Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Note to self: inte skriva i affekt, det blir så svårfattat då. T.ex var är ”målkurvan”? Och vad är ska kan?
Mvh en trögfattad,

P.s. Har själv blivit lat fet och bilburen, finns det ngt bra bilforum där man kan skriva om sin motorvägspendling? Och om alla trevliga cyklister man släpper fram till höger o vänster.
målkurvan.webp

Tittade ut såg ut att vara mycket snö, öppnade dörren och insåg att det såg värre ut än det var, blev cykeln.
Tog ovanligt lång tid tror att motvinden i kombination med underlaget är en bidragande faktor, vet inte om jag ser fram emot hempendlingen trots medvind

Skulle gnälla lite över att det var kasst imorse men man ska inte ropa hej för tidigt!?
Korsningen Huddinge/östbergavägen så är vi väl fem cyklister plus några fotgängare som väntar , vi får grönt och jag är längst till vänster och blir påkörd av en färdtjänstbuss som fortsätter sin vänstersväng och tacklar omkull mig och kör över cykeln , jag såg att han kom men hann inte undan i snömoddet .
Duktigt mörbultad (igen😕).
Vis av erfarenhet från förra gången så ska jag nu polisanmäla och kämpa som fan för att få ordentlig ersättning och ordentlig läkarundersökning….
Kämpa försiktigt därute…..
IMG_2761.webp

(det vita på framdäcket punkavätskan som sprutade ut….)

Bilagor

• IMG_2760.webp
    IMG_2760.webp
    596 KB · Besök: 87
  • IMG_2779.webp
    IMG_2779.webp
    120.6 KB · Besök: 52
  • IMG_2778.webp
    IMG_2778.webp
    113.7 KB · Besök: 38
  • IMG_2776.webp
    IMG_2776.webp
    148.9 KB · Besök: 37
  • IMG_2775.webp
    IMG_2775.webp
    148.2 KB · Besök: 44
  • IMG_2774.webp
    IMG_2774.webp
    103.3 KB · Besök: 41
Senast ändrad:
Skulle gnälla lite över att det var kasst imorse men man ska inte ropa hej för tidigt!?
Korsningen Huddinge/östbergavägen så är vi väl fem cyklister plus några fotgängare som väntar , vi får grönt och jag är längst till vänster och blir påkörd av en färdtjänstbuss som fortsätter sin vänstersväng och tacklar omkull mig och kör över cykeln , jag såg att han kom men hann inte undan i snömoddet .
Vis av erfarenhet från förra gången så ska jag nu polisanmäla och kämpa som fan för att få ordentlig ersättning och ordentlig läkarundersökning….
Kämpa försiktigt därute…..Visa bilaga 812210
Men satan vad tråkigt.

Hoppas allt (du och cykel) blir bra snabbt.

(Jäkligt fin hoj !)

Fy fan. Och färdtjänst föraren stannade?

Min egen var odramatisk om än svall-is inne i stan där all blötsnö pressats ihop och polerats av bussar och bilar. Läskigt värre.
Sopsaltaren hade de jobbigt. Men cykelbart till 95%. Betyg godkänt
Lokalgata helt omöjlig. Gick sista 400 m.

Ajaj, krya! 😕

Fy fan. Och färdtjänst föraren stannade?

Min egen var odramatisk om än svall-is inne i stan där all blötsnö pressats ihop och polerats av bussar och bilar. Läskigt värre.
Sopsaltaren hade de jobbigt. Men cykelbart till 95%. Betyg godkänt
Lokalgata helt omöjlig. Gick sista 400 m.
Ja han stannade , mitt framhjul var under hans hjul och resten av cyklister och fotgängare var oxå framför bilen så han kom ingenstans. En tjej som jag pratade med sa att han sopade bort snön från framrutan medans jag släpade undan cykeln och det kan ju förklara varför han inte såg oss……
Vilket hon påpekade när hon promenerade med mig hemåt , ” du har lysen , reflexjacka och reflekterande skor ”!?

Senast ändrad:
Färdtjänst och taxibilar är värst. Varit många close call med dem, kör som galningar. Påkörd av en taxi en gång, cykeln va skrot.

Läskigt, krya!

Enkelt in på förmiddagen. Regn i ansiktet kan man leva med liksom. Min stänklapp av silvertejp fortsätter göra ett stabilt jobb.

