbanan spelar ingen roll.Hittills på en vecka fyra mötande cyklister som envist håller fast vid sin "rätt" att mötas till vänster! För det passar dom bättre. Något gupp i vägen eller att dom strax ska svänga vänster så äger dom denna rätt tydligen.
Ropar man högertrafik så fnyser dom ytterst förnärmat tillbaks.
Detta händer förstås i det famösa 08. Inte som i Utopia aka Cph dår allt bara flyter på .
Snabbast först! Sen gammalt, fint att han visste regelnSaktade in för att släppa fram en lastcyklist som kom från höger på korsande cykelbana. Han bromsade också in, vinkade fram mig och sa nåt jag inte förstod ett ord av. Efter några minuters cykling kopplade jag att han hade sagt ”du cyklar snabbare än jag”. På skånska![]()
Det är ju Marcus Skinnar (mer känd som före detta ägare till klädkedjan JC) som importerat en granitpenis från Kina för sina sista pengar.Håller med! Fanns ingen där dock som jag kunde ställa alla frågor till :(
Usch, lunch och fika då ska man absolut inte prata jobb. Det är till för hjärnvila och återhämtning. Dock märker jag en oerhörd skillnad på produktiviteten vid hemmajobb kontra kontor när man slipper bli störd femtielva gånger i timmen med onödiga frågor om hur helgen var eller annat som vi redan har pratat om, helst ska varje kollega som glider in fråga också så man får ta fem minuter per person för att avhandla detta. Sen blir man störd med frågor som inte är akuta och folk glider förbi skrivbordet istället för att lägga frågan på en teamschatt eller mail som man kan behandla när nuvarande uppgift är avklarad. Nej, istället ska man gå före alla andra som redan har en väntande fråga på chatten och helst slösa tid på att avhandla (igen) om man gjort något kul i helgen osv istället för att gå rakt på sak. Sen ska man hitta fokus igen på uppgiften man höll på med, och hitta tanken man tappade pga frågan. På kontoret har ingen respekt för ens tid. Dessutom pratas det konstant om annat, tex en annan avdelning vid skrivborden bredvid pratar om något jag inte är inblandad i eller så pratas det om något som hänt utanför jobbet. Oavsett inget jag behöver eller vill höra, och får lägga fokus på att försöka inte lyssna. Men det är svårt. Hjärnan lyssnar ändå trots att man inte vill. Och så tappar man bort sig i tanken. På kontoret kan en uppgift som egentligen tar 30 minuter istället ta 2 timmar, ibland mer. Lägg på fika och långlunch på det så blir det inte mycket gjort. Hemma väljer jag om jag vill lyssna på en pod under tiden jag jobbar eller tar ”fikapaus” genom att göra något produktivt som att starta en diskmaskin. Men oftast hamnar jag i ett flow och kan lätt skippa pauser. Istället kanske jag sätter på en liten YouTube-film på tvn på eftermiddagen eftersom jag är helt klar för dagen och har laptopen öppen om det skulle komma in något mail tills jag officiellt slutat på pappret. Sen sparar jag ytterligare 2 timmar (tur och retur) på att inte behöva pendla, kanske även sparar pengar på att inte övertalas till en utelunch.Som jag ser det.
- Långlunch bygger broar och ofta löser man arbetsrelaterade problem.
- Fredagsfika är oftast en social aktivitet mellan kollegor på jobbet. Det främjar också produktiviteten.
Något som jag inte vet hur jag ska ställa mig till är,
"Det är inte hemgång vid 15, de tar ett möte på vägen hem i bilen (eller på tåget) så slutar de som vanligt vid 16.45"... På samma sätt är det möte varje morgon fram till 9... Speciellt om man har hämtning/lämning på dagis eller skola.