Hemvägen blev lite mer intressant med nån decimeter modd hela vägen från Norra Bantorget till sjöstan. Cykeln kastades hit och dit men intressant nog kändes det aldrig som att jag förlorade greppet helt. Situationen förbättrades inte av jag snart slitet slut på mönstret på dubbdäcken. Tog 25 minuter (rulltid) mot normala 12-15 typ.

Det intressantaste som hände annars var en eldriven fat bike som for både höger och vänster på väg upp för Danviksbron. Ena sekunden var han på väg in i väggen och nästa sekund på väg in i gångbanans räcke. Varje gång han trampade till kickade elen in och spann loss cykeln och bytte färdriktning åt honom.

Nåväl, nu ska det väl töa så det ordnar väl sig.

Ja han stannade , mitt framhjul var under hans hjul och resten av cyklister och fotgängare var oxå framför bilen så han kom ingenstans. En tjej som jag pratade med sa att han sopade bort snön från framrutan medans jag släpade undan cykeln och det kan ju förklara varför han inte såg oss……
Vilket hon påpekade när hon promenerade med mig hemåt , ” du har lysen , reflexjacka och reflekterande skor ”!?
Ouch, krya!

En stor dag för mig personligen,träffade inte på en ända cyklist runt om kring haninge den tiden.Lyckades trampa loss hela högra sidan av Pedalen 2 gånger om,4 gånger rakt av vägen händerna va iskalla först efter mecka dit pedal med insex nykel och andvända bygelås som hammare.kort där efter ingen känsel alls i underarmarna eller händerna, fick lägga mig över styret trampa så lungt som möjligt,gick så där bra va tvungen att trampa på annars fastna jag, vägen svängde inte fan svängde Ville ;)Bästa dagen på länge =)
IMG_20260114_165637.webp

Bilagor

• IMG_20260114_112755.webp
    IMG_20260114_112755.webp
    232.1 KB · Besök: 50
Alltså, det här var bland det värsta jag gjort på cykel. Vättern är ju en barnlek jämfört med hempendling 15km från Fridhemsplan till Huddinge. Tog typ 1h30min.
Axplock av misären: Efter att ha klättrat uppför Tussmötevägen, det finns typ ett "spår" med mindre gegga där det typ går att cykla. En snubbe går framför mig i det spåret och vägrar kliva ur det. Till slut märker han mitt flackande framljus, stannar, vänder sig om, flyttar inte på sig och när jag försöker smyga förbi i djupgegget så säger han "Fyfan det där ser INTE roligt ut" och skrattar.
Årsta efter att ha "cyklat" på Sandfjärdsgatan och skall ta mig över till "cykelbanan" förbi industriområdet så är det så tjockt med blötsnö att det inte är lönt att försöka cykla, framförallt inte eftersom det går folk där och jag inte kan garantera riktningen på "cyklingen"
Fick gå stora delar av vägen efter Örby där det faktiskt var "plogat"

Nu blev jag ju inte påkörd av en färdtjänstbuss så ja, det kunder varit värre. Men ändå.

Krya!!!!

Alltså, det här var bland det värsta jag gjort på cykel. Vättern är ju en barnlek jämfört med hempendling 15km från Fridhemsplan till Huddinge. Tog typ 1h30min.
Axplock av misären: Efter att ha klättrat uppför Tussmötevägen, det finns typ ett "spår" med mindre gegga där det typ går att cykla. En snubbe går framför mig i det spåret och vägrar kliva ur det. Till slut märker han mitt flackande framljus, stannar, vänder sig om, flyttar inte på sig och när jag försöker smyga förbi i djupgegget så säger han "Fyfan det där ser INTE roligt ut" och skrattar.
Årsta efter att ha "cyklat" på Sandfjärdsgatan och skall ta mig över till "cykelbanan" förbi industriområdet så är det så tjockt med blötsnö att det inte är lönt att försöka cykla, framförallt inte eftersom det går folk där och jag inte kan garantera riktningen på "cyklingen"
Fick gå stora delar av vägen efter Örby där det faktiskt var "plogat"

Nu blev jag ju inte påkörd av en färdtjänstbuss så ja, det kunder varit värre. Men ändå.
Haha fy fasen, kan relatera till det mesta. Mina 16km tog över 1.5 timme idag… värst var på slutet då jag pulsade upp cykel på en trottoar gåendes. Den tunga snön la sig som en kloss i framhjulet så det låstes och när jag tryckte på stegrade cykeln upp och välte framåt, så sjukt 😅

Det var ingen höjdare kan man konstatera. Någon glömde slå igång Garmin klockan med spelar nog ingen roll för den hade nog ändå autopausat varannan sekund. När det gick att trampa på lite så vågade jag inte för framhjulet försvann lite då och då.
Glädjande nog var det sopsaltat ca 200m av 17km!

En dag som denna så funderar man över sina livsval.

Sista 1km av 10km på eftermiddagens parodiska hemfärd var någorlunda nyligen sopsaltade. Lyckan över det blandades med uppgivenhet över varför entreprenörer ansvariga för de första 8km inte varit lika idoga.

Dessförinnan hade jag stannat och kollat till en kille på 10-12 år som kämpade i snön på breda dubbdäck. När jag sa att det var svårt även för mig tittade han på mina lätt mönstrade 28mm breda soppsaltardäck och sade ”kan tänka mig det med de där”… Ägd.

@simson Hoppas på snabb bättring och utdelning på polisanmälan.

Senast ändrad:
Kämpa försiktigt därute…..
Otäckt och trist, krya!

Asså det är imponerande med alla misärrapporter, men en dag som denna: ni har inte funderat på att ta tunnelbanan/pendeltåget/bussen istället? 😅

Skriver under på att det här var det värsta på 20 års pendling, Ältavägen från hellas söderut var ok, men allt norr om var vansinne och en smått livsfarlig bladning av plogad 10cm kramsnö med förkörda kamikazespår och istvättbräada. Frågan är om det kommer vara som att cykla i maneter imorgon, eller om det blir samma misär...

Ah, de traditionella ragebait-insändarna förnekar sig inte.

---

Att cykla milen till jobbet i 4° efter regn var inget problem: alla plogade banor var nästan helt rena. Att cykla hem vid 2° efter mörkrets inbrott (ej enligt plan, nota bene) var något annat. Det frös på halvvägs hem och jag kraschade inte mindre än tre gånger, samtliga tail-whips efter miniskul bakhjulskontakt med feta nylagda blankisbeklädda trafiklinjer. Antar att den vita färgen kyler bra?!

Som tur är har jag ett fett arsle och vett att anpassa fart efter väglag, så knappt ens blåmärken resulterade. Men väl stukat självförtroende: ställer cykeln i morgon. Det har hittills gått bra med sommardäck och försiktighet, men med blankisen har insatsen ökat markant.

Cronoaexpress idag också. Svårt att ta sig fram gående ibland p.g.a. olika variationer av brun och vi slush.
Hemma mest lösare slush så inte så farligt.
Vid destinationen hårt nedtrampad vit matta som igår började töa och sedan frusit igen. Ingen sand.
Halt och med oberäknelig bärkraft. Ska foten plötsligt sjunka ner 2 cm eller bar sticka iväg åt nåt håll? Spänningen är olidlig i varje steg.

Gårdagens hemfärd var ingen höjdare, topp 2 misärpendling. På Söder började jag faktiskt fundera på om det skulle gå att ta sig hem men sedan var det, som vanligt, bättre underlag från Skanstull (snitt 13 km/h dit) och söderut. Då var det mest motvinden och den isande nederbörden som ställde till det. 47 min tog det, var nere på 25 min i somras...

Min käresta tog tunnelbanan. Hon fick gå mellan vällingby och råcksta, tillsammans med några andra. 🙄

Visa bilaga 812320
Cykla på vintern, varför? Härför!
Och
Yehoda_winter.webp

Även på en Brommie var det mycket trevligare att cykla i Norrköping igår än att gå, fötterna var iallafall ovanför smältvatten o regnsjöarna överallt.
Och i Göteborg tog det drygt 20 min från tåget stannade till jag var i hotellrummet vid Chalmers, beat that Västtrafik! :-P

Senast ändrad:
Skriver under på att det här var det värsta på 20 års pendling, Ältavägen från hellas söderut var ok, men allt norr om var vansinne och en smått livsfarlig bladning av plogad 10cm kramsnö med förkörda kamikazespår och istvättbräada. Frågan är om det kommer vara som att cykla i maneter imorgon, eller om det blir samma misär...
Håller med, i mitt fall under 10 år; det brukar av förklarliga skäl vara dåligt om det är ihållande snöfall under dagen då de inte nödvändigtvis kommer ut och snöröjer då, men igår var det miserabelt. Säker p.g.a snöfall runt nollan men som nämnt innan, det fanns röjare som kört under dagen.

Tillbaka
Topp