Det organiska materialet som förmultnar naturligt och bryts ned av och i naturen? Det måste vi ha bensindrivna maskiner till att blåsa ihop i högar, samla ihop i påsar av plast och köra med våra bensindrivna fordon till återvinningen! Det går ju att lämna bara sådär. Cykelbanan är en självklar förvaringsplats tills dess att lastbilen kommer om några dagar.Var ska vi lägga alla löven som vi samlat ihop på gräsmattan? Jag vet vi lägger dem så att de täcker precis hela cykelbanan. Det kommer säkert reta nån memil i övre medelåldern. Har vi tur stannar han och tar ett kort och lägger upp i pendlartråden på det där löjliga cykelforumet
Visa bilaga 802126
Det varierar säkert från en arbetsplats till en annan men hos oss är det fullt acceptabelt att ta på sig ett par hörlurar för att slippa bli störd. Vi har dessutom fokusrum man kan sätta sig i om man vill vara extra ostörd. Två skrivbord i ett eget rum med fönster. Ingen blinkar om man sitter där ensam med stängd dörr.Usch, lunch och fika då ska man absolut inte prata jobb. Det är till för hjärnvila och återhämtning. Dock märker jag en oerhörd skillnad på produktiviteten vid hemmajobb kontra kontor när man slipper bli störd femtielva gånger i timmen med onödiga frågor om hur helgen var eller annat som vi redan har pratat om, helst ska varje kollega som glider in fråga också så man får ta fem minuter per person för att avhandla detta. Sen blir man störd med frågor som inte är akuta och folk glider förbi skrivbordet istället för att lägga frågan på en teamschatt eller mail som man kan behandla när nuvarande uppgift är avklarad. Nej, istället ska man gå före alla andra som redan har en väntande fråga på chatten och helst slösa tid på att avhandla (igen) om man gjort något kul i helgen osv istället för att gå rakt på sak. Sen ska man hitta fokus igen på uppgiften man höll på med, och hitta tanken man tappade pga frågan. På kontoret har ingen respekt för ens tid. Dessutom pratas det konstant om annat, tex en annan avdelning vid skrivborden bredvid pratar om något jag inte är inblandad i eller så pratas det om något som hänt utanför jobbet. Oavsett inget jag behöver eller vill höra, och får lägga fokus på att försöka inte lyssna. Men det är svårt. Hjärnan lyssnar ändå trots att man inte vill. Och så tappar man bort sig i tanken. På kontoret kan en uppgift som egentligen tar 30 minuter istället ta 2 timmar, ibland mer. Lägg på fika och långlunch på det så blir det inte mycket gjort. Hemma väljer jag om jag vill lyssna på en pod under tiden jag jobbar eller tar ”fikapaus” genom att göra något produktivt som att starta en diskmaskin. Men oftast hamnar jag i ett flow och kan lätt skippa pauser. Istället kanske jag sätter på en liten YouTube-film på tvn på eftermiddagen eftersom jag är helt klar för dagen och har laptopen öppen om det skulle komma in något mail tills jag officiellt slutat på pappret. Sen sparar jag ytterligare 2 timmar (tur och retur) på att inte behöva pendla, kanske även sparar pengar på att inte övertalas till en utelunch.
Tror folk är less på att inte kunna fylla dagen med låtsasjobb på kontoret lika mycket längre. Med låtsasjobb menar jag just det, när två eller tre personer ska stå vid någons plats och småprata eller ta en halvtimmes kaffepaus. Kanske en kombo till och med. Eller om man råkar stöta på någon i korridoren så ska man stå och prata om nåt. Men man har varit på kontoret fysiskt så man tycker man är mycket bättre än alla lata hemmajobbare som rensar uppgifter och mail och räknar samtliga timmar på kontoret som jobb trots att man gjort hälften så mycket och glidit hem extra tidigt för att det är fredag. Våra möten är alltid med kollegor från andra länder och kontor ändå, så det är inte heller ett argument.
Nu låter jag kanske osocial och oskön men jag är uppväxt med MSN och Skype som ung. För mig är det naturligt att kunna ha en konversation om aktier eller vad man gjorde i helgen via text också, där man svarar när man själv känner att man har tid för det. Det ökar fokuset och ”flowet” enormt utan att man tappar det sociala eller trevliga, man kommer också ofta varann på djupet bättre så tycker jag. Det gör inget att du inte svarar på en halvtimme eller ens två timmar.
Märker dock att äldre kollegor (typ 40+) har väldigt svårt för att både läsa och skriva. Skickar man ett mail eller meddelande med mer än en mening så blir svaret ”ring mig” så man får återberätta mailet som man lagt ned tid på att formulera tydligt och koncist muntligt istället. Det är inte konstigt att ChatGPT blivit så populärt.
Det funkar dock verkligen inte för mig att jobba heltid på plats. Jag blir för ofta störd, blir hjärntrött av alla ljud och allt stök runtomkring samtidigt som man ska försöka fokusera på ens faktiska uppgifter. Märker att min stressnivå går ner märkbart på dagar med hemmajobb, trots att jag fått mer gjort.
Problemet tror jag inte ligger så mycket i kontoret eller hemmajobb i sig, utan i att kontor nu för tiden är så kallade öppna landskap. Det är ett rent helvete för produktiviteten. De flesta svaren jag har behövt få svar på som ny behöver jag ändå ta med någon erfaren från en annan avdelning, ofta i en annan del av byggnaden eller på annat kontor. Så det sköts smidigt via chatt/mail ändå. Önskar att jag hade ett eget litet kontor som jag kunde stänga dörren till. Då hade det nog fungerat bättre. Men utöver detta så är vinsten med hemmajobb ändå större.
Det största problemet med kontoret är ju det DÅLIGA kaffet.Det varierar säkert från en arbetsplats till en annan men hos oss är det fullt acceptabelt att ta på sig ett par hörlurar för att slippa bli störd. Vi har dessutom fokusrum man kan sätta sig i om man vill vara extra ostörd. Två skrivbord i ett eget rum med fönster. Ingen blinkar om man sitter där ensam med stängd dörr.
Visserligen delar jag din uppfattning om att man kan få mer gjort hemma än på kontoret men jag upplever inte det stora tidsslöseriet du beskriver. Såklart blir det kaffepauser och kortare sociala samtal men inte i den omfattningen. Det vägs (till viss del i alla fall) upp av vissa funktioner som går smidigare att lösa om man sitter tillsammans. En snabb titt på någon kollegas skärm. Smidigare än att dela skärm över teams. Ett möte med en fysisk whiteboard är överlägset alla virtuella försök jag har sett.
Balansen mellan hemmajobb och kontorsjobb bör dock kalibreras något. Vi har gått mot mer kontor igen och det har gått lite för långt tillbaka åt det hållet nu tycker jag. Något närmare 50/50 vore mer effektiv.
Det är i alla fall gratis....DÅLIGA kaffet.
Ta inte det för givet. Vissa får swisha maskinen för varje kopp.Det är i alla fall gratis....
Visserligen delar jag din uppfattning om att man kan få mer gjort hemma än på kontoret men jag upplever inte det stora tidsslöseriet du beskriver. Såklart blir det kaffepauser och kortare sociala samtal men inte i den omfattningen. Det vägs (till viss del i alla fall) upp av vissa funktioner som går smidigare att lösa om man sitter tillsammans. En snabb titt på någon kollegas skärm. Smidigare än att dela skärm över teams. Ett möte med en fysisk whiteboard är överlägset alla virtuella försök jag har sett.
Balansen mellan hemmajobb och kontorsjobb bör dock kalibreras något. Vi har gått mot mer kontor igen och det har gått lite för långt tillbaka åt det hållet nu tycker jag. Något närmare 50/50 vore mer effektiv.
Lite samma sak för mig, jag skulle kunna jobba hemifrån ca 1-2 dagar i veckan (oftast) men cykelpendlingen är en "måbra" grund. Jag är väl "hyfsat" bra på att jobba hemifrån, åtminstone när jag har tvingande arbetsuppgifter med deadline som jag måste utföra, annars kanske inte riktigt lika bra...Den mest uppenbara fördelen för mig med att jobba på kontoret är cykelpendlingen. Och skrivandet och läsandet här i tråden som hänger ihop med den![]()
”Snitthastigheten tydligt påverkad av pågående GPS-störningar från främmande makt” skriver man då i rubriken, det är godkänt!Det kändes som att det gick fort i mörkret och medvinden. Strava håller inte med.